Beleidsdoel B: Het verzekeren van de doelmatige en slagvaardige hulpverlening op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening
Wat willen wij bereiken?
We willen dat, conform artikel 6 van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (VRK), de veiligheidsregio de belangen van onze gemeente behartigt en de taken uitvoert op de volgende terreinen:
veiligheid en publieke gezondheid;
brandweerzorg en jeugd;
rampenbestrijding en crisisbeheersing in brede zin;
risicobeheersing;
samenwerking en coördinatie in de uitvoering van rampenbestrijding en crisisbeheersing;
het beheer van een gemeenschappelijke meldkamer;
het fungeren als overlegplatform voor onderwerpen op het gebied van veiligheid en gezondheid, maatschappelijke zorg en jeugd voor zover deze het verzorgingsgebied van de gemeenten gezamenlijk betreffen.
Belangrijke externe ontwikkelingen
Gemeenten zijn de grootste financier van de VRK, maar er zijn ook inkomsten direct of indirect van het Rijk. Het Rijk heeft op haar uitgaven een aantal bezuinigingen aangekondigd, die wellicht pas vanaf 2027 doorgang zullen vinden en de VRK raken. De programmabegroting 2026 van de VRK is opgesteld zonder vooruit te lopen op deze mogelijke bezuinigingen. Als de bezuinigingen van het Rijk doorgaan zal dit tot pijnlijke keuzes bij de VRK moeten leiden. Die keuzes worden als begrotingswijziging op de VRK begroting verwerkt.
Wat gaan wij daarvoor doen?
Vaste activiteiten
activiteit | toelichting | taakveld |
---|---|---|
Het voorkomen van brand | Om brand te voorkomen focust de brandweer zich op voorlichting. De focus ligt op huisbezoeken, basisscholen en bijeenkomsten in seniorencomplexen en bij Verenigingen van eigenaren (VvE's). De brandweer is ook bezig met de ontwikkeling van voorlichting na een incident in de buurt | 1.1 |
Deelnemen aan de gemeenschap-pelijke regeling VRK | Uitvoering van de volgende programma's
| 1.1, 1.2, 6.1 |
Uitvoeren van inspecties op de brandveilig-heidsvoor-schriften | Naast periodieke controles werkt de brandweer ook met zelfcontroles, op deze manier kunnen ze meer objecten bereiken. Bij het uitblijven van respons of een aantal tekorten zal er alsnog een controle plaatsvinden. Elk object wordt periodiek standaard meegenomen door de fysieke brandweercontroles. | 1.1 |
Goede voorbereiding op crisis en incidenten | Met een doorlopend proces van planvorming, opleiden, trainen en oefenen bereiden we ons regionaal voor op crises en incidenten. | 1.1 |
Activiteiten in 2026
Voor dit beleidsdoel zijn geen specifieke activiteiten in 2026 te benoemen.
BBV indicatoren
Voor dit beleidsdoel zijn geen BBV indicatoren aanwezig.
Indicatoren Haarlemmermeer
Voor dit beleidsdoel zijn geen indicatoren beschikbaar.
Wat mag het kosten?
Tabel 16
(Bedragen × € 1.000) | JR2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel B: Het verzekeren van de doelmatige en slagvaardige hulpverlening op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. | Baten | 21.414 | 28.559 | 84 | 84 | 84 | 84 |
Lasten | 40.342 | 48.147 | 20.349 | 20.326 | 20.275 | 20,.396 | |
Saldo | -18.928 | -19.589 | -20.265 | -20.241 | -20.191 | -20.311 |
Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld
(Bedragen × € 1.000) | JR2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 96 | 82 | 84 | 84 | 84 | 84 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 1.997 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 19.321 | 28.477 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 21.414 | 28.559 | 84 | 84 | 84 | 84 |
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 18.160 | 19.227 | 19.873 | 19.963 | 20.067 | 20.188 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 2.746 | 343 | 476 | 363 | 208 | 208 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 19.436 | 28.577 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 40.342 | 48.147 | 20.349 | 20.326 | 20.275 | 20.396 |
Saldo van baten en lasten (B-L) | -18.928 | -19.589 | -20.265 | -20.241 | -20.191 | -20.311 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
1. Opvang ontheemden Oekraïne | -28.477 | - | - | - |
Overig | 3 | - | - | - |
Totaal Baten | -28.474 | - | - | - |
Lasten | ||||
1. Opvang ontheemden Oekraïne | 28.477 | - | - | - |
2. Bijdrage Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) | -687 | -90 | -104 | -121 |
Overig | 8 | 113 | 155 | 0 |
Totaal Lasten | 27.798 | -23 | -51 | -121 |
Baten | |
---|---|
1. | De baten en de lasten van de opvang van Oekraïense ontheemden worden vanaf 2026 geraamd onder het programma Zorg en werk, beleidsdoel E: Inburgeringsplichtigen en Oekraïense ontheemden voelen zich thuis in Haarlemmermeer en doen volwaardig mee in de samenleving. Door deze verschuiving zijn de baten en lasten voor beleidsdoel B van programma Veiligheid lager. |
Lasten | |
1. | Zie voor een toelichting op de lagere lasten Opvang Oekraïense ontheemden de toelichting opgenomen bij de baten. |
2. | Voor het onderdeel brandweerzorg is in de ontwerp Programmabegroting 2026-2029 van de VRK rekening gehouden met een hogere bijdrage. Dit is voor loon- en prijsstijgingen. |
Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %
Figuur 20
Toelichting
Beïnvloedbaar
De beïnvloedbare lasten zijn bijvoorbeeld de kosten van brandweer algemeen, crisisbeheersing en lokale veerkracht en samenredzaamheid.
Niet beïnvloedbaar
De niet beïnvloedbare lasten zijn bijvoorbeeld uitgaven van de FLO regeling van brandweermensen bij de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK).
Middellange termijn beïnvloedbaar
De lasten die op middellange termijn zijn te beïnvloeden zijn de kosten van de deelname aan de gemeenschappelijke regeling VRK.