Strategische heroriëntatie
Gelet op het geprognotiseerde tekort in het meerjarenbeeld over de jaren 2022-2025 heeft de raad op 1 juli 2021 besloten tot een pakket ombuigingsmaatregelen oplopend tot € 13,2 miljoen in 2025 (2021.0001203). In het coalitieakkoord 2022-2026 is het voornemen opgenomen de ombuigingen vanaf 2024 te verzachten. In de financiële effecten van het akkoord is hiervoor structureel € 2 miljoen per jaar geraamd vanaf 2024.
De te realiseren ombuigingen
In Tabel 157 is een recapitulatie van de te realiseren ombuigingen opgenomen.
Tabel 157
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Totaal maatregelen conform raadsvoorstel 2021.0001203 | 2.591 | 6.497 | 8.379 | 13.198 | 13.198 |
Mutaties: | |||||
- volgens de Programmabegroting 2022-2026 | 164 | 175 | -114 | -100 | -100 |
- voor 2022 geschrapte ombuigingen op basis van raadsvoorstel Effecten gemeentefonds 2021 op de Programmabegroting 2022-2025 (X.2021.0002385), inclusief aangenomen amendement 17, € 11.000 fractieondersteuningsbudget. | -2.314 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- volgens de Voorjaarsrapportage 2022 | 243 | 343 | 0 | 0 | 0 |
Stand na Voorjaarsrapportage 2022 | 684 | 7.015 | 8.265 | 13.098 | 13.098 |
Stelpost verzachten ombuigingen coalitieakkoord 2022-2026 | 0 | 0 | -2.000 | -2.000 | -2.000 |
Totaal strategische heroriëntatie | 684 | 7.015 | 6.266 | 11.098 | 11.098 |
Alle ombuigingen waartoe bij de strategische heroriëntatie besloten is, worden hieronder toegelicht. Hierbij wordt aangegeven wat het maatschappelijk effect is en de voortgang van de realisatie.
Nog geen rekening is gehouden met de inzet van de stelpost voor de verzachting van de ombuigingen van € 2 miljoen met ingang van 2024. Hiervoor worden nog voorstellen gedaan.
Bestuur, samenleving en publiekscontact
Ombuigingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Optimaliseren dienstverleningskanalen | 0 | 0 | 0 | 126 | 126 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Taakstelling dienstverlening | 0 | 59 | 0 | 0 | 0 | |
Maatschappelijk effect | Hoog | |||||
Realisatie | Gerealiseerd | |||||
Fractievergoedingen | 11 | 22 | 33 | 44 | 44 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Gerealiseerd |
Veiligheid
Ombuigingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Verlagen bijdragen gemeenschappelijke regelingen (VRK en OD NZKG) | 0 | 189 | 189 | 189 | 189 | |
Maatschappelijk effect | Gemiddeld | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Minder handhaving inzetten op bijvoorbeeld wildplakken en kladden en collecteren | 0 | 126 | 126 | 126 | 126 | |
Maatschapelijk effect | Gemiddeld | |||||
Realisatie | Volgens planning |
Zorg en werk
Ombuigingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Beperken kosten jeugdzorg | 0 | 850 | 850 | 850 | 850 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Onzeker |
Beperken kosten jeugdzorg
De realisatie van de strategische heroriëntatie ‘Beperken kosten Jeugdzorg’ van € 850.000 is onzeker. Maatregelen om de kosten te beperken, multiproblemaanpak Hestia en praktijkondersteuners JGGZ bij de huisartsen, zijn ingezet. De huidige omstandigheden in het zorglandschap (wachtlijsten, personeelstekorten) maken echter dat het onzeker is of het dempende effect van deze maatregelen geëffectueerd kan worden.
