Grondslagen begroting
In deze paragraaf zijn de uitgangspunten en grondslagen opgenomen die zijn gehanteerd bij het opstellen van deze programmabegroting. Eerst worden de uitgangspunten van het financieel beleid genoemd. Daarna zijn de grondslagen uitgewerkt. Dit betreft de aangehouden indexeringen en de prognoses over de ontwikkeling van het aantal inwoners en woningen.
Uitgangspunten financieel beleid
De volgende spelregels worden gehanteerd die moeten zorgen voor een solide financiële positie:
een structureel sluitende begroting van baten en lasten;
gemeentelijke belastingen worden niet verhoogd, behalve de indexering;
leges blijven kostendekkend;
financiële meevallers vloeien terug naar de algemene middelen;
tegenvallers worden zoveel als mogelijk opgevangen binnen het betreffende onderdeel van de programmabegroting;
de gemeente gaat terughoudend om met grote investeringen vanwege de hoge schuldpositie;
nieuwe taken die in de toekomst door het Rijk naar gemeenten worden overgeheveld, moeten worden bekostigd met Rijksmiddelen.
Grondslagen
Indexering
Bij de behandeling van de Voorjaarsrapportage 2023 zijn de algemene indexeringspercentages voor 2024 vastgesteld. Deze zijn gebaseerd op het Centraal Economisch Plan 2023 (CEB) van het Centraal Planbureau (CPB). Bij de vaststelling van de indexeringspercentages worden de twee voorgaande begrotingsjaren nagecalculeerd. Deze systematiek wordt bij deze programmabegroting voor het eerst toegepast omdat de inflatiecijfers over 2022 en 2023 behoorlijk afwijken ten opzichte van de eerdere prognoses die door het CPB zijn afgegeven.
Het meerjarenbeeld 2025 tot en met 2027 is gebaseerd op constante prijzen. Dat wil zeggen dat het prijspeil 2024 ook voor die jaren wordt gehanteerd. Voor de jaren 2025 en verder is derhalve geen rekening gehouden met prijs- en loonstijgingen op de lasten en een inflatiecorrectie op de baten.
De volgende indexeringen zijn voor de Programmabegroting 2024-2027 gehanteerd:
Tabel 152
Omschrijving | % |
---|---|
Nationale consumentenprijsindex (cpi): | |
- nacalculatie 2022 | 6,70% |
- nacalculatie 2023 | 4,50% |
- indexering 2024 | 2,50% |
- totaal Nationale consumentenprijsindex | 13,70% |
Loonkosten gemeentepersoneel: | |
- indexering 2024 | 5,20% |
Omdat de financiële doorwerking van de CAO's voor 2022 en 2023 al verwerkt zijn, vindt hier geen nacalculatie voor plaats. | |
Materiële budgetten (goederen en diensten) | |
- nacalculatie 2022 | 3,70% |
- nacalculatie 2023 | 3,60% |
- waarvan al in 2022 beschikbaar gesteld via meicirculaire | -4,60% |
- indexering 2024 | 3,90% |
- totaal indexering materiële budgetten | 6,60% |
Inkomensoverdrachten (subsidies): | |
- nacalculatie 2022 | 6,70% |
- nacalculatie 2023 | 4,50% |
- indexering 2024 | 2,50% |
- totaal indexering inkomensoverdrachten | 13,70% |
Sociale uitkeringen in natura, loongevoelig deel: | |
- nacalculatie 2022 | 3,00% |
- nacalculatie 2023 | 2,70% |
- indexering 2024 | 5,10% |
- totaal sociale uitkeringen in natura, loongevoelig deel | 10,80% |
Sociale uitkeringen in natura, overige budgetten: | |
- nacalculatie 2022 | 6,70% |
- nacalculatie 2023 | 4,50% |
- indexering 2024 | 2,50% |
- totaal sociale uitkeringen in natura, overige budgetten | 13,70% |
Bijdrage gemeenschappelijke regelingen, loongevoelig deel: | |
- nacalculatie 2022 | 5,00% |
- nacalculatie 2023 | 0,40% |
- indexering 2024 | 5,20% |
- totaal bijdrage gemeenschappelijke regelingen, loongevoelig deel | 10,60% |
Bijdrage gemeenschappelijke regelingen, overige budgetten: | |
- nacalculatie 2022 | 3,70% |
- nacalculatie 2023 | 3,60% |
- indexering 2024 | 3,90% |
- totaal bijdrage gemeenschappelijke regelingen, loongevoelig deel | 11,20% |
Overheidsinvesteringen: | |
- nacalculatie 2023 | 2,30% |
- indexering 2024 | 1,60% |
- totaal overheidsinvesteringen | 3,90% |
Voor de overheidsinvesteringen wordt 2022 niet nagecalculeerd omdat hiervoor bij de Programmabegroting 2023-2027 al een stelpost geraamd is. |
De indexering voor inkomensoverdrachten (subsidies) is gelijk gesteld aan het inflatiecijfer van het cpi. Dit conform de bestendige beleidslijn.
Rente
Voor de berekening en doorbelasting van rentelasten zijn de volgende percentages gehanteerd:
Tabel 153
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Rente aan te trekken langlopende geldleningen | 3,25% | 3,25% | 3,25% | 3,25% |
Rente aan te trekken kortlopende geldleningen | 3,50% | 3,50% | 3,50% | 3,50% |
Rekenrente/renteomslag | 2,00% | 2,00% | 2,00% | 2,00% |
Inwoners en woningen
Voor de ontwikkeling van het aantal inwoners en woningen is rekening gehouden met de volgende prognose in de berekening van de algemene uitkering uit het gemeentefonds:
Tabel 154
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Inwoners per 1-1 | 164.200 | 165.900 | 168.100 | 171.100 |
Woningen per 1-1 | 67.610 | 69.000 | 70.580 | 72.830 |
De ontwikkeling (realisatie en prognose) van het aantal inwoners en woningen in de jaren 2019-2027 is weergegeven in Figuur 3.