Belastingvoorstellen 2023

Onroerendezaakbelastingen

De ontwikkeling van de tarieven in de periode van 2021 tot en met 2023 geeft het volgende beeld:

Tabel 92

Jaar

Tarief woningen
(percentage) waarde

Tarief niet-woningen
(percentage) waarde

Eigenaar

Totaal

Eigenaar

Gebruiker

Totaal

2021

0,07952

0,07952

0,33014

0,30685

0,63699

2022

0,07386

0,07386

0,31307

0,28140

0,59447

2023

p.m.

p.m.

p.m.

p.m.

p.m.

Er zal een algehele hertaxatie plaatsvinden, zodat de aanslagen voor 2023 gebaseerd zijn op de waarde op de peildatum 1 januari 2022. Wij gaan voor 2023 uit van een stijgende lastendruk van 2,4% voor inwoners en ondernemers. Bij het vaststellen van de tarieven wordt rekening gehouden met de gemiddelde stijging of daling van de WOZ-waarden. Voor 2023 wordt de opbrengst geraamd op afgerond € 85.447.000.

Afvalstoffenheffing

De afvalstoffenheffing is een heffing ter dekking van de lasten van de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen. De heffing komt ten laste van gebruikers van percelen waarvoor de gemeente een inzamelverplichting voor huishoudelijk afval heeft. De heffing is afhankelijk van de grootte van de container, de manier van inzamelen en de ontwikkeling van de kosten. Bij het bepalen van de tarieven is het uitgangspunt dat de netto-lasten voor 100% worden gedekt uit de afvalstoffenheffing. Voor 2023 wordt voorgesteld de tarieven te verhogen met de inflatiecorrectie van 2,4%. De bedragen zijn zodanig afgerond dat ze deelbaar door twaalf zijn in verband met de maandelijkse verrekening met belastingplichtigen.

Tabel 93

Tarief

2021

2022

2023

Standaardtarief

298,00

298,00

305,16

Rolemmer 80 liter restafval

282,00

282,00

288,72

Rolemmer 120 liter restafval (vervalt na uitrol VANG)

282,00

282,00

288,72

Rolemmer 140 liter restafval (na uitrol VANG)

382,00

382,00

391,20

Rolemmer 240 liter restafval (vervalt na uitrol VANG)

382,00

382,00

391,20

Hoogbouw, boven- en/of ondergronds inzamelen

298,00

298,00

305,16

Wijken met ondergrondse inzameling

342,00

342,00

350,16

Extra rolemmer 80 liter (vervalt na uitrol VANG)

282,00

282,00

288,72

Extra rolemmer 120 liter (vervalt na uitrol VANG)

282,00

282,00

288,72

Extra rolemmer 240 liter (vervalt na uitrol VANG)

382,00

382,00

391,20

Conform de Financiële verordening Haarlemmermeer 2021 wordt bij het bepalen van de te dekken lasten rekening gehouden met de compensabele BTW en de kwijtschelding. Tevens wordt rekening gehouden met de toe te rekenen lasten van overhead en rente over de boekwaarde van investeringen ten behoeve van het taakveld afval. De toe te rekenen rente is het omslagpercentage van 2%.

Tabel 94

Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing (bedragen x € 1.000; - = voordeel)

2023

Lasten taakveld inclusief rente

17.603

Baten taakveld, exclusief heffingen

-1.160

Netto lasten taakveld

16.443

Toe te rekenen lasten:

Overhead

427

Kwijtschelding

768

Compensabele BTW

3.409

Totaal te dekken lasten

21.047

Opbrengst Afvalstoffenheffing

-21.140

Saldo van baten en lasten

-93

Mutatie voorziening tariefsegalisatie afvalstoffenheffing

-93

Saldo

0

Kostendekkendheid exclusief mutatie voorziening

100%

Kostendekkendheid inclusief mutatie voorziening

100%

Uit Tabel 94 blijkt dat in 2023 sprake is van een geraamde kostendekkendheid van afgerond 100%. Een klein voordeel als gevolg van afrondingen wordt gestort in de Voorziening tariefsegalisatie afvalstoffenheffing. Het project VANG wordt in het voorjaar van 2023 afgerond.

