Belastingvoorstellen 2024
Onroerendezaakbelastingen
De ontwikkeling van de tarieven in de periode van 2022 tot en met 2024 geeft het volgende beeld:
Tabel 93
Jaar | Tarief woningen | Tarief niet-woningen | |||
---|---|---|---|---|---|
Eigenaar | Totaal | Eigenaar | Gebruiker | Totaal | |
2022 | 0,07386 | 0,07386 | 0,31307 | 0,28140 | 0,59447 |
2023 | 0,06352 | 0,06352 | 0,26370 | 0,23147 | 0,49517 |
2024 | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. |
Er zal een algehele hertaxatie plaatsvinden, zodat de aanslagen voor 2024 gebaseerd zijn op de waarde op de peildatum 1 januari 2023. Wij gaan voor 2024 uit van een stijgende lastendruk van 13,7% voor inwoners en ondernemers. Bij het vaststellen van de tarieven wordt rekening gehouden met de gemiddelde stijging of daling van de WOZ-waarden. Voor 2024 wordt de opbrengst geraamd op afgerond € 100 miljoen.
Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing is een heffing ter dekking van de lasten van de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen. De heffing komt ten laste van gebruikers van percelen waarvoor de gemeente een inzamelverplichting voor huishoudelijk afval heeft. De heffing is afhankelijk van de grootte van de container, de manier van inzamelen en de ontwikkeling van de kosten. Bij het bepalen van de tarieven is het uitgangspunt dat de netto-lasten voor 100% worden gedekt uit de afvalstoffenheffing. Voor 2024 wordt voorgesteld de tarieven te verhogen met 7%. De bedragen zijn zodanig afgerond dat ze deelbaar door twaalf zijn in verband met de maandelijkse verrekening met belastingplichtigen. De verhoging wordt veroorzaakt door de indexering van de kosten en door de ingebruikname van een extra milieustraat medio 2024.
Tabel 94
Tarief | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|
Standaardtarief | 298,00 | 305,16 | 326,52 |
Rolemmer 80 liter restafval | 282,00 | 288,72 | 308,88 |
Rolemmer 140 liter restafval | 382,00 | 391,20 | 418,56 |
Rolemmer 240 liter restafval | 382,00 | 391,20 | 418,56 |
Hoogbouw, boven- en/of ondergronds inzamelen | 298,00 | 305,16 | 326,52 |
Wijken met ondergrondse inzameling | 342,00 | 350,16 | 374,64 |
Conform de Financiële verordening Haarlemmermeer 2021 wordt bij het bepalen van de te dekken lasten rekening gehouden met de compensabele BTW en de kwijtschelding. Tevens wordt rekening gehouden met de toe te rekenen lasten van overhead en rente over de boekwaarde van investeringen ten behoeve van het taakveld afval. De toe te rekenen rente is het omslagpercentage van 2%.
Tabel 95
Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing (bedragen x € 1.000; - = voordeel) | 2024 |
---|---|
Lasten taakveld inclusief rente en kwijtschelding | 19.657 |
Baten taakveld, exclusief heffingen | -1.410 |
Netto lasten taakveld | 18.247 |
Toe te rekenen lasten: | |
Overhead | 592 |
Compensabele BTW | 3.598 |
Totaal te dekken lasten | 22.437 |
Opbrengst Afvalstoffenheffing | -22.467 |
Saldo van baten en lasten | -30 |
Mutatie voorziening tariefsegalisatie afvalstoffenheffing | -30 |
Saldo | 0 |
Kostendekkendheid exclusief mutatie voorziening | 100% |
Kostendekkendheid inclusief mutatie voorziening | 100% |
Uit Tabel 95 blijkt dat in 2024 sprake is van een geraamde kostendekkendheid van afgerond 100%. Een klein voordeel als gevolg van afrondingen wordt gestort in de Voorziening tariefsegalisatie afvalstoffenheffing.
