Belastingvoorstellen 2022
Onroerendezaakbelastingen
De ontwikkeling van de tarieven in de periode van 2020 tot en met 2022 geeft het volgende beeld:
Tabel 89
Jaar | Tarief woningen | Tarief niet-woningen | |||
---|---|---|---|---|---|
Eigenaar | Totaal | Eigenaar | Gebruiker | Totaal | |
2020 | 0,08477 | 0,08477 | 0,29246 | 0,25479 | 0,54725 |
2021 | 0,07952 | 0,07952 | 0,33014 | 0,30685 | 0,63699 |
2022 | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. |
Er zal een algehele hertaxatie plaatsvinden, zodat de aanslagen voor 2022 gebaseerd zijn op de waarde op de peildatum 1 januari 2021. Wij gaan voor 2022 uit van een stijgende lastendruk van 1,5% voor inwoners en ondernemers. Bij het vaststellen van de tarieven wordt rekening gehouden met de gemiddelde stijging of daling van de WOZ-waarden. Voor 2022 wordt de opbrengst geraamd op afgerond € 81.680.000.
Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing is een heffing ter dekking van de lasten van de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen. De heffing komt ten laste van gebruikers van percelen waarvoor de gemeente een inzamelverplichting voor huishoudelijk afval heeft. De heffing is afhankelijk van de grootte van de container, de manier van inzamelen en de ontwikkeling van de kosten. Bij het bepalen van de tarieven is het uitgangspunt dat de netto-lasten voor 100% worden gedekt uit de afvalstoffenheffing. Bij de tariefsbepaling van 2021 is al rekening gehouden met de extra kosten als gevolg van de post-corona samenleving en autonome kostenstijgingen. Verder is rekening gehouden met de structurele gevolgen van het project VANG. De bedragen zijn zodanig afgerond dat ze deelbaar door twaalf zijn in verband met de maandelijkse verrekening met belastingplichtigen.
Tabel 90
Tarief | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|
Standaardtarief | 242,88 | 298,00 | 298,00 |
Rolemmer 80 liter restafval | 242,88 | 282,00 | 282,00 |
Rolemmer 120 liter restafval (vervalt na uitrol VANG) | 266,88 | 282,00 | 282,00 |
Rolemmer 140 liter restafval (na uitrol VANG) | n.v.t. | 382,00 | 382,00 |
Rolemmer 240 liter restafval (vervalt na uitrol VANG) | 338,88 | 382,00 | 382,00 |
Hoogbouw, boven- en/of ondergronds inzamelen | 242,88 | 298,00 | 298,00 |
Wijken met ondergrondse inzameling | 284,64 | 342,00 | 342,00 |
Extra GFT | 60,60 | n.v.t. | n.v.t. |
Extra rolemmer 80 liter (vervalt na uitrol VANG) | 242,88 | 282,00 | 282,00 |
Extra rolemmer 120 liter (vervalt na uitrol VANG) | 266,88 | 282,00 | 282,00 |
Extra rolemmer 240 liter (vervalt na uitrol VANG) | 338,80 | 382,00 | 382,00 |
Conform de Financiële verordening Haarlemmermeer 2021 wordt bij het bepalen van de te dekken lasten rekening gehouden met de compensabele BTW en de kwijtschelding. Tevens wordt rekening gehouden met de toe te rekenen lasten van overhead en rente over de boekwaarde van investeringen ten behoeve van het taakveld afval. De toe te rekenen rente is het omslagpercentage van 2%.
Tabel 91
Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing (bedragen x € 1.000; - = voordeel) | 2022 |
---|---|
Lasten taakveld inclusief rente | 17.301 |
Baten taakveld, exclusief heffingen | -1.160 |
Netto lasten taakveld | 16.141 |
Toe te rekenen lasten: | |
Overhead | 304 |
Kwijtschelding | 743 |
Compensabele BTW | 3.266 |
Totaal te dekken lasten | 20.454 |
Opbrengst Afvalstoffenheffing | -19.817 |
Saldo van baten en lasten | 637 |
Ten laste van de voorziening tariefsegalisatie afvalstoffenheffing | 633 |
Saldo | 4 |
Kostendekkendheid exclusief vrijval voorziening | 97% |
Kostendekkendheid inclusief vrijval voorziening | 100% |
Uit Tabel 91 blijkt dat in 2022 sprake is van een geraamde kostendekkendheid van 100%. De onttrekking uit de Voorziening tariefsegalisatie afvalstoffenhefing betreft de dekking van de implementatiekosten van het project VANG. De verwachting is dat dit project in 2022 wordt afgerond. Met deze onttrekking is de voorziening uitgeput.