Rioolheffing

De aanleg, het onderhoud en de vervanging van het gemeentelijk rioolstelsel wordt betaald via de rioolheffing. In het Gemeentelijk Rioleringsplan Haarlemmermeer 2021-2023 (GRP) wordt inzicht gegeven in de grootte van de investeringsbijdragen die in de toekomst nodig zijn voor een goed werkend rioolstelsel. In de overgangstermijn naar een Programma stedelijk water en riolering (PSWR) zal worden onderzocht of in de toekomst aanpassingen van de rioolheffing nodig zijn om het gehele gemeentelijke watersysteem toekomstgericht te dekken. In 2023 is door een verschuiving van kosten een kostendekkendheidspercentage van 100% ontstaan. Daarom wordt er geen verhoging voorgesteld.

Tabel 95

Jaar

per aansluiting

per 10 m³
boven 250 m³

2021

€ 134,86

€ 5,20

2022

€ 137,56

€ 5,30

2023

€ 137,56

€ 5,30

De mate van kostendekkendheid van de riolering wordt in Tabel 96 weergegeven. Conform de Financiële verordening Haarlemmermeer 2021 wordt bij het bepalen van de te dekken lasten rekening gehouden met de compensabele BTW. Tevens wordt rekening gehouden met de toe te rekenen lasten van overhead en rente over de boekwaarde van investeringen ten behoeve van de riolering. De toe te rekenen rente is het omslagpercentage van 2%.

Het is niet meer mogeljk om de kosten van straatreiniging toe te rekenen aan de rioolheffing. Hierdoor ontstaat er een kostendekkendheidspercentage van boven de 100%. Het tegoed dat hierdoor ontstaat wordt gestort in de voorziening Tariefegalisatie onderhoud riolering.

Tabel 96

Kostendekkendheid Rioolheffing (bedragen x € 1.000; - = voordeel)

2023

Lasten taakveld inclusief rente

8.616

Baten taakveld, exclusief heffingen

-30

Netto lasten taakveld

8.586

Toe te rekenen lasten:

Overhead

884

Compensabele BTW

1.355

Totaal te dekken lasten

10.825

Opbrengst Rioolheffing

-10.834

Saldo van baten en lasten

-9

Mutatie Voorziening tariefegalisatie riolering

9

Saldo programmabegroting

0

Kostendekkendheid exclusief mutatie voorziening

100%

Kostendekkendheid inclusief mutatie voorziening

100%

Toeristenbelasting

Voor het houden van verblijf met overnachten binnen de gemeente wordt via toeristenbelasting een directe belasting geheven. De toeristenbelasting is een bijdrage in de lasten van gemeentelijke voorzieningen door personen die niet in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens zijn ingeschreven.

Het tarief van deze belasting in 2023 bedraagt 6,05% van de overnachtvergoeding. Voorgesteld wordt dit percentage niet te verhogen. Voor 2023 wordt daarmee de opbrengst geraamd op € 12.781.000.

Hondenbelasting

Onder de naam hondenbelasting wordt door de gemeente een belasting geheven ter zake van het houden van honden. De hondenbelasting is een zuivere belasting die, net als de OZB, naar de algemene middelen van de gemeente vloeit. De wettelijke basis is de gemeentewet en de verordening hondenbelasting. Voor 2023 wordt voorgesteld de tarieven te verhogen met de inflatiecorrectie van 2,4%. Het tarief bedraagt per hond € 87,61. Het kenneltarief bedraagt € 351,12. Voor 2023 wordt daarmee de opbrengst geraamd op afgerond € 762.000. Bij de Voorjaarsrapportage 2022 is een motie aangenomen waarbij de hondenbelasting in 2024 wordt afgeschaft. Voor de afschaffing van de hondenbelasting vanaf 2024 is geen dekking binnen de begroting.

Liggeld woonschepen

Het liggeld wordt geheven voor de woonboten in de Ringvaart waar de gemeente de beschoeiingen verzorgt. Het liggeld mag maximaal kostendekkend zijn en met de tarieven van 2022 wordt de kostendekkenheid bereikt. Wij stellen dan ook voor om de tarieven voor het liggeld voor woonschepen niet te verhogen en voor 2023 als volgt vast te stellen:

Tabel 97

Eerste 15 meter lengte

Elke volgende meter

€ 403,27

€ 56,56

Voor 2023 wordt de opbrengst geraamd op afgerond € 32.000.

