Beleidsdoel A: Haarlemmermeer is een aantrekkelijke, toekomstbestendige en veilige vestigingsplaats voor kleine en (middel)grote ondernemingen.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
De huidige en toekomstige economische dynamiek in de gemeente en metropoolregio levert nieuwe en andersoortige kansen en uitdagingen op dan voorheen. Hierbij valt te denken aan datagedreven economie, de robotisering, de vergrijzing en de klimaatverandering. Het gemeentelijk beleid moet flexibel zijn om goed aan te sluiten op de ontwikkeling van de wensen van zowel ondernemers als hun klanten. We richten ons zowel op het toekomstbestendig ontwikkelen van nieuwe werklocaties als op het herstructureren, transformeren en verduurzamen van bestaande locaties. Nog meer dan in het verleden worden de functies werken, wonen en de gewenste voorzieningen in samenhang ontwikkeld met als doel een goede werk- en verblijfsomgeving te bieden. We zetten in op de transitie naar een circulaire samenleving. Om onze welvaart en welzijn op het gewenste peil te houden zullen we anders moeten omgaan met de middelen die onze welvaart tot stand brengen. Aan de verschillende vraagstukken wordt integraal gewerkt, dat wil zeggen dat wordt samengewerkt met betrokkenen.
Strategische heroriëntatie
Door het invoeren van reclamebelasting op grote oppervlakten en het aanbieden van reclame op digitale billboards verwachten we extra inkomsten te kunnen genereren. De komende tijd zal deze maatregel verder vormgegeven en uitgewerkt worden en zal met een separaat voorstel worden voorgelegd.
Activiteiten
- Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van het startend ondernemerschap en Midden- en kleinbedrijf (MKB) om zich krachtig te ontwikkelen en te innoveren
- Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van de agrarische sector in de omslag naar duurzame en sterke landbouw
- Invulling geven aan korte en lange termijn arbeidsmarktbeleid
- Verbeteren kwaliteit werklocaties en de aansluiting van het aanbod op de veranderde vraag
- Het ondersteunen en faciliteren van ontwikkelingen in het aanbod commerciële voorzieningen
- Economische research en gegevensbeheer
- Beheren en onderhouden van vastgoed niet voor de openbare dienst bestemd
Toelichting
1. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van het startend ondernemerschap en MKB om zich krachtig te ontwikkelen en te innoveren
Ondernemers kunnen voor vragen aan de gemeente terecht op onze website haarlemmermeergemeente.nl bij Ondernemen in Haarlemmermeer, het coronaloket voor ondernemers, het virtuele Ondernemersplein, de portal hlmrmeer.nl en het Ondernemersplein in het raadhuis. Met het project '155 Help een bedrijf' worden de maatschappelijke kosten van een faillissement voorkomen of gereduceerd door middel van vroegsignalering. We zijn groot voorstander van Bedrijven investeringszones (BIZ). De BIZ-zen op het bedrijventerrein Spoorzicht in Nieuw-Vennep, het centrumgebied Hoofddorp Centrum, bedrijventerrein De Hoek en op Cruquius lopen in 2021 af en bereiden zich voor op een nieuwe periode van vijf jaar. Door de BIZ investeren ondernemers gezamenlijk in leefbaarheid, veiligheid, ruimtelijke kwaliteit en economische ontwikkeling. Om de ondernemers na de moeilijke coronatijd tegemoet te komen ondersteunt de gemeente de BIZ-zen middels een extra financiële bijdrage.
Door de coronacrisis zijn er zware tijden aangebroken voor veel ZP’ers. Regelingen om zelfstandigen financieel te ondersteunen zijn de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) en de Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK), deze voeren we uit. We faciliteren actief netwerken van ZP’ers en continueren het bijeenbrengen van starters in netwerkbijeenkomsten. Het in 2015 gestarte traject ZAAI voor startende en groeiende ondernemers (korter dan drie jaar actief) is ook deze bestuursperiode voortgezet. Daarnaast hebben we regelmatig contact met het bedrijfsleven waaronder de partners Haarlemmermeers Ondernemers Platform (HOP), MKB Nederland en de verenigde horecaondernemers en blijven we kijken naar mogelijkheden om de ondersteuning aan het MKB te verbeteren.
2. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van de agrarische sector in de omslag naar duurzame en sterke landbouw
De agrarische sector is een sector die van belang is voor de voedselproductie. Daarnaast spelen de agrariërs een belangrijke rol in het beheer van het authentieke Haarlemmermeerse landschap. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de sector en de overheid om de land- en tuinbouw in Haarlemmermeer vitaal te houden in balans met de culturele en recreatieve betekenis van het landschap. In de Omgevingsvisie hebben we al aangegeven dat de agrarische sector met een grote transitieopgave te maken heeft als gevolg van onder andere de stikstofproblematiek, verdergaande verstedelijking, klimaatadaptatie, energietransitie en het verlies aan biodiversiteit. Daarom blijven wij in dialoog met de agrarische sector om te onderzoeken welke condities nodig zijn voor behoud van een vitale agrarische sector. Wij zijn momenteel in gesprek over landbouw in het zonnecarré en de westflank.
