Beleidsdoel B: Het versterken van onze strategische positie door samenwerking in de regio, met een focus op de logistiek, kennisintensieve en (inter)nationale dienstensectoren en op de maatschappelijke inpassing van de luchtvaart.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
De (internationale) concurrentie gaat steeds meer over metropolen en deze beïnvloeden ook de nationale economie. Hiermee is er een gedeeld belang in de MRA om de economische positie van de regio te versterken. Wij werken daarom samen met aangrenzende gemeenten, provincies, Rijksoverheid, private partijen en kennisinstellingen bij voor ons belangrijke vraagstukken. Wij zorgen ervoor goed vertegenwoordigd te zijn in de verschillende regionale samenwerkingsstructuren.
Op economisch gebied wordt in de MRA in verschillende gremia gewerkt.
- In het Platform Economie werken we samen aan opgaven die voortkomen uit veranderingen in de regionale economische structuur.
- De Amsterdam Economic Board (AEB) heeft tot doel welvaart en welzijn in de MRA toekomstbestendig te versterken middels samenwerking van bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen met als inzet innovatie en economische ontwikkeling.
- Amsterdam InBusiness (AIB) is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Amstelveen, Amsterdam, Almere en Haarlemmermeer dat de acquisitie en het relatiebeheer van internationale investeerders en bedrijven in de MRA op zich neemt.
De mainport Schiphol is een belangrijke aanjager van de Haarlemmermeerse economie. Wel moeten leefbaarheid en groei van de luchthaven in balans met elkaar zijn.
Wij willen samen met alle belanghebbenden in de regio de verwevenheid en wisselwerking tussen de luchthaven Schiphol, de economie en de kwaliteit van de leefomgeving verder ontwikkelen. Het verder onderzoeken van de mogelijkheden van toepassing van geluidsadaptief bouwen is daar onderdeel van. Bij verdere ontwikkeling van de luchthaven heeft veiligheid de hoogste prioriteit. Een internationaal sterke luchthaven heeft een sterke regio en daarmee ook een sterke gemeente nodig. Haarlemmermeer neemt met dit doel deel aan de besluitvormingstrajecten rondom de ontwikkeling van Schiphol. Daarmee zijn wij in staat mede richting te bepalen.
Strategische heroriëntatie
In het kader van de ombuigingen zal vanaf 2024 structureel op marketing & acquisitie gerelateerde activiteiten bezuinigd worden. We willen daarbij zo efficiënt en effectief mogelijk werken, om de verbinding tussen ondernemers en gemeente intact te laten en zelfs te intensiveren.
Activiteiten
- Het sturen op een kwalitatief sterke regionale hotelmarkt
- Een leidende rol spelen binnen de regionale logistieke sector
- Het stimuleren van regionale en Europese samenwerking in de transitie naar een circulaire economie
- Economische Agenda Amstelland-Meerlanden
- Het actualiseren van de Plabeka-afspraken
- Gezamenlijke internationale marketing en acquisitie
- Het regionaal monitoren van commerciële voorzieningen
- Het positief ontwikkelen van de verwevenheid tussen luchthaven en samenleving
Toelichting
1. Het sturen op een kwalitatief sterke regionale hotelmarkt
Met het verblijfsaccommodatiebeleid gemeente Haarlemmermeer 2021-2025 wordt ingezet op het versterken van en gestreefd naar een toekomstbestendig, evenwichtig en gediversifieerd aanbod van verblijfsaccommodaties in Haarlemmermeer om zo ons eigen toeristisch aanbod te versterken. Hierbij werken we nauw samen met de hotels en met het Event Park Amsterdam, het samenwerkingsverband tussen diverse hotels in Haarlemmermeer die evenementen kunnen faciliteren. Samen, gemeente en ondernemers, willen we ervoor zorgen dat Haarlemmermeer een aantrekkelijke omgeving is voor toeristen die hier komen voor werk of ontspanning. De coronacrisis heeft de sector hard geraakt, maar wij willen de verblijfsaccommodaties in de breedte wel versterken. Dit willen we bereiken door voor nieuwe hotelontwikkelingen een afwegingskader te hanteren met criteria als voldoende marktruimte en onderscheidend concept (diversificatie). Ook worden nieuwe grotere hotelontwikkelingen (50 slaapplaatsen of meer) regionaal getoetst via een operationeel plan MRA Ontwikkelkader en een niet-bindend advies van een expertteam, als uitwerking van de Strategische Agenda Toerisme in de MR2025. Ook zetten we in op andere kleinschaligere en kwalitatieve verblijfsaccommodaties. Toeristen die in onze gemeente verblijven kunnen een bijdrage leveren aan het versterken van lokale voorzieningen. Uiteraard zijn de economische aspecten een belangrijke drijfveer voor dit soort ontwikkelingen.