Parkeerbelasting

Bij de behandeling van de Voorjaarsrapportage 2021 is besloten om in het kader van de strategische heroriëntatie de parkeertarieven te verhogen. Hierin is de keuze gemaakt om de maatregelen te beperken tot Hoofddorp Centrum en Schiphol. In onderstaande tabel staan de nieuwe tarieven en de verhogingen.

Tabel 98

Overzicht verhoging parkeertarieven

2022

verhoging

Nieuw tarief

A-zone (stop&go)

1e halfuur

€ 0,10

€ 0,45

€ 0,55

1e volgend uur

€ 3,00

€ 0,45

€ 3,45

B-zone (kort parkeren)

1e uur

€ 0,75

€ 0,55

€ 1,30

2e uur

€ 1,20

€ 0,55

€ 1,75

C-zone (lang parkeren)

alle uren

€ 0,45

€ 0,40

€ 0,85

Schiphol

alle uren

€ 4,70

€ 1,30

€ 6,00

Met de verhoging van de tarieven wordt een extra opbrengst geraamd van € 1.256.000. In deze extra opbrengst is ook rekening gehouden met een verhoging van de legestarieven van parkeervergunningen met 15,4%. De opbrengst hiervan wordt geraamd op € 20.000.

Ingeval niet aan de aangifteverplichting is voldaan dan wel geen of onvoldoende parkeerbelasting is betaald, wordt de te weinig betaalde belasting door middel van een naheffingsaanslag alsnog in rekening gebracht. De lasten welke hieraan verbonden zijn, worden gelijktijdig met de niet-betaalde parkeerbelasting (uurtarief) in rekening gebracht. De maximaal toegestane hoogte van het doorberekenen van lasten is vastgelegd in het 'Besluit gemeentelijke parkeerbelastingen' en is voor 2022 vastgesteld op € 66,50.

Precariobelasting

Voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond kan een precariobelasting worden geheven. Er wordt voorgesteld de tarieven te verhogen met 2,4% inflatiecorrectie. Voor 2023 wordt de opbrengst geraamd op € 110.000. Voorbeelden van de precariobelasting zijn de standplaatsen en de grond bij de ligplaatsen aan de Ringvaart.

Graf- en begraafrechten

Tot 2015 zijn de tarieven met 7,1% (exclusief inflatiecorrectie) gestegen om de exploitatie van de begraafplaatsen kostendekkend te maken. In 2023 wordt voorgesteld de tarieven met inflatiecorrectie van 2,4% te verhogen.
Voor 2023 wordt daarmee de opbrengst begraven geraamd op afgerond € 792.000.

De mate van kostendekkendheid van begraven wordt in Tabel 99 weergegeven. In de lasten is de kostprijsverhogende BTW begrepen. Conform de Financiële verordening Haarlemmermeer 2021 wordt rekening gehouden met de toe te rekenen lasten van overhead en rente over de boekwaarde van investeringen ten behoeve van de begraafplaatsen. De toe te rekenen rente is het omslagpercentage van 2%.

Tabel 99

Kostendekkendheid Begraven (bedragen x € 1.000; - = voordeel)

2023

Lasten taakveld inclusief rente en BTW

1.088

Baten taakveld, exclusief heffingen

0

Netto lasten taakveld

1.088

Toe te rekenen lasten:

Overhead

100

Totale te dekken lasten

1.182

Opbrengst Begraven

-792

Saldo programmabegroting

396

Kostendekkendheid

67%

Leges

De gemeente levert op aanvraag van individuele inwoners een uiteenlopend pakket aan diensten. Door het heffen van leges worden de lasten die hiervoor worden gemaakt in principe verhaald op de inwoner die de dienst afneemt. Om de kostendekkendheid te handhaven moeten de meeste legestarieven stijgen met (een gewogen gemiddelde van) het prijsindexcijfer voor lonen, materialen en diensten. Leidend is bij de leges het profijtbeginsel: de gebruiker betaalt.

