Gemeente als werkgever en huisvesting gemeentehuis
Werkgeversrol
Het ‘toekomstbestendig groeien’ van de organisatie is nodig om de groei van Haarlemmermeer mogelijk te maken. Het betekent dat ons inwonersaantal in de komende decennia doorgroeit naar meer dan 200.000. We zetten ons daarbij in voor een duurzame toekomst met gelijke kansen voor iedereen, met speciale aandacht voor inwoners die moeilijker meekomen. Onze groei- en ontwikkelopgaven benaderen we integraal, met aandacht voor de energietransitie, klimaatadaptatie, samenlevings- en welzijnsvraagstukken, en de ontwikkeling van onze eigen organisatie. Ons werk voor de publieke zaak motiveert en inspireert ons, of het nu gaat om grote projecten of dagelijkse dienstverlening.
In onze arbeidsmarktcommunicatie zetten we onze medewerkers en hun werk centraal en nodigen we toekomstige medewerkers uit met de slogan: 'Bouw mee, groei mee, doe mee!'. De uitdagingen op de arbeidsmarkt zijn groot, tegelijkertijd is onze wervingskracht toegenomen door extra investeringen die we hierop hebben gepleegd. Het betekent echter niet dat alle (beleids)ambities in het gewenste tempo gerealiseerd (en taken uitgevoerd) kunnen worden. De rekenkamer heeft in 2025 onderzoek gedaan naar de uitvoeringskracht. Weliswaar stelden zij vast dat Haarlemmermeer een gemeente is met grote uitvoeringskracht en dat het grootste deel van het gemeentelijk beleid conform de afspraken wordt uitgevoerd. Toch is er ook sprake van vertraging in de uitvoering van beleid. De rekenkamer somde hierbij zes verklaringen op: (1) Raad en college willen meer dan de organisatie aankan (2) De gemeente heeft te weinig mensen voor plannen (3) Externe partijen maken minder waar dan de gemeente verwacht (4) De gemeente heeft meer tijd nodig om aan regels te voldoen (5) Belanghebbenden maken vaker bezwaar tegen plannen (6) De gemeente krijgt minder geld voor meer taken.
Op de korte termijn zijn wij van mening dat er kansen liggen (en urgentie bestaat) in het prioriteren. Dit geldt vooral voor de investeringsportefeuille en de ontwikkel- en bouwopgaven die hieraan vastzitten. Het vraagt keuzes in wat we wel en niet doen en in welk tempo (faseren en temporiseren). Ook is het belangrijk om samen met de directie te blijven focussen op het verbeteren van ons werkgeverschap en het versterken van de ambtelijke organisatie, zowel in sturing (zoals portfoliomanagement) als in het tijdig toevoegen van (extra) personele capaciteit om de uitvoeringskracht te versterken en de organisatie fit en vitaal te houden.
Huisvesting
Onze huidige kantoorpanden zijn uitnodigend, functioneel, gebruikersvriendelijk en duurzaam. Deze uitgangspunten nemen we ook mee naar ons nieuwe gemeentehuis. We werken nu activiteitgericht, wat betekent dat medewerkers de werkplek kiezen die het beste bij hun activiteit past, of dit nu op kantoor is of thuis. De verschuiving naar activiteitgericht werken beïnvloedt de indeling en het gebruik van onze kantoorruimte. We hebben werkruimtes nodig die voldoen aan de wisselende behoeften van samenwerken en overleggen, met open werkruimtes, vergaderzalen en kleinere of privéruimtes. Dit vraagt om technologie die de communicatie tussen fysieke en virtuele werkplekken bevordert.
Duurzaamheid, gezondheid en welzijn zijn belangrijke aandachtspunten voor ons nieuwe gemeentehuis. Ook in onze huidige kantoorpanden richten we ons op duurzame oplossingen en het welzijn van onze medewerkers. We introduceren slimme, innovatieve technologieën en geautomatiseerde systemen voor efficiëntie, comfort, veiligheid en duurzaamheid, zoals in locatie Beukenhorst. Deze pilot richt zich op het efficiënter benutten van ruimtes, schoonmaakrondes en het verhogen van comfort en duurzaamheid. De geleerde lessen nemen we mee naar ons nieuwe gemeentehuis.