2. Een leidende rol spelen binnen de regionale logistieke sector
De logistieke sector is van groot belang voor Haarlemmermeer. De wethouder Luchthavenzaken is dan ook de voorzitter van de Amsterdam Logistics Board (ALB). Door de ALB is een investeringsplan Mainport Logistiek vastgesteld. Dit is het kader voor bestedingen uit de reserve Versterking van de (lucht)vrachtketen. Het betreft hier regionaal geld dat bij de gemeente Haarlemmermeer is ondergebracht.
3. Het stimuleren van regionale en Europese samenwerking in de transitie naar een circulaire economie
De MRA is samenwerkingspartner voor Haarlemmermeer op gemeentegrens-overstijgende onderwerpen, die raken aan de (internationale) concurrentiepositie, de innovatiekracht en de toekomstbestendigheid van de gemeente en de regio. Op economisch gebied vervult de MRA een voortrekkersrol in de kennis- en circulaire economie. Met publieke -, private - en kennispartijen stimuleren wij oplossingen voor de beperkte beschikbaarheid van grondstoffen, onder meer door duurzame/circulaire inkoop en aanbesteding. We dragen bij aan innovatie en nieuwe bedrijvigheid in de eigen regio, waaronder circulair bouwen en de samenwerking met C-Creators. Vanuit het MRA programma Circulaire Economie werken we samen vanuit de programmalijnen: circulaire inkoop en aanbesteding, materiaalstromen en circulaire bouw/gebiedsontwikkeling. In regionaal verband werken we aan de aanpak van toekomstbestendige werklocaties. We dragen vanuit lobby en externe betrekkingen en in samenwerking met de AEB actief bij aan de internationale netwerkontwikkeling en strategische positionering van de Metropool Amsterdam in Europa.
4. Economische Agenda Amstelland-Meerlanden
De economie van de AM-regio behoort (nog altijd) tot de sterksten van Nederland. Een ondernemend bedrijfsleven met internationale topbedrijven, regionaal Midden- en kleinbedrijf (MKB) en lokale starters, de internationale mainports Schiphol en Greenport, een strategische ligging binnen de MRA en goede bereikbaarheid, bieden ook voor de toekomst goede perspectieven. De huidige economische agenda gaat uit van de eigen economische kracht van AM die gevonden is in de samenwerking op het onderwerp werklocaties in brede zin en omvat daarmee ook de regionale samenwerking binnen PlaBeKa.
5. Het actualiseren van de Plabeka-afspraken
De economische dynamiek – in combinatie met de woningbouwopgave, de bereikbaarheidsopgave en de energietransitie – leidt steeds nadrukkelijker tot ruimtelijke vraagstukken op de schaal van de MRA. Vanuit het economisch perspectief zijn de (kwantitatieve) PlaBeKa-afspraken hiervoor belangrijk. Maar in een veranderende en gediversificeerde economische structuur zijn de kwalitatieve aspecten van werkmilieus van toenemend belang. Daarom is het traject van de ‘ambitiekaarten’, waarin de ruimtelijk- economische ontwikkelkansen per deelregio in kaart worden gebracht, van belang. Deze brengen per deelregio goed in kaart op welke wijze de ruimtelijk-economische dynamiek de komende jaren invulling kan gaan krijgen. Daarmee krijgen de ambitiekaarten de functie van een MRA breed ‘ruimtelijk-economisch ontwikkelingsperspectief’, dat kan dienen als bouwsteen voor onder andere de MRA-Agenda, de Verstedelijkingsstrategie, de MRA (beleids)kaders met betrekking tot bereikbaarheid et cetera. In PlaBeKa verband c.q. de deelregio’s wordt op dit moment, naast de bestaande kwantitatieve kaders en afspraken, gewerkt aan het Economisch Ontwikkelperspectief MRA.
6. Gezamenlijke internationale marketing en acquisitie
In het kader van de diversificatie-opgave richten wij ons voor het internationale investeringsklimaat met name op internationale hoofdkantoren en de sectoren 'ICT (Tech)', 'Life Sciences & Health', 'Energy' en 'Consumer Goods', dit naast de zeer sterke sector logistiek. Dit doen wij in onze marketing en communicatie uitingen, de acquisitie van bedrijven en door de focus te leggen op de belangrijkste al gevestigde bedrijven. Internationaal dragen wij Haarlemmermeer uit als Amsterdam Airport City. Wij werken nauw samen met verschillende externe dienstverleners zoals: fiscalisten, accountants, advocaten, vastgoedpartijen, recruiters, onderwijsinstellingen, brancheverenigingen en belangenorganisaties. Verder coöpereren wij in regioverband voor de acquisitie en behoud van internationale investeerders onder de naam AIB. Deze samenwerking bestaat uit de gemeenten Haarlemmermeer, Amsterdam, Amstelveen en Almere, Amsterdam Airport Area (onderdeel van SADC) en de Port of Amsterdam. Hier wordt uitvoering aan gegeven door gezamenlijke buitenlandse acquisitiereizen, presentaties op (inter)nationale beurzen en het begeleiden van internationale bedrijven die overwegen zich in onze metropoolregio te vestigen (factfinding trips), vaak in samenwerking met de Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA). Ook werkt AIB nauw samen met InAmsterdam. Tenslotte zijn wij partner van Vastgoedmarketing MRA waarbij wij deelnemen aan (inter)nationale evenementen als de Provada, MIPIM en Expo Real.