Voor 2023 wordt voorgesteld de prijs van producten met vaste tarieven te verhogen met 2,4% inflatiecorrectie, dit met uitzondering van de tarieven die wettelijk vastgesteld worden. In Tabel 100 is met deze verhoging rekening gehouden. Het totaal aan te ontvangen leges mag wettelijk niet meer dan 100% zijn op begrotingsbasis.

In Tabel 100 staat de kostendekkenheid van de belangrijkste hoofdstukken per titel. Bij de berekening van de kostendekkendheid is, conform de Financiële verordening Haarlemmermeer 2021, bij het bepalen van de toe te rekenen lasten rekening gehouden met overhead, met de compensabele BTW (BCF) en rente over de boekwaarde van investeringen ten behoeve van de producten waar leges voor geheven worden. De toe te rekenen rente is het omslagpercentage van 2%.

Tabel 100

Omschrijving (bedragen x € 1.000)

Lasten taak-velden

Over-head

BCF

Totale lasten

Leges

Kosten-dekkend-heid

Titel 1: Algemene dienstverlening

Burgerlijke stand

146

165

311

282

91%

Reisdocumenten

1.027

774

1.801

584

32%

Rijbewijzen

561

367

928

454

49%

Verstrekkingen uit de Basisregistratiepersonen

160

133

293

60

20%

Overige publiekszaken

90

93

183

28

15%

Verkeer en vervoer

292

387

8

687

299

43%

In deze titel niet benoemde vergunningen, ontheffingen, beschikkingen of andere diensten

690

842

19

1.551

83

5%

Totaal titel 1

2.966

2.761

27

5.754

1.790

31%

Titel 2: Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Omgevingsvergunning

7.095

2.228

1.082

10.405

10.330

99%

Totaal titel 2

7.095

2.228

1.082

10.405

10.330

99%

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Horeca

120

163

283

139

49%

Organiseren evenementen

160

218

378

185

49%

Kinderopvang

40

0

40

22

55%

Totaal titel 3

320

381

701

346

49%

Totaal alle titels

10.381

5.370

1.109

16.860

12.466

74%

Bedrijven Investeringszones (BIZ) heffingen

Een BIZ is een afgebakend gebied, waarin bedrijven een private organisatie oprichten (vereniging of stichting) om de leefbaarheid, veiligheid en ruimtelijke kwaliteit gezamenlijk te verbeteren. Het is een instrument voor en door ondernemers en is toepasbaar op bedrijventerreinen en winkel- en horecagebieden.

Er zijn vier BIZ'zen voor een periode van vier jaar te weten: Spoorzicht, Hoofddorp Centrum, De Hoek en Cruquius. De totale opbrengst van deze BIZ'zen wordt geraamd op € 809.900. De BIZ Graan voor Visch Zuid loopt nog twee jaar door en daarvan is de opbrengst geraamd op € 82.000.

Kwijtschelding

Inwoners met een laag inkomen kunnen ook in 2023 weer in aanmerking komen voor kwijtschelding van het betalen van gemeentelijke heffingen. Kwijtschelding is mogelijk voor afvalstoffenheffing, hondenbelasting (alleen de 1e hond) en het liggeld voor woonschepen. Of iemand in aanmerking komt voor kwijtschelding wordt getoetst aan de betalingscapaciteit en de hoogte van het vermogen van een belastingschuldige. Hier zijn wettelijke normeringen voor. Minimaal 80% van de betalingscapaciteit moet worden aangewend ter voldoening van belastingschulden. De betalingscapaciteit wordt berekend door het netto besteedbaar inkomen te verminderen met de genormeerde kosten van bestaan. Deze genormeerde kosten van bestaan betreffen een percentage van de uitkering die de belastingschuldige naar de normen van de bijstandsregelgeving zou kunnen krijgen. Gemeente Haarlemmermeer kent in het kwijtscheldingsbeleid een 100%-norm. Dit is het wettelijk maximaal toegestane percentage.

Voor 2023 is een bedrag aan kwijtschelding voor de afvalstoffenheffing geraamd van € 753.000 en van € 14.000 voor de hondenbelasting. 

Verordeningen 2023

Gelet op de voorliggende tariefvoorstellen en onder het aanbrengen van enkele redactionele wijzigingen, stellen wij voor om voor 2023 nieuwe (wijzigings)verordeningen vast te stellen.