Maatschappelijke ontwikkeling
Ombuigingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Maatregelen Integraal huisvestingsplan Onderwijs - Actualisatie IHP |
|
|
|
|
| |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Vercommercialisering groter gedeelte Het Cultuurgebouw | 0 | 0 | 0 | 740 | 740 | |
Maatschappelijk effect | Hoog | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Concentreren en optimaliseren bibliotheekfunctie | 0 | 100 | 300 | 300 | 300 | |
Maatschappelijk effect | Hoog | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Maatregelen culturele onderwerpen | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 | |
Maatschappelijk effect | Gemiddeld | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Versoberen topsport | 0 | 120 | 120 | 120 | 120 | |
Maatschappelijk effect | Gemiddeld | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Versoberen breedtesport | 0 | 0 | 756 | 756 | 756 | |
Maatschappelijk effect | Hoog | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Beperken bovenwettelijke onderwijsactiviteiten | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Gerealiseerd | |||||
Versoberen ondersteuning (doelgroep)activiteiten | 30 | 523 | 808 | 3.157 | 3.157 | |
Maatschappelijk effect | Hoog | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Verlaging Wijkbudgetten | 0 | 96 | 96 | 96 | 96 | |
Maatschappelijk effect | Gemiddeld | |||||
Realisatie | Volgens planning |
Mobiliteit
Ombuigingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Minder parkeerplaatsen Hoofddorp centrum |
|
|
|
|
| |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Volgens planning |
Ruimtelijke ontwikkelingen
Ombuigingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Heffen van leges voor advisering ruimtelijke initiatieven | 0 | 350 | 350 | 350 | 350 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Verlagen initiatievenbudget vanaf 2024 | 0 | 0 | 50 | 50 | 50 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Taakstelling NMCX | 0 | 0 | 0 | 301 | 301 | |
Maatschappelijk effect | Gemiddeld | |||||
Realisatie | Volgens planning |
Kwaliteit fysieke omgeving
Ombuigingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Besparen op afhandeling meldingen openbare ruimte | 0 | 63 | 63 | 63 | 63 | |
Maatschappelijk effect | Hoog | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Risicogestuurd onderhoud openbare ruimte | 0 | 315 | 315 | 315 | 315 | |
Maatschappelijk effect | Gemiddeld | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Uniformering straatreiniging - Verlaging beeldkwaliteit openbare ruimte | 0 | 300 | 300 | 300 | 300 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Kostendekkend maken rioolheffing | 0 | 300 | 300 | 300 | 300 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Gerealiseerd |
Economische zaken
Ombuigingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Verhogen van inkomsten vastgoed en gronden |
|
|
|
|
| |
Totaal | 243 | 396 | 353 | 603 | 603 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Gerealiseerd | |||||
Versnellen verkoop niet-kernportefeuille vastgoed | 0 | 100 | 100 | 200 | 200 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Gerealiseerd | |||||
Reduceren Marketing & Acquisitie | 0 | 0 | 50 | 50 | 50 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Verhogen inkomsten reclamebeleid | 0 | 1.050 | 1.050 | 1.050 | 1.050 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Verhogen leges | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Volgens planning |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
Ombuigingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Verhogen parkeertarieven/vergunningen | 0 | 1.256 | 1.256 | 1.256 | 1.256 | |
Maatschappelijk effect | Hoog | |||||
Realisatie | Volgens planning |
Overzicht overhead
Ombuigingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Besparing door digitalisering, automatisering en robotisering | 0 | 0 | 0 | 181 | 181 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Onzeker | |||||
Versoberen uitvoering van taken in het primaire proces | 0 | 0 | 0 | 189 | 189 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Volgens planning |
Besparing door digitalisering, automatisering en robotisering
De gedachte was door processen slimmer, digitaler en anders aan te pakken wij het werk effectiever kunnen doen. Twee voorbeelden: Robotic Process Automation (RPA) kan ervoor zorgen dat handmatig werk geautomatiseerd gaat worden. We zijn nu in de eerste fase van RPA, de tweede fase start in het derde kwartaal van 2022, daarna moet er inzicht komen in de vraag wat RPA ons als organisatie kan opleveren. Niet meer intern doorbelasten is ook zo’n voorbeeld dat je administratieve handelingen effectiever kunt organiseren.
Hierbij is het knelpunt dat deze zaken gaan zorgen voor verlaging werkdruk. De werkdruk neemt op administratieve processen weer toe omdat de gemeente de komende jaren gaat groeien, de tegengestelde beweging. De vraag is dus of je de winst die je haalt door effectievere bedrijfsvoering, wel om kunt zetten in geld, omdat aan de andere kant de groei van de gemeente zorgt voor extra werk.