Rioolheffing
De aanleg, het onderhoud en de vervanging van het gemeentelijk rioolstelsel wordt betaald via de rioolheffing. In het Gemeentelijk Rioleringsplan Haarlemmermeer 2021-2023 (GRP) wordt inzicht gegeven in de grootte van de investeringsbijdragen die in de toekomst nodig zijn voor een goed werkend rioolstelsel. In de overgangstermijn naar een Programma riolering en stedelijk water (PRSW) zal worden onderzocht of in de toekomst aanpassingen van de rioolheffing nodig zijn om het gehele gemeentelijke watersysteem toekomstgericht te dekken. In 2024 zijn de tarieven met 2% verhoogd. Dit conform eerder vastgesteld beleid.
Tabel 96
Jaar | per aansluiting | per 10 m³ |
---|---|---|
2022 | € 137,56 | € 5,30 |
2023 | € 137,56 | € 5,30 |
2024 | € 140,28 | € 5,40 |
De mate van kostendekkendheid van de riolering wordt in Tabel 97 weergegeven. Conform de Financiële verordening Haarlemmermeer 2021 wordt bij het bepalen van de te dekken lasten rekening gehouden met de compensabele BTW. Tevens wordt rekening gehouden met de toe te rekenen lasten van overhead en rente over de boekwaarde van investeringen ten behoeve van de riolering. De toe te rekenen rente is het omslagpercentage van 2%.
Tabel 97
Kostendekkendheid Rioolheffing (bedragen x € 1.000; - = voordeel) | 2024 |
---|---|
Lasten taakveld inclusief rente | 9.276 |
Baten taakveld, exclusief heffingen | -46 |
Netto lasten taakveld | 9.230 |
Toe te rekenen lasten: | |
Overhead | 993 |
Compensabele BTW | 1.461 |
Totaal te dekken lasten | 11.684 |
Opbrengst Rioolheffing | -10.908 |
Saldo van baten en lasten | 776 |
Mutatie Voorziening tariefegalisatie riolering | -776 |
Saldo programmabegroting | 0 |
Kostendekkendheid exclusief mutatie voorziening | 93% |
Kostendekkendheid inclusief mutatie voorziening | 100% |
Toeristenbelasting
Voor het houden van verblijf met overnachten binnen de gemeente wordt via toeristenbelasting een directe belasting geheven. De toeristenbelasting is een bijdrage in de lasten van gemeentelijke voorzieningen door personen die niet in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens zijn ingeschreven.
Het tarief van deze belasting is verhoogd en bedraagt 6,29% van de overnachtvergoeding. Voor 2024 wordt daarmee de opbrengst geraamd op € 14.281.000.
Liggeld woonschepen
Het liggeld wordt geheven voor de woonboten in de Ringvaart waar de gemeente de beschoeiingen verzorgt. Het liggeld mag maximaal kostendekkend zijn en met de tarieven van 2023 wordt de kostendekkenheid bereikt. Wij stellen dan ook voor om de tarieven voor het liggeld voor woonschepen niet te verhogen en voor 2024 als volgt vast te stellen:
Tabel 98
Eerste 15 meter lengte | Elke volgende meter |
---|---|
€ 403,27 | € 56,56 |
Voor 2024 wordt de opbrengst geraamd op afgerond € 32.000.
Parkeerbelasting
In 2023 zijn de parkeertarieven verhoogd, omdat in het kader van de strategische heroriëntatie een meeropbrengst van 40% gerealiseerd moet worden. Voor 2024 wordt daarom voorgesteld geen tariefsverhoging door te voeren.
Tabel 99
Tarieven 2024 | ||
A-zone (stop&go) | 1e halfuur | € 0,55 |
1e volgend uur | € 3,45 | |
B-zone (kort parkeren) | 1e uur | € 1,30 |
2e uur | € 1,75 | |
C-zone (lang parkeren) | alle uren | € 0,85 |
Schiphol | alle uren | € 6,00 |
De opbrengst van de parkeerbelastingen wordt geraamd op € 4.990.000.
