Belastingvoorstellen 2026
Onroerendezaakbelastingen
De ontwikkeling van de tarieven in de periode van 2024 tot en met 2026 geeft het volgende beeld:
Tabel 86
Jaar | Tarief woningen | Tarief niet-woningen | |||
---|---|---|---|---|---|
Eigenaar | Totaal | Eigenaar | Gebruiker | Totaal | |
2024 | 0,07226 | 0,07226 | 0,31335 | 0,27699 | 0,59034 |
2025 | 0,06843 | 0,06843 | 0,29896 | 0,26131 | 0,56027 |
2026 | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. |
Er zal een algehele hertaxatie plaatsvinden, zodat de aanslagen voor 2026 gebaseerd zijn op de waarde op de peildatum 1 januari 2025. Wij gaan voor 2026 uit van een stijgende lastendruk van 3,4% voor inwoners en ondernemers. Bij het vaststellen van de tarieven wordt rekening gehouden met de gemiddelde stijging of daling van de WOZ-waarden. Voor 2026 wordt de opbrengst geraamd op afgerond € 108,2 miljoen. Hierbij is rekening gehouden met een extra opbrengst van € 1,3 miljoen als gevolg van areaaluitbreiding. Per saldo is de geraamde opbrengst voor het bestaande areaal dan € 106,9 miljoen.
Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing is een heffing ter dekking van de lasten van de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen. De heffing komt ten laste van gebruikers van percelen waarvoor de gemeente een inzamelverplichting voor huishoudelijk afval heeft. De heffing is afhankelijk van de grootte van de container, de manier van inzamelen en de ontwikkeling van de kosten. Bij het bepalen van de tarieven is het uitgangspunt dat de netto-lasten voor 100% worden gedekt uit de afvalstoffenheffing. Voor 2026 wordt voorgesteld de tarieven te verhogen met 5,1%. De bedragen zijn zodanig afgerond dat ze deelbaar door twaalf zijn in verband met de maandelijkse verrekening met belastingplichtigen. De verhoging van de tarieven is noodzakelijk door een structurele stijging van de kosten van de inzameling van huishoudelijk afval.
Tabel 87
Tarief | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|
Standaardtarief | 346,92 | 388,44 | 408,24 |
Rolemmer 80 liter restafval | 328,32 | 367,68 | 386,40 |
Rolemmer 140 liter restafval | 444,84 | 498,12 | 523,44 |
Rolemmer 240 liter restafval alleen maatwerk | 444,84 | 498,12 | 523,44 |
Hoogbouw, boven- en/of ondergronds inzamelen | 346,92 | 388,44 | 408,24 |
Wijken met ondergrondse inzameling | 398,16 | 445,92 | 468,60 |
Conform de Financiële verordening Haarlemmermeer 2023 (eerste wijziging) wordt bij het bepalen van de te dekken lasten rekening gehouden met de compensabele BTW en de kwijtschelding. Tevens wordt rekening gehouden met de toe te rekenen lasten van overhead en rente over de boekwaarde van investeringen ten behoeve van het taakveld afval. De toe te rekenen rente is het omslagpercentage van 2%.
Tabel 88
Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing (bedragen x € 1.000; - = voordeel) | 2026 |
---|---|
Lasten taakveld inclusief rente en kwijtschelding | 24.612 |
Baten taakveld, exclusief heffingen | -1.410 |
Netto lasten taakveld | 23.202 |
Toe te rekenen lasten: | |
Overhead | 821 |
Compensabele BTW | 4.632 |
Totaal te dekken lasten | 28.654 |
Opbrengst Afvalstoffenheffing | -28.448 |
Saldo van baten en lasten | 206 |
Mutatie voorziening tariefsegalisatie afvalstoffenheffing | -6 |
Saldo | 200 |
Kostendekkendheid exclusief mutatie voorziening | 99% |
Kostendekkendheid inclusief mutatie voorziening | 99% |
Uit Tabel 88 blijkt dat in 2026 sprake is van een geraamde kostendekkendheid van afgerond 99%. Een bedrag van € 200.000 wordt niet gedekt uit de afvalstoffenheffing. Dit betreft de kosten van de uitvoering van de motie 'Stop bijplaatsen en verrommeling' die de raad op 4 juli 2024 heeft aangenomen. Deze extra incidentele lasten worden gedekt uit de algemene middelen.
