Belastingvoorstellen 2025

Onroerendezaakbelastingen

De ontwikkeling van de tarieven in de periode van 2023 tot en met 2025 geeft het volgende beeld:

Tabel 95

Jaar

Tarief woningen
(percentage) waarde

Tarief niet-woningen
(percentage) waarde

Eigenaar

Totaal

Eigenaar

Gebruiker

Totaal

2023

0,06352

0,06352

0,26370

0,23147

0,49517

2024

0,07226

0,07226

0,31335

0,27699

0,59034

2025

p.m.

p.m.

p.m.

p.m.

p.m.

Er zal een algehele hertaxatie plaatsvinden, zodat de aanslagen voor 2025 gebaseerd zijn op de waarde op de peildatum 1 januari 2024. Wij gaan voor 2025 uit van een stijgende lastendruk van 0,1% voor inwoners en ondernemers. Bij het vaststellen van de tarieven wordt rekening gehouden met de gemiddelde stijging of daling van de WOZ-waarden. Voor 2025 wordt de opbrengst geraamd op afgerond € 102,5 miljoen.

Afvalstoffenheffing

De afvalstoffenheffing is een heffing ter dekking van de lasten van de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen. De heffing komt ten laste van gebruikers van percelen waarvoor de gemeente een inzamelverplichting voor huishoudelijk afval heeft. De heffing is afhankelijk van de grootte van de container, de manier van inzamelen en de ontwikkeling van de kosten. Bij het bepalen van de tarieven is het uitgangspunt dat de netto-lasten voor 100% worden gedekt uit de afvalstoffenheffing. Voor 2025 wordt voorgesteld de tarieven te verhogen met 12%. De bedragen zijn zodanig afgerond dat ze deelbaar door twaalf zijn in verband met de maandelijkse verrekening met belastingplichtigen. De verhoging van de tarieven is noodzakelijk door een structurele stijging van de kosten van de inzameling van huishoudelijk afval. De stijging wordt veroorzaakt doordat het restafval, voordat wij het aanbieden aan het Afval Energie Bedrijf (AEB), een bewerking ondergaat voor de lachgascilinders die extra kosten met zich meebrengt, er is een nieuwe milieustraat, er zijn twee fte extra handhavers op het taakveld en het contract met de Meerlanden wordt verhoogd met 5,95%.

Tabel 96

Tarief

2023

2024

2025

Standaardtarief

305,16

346,92

388,44

Rolemmer 80 liter restafval

288,72

328,32

367,68

Rolemmer 140 liter restafval

391,20

444,84

498,12

Rolemmer 240 liter restafval alleen maatwerk

391,20

444,84

498,12

Hoogbouw, boven- en/of ondergronds inzamelen

305,16

346,92

388,44

Wijken met ondergrondse inzameling

350,16

398,16

445,92

Conform de Financiële verordening Haarlemmermeer 2023 wordt bij het bepalen van de te dekken lasten rekening gehouden met de compensabele BTW en de kwijtschelding. Tevens wordt rekening gehouden met de toe te rekenen lasten van overhead en rente over de boekwaarde van investeringen ten behoeve van het taakveld afval. De toe te rekenen rente is het omslagpercentage van 2%.

Tabel 97

Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing (bedragen x € 1.000; - = voordeel)

2025

Lasten taakveld inclusief rente en kwijtschelding

24.123

Baten taakveld, exclusief heffingen

-1.410

Netto lasten taakveld

22.713

Toe te rekenen lasten:

Overhead

831

Compensabele BTW

4.424

Totaal te dekken lasten

27.968

Opbrengst Afvalstoffenheffing

-27.718

Saldo van baten en lasten

250

Mutatie voorziening tariefsegalisatie afvalstoffenheffing

0

Saldo

250

Kostendekkendheid exclusief mutatie voorziening

99%

Kostendekkendheid inclusief mutatie voorziening

99%

Uit Tabel 97 blijkt dat in 2025 sprake is van een geraamde kostendekkendheid van afgerond 99%. Een bedrag van € 250.000 wordt niet gedekt uit de afvalstoffenheffing. Dit betreft de kosten van de uitvoering van de motie 'Stop bijplaatsen en verrommeling' die de raad op 4 juli 2024 heeft aangenomen. Deze extra incidentele lasten worden gedekt uit de algemene middelen.