Ingeval niet aan de aangifteverplichting is voldaan dan wel geen of onvoldoende parkeerbelasting is betaald, wordt de te weinig betaalde belasting door middel van een naheffingsaanslag alsnog in rekening gebracht. De lasten welke hieraan verbonden zijn, worden gelijktijdig met de niet-betaalde parkeerbelasting (uurtarief) in rekening gebracht. De maximaal toegestane hoogte van het doorberekenen van lasten is vastgelegd in het 'Besluit gemeentelijke parkeerbelastingen' en is in 2023 vastgesteld op € 72,90.
Precariobelasting
Voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond kan een precariobelasting worden geheven. Er wordt voorgesteld de tarieven te verhogen met 13,7% inflatiecorrectie. Voor 2024 wordt de opbrengst geraamd op € 125.000. Voorbeelden van de precariobelasting zijn de standplaatsen en de grond bij de ligplaatsen aan de Ringvaart.
Graf- en begraafrechten
De tarieven van de graf- en begraafrechten zijn niet kostendekkend, daarom wordt voorgesteld de tarieven met de inflatiecorrectie van 13,7% te verhogen.
Voor 2024 wordt daarmee de opbrengst begraven geraamd op afgerond € 899.000.
De mate van kostendekkendheid van begraven wordt in Tabel 100 weergegeven. In de lasten is de kostprijsverhogende BTW begrepen. Conform de Financiële verordening Haarlemmermeer 2021 wordt rekening gehouden met de toe te rekenen lasten van overhead en rente over de boekwaarde van investeringen ten behoeve van de begraafplaatsen. De toe te rekenen rente is het omslagpercentage van 2%.
Tabel 100
Kostendekkendheid Begraven (bedragen x € 1.000; - = voordeel) | 2024 |
---|---|
Lasten taakveld inclusief rente en BTW | 1.216 |
Baten taakveld, exclusief heffingen | 0 |
Netto lasten taakveld | 1.216 |
Toe te rekenen lasten: | |
Overhead | 113 |
Totale te dekken lasten | 1.329 |
Opbrengst Begraven | -899 |
Saldo programmabegroting | 430 |
Kostendekkendheid | 68% |
Leges
De gemeente levert op aanvraag van individuele inwoners een uiteenlopend pakket aan diensten. Door het heffen van leges worden de lasten die hiervoor worden gemaakt in principe verhaald op de inwoner die de dienst afneemt. Leidend is bij de leges het profijtbeginsel: de gebruiker betaalt. Om de kostendekkendheid te handhaven moeten de meeste legestarieven stijgen. Voor 2024 wordt voorgesteld de prijs van producten met vaste tarieven te verhogen met 13,7% inflatiecorrectie, dit met uitzondering van de tarieven die wettelijk vastgesteld worden. In Tabel 101 is met deze verhoging rekening gehouden. Het totaal aan te ontvangen leges mag wettelijk niet meer dan 100% zijn op begrotingsbasis.
In Tabel 101 staat de kostendekkenheid van de belangrijkste hoofdstukken per titel. Bij de berekening van de kostendekkendheid is, conform de Financiële verordening Haarlemmermeer 2021, bij het bepalen van de toe te rekenen lasten rekening gehouden met overhead, met de compensabele BTW (BCF) en rente over de boekwaarde van investeringen ten behoeve van de producten waar leges voor geheven worden. De toe te rekenen rente is het omslagpercentage van 2%.