Rioolheffing
De aanleg, het onderhoud en de vervanging van het gemeentelijk rioolstelsel wordt betaald via de rioolheffing. In het Gemeentelijk Rioleringsplan Haarlemmermeer 2021-2023 (GRP) wordt inzicht gegeven in de grootte van de investeringsbijdragen die in de toekomst nodig zijn voor een goed werkend rioolstelsel. Uit het GRP van Haarlemmermeer blijkt dat een structurele prijsindexering noodzakelijk blijft om het geplande onderhoud en toekomstige investeringen te kunnen blijven doen. In de overgangstermijn naar een programma Water zal worden onderzocht of in de toekomst aanpassingen van de rioolheffing nodig zijn om het gehele gemeentelijke watersysteem toekomstgericht te dekken. Wij stellen een verhoging van 2% voor. Dit komt neer op € 2,69 per aansluiting.
Tabel 92
Jaar | per aansluiting | per 10 m³ |
---|---|---|
2020 | € 132,22 | € 5,11 |
2021 | € 134,86 | € 5,20 |
2022 | € 137,56 | € 5,30 |
De mate van kostendekkendheid van de riolering wordt in Tabel 93 weergegeven. Conform de Financiële verordening Haarlemmermeer 2021 wordt bij het bepalen van de te dekken lasten rekening gehouden met de compensabele BTW. Tevens wordt rekening gehouden met de toe te rekenen lasten van overhead en rente over de boekwaarde van investeringen ten behoeve van de riolering. De toe te rekenen rente is het omslagpercentage van 2%.
In het GRP is opgenomen dat de tarieven van de rioolheffing geleidelijk stijgen. Het tekort dat hierdoor ontstaat wordt opgevangen door een vrijval van de voorziening Tariefegalisatie onderhoud riolering.
Tabel 93
Kostendekkendheid Rioolheffing (bedragen x € 1.000; - = voordeel) | 2022 |
---|---|
Lasten taakveld inclusief rente | 8.561 |
Baten taakveld, exclusief heffingen | -30 |
Netto lasten taakveld | 8.531 |
Toe te rekenen lasten: | |
Overhead | 795 |
Compensabele BTW | 1.372 |
Totale te dekken lasten | 10.698 |
Opbrengst Rioolheffing | -10.441 |
Saldo van baten en lasten | 257 |
Ten laste van Voorziening tariefegalisatie riolering | -257 |
Saldo programmabegroting | 0 |
Kostendekkendheid exclusief vrijval voorziening | 98% |
Kostendekkendheid inclusief vrijval voorziening | 100% |
Toeristenbelasting
Voor het houden van verblijf met overnachten binnen de gemeente wordt via toeristenbelasting een directe belasting geheven. De toeristenbelasting is een bijdrage in de lasten van gemeentelijke voorzieningen door personen die niet in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens zijn ingeschreven.
Het tarief van deze belasting in 2022 bedraagt 6,05% van de overnachtvergoeding. Voorgesteld wordt dit percentage niet te verhogen. Voor 2022 wordt daarmee de opbrengst geraamd op € 12.781.000.
Hondenbelasting
Onder de naam hondenbelasting wordt door de gemeente een belasting geheven ter zake van het houden van honden. De hondenbelasting is een zuivere belasting die, net als de OZB, naar de algemene middelen van de gemeente vloeit. De wettelijke basis is de gemeentewet en de verordening hondenbelasting. Voor 2022 wordt voorgesteld de tarieven te verhogen met de inflatiecorrectie van 1,5%. Het tarief bedraagt per hond € 85,56. Het kenneltarief bedraagt € 342,90. Voor 2022 wordt daarmee de opbrengst geraamd op afgerond € 744.000.