Rioolheffing

De aanleg, het onderhoud en de vervanging van het gemeentelijk rioolstelsel wordt betaald via de rioolheffing. In het Programma riolering en stedelijk water (PRSW) vastgesteld door de raad op 21 december 2023 (8414039) staan de uitgangspunten van het klimaatadaptatiebeleid. Daarnaast streven wij naar een duurzaam, goed beheerbaar afvalwaterstelsel, waarbij wordt voorkomen dat verontreinigd afvalwater in de bodem of in het oppervlaktewater terechtkomt. Door sloten, tochten en vaarten (watergangen) goed te onderhouden, houden wij de waterkwaliteit en waterkwantiteit op voldoende niveau. Om dit te kunnen borgen wordt voorgesteld in 2025 de tarieven met 13,8% te verhogen. De in het PRSW voor 2025 opgenomen verhoging is 13,7% exclusief inflatie. De inflatiecorrectie is 0,1%.

Tabel 98

Jaar

per aansluiting

per 10 m³
boven 250 m³

2022

€ 137,56

€ 5,30

2024

€ 156,36

€ 6,00

2025

€ 177,94

€ 6,82

De mate van kostendekkendheid van de riolering wordt in Tabel 99 weergegeven. Conform de Financiële verordening Haarlemmermeer 2023 wordt bij het bepalen van de te dekken lasten rekening gehouden met de compensabele BTW. Tevens wordt rekening gehouden met de toe te rekenen lasten van overhead en rente over de boekwaarde van investeringen ten behoeve van de riolering. De toe te rekenen rente is het omslagpercentage van 2%.

Tabel 99

Kostendekkendheid Rioolheffing (bedragen x € 1.000; - = voordeel)

2025

Lasten taakveld inclusief rente

12.953

Baten taakveld, exclusief heffingen

-51

Netto lasten taakveld

12.902

Toe te rekenen lasten:

Overhead

1.105

Compensabele BTW

2.101

Totaal te dekken lasten

16.108

Opbrengst Rioolheffing

-13.809

Saldo van baten en lasten

2.299

Mutatie Voorziening tariefegalisatie riolering

-2.299

Saldo programmabegroting

0

Kostendekkendheid exclusief mutatie voorziening

86%

Kostendekkendheid inclusief mutatie voorziening

100%

Toeristenbelasting

Voor het houden van verblijf met overnachten binnen de gemeente wordt via toeristenbelasting een directe belasting geheven. De toeristenbelasting is een bijdrage in de lasten van gemeentelijke voorzieningen door personen die niet in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens zijn ingeschreven.

Het tarief van deze belasting bedraagt 6,29% van de overnachtvergoeding. Voor 2025 wordt de opbrengst geraamd op € 15.281.000.

Liggeld woonschepen

Het liggeld wordt geheven voor de woonboten in de Ringvaart waar de gemeente de beschoeiingen verzorgt. Het liggeld mag maximaal kostendekkend zijn en met de tarieven van 2023 is de kostendekkenheid bereikt. Wij stellen voor om de tarieven voor het liggeld voor woonschepen niet te verhogen en voor 2025 als volgt vast te stellen:

Tabel 100

Eerste 15 meter lengte

Elke volgende meter

€ 403,27

€ 56,56

Voor 2025 wordt de opbrengst geraamd op afgerond € 32.000.

Parkeerbelasting

In het raadsvoorstel 'Vervolg integrale aanpak parkeren Stadscentrum Hoofddorp' (10244323) is het volgende opgenomen: het parkeerregime in het centrumgebied vanaf 1 juni 2025 aan te passen om zo beter te sturen op het gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen. In het raadsvoorstel is een aantal maatregelen opgenomen over uitbreiding van het betaald parkeren gebied, een uitbreiding van de parkeertijden en een extra tariefsverhoging. Voorgesteld wordt de uitwerking van dit raadsvoorstel af te wachten en de tarieven te verhogen per juli 2025.

