Digitalisering

We gebruiken digitalisering als middel om onze dienstverlening te verbeteren en efficiënter te kunnen werken. Zo kunnen we onze inwoners en ondernemers beter ondersteunen en de ambitie van de gemeente om te groeien op een toekomstbestendige manier waarmaken. In onze ‘Visie op digitalisering: samen slimmer’ (7225689), die in 2023 door de raad is vastgesteld, staat de mens centraal in de digitale transformatie. We hebben aandacht voor gebruiksvriendelijkheid (mensvaardigheid), toegankelijkheid, privacy, veiligheid en ethiek. Daarbij gaan wij uit van de vier serviceprincipes die we hebben beschreven in onze visie dienstverlening (2022.0000375): makkelijk, betrouwbaar, menselijk en verbonden.

Wat we concreet doen om onze digitale ambities te realiseren, staat op hoofdlijnen in de uitvoeringsagenda digitalisering 2026-2028. Deze is tot stand gekomen vanuit het coalitieakkoord, de prioriteiten vanuit fysiek en sociaal domein en vanuit de uitvoeringsagenda dienstverlening 2025-2026. Daarbij is het van belang om mee te doen met belangrijke innovatieve ontwikkelingen en zetten we in op AI (kunstmatige intelligentie) en de Digital Twin. Het sturen op deze agenda doen wij door middel van portfoliomanagement. Hierbij worden alle projecten periodiek geprioriteerd op wettelijke noodzaak, strategische waarde en beschikbare middelen voor uitvoering. Betrouwbare data en daarmee datagedreven werken zijn daarbij onmisbaar. Er wordt ook nadrukkelijk aandacht besteed aan het verhogen van de digitale fitheid en AI-geletterdheid van onze medewerkers. Deze nieuwe uitvoeringsagenda digitalisering wordt eind 2025 vastgesteld.

Voorbeelden van projecten in 2026 waarbij digitalisering een belangrijke rol zal vervullen zijn: klantsignaalmanagement, mijnHaarlemmermeer (één persoonlijk online loket voor inwoner of ondernemer), meertaligheid van onze webtoepassingen, een regiesysteem voor jeugdzorg en Wmo, een systeem voor projectbeheersing binnen het fysiek domein en een op AI gebaseerde chatbot.