Rioolheffing
De aanleg, het onderhoud en de vervanging van het gemeentelijk rioolstelsel wordt betaald via de rioolheffing. In het Programma riolering en stedelijk water (PRSW), vastgesteld door de raad op 21 december 2023 (8414039), staan de uitgangspunten van het klimaatadaptatiebeleid. Daarnaast streven wij naar een duurzaam, goed beheerbaar afvalwaterstelsel, waarbij wordt voorkomen dat verontreinigd afvalwater in de bodem of in het oppervlaktewater terechtkomt. Door sloten, tochten en vaarten (watergangen) goed te onderhouden, houden wij de waterkwaliteit en waterkwantiteit op voldoende niveau. Om dit te kunnen borgen wordt voorgesteld in 2026 de tarieven met 11,9% te verhogen. De in het PRSW voor 2026 opgenomen verhoging is 8,5% exclusief inflatie. De inflatiecorrectie is 3,4%.
Tabel 89
Jaar | per aansluiting | per 10 m³ |
---|---|---|
2024 | € 156,36 | € 6,00 |
2025 | € 177,93 | € 6,82 |
2026 | € 199,10 | € 7,63 |
De mate van kostendekkendheid van de riolering wordt in Tabel 90 weergegeven. Conform de Financiële verordening Haarlemmermeer 2023 (eerste wijziging) wordt bij het bepalen van de te dekken lasten rekening gehouden met de compensabele BTW. Tevens wordt rekening gehouden met de toe te rekenen lasten van overhead en rente over de boekwaarde van investeringen ten behoeve van de riolering. De toe te rekenen rente is het omslagpercentage van 2%.
Tabel 90
Kostendekkendheid Rioolheffing (bedragen x € 1.000; - = voordeel) | 2026 |
---|---|
Lasten taakveld inclusief rente | 13.419 |
Baten taakveld, exclusief heffingen | -51 |
Netto lasten taakveld | 13.368 |
Toe te rekenen lasten: | |
Overhead | 1.515 |
Compensabele BTW | 2.193 |
Totaal te dekken lasten | 17.076 |
Opbrengst Rioolheffing | -15.504 |
Saldo van baten en lasten | 1.572 |
Mutatie Voorziening tariefegalisatie riolering | -1.572 |
Saldo programmabegroting | 0 |
Kostendekkendheid exclusief mutatie voorziening | 91% |
Kostendekkendheid inclusief mutatie voorziening | 100% |
Toeristenbelasting
Voor het houden van verblijf met overnachten binnen de gemeente wordt via toeristenbelasting een directe belasting geheven. De toeristenbelasting is een bijdrage in de lasten van gemeentelijke voorzieningen door personen die niet in de gemeentelijke basisadministratie personen (BRP) zijn ingeschreven.
In de Programmabegroting 2025-2028 lieten de jaren 2026 en 2027 een tekort zien. Naar aanleiding daarvan heeft de raad besloten tot een aantal maatregelen (11753909), waaronder een verhoging van de geraamde opbrengst van de toeristenbelasting met € 4.275.000.
Op basis van de gerealiseerde opbrengsten over het belastingjaar 2024, de ontwikkeling van het aantal hotelkamers en de verwachte prijsontwikkeling in 2025 en 2026 is berekend wat de verhoging van het tarief moet zijn om de totaal geraamde opbrengst in 2026 van € 19.556.000 te realiseren.
Tabel 91
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | |
---|---|
Gerealiseerde opbrengst 2024 | 14.488 |
Stijging aantal hotelkamers in 2025 en 2026 | 1.879 |
Verwachte prijsontwikkeling in 2025 en 2026 | 1.678 |
Verwachte opbrengst 2026 exclusief tariefaanpassing | 18.045 |
Dit betekent dat om de geraamde opbrengst voor 2026 te realiseren door de aanpassing van het tarief, de opbrengst nog met € 1.511.000 moet stijgen. Afgerond is de noodzakelijke tariefsstijging 10%. Het tarief voor 2026 wordt dan 6,92% van de overnachtingsvergoeding (het tarief in 2025 is 6,29%).
Liggeld woonschepen
Het liggeld wordt geheven voor de woonboten in de Ringvaart waar de gemeente de beschoeiingen verzorgt. Het liggeld mag maximaal kostendekkend zijn en met de tarieven van 2023 is de kostendekkenheid bereikt. Wij stellen voor om de tarieven voor het liggeld voor woonschepen niet te verhogen en voor 2026 als volgt vast te stellen:
Tabel 92
Eerste 15 meter lengte | Elke volgende meter |
---|---|
€ 403,27 | € 56,56 |
Voor 2026 wordt de opbrengst geraamd op € 32.200.
