Beleidsdoel B: Het verzekeren van de doelmatige en slagvaardige hulpverlening op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening

Wat willen wij bereiken?

We willen dat, conform artikel 6 van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (VRK), de veiligheidsregio de belangen van onze gemeente behartigt en de taken uitvoert op de volgende terreinen:

  • veiligheid en publieke gezondheid;

  • brandweerzorg en jeugd;

  • rampenbestrijding en crisisbeheersing in brede zin;

  • risicobeheersing;

  • samenwerking en coördinatie in de uitvoering van rampenbestrijding en crisisbeheersing;

  • het beheer van een gemeenschappelijke meldkamer;

  • het fungeren als overlegplatform voor onderwerpen op het gebied van veiligheid en gezondheid, maatschappelijke zorg en jeugd voor zover deze het verzorgingsgebied van de gemeenten gezamenlijk betreffen.

Belangrijke externe ontwikkelingen

Gemeenten zijn de grootste financier van de VRK, maar er zijn ook inkomsten direct of indirect van het Rijk. Het Rijk heeft op haar uitgaven een aantal bezuinigingen aangekondigd, die wellicht pas vanaf 2027 doorgang zullen vinden en de VRK raken. De programmabegroting 2026 van de VRK is opgesteld zonder vooruit te lopen op deze mogelijke bezuinigingen. Als de bezuinigingen van het Rijk doorgaan zal dit tot pijnlijke keuzes bij de VRK moeten leiden. Die keuzes worden als begrotingswijziging op de VRK begroting verwerkt.

Wat gaan wij daarvoor doen?

Vaste activiteiten

activiteit

toelichting

taakveld

Het voorkomen van brand

Om brand te voorkomen focust de brandweer zich op voorlichting. De focus ligt op huisbezoeken, basisscholen en bijeenkomsten in seniorencomplexen en bij Verenigingen van eigenaren (VvE's). De brandweer is ook bezig met de ontwikkeling van voorlichting na een incident in de buurt

1.1

Deelnemen aan de gemeenschap-pelijke regeling VRK

Uitvoering van de volgende programma's

  • Publiek Gezondheid;

  • Jeugdgezondheidszorg;

  • Programma Brandweerzorg;

  • Programma Ambulancezorg;

  • Programma Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR);

  • Programma Multidisciplinaire samenwerking;

  • Programma Meldkamer Noord-Holland

  • Programma Bevolkingszorg

  • Programma Zorg & Veiligheidshuis Kennemerland

  • Programma Veilig Thuis

1.1, 1.2, 6.1

Uitvoeren van inspecties op de brandveilig-heidsvoor-schriften

Naast periodieke controles werkt de brandweer ook met zelfcontroles, op deze manier kunnen ze meer objecten bereiken. Bij het uitblijven van respons of een aantal tekorten zal er alsnog een controle plaatsvinden. Elk object wordt periodiek standaard meegenomen door de fysieke brandweercontroles.

1.1

Goede voorbereiding op crisis en incidenten

Met een doorlopend proces van planvorming, opleiden, trainen en oefenen bereiden we ons regionaal voor op crises en incidenten.

1.1

Activiteiten in 2026

Voor dit beleidsdoel zijn geen specifieke activiteiten in 2026 te benoemen.

BBV indicatoren

Voor dit beleidsdoel zijn geen BBV indicatoren aanwezig.

Indicatoren Haarlemmermeer

Voor dit beleidsdoel zijn geen indicatoren beschikbaar.

Wat mag het kosten?

Tabel 16

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel B: Het verzekeren van de doelmatige en slagvaardige hulpverlening op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening.

Baten

21.414

28.559

84

84

84

84

Lasten

40.342

48.147

20.349

20.326

20.275

20,.396

Saldo

-18.928

-19.589

-20.265

-20.241

-20.191

-20.311

Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

1.1 Crisisbeheersing en brandweer

96

82

84

84

84

84

1.2 Openbare orde en veiligheid

1.997

0

0

0

0

0

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

19.321

28.477

0

0

0

0

Baten

21.414

28.559

84

84

84

84

1.1 Crisisbeheersing en brandweer

18.160

19.227

19.873

19.963

20.067

20.188

1.2 Openbare orde en veiligheid

2.746

343

476

363

208

208

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

19.436

28.577

0

0

0

0

Lasten

40.342

48.147

20.349

20.326

20.275

20.396

Saldo van baten en lasten (B-L)

-18.928

-19.589

-20.265

-20.241

-20.191

-20.311

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2026

2027

2028

2029

Baten

1. Opvang ontheemden Oekraïne

-28.477

-

-

-

Overig

3

-

-

-

Totaal Baten

-28.474

-

-

-

Lasten

1. Opvang ontheemden Oekraïne

28.477

-

-

-

2. Bijdrage Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)

-687

-90

-104

-121

Overig

8

113

155

0

Totaal Lasten

27.798

-23

-51

-121

Baten

1.

De baten en de lasten van de opvang van Oekraïense ontheemden worden vanaf 2026 geraamd onder het programma Zorg en werk, beleidsdoel E: Inburgeringsplichtigen en Oekraïense ontheemden voelen zich thuis in Haarlemmermeer en doen volwaardig mee in de samenleving. Door deze verschuiving zijn de baten en lasten voor beleidsdoel B van programma Veiligheid lager.

Lasten

1.

Zie voor een toelichting op de lagere lasten Opvang Oekraïense ontheemden de toelichting opgenomen bij de baten.

2.

Voor het onderdeel brandweerzorg is in de ontwerp Programmabegroting 2026-2029 van de VRK rekening gehouden met een hogere bijdrage. Dit is voor loon- en prijsstijgingen.

Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %

Figuur 20

Toelichting

Beïnvloedbaar

De beïnvloedbare lasten zijn bijvoorbeeld de kosten van brandweer algemeen, crisisbeheersing en lokale veerkracht en samenredzaamheid.

Niet beïnvloedbaar

De niet beïnvloedbare lasten zijn bijvoorbeeld uitgaven van de FLO regeling van brandweermensen bij de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK).

Middellange termijn beïnvloedbaar

De lasten die op middellange termijn zijn te beïnvloeden zijn de kosten van de deelname aan de gemeenschappelijke regeling VRK.