Denklijnen en maatregelen 2028
In onderstaande lijst met mogelijke maatregelen om te komen tot een sluitend meerjarenbeeld is geprobeerd om een zo evenwichtig pakket aan maatregelen samen te stellen. Dat ‘evenwichtig’ is als volgt ingevuld:
naar de aard van de maatregelen. Zo is gekeken naar zowel inkomsten als uitgaven en technische maatregelen én
naar de breedte van de programma’s in de begroting.
Neemt niet weg dat elke maatregel effecten met zich meebrengt, deze zijn kort samengevat in onderstaande lijst verwerkt. Er zijn gesprekken gevoerd met instellingen waarvan uit de tekst duidelijk is dat ze geraakt zouden kunnen worden door de keuzes zodat ze niet verrast zouden worden door de teksten in deze begroting. Er is daarbij vermeld dat er nog geen keuzes over ombuigingen zijn gemaakt. In een aantal gevallen begint de onderstaande lijst met een negatief getal. In dat geval is er in het eerste jaar/jaren een implementatiebudget nodig.
Tabel 167
Nr | Programma | Maatregel | Maatschappelijk gevolg | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x 1.000; min is nadeel) | |||||||
Denklijn 1. Wij ontzien kwetsbare inwoners | |||||||
1-1. | Zorg en werk | Hoger beroep op eigen kracht inwoners door versoberen cliëntondersteuning | Minder zelfredzaamheid van inwoners en grotere belasting voor mantelzorgers. | 0 | 45 | 100 | 100 |
1-2. | Zorg en werk | Hoger beroep op eigen kracht inwoners door versoberen doelgroepenvervoer | Minder zelfredzaamheid van inwoners en grotere belasting voor inwoners. | 0 | -310 | 100 | 200 |
1-3. | Zorg en werk | Niet automatisch verlengen van collectieve aanvullende zorgverzekering voor lage inkomens | Inwoners met lage inkomens moeten in de toekomst elk jaar een bewuste keuze maken om wel of niet gebruik te maken van een aanvullende collectieve zorgverzekering | 50 | 50 | 50 | 50 |
1-4. | Zorg en werk | Intensiveren controle zorgfraude | Voorkomen van oneigenlijk gebruik van financiële middelen | 0 | -25 | -25 | 100 |
1-5. | Maatschappelijke Ontwikkeling | Beperken van subsidies die niet gericht zijn op sociale basis | Minder middelen voor evenementen, eenmalige culturele activiteiten en stedenband. | 0 | 0 | 200 | 200 |
Totaal denklijn 1 | 50 | -240 | 425 | 650 | |||
Denklijn 2. Ander niveau van dienstverlening | |||||||
2-1. | Bestuur, samenleving en publiekscontact | Versoberen verkiezingen | Minder stembureaus leidt tot langere wachttijden met risico afhaken kiezers. Afzien van decentraal tellen leidt tot zwaarder centraal proces en wellicht onzorgvuldigheid. Een besparing is niet haalbaar tot herintroductie stemcomputers. | 0 | 0 | 0 | 0 |
2-2. | Economische zaken | Besparen promotie/economische zaken | Impact op ondernemers (horeca, winkeliers, culturele instellingen etc) en mogelijk ook aantrekken van nieuwe bewoners. | 0 | 188 | 188 | 188 |
2-3. | Bestuur, samenleving en publiekscontact | Kostenbesparing door sluiting servicepunten (CJG in Hoofddorp en Servicecentrum Nieuw-Vennep) | Verdwijnt publieksfunctie uit een belangrijke kern van Haarlemmermeer. Gebiedsbeheer zal meer vanaf afstand plaatsvinden met minder zicht op de directe omgeving. Mogelijk impact op samenwerking Handhaving en Politie (nu op 1 locatie). Sluiting CJG weinig impact omdat veel samenwerkingspartners van het CJG al niet meer op dezelfde locatie zitten. | 0 | 0 | 0 | 241 |
2-4. | Kwaliteit fysieke omgeving | Verlagen onderhoudsniveau openbare ruimte en verminderen te beheren assets | Het onderhoudsniveau van de recreatiegebieden zal zichtbaar minder zijn. De afgelopen jaren ingelopen achterstalligheid bij verhardingen zal terugkomen, maar op korte termijn geen bedreiging voor de functionaliteit. Mogelijke (tijdelijke) afsluitingen voor kunstwerken op termijn. Het niet vervangen en verwijderen van speeltoestellen kan leiden tot minder buitenspelen. Het later vervangen van parkeerautomaten kan leiden tot meer storingen. Deze maatregel is niet meer haalbaar wegens niet honoreren budgetuitbreiding Voorjaarsrapportage 2024. | 0 | 0 | 0 | 0 |