Liggeld woonschepen
Het liggeld wordt geheven voor de woonboten in de ringvaart waar de gemeente de beschoeiingen verzorgt. Het liggeld mag maximaal kostendekkend zijn en met de tarieven van 2021 wordt de kostendekkenheid bereikt. Wij stellen dan ook voor om de tarieven voor het liggeld voor woonschepen niet te verhogen en voor 2022 als volgt vast te stellen:
Tabel 94
Eerste 15 meter lengte | Elke volgende meter |
---|---|
€ 403,27 | € 56,56 |
Voor 2022 wordt de opbrengst geraamd op afgerond € 32.000.
Parkeerbelasting
Ingeval niet aan de aangifteverplichting is voldaan dan wel geen of onvoldoende parkeerbelasting is betaald, wordt de te weinig betaalde belasting door middel van een naheffingsaanslag alsnog in rekening gebracht. De lasten welke hieraan verbonden zijn worden gelijktijdig met de niet-betaalde parkeerbelasting (uurtarief) in rekening gebracht. De maximaal toegestane hoogte van het doorberekenen is vastgelegd in het 'Besluit gemeentelijke parkeerbelastingen' en is voor 2021 vastgesteld op € 65,30.
Precariobelasting
Voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond kan een precariobelasting worden geheven. Er wordt voorgesteld de tarieven te verhogen met 1,5% inflatiecorrectie. Voor 2022 wordt de opbrengst geraamd op € 107.000. Voorbeelden van de overige precariobelasting zijn de standplaatsen en de grond bij de ligplaatsen aan de Ringvaart.
Graf- en begraafrechten
Tot 2015 zijn de tarieven met 7,1% (exclusief inflatiecorrectie) gestegen om de exploitatie van de begraafplaatsen kostendekkend te maken. In 2022 wordt voorgesteld de tarieven met inflatiecorrectie van 1,5% te verhogen.
Voor 2022 wordt daarmee de opbrengst begraven geraamd op afgerond € 774.000.
De mate van kostendekkendheid van begraven wordt in Tabel 95 weergegeven. In de lasten is de kostprijsverhogende BTW begrepen. Conform de Financiële verordening Haarlemmermeer 2021 wordt rekening gehouden met de toe te rekenen lasten van overhead en rente over de boekwaarde van investeringen ten behoeve van de begraafplaatsen. De toe te rekenen rente is het omslagpercentage van 2%.
Tabel 95
Kostendekkendheid Begraven (bedragen x € 1.000; - = voordeel) | 2022 |
---|---|
Lasten taakveld inclusief rente en BTW | 1.040 |
Baten taakveld, exclusief heffingen | 0 |
Netto lasten taakveld | 1.040 |
Toe te rekenen lasten: | |
Overhead | 94 |
Totale te dekken lasten | 1.134 |
Opbrengst Begraven | -774 |
Saldo van baten en lasten | 360 |
Saldo programmabegroting | 360 |
Kostendekkendheid | 68% |
Leges
De gemeente levert op aanvraag van individuele inwoners een uiteenlopend pakket aan diensten. Door het heffen van leges worden de lasten die hiervoor worden gemaakt in principe verhaald op de inwoner die de dienst afneemt. Om de kostendekkendheid te handhaven moeten de meeste legestarieven stijgen met (een gewogen gemiddelde van) het prijsindexcijfer voor lonen, materialen en diensten. Leidend is bij de leges het profijtbeginsel: de gebruiker betaalt.
Voor 2022 wordt voorgesteld de prijs van producten met vaste tarieven te verhogen met 1,5% inflatiecorrectie, dit met uitzondering van de tarieven die wettelijk vastgesteld worden. In Tabel 96 is met deze verhoging rekening gehouden. Het totaal aan te ontvangen leges mag wettelijk niet meer dan 100% zijn op begrotingsbasis.
In Tabel 96 staat de kostendekkenheid van de belangrijkste hoofdstukken per titel. Bij de berekening van de kostendekkendheid is, conform de Financiële verordening Haarlemmermeer 2021, bij het bepalen van de toe te rekenen lasten rekening gehouden met overhead, met de compensabele BTW en rente over de boekwaarde van investeringen ten behoeve van de producten waar leges voor geheven worden. De toe te rekenen rente is het omslagpercentage van 2%.