Parkeerbelasting
In het raadsvoorstel 'Vervolg integrale aanpak parkeren Stadscentrum Hoofddorp' (10244323) is het volgende opgenomen: het parkeerregime in het centrumgebied vanaf 1 juni 2025 aan te passen om zo beter te sturen op het gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen. In het raadsvoorstel is een aantal maatregelen opgenomen over uitbreiding van het betaald parkeren gebied, een uitbreiding van de parkeertijden en een extra tariefsverhoging. De aanpassingen van het parkeerregime zijn nog in ontwikkeling. Voorgesteld wordt de uitwerking van dit raadsvoorstel af te wachten en de tarieven te verhogen per juli 2026.
Tabel 93
Tarieven 2025 | |||
---|---|---|---|
A-zone (stop&go) | 1e halfuur | € 0,55 | |
1e volgend uur | € 3,45 | ||
B-zone (kort parkeren) | 1e uur | € 1,30 | |
2e uur | € 1,75 | ||
C-zone (lang parkeren) | alle uren | € 0,85 | |
Schiphol | alle uren | € 6,00 |
De opbrengst van de parkeerbelastingen wordt geraamd op € 3.227.800.
Ingeval niet aan de aangifteverplichting is voldaan dan wel geen of onvoldoende parkeerbelasting is betaald, wordt de te weinig betaalde belasting door middel van een naheffingsaanslag alsnog in rekening gebracht. De lasten welke hieraan verbonden zijn, worden gelijktijdig met de niet-betaalde parkeerbelasting (uurtarief) in rekening gebracht. De maximaal toegestane hoogte van het doorberekenen van lasten is vastgelegd in het 'Besluit gemeentelijke parkeerbelastingen' en is in 2025 vastgesteld op € 78,80.
Precariobelasting
Voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond kan een precariobelasting worden geheven. Er wordt voorgesteld de tarieven te verhogen met 3,4% inflatiecorrectie. Voor 2026 wordt de opbrengst geraamd op € 129.500. Voorbeelden van de precariobelasting zijn de standplaatsen en de grond bij de ligplaatsen aan de Ringvaart.
Graf- en begraafrechten
De tarieven van de graf- en begraafrechten zijn niet kostendekkend, daarom wordt voorgesteld de tarieven met de inflatiecorrectie van 3,4% te verhogen.
Voor 2026 wordt daarmee de opbrengst begraven geraamd op afgerond € 930.000.
De mate van kostendekkendheid van begraven wordt in Tabel 94 weergegeven. In de lasten is de kostprijsverhogende BTW begrepen. Conform de Financiële verordening Haarlemmermeer 2023 (eerste wijziging) wordt rekening gehouden met de toe te rekenen lasten van overhead en rente over de boekwaarde van investeringen ten behoeve van de begraafplaatsen. De toe te rekenen rente is het omslagpercentage van 2%.
Tabel 94
Kostendekkendheid Begraven (bedragen x € 1.000; - = voordeel) | 2026 |
---|---|
Lasten taakveld inclusief rente en BTW | 1.503 |
Baten taakveld, exclusief heffingen | 0 |
Netto lasten taakveld | 1.503 |
Toe te rekenen lasten: | |
Overhead | 106 |
Totale te dekken lasten | 1.609 |
Opbrengst begraven | -930 |
Saldo programmabegroting | 679 |
Kostendekkendheid | 58% |
Leges
De gemeente levert op aanvraag van individuele inwoners een uiteenlopend pakket aan diensten. Door het heffen van leges worden de lasten die hiervoor worden gemaakt in principe verhaald op de inwoner die de dienst afneemt. Leidend is bij de leges het profijtbeginsel: de gebruiker betaalt. Om de kostendekkendheid te handhaven moeten de meeste legestarieven stijgen. Voor 2026 wordt voorgesteld de prijs van producten met vaste tarieven te verhogen met 3,4% inflatiecorrectie, dit met uitzondering van de tarieven die wettelijk vastgesteld worden. In Tabel 95 is met deze verhoging rekening gehouden. oor de leges in verband met dienstverlening en besluiten in het kader van de omgevingswet wordt een voorstel gedaan tot aanpassing van de tarieven zodat de maatregel 'Leges overall meer kostendekkend maken' in het kader van het sluitend maken van de begroting wordt gerealiseerd. Het totaal aan te ontvangen leges mag wettelijk niet meer dan 100% zijn op begrotingsbasis.
In Tabel 95 staat de kostendekkenheid van de belangrijkste hoofdstukken per titel. Bij de berekening van de kostendekkendheid is, conform de Financiële verordening Haarlemmermeer 2023 (eerste wijziging), bij het bepalen van de toe te rekenen lasten rekening gehouden met overhead, met de compensabele BTW (BCF) en rente over de boekwaarde van investeringen ten behoeve van de producten waar leges voor geheven worden. De toe te rekenen rente is het omslagpercentage van 2%.