Tabel 101

Tarieven 2025

A-zone (stop&go)

1e halfuur

€ 0,55

1e volgend uur

€ 3,45

B-zone (kort parkeren)

1e uur

€ 1,30

2e uur

€ 1,75

C-zone (lang parkeren)

alle uren

€ 0,85

Schiphol

alle uren

€ 6,00

De opbrengst van de parkeerbelastingen wordt geraamd op € 3.220.500.
Ingeval niet aan de aangifteverplichting is voldaan dan wel geen of onvoldoende parkeerbelasting is betaald, wordt de te weinig betaalde belasting door middel van een naheffingsaanslag alsnog in rekening gebracht. De lasten welke hieraan verbonden zijn, worden gelijktijdig met de niet-betaalde parkeerbelasting (uurtarief) in rekening gebracht. De maximaal toegestane hoogte van het doorberekenen van lasten is vastgelegd in het 'Besluit gemeentelijke parkeerbelastingen' en is in 2024 vastgesteld op € 76,70.

Precariobelasting

Voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond kan een precariobelasting worden geheven. Er wordt voorgesteld de tarieven te verhogen met 0,1% inflatiecorrectie. Voor 2025 wordt de opbrengst geraamd op € 125.200. Voorbeelden van de precariobelasting zijn de standplaatsen en de grond bij de ligplaatsen aan de Ringvaart.

Graf- en begraafrechten

De tarieven van de graf- en begraafrechten zijn niet kostendekkend, daarom wordt voorgesteld de tarieven met de inflatiecorrectie van 0,1% te verhogen.
Voor 2025 wordt daarmee de opbrengst begraven geraamd op afgerond € 900.000.

De mate van kostendekkendheid van begraven wordt in Tabel 102 weergegeven. In de lasten is de kostprijsverhogende BTW begrepen. Conform de Financiële verordening Haarlemmermeer 2023 wordt rekening gehouden met de toe te rekenen lasten van overhead en rente over de boekwaarde van investeringen ten behoeve van de begraafplaatsen. De toe te rekenen rente is het omslagpercentage van 2%.

Tabel 102

Kostendekkendheid Begraven (bedragen x € 1.000; - = voordeel)

2025

Lasten taakveld inclusief rente en BTW

1.376

Baten taakveld, exclusief heffingen

0

Netto lasten taakveld

1.376

Toe te rekenen lasten:

Overhead

107

Totale te dekken lasten

1.483

Opbrengst begraven

-900

Saldo programmabegroting

583

Kostendekkendheid

61%

Leges

De gemeente levert op aanvraag van individuele inwoners een uiteenlopend pakket aan diensten. Door het heffen van leges worden de lasten die hiervoor worden gemaakt in principe verhaald op de inwoner die de dienst afneemt. Leidend is bij de leges het profijtbeginsel: de gebruiker betaalt. Om de kostendekkendheid te handhaven moeten de meeste legestarieven stijgen. Voor 2025 wordt voorgesteld de prijs van producten met vaste tarieven te verhogen met 0,1% inflatiecorrectie, dit met uitzondering van de tarieven die wettelijk vastgesteld worden. In Tabel 103 is met deze verhoging rekening gehouden. Het totaal aan te ontvangen leges mag wettelijk niet meer dan 100% zijn op begrotingsbasis.

In Tabel 103 staat de kostendekkenheid van de belangrijkste hoofdstukken per titel. Bij de berekening van de kostendekkendheid is, conform de Financiële verordening Haarlemmermeer 2023, bij het bepalen van de toe te rekenen lasten rekening gehouden met overhead, met de compensabele BTW (BCF) en rente over de boekwaarde van investeringen ten behoeve van de producten waar leges voor geheven worden. De toe te rekenen rente is het omslagpercentage van 2%.

