Beleidsdoel A: Haarlemmermeer is een aantrekkelijke, toekomstbestendige en veilige vestigingsplaats voor kleine en (middel)grote ondernemingen.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
De huidige en toekomstige economische dynamiek in de gemeente en metropoolregio levert nieuwe en andersoortige kansen en uitdagingen op dan voorheen. Hierbij valt te denken aan datagedreven economie, de robotisering, de vergrijzing en de klimaatverandering. Het gemeentelijk beleid moet flexibel zijn om goed aan te sluiten op de ontwikkeling van de wensen van zowel ondernemers als hun klanten. We richten ons zowel op het toekomstbestendig ontwikkelen van nieuwe werklocaties als op het herstructureren, transformeren en verduurzamen van bestaande locaties. Nog meer dan in het verleden worden de functies werken, wonen en de gewenste voorzieningen in samenhang ontwikkeld met als doel een goede werk- en verblijfsomgeving te bieden. We zetten in op de transitie naar een circulaire samenleving. Om onze welvaart en welzijn op het gewenste peil te houden zullen we anders moeten omgaan met de middelen die onze welvaart tot stand brengen. Aan de verschillende vraagstukken wordt samengewerkt met betrokken partijen.
Activiteiten
Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van het startend ondernemerschap en MKB om zich krachtig te ontwikkelen en te innoveren
Het uitwerken van een nieuwe economische koers
Verbeteren kwaliteit werklocaties en de aansluiting van het aanbod op de veranderde vraag
Het ondersteunen en faciliteren van ontwikkelingen in het aanbod commerciële voorzieningen
Economische research en gegevensbeheer
Toelichting
1. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van het startend ondernemerschap en MKB om zich krachtig te ontwikkelen en te innoveren
De lokale MKB-ondernemers laten al jaren zien dat zij een belangrijke bijdrage leveren aan de economie in de Haarlemmermeer. In het coalitieakkoord is opgenomen dat we een mkb-agenda op stellen om de ondernemers per gebied te ondersteunen en faciliteren met als doel de lokale economie te versterken. Voorbeelden van thema’s in deze agenda zijn het economisch herstel, toekomstbestendigheid en duurzaam ondernemen. Ondernemers gaan door een moeilijke tijd. Waar zij eerst te maken hadden met de coronacrisis hebben zij nu last van onder andere stijgende energieprijzen, de krappe arbeidsmarkt en de inflatie. Op basis van de opgehaalde informatie bij ondernemers is een actielijst opgesteld. Deze wordt geanalyseerd en op basis daarvan gaan we aan de slag gaan met de uitvoering van de mkb-agenda en verbeteringen doorvoeren waar mogelijk.
Ook startups en groeiende ondernemers blijven wij faciliteren en ondersteunen met het ZAAI-traject. Het ZAAI-traject staat voor ontwikkeling, groei en verbinding. Er zullen twintig deelnemers geselecteerd worden om het traject te doorlopen.
We zijn gestart met het optimaliseren van het Ondernemersloket wat in de plaats komt voor het Ondernemersplein.
2.Het uitwerken van een nieuwe economische koers
Het is de missie van de gemeente, om de economie binnen haar gemeentegrenzen zo te ontwikkelen, dat deze ook kwalitatief structureel tot de top vijf in Nederland wordt gerekend.
Deze economische koers is in een aantal opzichten een trendbreuk. We willen de rijke economie binnen de gemeente verder ontwikkelen langs een aantal lijnen, die anders zijn dan de volume groei die (alleen) gerelateerd leek aan de luchthaven en die typerend was voor de economie en groei in de afgelopen decennia. Deze trendbreuk vatten we samen in drie pijlers onder de strategie. Voor de middellange (tot 2026) en langere termijn (tot 2030) gaan we uit van diversificatie, selectiviteit en kwaliteit. Er is geen hiërarchie tussen deze drie, ze zijn onderling aanvullend en parallel van toepassing.
In het nog op te stellen uitvoeringsprogramma, dat eind 2023 aan de raad wordt aangeboden, laten we zien hoe we dit in de praktijk gaan brengen. We knippen dat programma in twee delen, tot 2026 en tot 2030. Anders dan de missie en de strategie, is het uitvoeringsprogramma te typeren als werk in uitvoering: prioriteiten en effectiviteit van maatregelen kunnen tijdens de uitvoering worden aangevuld en aangepast.
3. Verbeteren kwaliteit werklocaties en de aansluiting van het aanbod op de veranderde vraag
Onze economische koers, zoals vastgesteld in het Economisch Perspectief 2030, richt zich op het versterken van de lokale en regionale economie waarmee we ervoor zorgen dat ook in de verdere toekomst Haarlemmermeer een plek is waar mensen goed kunnen wonen, werken en leven. Specifiek met betrekking tot de werklocaties is het doel om meer de regie te voeren op de locatie, toekomstbestendigheid en kwaliteit van werklocaties in Haarlemmermeer.
De afgelopen jaren is Haarlemmermeer economisch en demografisch sterk gegroeid. Op dit moment is de gemeente economisch gezien één van de vijf grootste gemeenten van Nederland. Naast de sterke groei speelt er een veelheid aan grote en relevante opgaven, programma’s, trajecten en ontwikkelingen die op verschillende niveaus, tegelijkertijd om ruimte en inzichten vragen. Kortom we worden geconfronteerd met een nieuwe en complexe situatie. In de toekomst moet daarom ook vanuit economisch perspectief selectiever worden omgegaan met ruimteclaims. Daarom is een nieuwe koers in ontwikkeling, de integrale beschouwing van de werklocaties. De pijlers hiervan zijn kwaliteit, diversivicatie en selectiviteit.
