Beleidsdoel A: Een veilige woon- en leefomgeving voor inwoners, ondernemers en bezoekers in de gemeente Haarlemmermeer
Wat willen wij bereiken?
Dit beleidsdoel gaat over de sociale veiligheid in Haarlemmermeer. Dit komt tot uitdrukking in veilig zijn en veilig voelen. Op basis van het IVP 2023-2026 zetten we in op onderstaande activiteiten. Het behouden van een (sociaal) veilige woon- en leefomgeving vormt een steeds grotere opgave. Uit onderzoek van de VNG (De positie van het lokaal bestuur) blijkt: 'dat het huidige veiligheidsbestel niet is opgewassen tegen de uitdagingen van nu en de toekomst. Dat heeft te maken met tekortschietende capaciteit bij de politie en met fundamentele veranderingen in het veiligheidslandschap, namelijk intensieve opgaven als terrorisme, radicalisering, polarisatie, cybercrime, desinformatie en ondermijnende criminaliteit'. Wij zien ook een toename van overlast door personen met onbegrepen gedrag.
Wat gaan wij daarvoor doen?
Vaste activiteiten
activiteit | toelichting | taakveld |
---|---|---|
Vergroten weerbaarheid jongeren tegen criminaliteit, wapens en drugs | We sluiten aan bij projecten vanuit Noord Holland (NH Veilig) en bij de campagne YouChoose. We werken samen met het voortgezet onderwijs via Veilig in en om School (VIOS). We zijn betrokken bij het vervolg op het landelijk actieplan Wapens en jongeren vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV). | 1.2 |
Versterken digitale veiligheid | We sluiten als gemeente aan bij projecten georganiseerd vanuit NH Veilig en volgen daarbij ook de leidraad van de cyberwegenkaart. | 1.2 |
Waarborgen zorg en veiligheid van kwetsbare personen | Een intensieve samenwerking met politie, sociaal domein, GGD, woningbouwcorporatie, het Zorg & Veiligheidshuis en andere ketenpartners voor een effectieve integrale aanpak. We werken met een persoonsgerichte aanpak en volgens de (nieuwe) aanpak voorkoming escalatie AVE-methode in samenwerking met alle partners in het sociaal- en veiligheidsdomein. Op afgestemde wijze worden verschillende interventies ingezet. | 1.2 |
Aanpak georganiseerde ondermijnende criminaliteit |
| 1.2 |
Tegengaan van polarisatie, radicalisering en extremisme | We zetten in op het versterken van het signaleringsnetwerk en het netwerk sleutelfiguren. Daarnaast zetten we in op regionale samenwerking en sluiten we aan bij de projecten van NH Veilig. De persoonsgerichte aanpak wordt ingezet voor personen die signalen van extremistisch en radicaal gedrag laten zien waardoor zij een risico vormen voor de openbare orde en veiligheid. | 1.2 |
Activiteiten in 2026
activiteit | onderwerp | toelichting |
---|---|---|
Opstellen Veiligheids-analyse 2022-2025 en voorstel raadsprioriteiten veiligheid en leefbaarheid 2027-2030 | Resultaat | Het vaststellen van de prioriteiten van veiligheid 2027-2030 door de raad. |
Inhoud | Aan de hand van de Veiligheidsanalyse 2022-2025 stellen we in 2026 de prioriteiten voor veiligheid voor aan de raad. | |
Financiën | We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 1.2). | |
Maatschappe-lijke dienstverlening op Schiphol | Resultaat | Een snelle en pro-actieve aanpak van gevaarlijke of ontregelende situaties op de luchthaven die veroorzaakt worden door mensen met onbegrepen gedrag. |
Inhoud | Personen met onbegrepen gedrag of met complexe sociale problematiek verwijzen wij (in samenwerking met de Kmar, Schiphol, de gemeente Haarlem en de ministeries van JenV en Volksgezondheid Welzijn en Sport) actief door naar noodzakelijke hulpverleningsinstanties met de inzet van Schiphol Social Works (SSW). | |
Financiën | We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 1.2). | |
Programma Lokale Veerkracht en Samenredzaam-heid | Resultaat |
|
Inhoud | Volgens het Kabinet en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) neemt de militaire en hybride dreiging toe. Door de oorlog in Oekraïne en wereldwijde spanningen groeit de kans dat Nederland betrokken raakt bij een gewapend conflict. De overheid kan in zo'n geval niet alles oplossen, dus de samenleving moet zich bewuster worden van het belang van zelf- en samenredzaamheid. Tegelijk nemen nieuwe soorten calamiteiten, verstoringen in infrastructuur, polarisatie, activisme en bereidheid tot demonstreren toe, wat kan leiden tot maatschappelijke onrust. | |
Financiën | Voor de benodigde uitvoeringscapaciteit zijn in de Voorjaarsrapportage 2025 middelen ter beschikking gesteld voor de jaren 2026 (€ 268.000) en 2027 (€ 155.000) (taakveld 1.2). |
BBV indicatoren

Figuur 18
Verwijzingen HALT
Het aantal jongeren dat naar HALT is verwezen per 1.000 jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 17 jaar, is in 2024 iets gestegen ten opzichte van 2023. Absoluut gezien is echter het aantal jongeren dat is verwezen naar HALT opnieuw gedaald. Van 160 in 2021, 144 in 2022, 105 in 2023 naar 90 in 2024.