Tabel 103

Omschrijving (bedragen x € 1.000)

Lasten taak-velden

Over-head

BCF

Totale lasten

Leges

Kosten-dekkend-heid

Titel 1: Algemene dienstverlening

Burgerlijke stand

682

527

11

1.221

304

25%

Reisdocumenten

3.458

1.640

73

5.171

2.012

39%

Rijbewijzen

1.085

618

28

1.730

498

29%

Verstrekkingen uit de Basisregistratiepersonen

603

421

19

1.043

58

6%

Overige publiekszaken

252

148

7

407

64

16%

Verkeer en vervoer

200

146

17

363

340

94%

In deze titel niet benoemde vergunningen, ontheffingen, beschikkingen of andere diensten

1.345

1.627

19

2.991

94

3%

Totaal titel 1

7.625

5.127

173

12.925

3.370

26%

Titel 2: Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Omgevingsvergunning

10.594

3.017

1.442

15.053

10.798

72%

Totaal titel 2

10.594

3.017

1.442

15.053

10.798

72%

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Horeca

93

143

236

158

67%

Organiseren evenementen

139

215

354

211

60%

Kinderopvang

40

0

40

25

63%

Totaal titel 3

272

358

630

394

63%

Totaal alle titels

18.491

8.502

1.615

28.608

14.562

51%

Bedrijven Investeringszones (BIZ) heffingen

Een BIZ is een afgebakend gebied, waarin bedrijven een private organisatie oprichten (vereniging of stichting) om de leefbaarheid, veiligheid en ruimtelijke kwaliteit gezamenlijk te verbeteren. Het is een instrument voor en door ondernemers en is toepasbaar op bedrijventerreinen en winkel- en horecagebieden.

Er zijn vier BIZ'zen voor een periode van vier jaar te weten: Spoorzicht, Hoofddorp Centrum, De Hoek en Cruquius. De totale opbrengst van deze BIZ'zen wordt geraamd op € 909.000. BIZ Graan voor Visch Zuid staat dit jaar voor een verlenging. Ook is er een onderzoek gestart naar twee nieuwe BIZ'zen te weten BIZ de Weeren en bedrijventerrein Ringvaart Halfweg (Bogota).

Reclamebelasting

De reclamebelasting kan worden geheven over openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg. Voor de belastingheffing is het voldoende dat er sprake is van een tot het publiek gerichte aankondiging met het doel de aandacht van het publiek te trekken. De reclamebelasting is een algemene belasting waarvan de opbrengsten vrij besteedbaar zijn. De opbrengst wordt geraamd op € 947.400.

Kwijtschelding

Inwoners met een laag inkomen kunnen in aanmerking komen voor kwijtschelding van het betalen van gemeentelijke heffingen. Kwijtschelding is mogelijk voor de afvalstoffenheffing en het liggeld voor woonschepen. Of iemand in aanmerking komt voor kwijtschelding wordt getoetst aan de betalingscapaciteit en de hoogte van het vermogen van een belastingschuldige. Hier zijn wettelijke normeringen voor. Minimaal 80% van de betalingscapaciteit moet worden aangewend ter voldoening van belastingschulden. De betalingscapaciteit wordt berekend door het netto besteedbaar inkomen te verminderen met de genormeerde kosten van bestaan. Deze genormeerde kosten van bestaan betreffen een percentage van de uitkering die de belastingschuldige naar de normen van de bijstandsregelgeving zou kunnen krijgen. Gemeente Haarlemmermeer kent in het kwijtscheldingsbeleid een 100%-norm. Dit is het wettelijk maximaal toegestane percentage.

Voor 2025 is een bedrag aan kwijtschelding voor de afvalstoffenheffing geraamd van € 850.000. 

Verordeningen 2025

Gelet op de voorliggende tariefvoorstellen en onder het aanbrengen van enkele redactionele wijzigingen, stellen wij voor om voor 2025 nieuwe (wijzigings)verordeningen vast te stellen. In de verordeningen is het maximale bedrag voor automatische incasso verhoogd van € 5.000 naar € 10.000 voor de gecombineerde aanslagen.