3. Invulling geven aan korte en lange termijn arbeidsmarktbeleid
We vinden het belangrijk dat iedereen zo veel mogelijk in een eigen inkomen kan voorzien. Het arbeidsmarktbeleid in dit programma is daarom nauw verbonden met de activiteiten uit het programma Zorg en Werk. In de huidige snel veranderende arbeidsmarkt is goede scholing (Leven Lang Ontwikkelen) belangrijk. Gezamenlijk trekken gemeenten, sociale partners en private partijen in de Arbeidsmarktregio Groot Amsterdam op om werknemers die getroffen zijn door de coronacrisis te ondersteunen. Binnen het RWC is deze samenwerking gericht op het aan het werk houden van mensen (van werk-naar-werk) waardoor doorstroom naar een uitkering wordt voorkomen. Het bevorderen van mobiliteit binnen sectoren is een nieuwe vorm van dienstverlening. Ook biedt het RWC een duidelijk aanspreekpunt voor ondernemers met vraagstukken gerelateerd aan de coronacrisis. Daarnaast heeft het Rijk aan iedere arbeidsmarktregio de opdracht gegeven om regionale mobiliteitsteams (RMT) op te richten voor de begeleiding van de individuele werkzoekenden. Deze gaat vooraf aan de ondersteuning die mensen krijgen wanneer ze in een uitkeringssituatie (Werkloosheidswet of bijstand) komen. In de Arbeidsmarktregio Groot Amsterdam wordt deze dienstverlening vooral uitgevoerd door UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen) en gemeenten die gekoppeld zijn aan het RWC. Ook het onderwijs is een belangrijke samenwerkingspartner. Een essentieel onderdeel van de aanpak is omscholing op basis van vaardigheden. Door deze gebundelde krachten kunnen we sneller, flexibeler en krachtiger inspelen op de gevolgen van de coronacrisis en op wat de arbeidsmarkt nu vraagt. Vraag, aanbod en onderwijs weten elkaar op de arbeidsmarkt beter te vinden zodat personen opgeleid worden voor sectoren waarin werk is.
4. Verbeteren kwaliteit werklocaties en de aansluiting van het aanbod op de veranderde vraag
Onze economische koers, zoals vastgesteld in het Economisch Perspectief 2030, richt zich op het versterken van de lokale en regionale economie waarmee we ervoor zorgen dat ook in de verdere toekomst Haarlemmermeer een plek is waar mensen goed kunnen wonen, werken en leven. Specifiek met betrekking tot de werklocaties is het doel om meer de regie te voeren op de locatie, toekomstbestendigheid en kwaliteit van werklocaties in Haarlemmermeer. Dit vanuit de ontwikkelingen die wij op ons af zien komen zoals de schaarste op de markt voor bedrijventerreinen, de hogere kwaliteitseisen aan kantoren en haar omgeving, aandacht voor economische diversificatie en de grotere economische rol van Haarlemmermeer in de MRA bij de mogelijke gebiedsontwikkeling Zuidwest Amsterdam-Schiphol-Hoofddorp (ZWASH).
5. Het ondersteunen en faciliteren van ontwikkelingen in het aanbod commerciële voorzieningen
In december 2019 is het 'Beleid voor commerciële voorzieningen; regels en ruimte' na een participatietraject vastgesteld door de raad. Centrale doel van dit beleid voor detailhandel, horeca, commerciële dienstverlening en ambulante handel is de realisatie van een toekomstbestendige voorzieningenstructuur waarbinnen ruimte bestaat voor ondernemerschap, dynamiek en innovatie. Per centrum is de koers aangegeven, naast beleidsregels per sector. We geven uitvoering aan dit beleid door ruimtelijke ontwikkelingen, waaronder initiatieven voor (her)ontwikkeling en functiewijzigingen, te begeleiden en te stimuleren. De koers uit het beleid wordt in projecten, gebiedsontwikkelingen en processen uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld het programma Stadscentrum Hoofddorp, de centrumontwikkelingen in Badhoevedorp en Nieuw-Vennep en de uitvoeringsprogramma's.
6. Economische research en gegevensbeheer
Dit betreft onderzoek, analyse en publicatie van werkgelegenheidsstatistieken en andere economische rapportages zowel nationaal, regionaal als lokaal. Ook houden wij jaarlijks een enquête onder de Haarlemmermeerse ondernemers met vragen over de werkgelegenheid en het vestigingsklimaat. De mutaties in werkgelegenheid en leegstand bij ondernemers, kantoren en winkels worden gemonitord en geanalyseerd om beleid te evalueren en te ontwikkelen. Een monitor over de economische gevolgen van de coronacrisis wordt driemaal per jaar aan de raad aangeboden.
7. Beheren en onderhouden van vastgoed niet voor de openbare dienst bestemd
Het betreft enkele objecten die om strategische of andere bijzondere redenen eigendom van de gemeente zijn. Bijvoorbeeld om de bijzondere aard of gebruik van het object (monument, kinderdagverblijf of (dienst)woning en dergelijke).
Tabel 65 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel A: Haarlemmermeer is een aantrekkelijke, toekomstbestendige en veilige vestigingsplaats voor kleine en (middel)grote ondernemingen. | Baten | 3.943 | 3.261 | 3.279 | 4.329 | 4.629 | 4.979 |
Lasten | 6.904 | 5.876 | 5.982 | 5.943 | 5.938 | 5.928 | |
Saldo | -2.961 | -2.615 | -2.703 | -1.614 | -1.309 | -949 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Strategische heroriëntatie | 200 | 1.050 | 300 | 350 |
Pachtopbrengsten | -189 | - | - | - |
Overig | 7 | - | - | - |
Totaal Baten | 18 | 1.050 | 300 | 350 |
Lasten | ||||
Overig | -106 | 39 | 5 | 10 |
Totaal Lasten | -106 | 39 | 5 | 10 |
Baten |
---|
Voor een toelichting op de strategische heroriëntatie (ombuigingen) wordt verwezen naar het hoofdstuk Financiële recapitulatie strategische heroriëntatie in de Financiële begroting. |
De looptijd van pachtovereenkomsten is divers met als gevolg dat opbrengsten per jaar variëren. |