4. Het ondersteunen en faciliteren van ontwikkelingen in het aanbod commerciële voorzieningen
Het versterken van de positie van de detailhandel en economisch herstel na de coronamaatregelen zijn onderdelen van de nieuwe MKB-agenda. Het kader hiervoor is het 'Beleid voor commerciële voorzieningen; regels en ruimte'. Centrale doel van dit beleid is de realisatie van een toekomstbestendige voorzieningenstructuur waarbinnen ruimte bestaat voor ondernemerschap, dynamiek en innovatie. Commerciële functies worden geconcentreerd in centra. Per centrum is de koers aangegeven, naast beleidsregels per sector. We geven uitvoering aan dit beleid door ruimtelijke ontwikkelingen, waaronder initiatieven voor (her)ontwikkeling en functiewijzigingen, te begeleiden en te stimuleren. We geven bijvoorbeeld ruimte aan de horeca als onderdeel van bruisende en levendige centrumgebieden. De koers uit het beleid wordt in projecten, gebiedsontwikkelingen en processen uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld een visie op Stadscentrum Hoofddorp, het programma Stadscentrum Hoofddorp, de centrumontwikkelingen in Badhoevedorp en Nieuw-Vennep en de uitvoeringsprogramma's.
5. Economische research en gegevensbeheer
Dit betreft onderzoek, analyse en publicatie van werkgelegenheidsstatistieken en andere economische rapportages zowel nationaal, regionaal als lokaal. Jaarlijks wordt een enquête gehouden onder de Haarlemmermeerse ondernemers met vragen over de werkgelegenheid, het vestigingsklimaat en een groot aantal maatschappelijke trends, zoals innovatie, verduurzaming, circulair werken, krapte op de arbeidsmarkt en een groeiende behoefte aan stroom. De antwoorden op de vragen en de mutaties in werkgelegenheid worden gemonitord en geanalyseerd om beleid te evalueren en te ontwikkelen.
Tabel 69 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel A: Haarlemmermeer is een aantrekkelijke, toekomstbestendige en veilige vestigingsplaats voor kleine en (middel)grote ondernemingen. | Baten | 5.442 | 3.369 | 4.802 | 14.419 | 3.411 | 3.411 |
Lasten | 6.295 | 6.716 | 6.536 | 12.869 | 5.769 | 5.765 | |
Saldo | -853 | -3.347 | -1.734 | 1.550 | -2.358 | -2.354 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
1. Verkoop grond Pionier-Bolsterrein | - | 11.009 | -11.009 | - |
2. Saturnusstraat 40-62 | 1.391 | -1.391 | - | - |
Overig | 42 | -1 | 1 | - |
Totaal Baten | 1.433 | 9.617 | -11.009 | - |
Lasten | ||||
1. Verkoop grond Pionier-Bolsterrein | - | -7.070 | 7.070 | - |
2. Saturnusstraat 40-62 | -539 | 539 | - | - |
3. Gewijzigde verdeling van personeelslasten | 500 | - | - | - |
4. Ondernemersloket | 200 | - | - | - |
Overig | 19 | 198 | 30 | 4 |
Totaal Lasten | 180 | -6.333 | 7.100 | 4 |
Baten |
---|
1. In verband met de gebiedsontwikkeling van het Pionier-Bolsterrein vindt een grondverkoop plaats. Het resultaat van deze grondverkoop, € 3,9 miljoen (baten min lasten), wordt gestort in de bestemmingsreserve Pionier-Bols. Zie hiervoor het programma Ruimtelijke ontwikkeling. De verkoop zou plaatsvinden in 2023, maar is nu geprognotiseerd voor 2025. |
2. Saturnusstraat 40-62 is verworven in het kader van gebiedsontwikkeling spoorzone Hoofddorp (2023.7621436). In afwachting van de herontwikkeling van het gebied wordt de exploitatie van het pand voortgezet. Het tijdelijk exploitatieresultaat wordt ten laste gebracht van de reserve schaalsprong (zie programma Ruimtelijke ontwikkelingen). Op dit moment is voorzien dat de locatie in 2025 ingebracht gaat worden in de gebiedsontwikkeling, derhalve is in 2025 geen exploitatiebegroting opgenomen. De raming van 2023 wordt bij de Najaarsrapportage 2023 verwerkt. |
Lasten |
1. Zie voor een toelichting op de verkoop Pionier-Bolsterrein de toelichting bij de baten. |
2. Zie voor een toelichting op de lasten Saturnusstraat 40-62 de toelichting opgenomen bij de baten. |
3. Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van een lagere doorbelasting in 2024 op dit beleidsdoel. Het gaat hier met name om een administratieve verschuiving van het programma Economische zaken naar het programma Mobiliteit en betreft de kosten van vergunningverlening op gebied van verkeer. |
4. Op basis van het coalitieakkoord 2022-2026 zijn in 2023 incidenteel middelen geraamd voor het verbeteren van het ondernemersloket tot één plek waar ondernemers integraal geadviseerd kunnen worden bij het realiseren van hun plannen. |