2-5. | Diverse | Trap-op trap af verbonden partijen | De gemeenschappelijke regelingen moeten ook keuzes maken die gevolgen kunnen hebben voor de dienstverlening aan gemeenten en inwoners. | -25 | -25 | 1.665 | 1.665 |
Totaal denklijn 2 | -25 | 163 | 1.853 | 2.094 | |||
Denklijn 3. Concentreer en combineer voorzieningen | |||||||
3-1./3.2 | Maatschappelijke Ontwikkeling | Sluiting en afstoting van een aantal sportaccommodaties, waaronder gymzalen en een zwembad, en aanpassing bekostiging exploitatiecontracten | Afstoten matig bezette gymzalen en gymonderwijs daarin onderbrengen bij andere locaties. Mogelijk vervoerkosten i.v.m. afstandscriterium basisonderwijs en reistijd basisschoolleerlingen. Het sluiten van een afgeschreven zwembad + sporthal betekent verdwijnen grote voorziening in kern. Besparing exploitatiekosten. | 0 | 350 | 900 | 900 |
3-3/3-4. | Maatschappelijke Ontwikkeling | Sluiting en herhuisvesting bibliotheek | Afstand tot de andere bibliotheeklocatie wordt voor een aantal inwoners langer. Activiteiten in bibliotheek moeten elders ondergebracht worden. | 0 | 0 | 450 | 450 |
3-5. | Maatschappelijke Ontwikkeling | Stopzetten aantal ontmoetingsruimten | Opheffen numeriek overschot en weinig gebruikte en verouderde ontmoetingsaccommodaties door deze locaties te sluiten en te gebruiken voor herontwikkeling of een andere invulling. Dat vergt herhuisvesten ruimte voor de jongeren en een meer reistijd voor sommige inwoners. | 0 | 0 | 264 | 264 |
Totaal denklijn 3 | 0 | 350 | 1.614 | 1.614 | |||
Denklijn 4. Realisme in groei. | |||||||
4-1a. | Reservemutaties | Sparen voor investering a.g.v. groei koppelen aan een lager woningaantal | Minder ruimte om het grote vraagstuk van de grote groep woningzoekenden op te lossen. | 0 | 0 | 500 | 500 |
4-1b. | Algemene dekkingsmiddelen | Raming areaaluitbreiding voor groei koppelen aan lager inwoneraantal | Minder ruimte om het grote vraagstuk van de grote groep woningzoekenden op te lossen. | 0 | 0 | 400 | 400 |
Totaal denklijn 4 | 0 | 0 | 900 | 900 | |||
Denklijn 5. Scherper aan de wind varen (financieel-technische maatregelen) | |||||||
5-1. | Overhead | Onderuitputting budget opleidingskosten ramen | Geen | 0 | 0 | 500 | 500 |
5-2. | Diverse | Verlenging van afschrijvingstermijnen | Later vervangen van kapitaalgoederen kan er toe leiden dat het kwaliteitsbeeld van bijvoorbeeld de openbare ruimte wordt verlaagd en dat bijvoorbeeld computers tijdens het werk stuk gaan. | -35 | 700 | 700 | 700 |
5-3. | Algemene dekkingsmiddelen | Onderuitputting kapitaallasten ramen op 42,5% | De onderuitputting van € 1,1 miljoen is een feit, maar maatschappelijk ongewenst omdat het investeringsvolume ook stijgt. Om die reden is het voorstel geen voordeel in te boeken, maar de middelen aan te wenden om de ambtelijke capaciteit in de voorbereiding van de realisatie van investeringen te versterken. Mogelijk ontstaat er nog een voordeel wegens de stijging van het investeringsvolume. | 0 | 0 | 0 | 0 |
5-4. | Algemene dekkingsmiddelen | Areaaluitbreiding OZB niet woningen | Geen | 0 | 886 | 1.771 | 2.657 |
5-5. | Ruimtelijke Ontwikkelingen | Extra pachtopbrengsten | Geen | 200 | 200 | 200 | 200 |
5-6. | Reservemutaties | Inzet reserves (10% surplus ADR) | De begroting sluitend maken met meer schuld, kan de gemeente op kritiek komen te staan. | 0 | 0 | 11.000 | 9.300 |
Totaal denklijn 5 | 165 | 1.786 | 14.171 | 13.357 | |||
Denklijn 6. Meer profijtbeginsel | |||||||
6-1. | Ruimtelijke Ontwikkelingen | Leges overall meer kostendekkend maken | Beperkt. Met name de ‘grote’ aanvragers zullen geraakt worden door deze maatregel en meer leges gaan betalen. Denk aan Schiphol en de organisatoren van grote evenementen. | 0 | 0 | 1.038 | 1.038 |