Tabel 101
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Lasten taak-velden | Over-head | BCF | Totale lasten | Leges | Kosten-dekkend-heid |
---|---|---|---|---|---|---|
Titel 1: Algemene dienstverlening | ||||||
Burgerlijke stand | 323 | 258 | 581 | 305 | 52% | |
Reisdocumenten | 3.169 | 1949 | 5.118 | 1.921 | 38% | |
Rijbewijzen | 990 | 755 | 1.745 | 498 | 29% | |
Verstrekkingen uit de Basisregistratiepersonen | 561 | 466 | 1.027 | 58 | 6% | |
Overige publiekszaken | 232 | 175 | 407 | 63 | 15% | |
Verkeer en vervoer | 150 | 143 | 8 | 301 | 340 | 113% |
In deze titel niet benoemde vergunningen, ontheffingen, beschikkingen of andere diensten | 1.286 | 1.801 | 19 | 3.106 | 94 | 3% |
Totaal titel 1 | 6.711 | 5.547 | 27 | 12.285 | 3.279 | 27% |
Titel 2: Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning | ||||||
Omgevingsvergunning | 8.309 | 2.105 | 1.351 | 11.765 | 10.375 | 88% |
Totaal titel 2 | 8.309 | 2.105 | 1.351 | 11.765 | 10.375 | 88% |
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | ||||||
Horeca | 84 | 126 | 210 | 158 | 75% | |
Organiseren evenementen | 126 | 189 | 315 | 211 | 67% | |
Kinderopvang | 40 | 0 | 40 | 25 | 63% | |
Totaal titel 3 | 250 | 315 | 565 | 394 | 70% | |
Totaal alle titels | 15.270 | 7.967 | 1.378 | 24.615 | 14.048 | 57% |
Bedrijven Investeringszones (BIZ) heffingen
Een BIZ is een afgebakend gebied, waarin bedrijven een private organisatie oprichten (vereniging of stichting) om de leefbaarheid, veiligheid en ruimtelijke kwaliteit gezamenlijk te verbeteren. Het is een instrument voor en door ondernemers en is toepasbaar op bedrijventerreinen en winkel- en horecagebieden.
Er zijn vier BIZ'zen voor een periode van vier jaar te weten: Spoorzicht, Hoofddorp Centrum, De Hoek en Cruquius. De totale opbrengst van deze BIZ'zen wordt geraamd op € 952.000. De BIZ Graan voor Visch Zuid loopt nog tot volgend jaar door en daarvan is de opbrengst geraamd op € 82.000.
Reclamebelasting
De reclamebelasting kan worden geheven over openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg. Voor de belastingheffing is het voldoende dat er sprake is van een tot het publiek gerichte aankondiging met het doel de aandacht van het publiek te trekken. De reclamebelasting is een algemene belasting waarvan de opbrengsten vrij besteedbaar zijn. De opbrengst wordt geraamd op € 946.500.
Kwijtschelding
Inwoners met een laag inkomen kunnen ook in 2024 weer in aanmerking komen voor kwijtschelding van het betalen van gemeentelijke heffingen. Kwijtschelding is mogelijk voor afvalstoffenheffing en het liggeld voor woonschepen. Of iemand in aanmerking komt voor kwijtschelding wordt getoetst aan de betalingscapaciteit en de hoogte van het vermogen van een belastingschuldige. Hier zijn wettelijke normeringen voor. Minimaal 80% van de betalingscapaciteit moet worden aangewend ter voldoening van belastingschulden. De betalingscapaciteit wordt berekend door het netto besteedbaar inkomen te verminderen met de genormeerde kosten van bestaan. Deze genormeerde kosten van bestaan betreffen een percentage van de uitkering die de belastingschuldige naar de normen van de bijstandsregelgeving zou kunnen krijgen. Gemeente Haarlemmermeer kent in het kwijtscheldingsbeleid een 100%-norm. Dit is het wettelijk maximaal toegestane percentage.
Voor 2024 is een bedrag aan kwijtschelding voor de afvalstoffenheffing geraamd van € 753.500.
Verordeningen 2024
Gelet op de voorliggende tariefvoorstellen en onder het aanbrengen van enkele redactionele wijzigingen, stellen wij voor om voor 2024 nieuwe (wijzigings)verordeningen vast te stellen.