7. Het regionaal monitoren van commerciële voorzieningen
We nemen deel aan het Randstad Koopstromenonderzoek 2021. Dit koopstromenonderzoek brengt in beeld waar inwoners in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Noord-Brabant boodschappen doen, winkelen en doelgerichte aankopen doen en hoe tevreden ze zijn over de verschillende aankooplocaties. Koopstroomgegevens brengen (verschuivingen van) het winkelgedrag objectief in kaart en vormen daarmee een belangrijke basis voor ons beleid. We hebben hiervoor dan ook extra enquêtes ingekocht en vragen laten toevoegen over het koopgedrag in relatie tot de coronacrisis. Ook leveren we jaarlijks input voor de provinciale detailhandelsmonitor van de provincie Noord-Holland. In deze monitor worden alle feiten rondom de detailhandel in Noord-Holland opgenomen op het gebied van winkelaanbod, werkgelegenheid in de detailhandel, leegstand, draagvlak, plannen en initiatieven. De gegevens gebruiken partijen zoals de Regionale Adviescommissies Noord-Holland, marktpartijen, regio's en gemeenten voor het maken en uitvoeren van projecten, onderzoek en beleid. Wij nemen deel aan de Regionale Adviescommissies Noord-Holland Zuid waar we met onder andere de gemeenten in de regio initiatieven afstemmen. Vanuit het provinciale beleid voor detailhandel is het verplicht om actueel regionaal detailhandelsbeleid te hebben, die we ook hebben. Verder is relevant te vermelden dat Haarlemmermeer tijdens de coronacrisis meerdere initiatieven heeft ontplooid ten behoeve van de lokale ondernemers, zoals een campagne ‘koop lokaal’ en het verruimen van de mogelijkheden van terrassen. Door in te spelen op dit type ontwikkelingen steunen we onze ondernemers waar dit mogelijk is.
8. Het positief ontwikkelen van de verwevenheid tussen luchthaven en samenleving
Wij behartigen de Haarlemmermeerse belangen door invloed uit te oefenen op de besluitvorming over het luchtvaartbeleid en de luchthaven en door actief de samenwerking te zoeken met de luchthaven, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), de provincie Noord-Holland, gemeenten, inwoners, ondernemers en andere betrokken partijen. Hierbij leggen wij de nadruk op een vijftal thema’s. thema’s. Ten eerste “leefbaarheid en gezondheid” waarbij de inzet onder andere is: minder nachtvluchten, hinderreductie voor onze inwoners en een omgevingsfonds verbetering van de leefomgeving en maatwerk voor omwonenden. Ten tweede “veiligheid en bereikbaarheid” met als belangrijkste speerpunt het doortrekken van de Noord/Zuidlijn. Ten derde “economie en werkgelegenheid” waarbij de nadruk wordt gelegd op het behouden van werkgelegenheid. Het internationale netwerk en de daarbij behorende vrachtvluchten zijn daarbij van groot belang. Ons vierde speerpunt is “wonen en vliegen” en daar is onze inzet ruimte voor maatwerk zodat aan de woningbouwopgave kan worden voldaan. Het laatste speerpunt is ”innovatie” en hier is onze inzet met name gericht op het ontwikkelen en toepassen van kennis op het gebied van geluidadaptief bouwen.
Tabel 66 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel B: Het versterken van onze strategische positie door samenwerking in de regio, met een focus op de logistiek, kennisintensieve en (inter)nationale dienstensectoren en op de maatschappelijke inpassing van de luchtvaart. | Baten | - | - | - | - | - | - |
Lasten | 1.256 | 1.639 | 1.234 | 1.234 | 1.184 | 1.184 | |
Saldo | -1.256 | -1.639 | -1.234 | -1.234 | -1.184 | -1.184 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
Versterking (lucht)vrachtketen | 400 | - | - | - |
Strategische heroriëntatie | - | - | 50 | - |
Overig | 4 | - | - | - |
Totaal Lasten | 404 | - | 50 | - |
Lasten |
---|
In 2021 is ten behoeve van het Schiphol Cargo Mainport Program (SCMP) een subsidie geraamd van € 500.000. Structureel is een budget van € 100.000 in de begroting opgenomen, die gedekt wordt door een bijdrage uit de reserve Versterking (lucht)vrachtketen. Door het in 2021 geraamde subsidie zijn de lasten incidenteel € 400.000 hoger. Deze hogere lasten worden ook gedekt uit de reserve. |
Voor een toelichting op de strategische heroriëntatie (ombuigingen) wordt verwezen naar het hoofdstuk Financiële recapitulatie strategische heroriëntatie in de Financiële begroting. |