Diefstallen uit woningen
Het aantal diefstallen daalde de laatste jaren. Tegen de landelijke trend in, stopte de daling begin 2025 in Haarlemmermeer en steeg het aantal woninginbraken juist. Dit heeft te maken met een aantal veelplegers. Duidelijk in de cijfers is te zien wanneer een veelpleger vastzit: in die periode (zoals in de zomer van 2025) is het aantal woninginbraken lager en zien we opnieuw een daling.
Indicatoren Haarlemmermeer
Voor dit beleidsdoel zijn geen indicatoren beschikbaar.
Wat mag het kosten?
Tabel 15
(Bedragen × € 1.000) | JR2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel A: Een veilige woon- en leefomgeving voor inwoners, ondernemers en bezoekers in de gemeente Haarlemmermeer. | Baten | 2.921 | 4.814 | 4.000 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Lasten | 6.202 | 8.331 | 8.029 | 5.215 | 4.914 | 4.914 | |
Saldo | -3.281 | -3.517 | -4.029 | -4.015 | -3.714 | -3.714 |
Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld
(Bedragen × € 1.000) | JR2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
1.2 Openbare orde en veiligheid | 2.921 | 4.814 | 4.000 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Baten | 2.921 | 4.814 | 4.000 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 6.202 | 8.331 | 8.029 | 5.215 | 4.914 | 4.914 |
Lasten | 6.202 | 8.331 | 8.029 | 5.215 | 4.914 | 4.914 |
Saldo van baten en lasten (B-L) | -3.281 | -3.517 | -4.029 | -4.015 | -3.714 | -3.714 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
1. Schiphol Social Work | -1.164 | - | - | - |
2. Sterke Luchthaven | 300 | -2.800 | - | - |
Overig | 50 | - | - | - |
Totaal Baten | -814 | -2.800 | - | - |
Lasten | ||||
1. Schiphol Social Work | 1.164 | - | - | - |
2. Gewijzigde verdeling van personeelslasten | -308 | - | - | - |
3. Motie 'Veilig winkelen in Haarlemmermeer' | -301 | - | 300 | - |
4. Sterke Luchthaven | -300 | 2.800 | - | - |
Overig | 47 | 14 | 1 | - |
Totaal Lasten | 302 | 2.814 | 301 | - |
Baten | |
---|---|
1. | Voor het sociale werk op Schiphol heeft onze gemeente in 2025 het penvoerderschap overgenomen van de gemeente Haarlem. Het is onze taak om de financiële bijdragen van de verschillende participerende partijen (ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V), ministerie van Defensie, Schiphol, gemeente Haarlem en gemeente Haarlemmermeer) samen te brengen om daarmee de facturen te voldoen. Voor 2026 en komende jaren is opnieuw de oproep gedaan voor structurele medefinanciering vanuit het Rijk. |
2. | Met het programma Sterke Luchthaven treffen we maatregelen en voeren we activiteiten uit voor de publiek-private aanpak ter voorkoming van ondermijning op luchthaven Schiphol (landelijke mainportaanpak). Het ministerie van J&V stelt hier een specifieke uitkering voor beschikbaar. |
Lasten | |
1. | Zie voor een toelichting op de lagere lasten Schiphol Social Work de toelichting opgenomen bij de baten. |
2. | Door aanpassingen in de verdeling van personeel over de beleidsdoelen is de doorbelasting naar dit beleidsdoel hoger geworden. |
3. | Bij vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2025 heeft de raad de motie 'Veilig winkelen in Haarlemmermeer' aangenomen. De bijbehorende lasten voor 2026 en 2027 zijn in deze programmabegroting verwerkt, de mutatie voor 2025 zal worden verwerkt in de Najaarsrapportage 2025. |
4. | Zie voor een toelichting op de lagere lasten Sterke Luchthaven de toelichting bij de baten. |
Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %
Figuur 19
Toelichting
Beïnvloedbaar
De beïnvloedbare lasten zijn onder andere kosten voor bedrijfs- en werkkleding en kosten van opleiding en persoonlijke ontwikkeling met betrekking tot openbare orde, integrale veiligheid.
Niet beïnvloedbaar
De niet-beïnvloedbare lasten zijn bijvoorbeeld overige uitgaven met een specifieke dekking van derden zoals het Programma Sterke Luchthaven.
Middellange termijn beïnvloedbaar
De lasten die op middellange termijn zijn te beïnvloeden zijn kosten van de gemeenschappelijke regeling VKR.
Ontwikkeling
Het deel niet beïnvloedbaar daalt in 2027 door de kosten van het Programma Sterke Luchthaven zoals beschreven bij de verschillenanalyse. Relatief stijgt hierdoor het aandeel personeelskosten, nominaal (in bedragen) blijft dit aandeel ongewijzigd.