6-2. | Algemene dekkingsmiddelen | Herintroductie hondenbelasting als doelheffing | Onbegrip van hondenbezitters. In de beginfase verwachten wij meer meldingen/brieven die afgedaan moeten worden om uit te leggen waarom we eerst deze belasting afschaffen en dan vervolgens weer gaan invoeren. | 0 | 350 | 450 | 450 |
6-3. | Algemene dekkingsmiddelen | Wijzigen regels gehandicaptenparkeerkaart (GPK) en optimaliseren gebruik scanauto | Voordeel houders GPK komt te vervallen. Doordat de scanauto zelfstandig de naheffing oplegt kan de inwoner minder zichtbaarheid van handhavers rondom de winkelcentra waarnemen. Deze zichtbaarheid wordt elders teruggewonnen door inzet op andere problematiek. Wel betekent dit naar verwachting meer opgelegde sancties. | 0 | 163 | 263 | 263 |
6-6. | Algemene dekkingsmiddelen | Betaald parkeren recreatiegebieden | Kans op minder recreanten. Mogelijk bezwaren vanuit omliggende gebieden, Recreatieschap en horecavestigingen en investeerders in de recreatiegebieden. Invoeren van alleen een dagtarief levert bezwaren op van degenen die kort recreëren (honden uitlaten, joggers, wandelaars). | 0 | 0 | 200 | 200 |
Totaal denklijn 6 | 0 | 513 | 1.951 | 1.951 | |||
Denklijn 7. Inkomsten meer in balans | |||||||
7-1. | Algemene dekkingsmiddelen | Verhogen toeristenbelasting met 40% | Geen effect op inwoners van Haarlemmermeer. Wel effect op de prijzen van overnachtingen en is daarmee van betekenis voor de betreffende ondernemers en de prijsaantrekkelijkheid van hun producten. Haarlemmermeer heeft daarmee in de regio net als Zaanstad een hoog tarief voor de toeristenbelasting, maar op gepaste afstand van Amsterdam. | 0 | 5.700 | 5.700 | 5.700 |
7-2. | Algemene dekkingsmiddelen | Verhogen onroerende zaakbelastingen met 5% | Eigenaren van woningen en niet-woningen en gebruikers van niet woningen worden geconfronteerd met een hogere OZB aanslag. 5% verhoging met als basis 2024 betekent voor eigenaren van een woning een verhoging van afgerond € 19 per jaar bij een gemiddelde WOZ waarde . In het hoofdlijnenakkoord van de regering is het voornemen opgenomen om met gemeenten afspraken te maken over het maximeren van de woonlasten. Dit wordt nog nader uitgewerkt en kan gevolgen hebben op de genoemde bedragen. | 0 | 0 | 4.400 | 4.400 |
7-4. | Algemene dekkingsmiddelen | Parkeerbelastingopbrengsten verhogen met 10% | Het maatschappelijk effect is te duiden met: a) ontevredenheid parkeerders; b) de ondernemers in bijvoorbeeld het stadscentrum Hoofddorp zullen wellicht een teruggang zien in het winkelend publiek. | 0 | 0 | 250 | 250 |
Totaal denklijn 7 | 0 | 5.700 | 10.350 | 10.350 | |||
Denklijn 8. Geen Haagse knaken, geen Haagse taken | |||||||
8-1. | Zorg en werk | Inrekenen Hervormingsagenda Jeugd | De Hervormingsagenda jeugd betreft landelijke afspraken die via diverse maatregelen tot minder kosten moeten leiden. Het maatschappelijk effect is nog afhankelijk van de uiteindelijke uitwerking van diverse maatregelen. Als het Rijk de maatregelen terugdraait wordt de taakstelling door extra inkomsten ingevuld. | 1.350 | 4.950 | 5.250 | 5.250 |
8-2. | Zorg en Werk / Maatschappelijke ontwikkeling / Wonen / Ruimtelijke ontwikkelingen | Matigen inzet regelingen zonder uitvoeringsgeld | Lagere inzet op Invoering Omgevingswet, kwaliteit onderwijshuisvesting, inburgering, energietransitie, woningbouw, de aanpak van eenzaamheid, kindermishandeling, huiselijk geweld en verwarde personen, asiel en migratie en een lager inzet op aanpak van schulden. | 0 | 0 | 0 | 0 |
8-5. | Zorg en werk | Terugdraaien versterken organisatie vanuit incidentele middelen naar aanleiding van de parlementaire onderzoekscommissie kinderopvangtoeslagaffaire | Toenemende druk op Jeugdzorg en WMO consulenten (daarvoor zijn de extra middelen ingezet) resulterend in onder andere langere wachttijden en mogelijk gevolgen voor gedupeerden kinderopvangtoeslagaffaire.. | 0 | 0 | 0 | 633 |
Totaal denklijn 8 | 1.350 | 4.950 | 5.250 | 5.883 | |||
Totaal-generaal | 1.540 | 13.321 | 36.513 | 36.797 |