Tabel 95
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Lasten taak-velden | Overhead | BCF | Totale lasten | Leges | Kosten-dekkend-heid |
---|---|---|---|---|---|---|
Titel 1: Algemene dienstverlening | ||||||
Burgerlijke stand | 776 | 521 | 36 | 1.332 | 310 | 23% |
Reisdocumenten | 3.810 | 1.619 | 145 | 5.574 | 2.771 | 50% |
Rijbewijzen | 1.189 | 610 | 55 | 1.854 | 900 | 49% |
Verstrekkingen uit de Basisregistratiepersonen | 578 | 416 | 36 | 1.030 | 97 | 9% |
Overige publiekszaken | 221 | 147 | 13 | 381 | 100 | 26% |
Verkeer en vervoer | 112 | 132 | 7 | 252 | 351 | 140% |
In deze titel niet benoemde vergunningen, ontheffingen, beschikkingen of andere diensten | 2.420 | 1.350 | 95 | 3.865 | 97 | 3% |
Totaal titel 1 | 9.106 | 4.793 | 388 | 14.288 | 4.626 | 32% |
Titel 2: Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning | ||||||
Omgevingsvergunning | 10.035 | 3.653 | 1.536 | 15.224 | 15.051 | 99% |
Totaal titel 2 | 10.035 | 3.653 | 1.536 | 15.224 | 15.051 | 99% |
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | ||||||
Horeca | 152 | 169 | 9 | 331 | 186 | 56% |
Organiseren evenementen | 228 | 254 | 14 | 496 | 247 | 50% |
Kinderopvang | 40 | 0 | 0 | 40 | 26 | 65% |
Totaal titel 3 | 420 | 424 | 23 | 866 | 459 | 53% |
Totaal alle titels | 19.561 | 8.870 | 1.947 | 30.378 | 20.136 | 66% |
Bedrijven Investeringszones (BIZ) heffingen
Een BIZ is een afgebakend gebied, waarin bedrijven een private organisatie oprichten (vereniging of stichting) om de leefbaarheid, veiligheid en ruimtelijke kwaliteit gezamenlijk te verbeteren. Het is een instrument voor en door ondernemers en is toepasbaar op bedrijventerreinen en winkel- en horecagebieden.
Er zijn zeven BIZ'zen voor een periode van vijf jaar, te weten: Spoorzicht, Hoofddorp Centrum, De Hoek, Cruquius, Centrum Nieuw-Vennep Graan voor Visch en De Weeren. De vijf eerstgenoemde lopen per eind 2026 af. De totale opbrengst van de BIZ'zen wordt geraamd op € 1.036.000.
Reclamebelasting
De reclamebelasting wordt geheven over openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg. Voor de belastingheffing is het voldoende dat er sprake is van een tot het publiek gerichte aankondiging met het doel de aandacht van het publiek te trekken. De reclamebelasting is een algemene belasting waarvan de opbrengsten vrij besteedbaar zijn. Wij stellen voor om de tarieven met 3,4% te laten stijgen. De opbrengst wordt geraamd op € 979.600.
Kwijtschelding
Inwoners met een laag inkomen kunnen in aanmerking komen voor kwijtschelding van het betalen van gemeentelijke heffingen. Kwijtschelding is mogelijk voor de afvalstoffenheffing en het liggeld voor woonschepen. Of iemand in aanmerking komt voor kwijtschelding wordt getoetst aan de betalingscapaciteit en de hoogte van het vermogen van een belastingschuldige. Hier zijn wettelijke normeringen voor. Minimaal 80% van de betalingscapaciteit moet worden aangewend ter voldoening van belastingschulden. De betalingscapaciteit wordt berekend door het netto besteedbaar inkomen te verminderen met de genormeerde kosten van bestaan. Deze genormeerde kosten van bestaan betreffen een percentage van de uitkering die de belastingschuldige naar de normen van de bijstandsregelgeving zou kunnen krijgen. Gemeente Haarlemmermeer kent in het kwijtscheldingsbeleid een 100%-norm. Dit is het wettelijk maximaal toegestane percentage.
Voor 2026 is een bedrag aan kwijtschelding voor de afvalstoffenheffing geraamd van € 850.000.
Verordeningen 2026
Gelet op de voorliggende tariefvoorstellen en onder het aanbrengen van enkele redactionele wijzigingen, stellen wij voor om voor 2026 nieuwe (wijzigings)verordeningen vast te stellen.