Tabel 96
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Lasten taak-velden | Over-head | BCF | Totale lasten | Leges | Kosten-dekkend-heid |
---|---|---|---|---|---|---|
Titel 1: Algemene dienstverlening | ||||||
Burgerlijke stand | 145 | 120 | 265 | 72 | 27% | |
Reisdocumenten | 1.128 | 748 | 1.876 | 565 | 30% | |
Rijbewijzen | 635 | 302 | 937 | 731 | 78% | |
Verstrekkingen uit de Basisregistratiepersonen | 175 | 129 | 304 | 250 | 82% | |
Overige publiekszaken | 104 | 89 | 193 | 78 | 40% | |
Verkeer en vervoer | 249 | 244 | 13 | 506 | 272 | 54% |
In deze titel niet benoemde vergunningen, ontheffingen, beschikkingen of andere diensten | 619 | 705 | 19 | 1.343 | 81 | 6% |
Totaal titel 1 | 3.055 | 2.337 | 32 | 5.424 | 2.049 | 38% |
Titel 2: Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning | ||||||
Omgevingsvergunning | 6.314 | 2.135 | 921 | 9.370 | 10.322 | 110% |
Totaal titel 2 | 6.314 | 2.135 | 921 | 9.370 | 10.322 | 110% |
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | ||||||
Horeca | 117 | 153 | 270 | 136 | 50% | |
Organiseren evenementen | 156 | 204 | 360 | 181 | 50% | |
Kinderopvang | 40 | 0 | 40 | 22 | 55% | |
Totaal titel 3 | 313 | 357 | 670 | 339 | 51% | |
Totaal alle titels | 9.682 | 4.829 | 953 | 15.464 | 12.710 | 82% |
Bedrijven Investeringszones (BIZ) heffingen
Een BIZ is een afgebakend gebied, waarin bedrijven een private organisatie oprichten (vereniging of stichting) om de leefbaarheid, veiligheid en ruimtelijke kwaliteit gezamenlijk te verbeteren. Het is een instrument voor en door ondernemers en is toepasbaar op bedrijventerreinen en winkel- en horecagebieden.
In voorbereiding zijn een viertal Bedrijven Investeringszones voor een periode van vier jaar te weten: Spoorzicht, Hoofddorp Centrum, De Hoek en Cruquius. De totale opbrengst van deze BIZ'zen wordt geraamd op € 809.900. Deze opbrengst wordt nog bijgesteld op basis van de nieuwe verordeningen. De BIZ Graan voor Visch Zuid loopt nog drie jaar door en daarvan is de opbrengst geraamd op € 82.000.
Kwijtschelding
Inwoners met een laag inkomen kunnen ook in 2022 weer in aanmerking komen voor kwijtschelding van het betalen van gemeentelijke heffingen. Kwijtschelding is mogelijk voor afvalstoffenheffing, hondenbelasting (alleen de 1e hond) en het liggeld voor woonschepen. Of iemand in aanmerking komt voor kwijtschelding wordt getoetst aan de betalingscapaciteit en de hoogte van het vermogen van een belastingschuldige. Hier zijn wettelijke normeringen voor. Minimaal 80% van de betalingscapaciteit moet worden aangewend ter voldoening van belastingschulden. De betalingscapaciteit wordt berekend door het netto besteedbaar inkomen te verminderen met de genormeerde kosten van bestaan. Deze genormeerde kosten van bestaan betreffen een percentage van de uitkering die de belastingschuldige naar de normen van de bijstandsregelgeving zou kunnen krijgen. Gemeente Haarlemmermeer kent in het kwijtscheldingsbeleid een 100%-norm. Dit is het wettelijk maximaal toegestane percentage.
Voor 2022 is een bedrag aan kwijtschelding voor de afvalstoffenheffing geraamd van € 743.000 en van € 17.000 voor de hondenbelasting.
Verordeningen 2022
Gelet op de voorliggende tariefvoorstellen en onder het aanbrengen van enkele redactionele wijzigingen, stellen wij voor om voor 2022 nieuwe (wijzigings)verordeningen vast te stellen.