Beleidsdoel B: Het versterken van onze strategische positie door samenwerking in de regio, met een focus op de logistiek, kennisintensieve en (inter)nationale dienstensectoren en op de maatschappelijke inpassing van de luchtvaart.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

De (internationale) concurrentie gaat steeds meer over metropolen en deze beïnvloeden ook de nationale economie. Hiermee is er een gedeeld belang in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) om de economische positie van de regio te versterken. Wij werken daarom samen met aangrenzende gemeenten, provincies, Rijksoverheid, private partijen en kennisinstellingen bij voor ons belangrijke vraagstukken. Wij zorgen ervoor goed vertegenwoordigd te zijn in de verschillende regionale samenwerkingsstructuren.

Op economisch gebied wordt in de MRA in verschillende gremia gewerkt:

  • In het Platform Economie werken we samen aan opgaven die voortkomen uit veranderingen in de regionale economische structuur.

  • De Amsterdam Economic Board (AEB) heeft tot doel welvaart en welzijn in de MRA toekomstbestendig te versterken middels samenwerking van bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen met als inzet innovatie en economische ontwikkeling.

  • Amsterdam InBusiness (AIB) is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Amstelveen, Amsterdam, Almere en Haarlemmermeer dat de acquisitie en het relatiebeheer van internationale investeerders en bedrijven in de MRA uitvoert.

De mainport Schiphol is een belangrijke aanjager van de Haarlemmermeerse economie. Wel moeten leefbaarheid en groei van de luchthaven in balans met elkaar zijn.

Wij willen samen met alle belanghebbenden in de regio de verwevenheid en wisselwerking tussen de luchthaven Schiphol, de economie en de kwaliteit van de leefomgeving verder ontwikkelen. Het verder onderzoeken van de mogelijkheden van toepassing van geluidsadaptief bouwen is daar onderdeel van. Bij verdere ontwikkeling van de luchthaven heeft veiligheid de hoogste prioriteit.

Een internationaal sterke luchthaven heeft een sterke regio en daarmee ook een sterke gemeente nodig. Wij nemen met dit doel deel aan de besluitvormingstrajecten rondom de ontwikkeling van Schiphol. Daarmee zijn wij in staat mede richting te bepalen.

Activiteiten

  1. Het sturen op een kwalitatief sterke (regionale) hotelmarkt

  2. Transitie naar een circulaire economie door het stimuleren van regionale en Europese samenwerking

  3. Regionale samenwerking Metropoolregio Amsterdam (MRA)

  4. Marketing en acquisitie

  5. Balans tussen duurzame economie en gezonde leefomgeving

Toelichting

1. Het sturen op een kwalitatief sterke (regionale) hotelmarkt

In Haarlemmermeer zetten we in op een toekomstbestendig, evenwichtig en gediversifieerd aanbod van verblijfsaccommodaties om zo ons eigen toeristisch aanbod te versterken. Dit is vastgelegd in het Verblijfsaccommodatiebeleid gemeente Haarlemmermeer 2021-2025. We blijven hierbij nauw samenwerken met de hotels en met Event Park Amsterdam, het samenwerkingsverband tussen diverse hotels in Haarlemmermeer die evenementen kunnen faciliteren. Samen met ondernemers willen we ervoor zorgen dat Haarlemmermeer een aantrekkelijke omgeving is voor (zakelijke) toeristen. We zetten in op kleinschaligere en kwalitatieve verblijfsaccommodaties, voor grotere hotels (vooral gericht op Schiphol) hanteren we een hotelstop. Om regionaal te sturen op een kwalitatief sterke regionale hotelmarkt worden nieuwe grotere hotelontwikkelingen (50 slaapplaatsen of meer) regionaal getoetst via een operationeel plan MRA Ontwikkelkader en een niet-bindend advies van een expertteam. Toeristen die in onze gemeente verblijven kunnen een bijdrage leveren aan het versterken van lokale voorzieningen. Uiteraard zijn de economische aspecten een belangrijke drijfveer voor dit soort ontwikkelingen.

2. Transitie naar een circulaire economie door het stimuleren van regionale en Europese samenwerking

Door het MRA samenwerkingsverband dragen we bij aan een toekomstbestendige metropool: een regionale economie die op de langere termijn internationaal succesvol is, is een veerkrachtige en schone economie. De samenwerking richt zich op het versterken van de internationale positie als economische topregio met hoge leefkwaliteit door te investeren in een toekomstbestendige en evenwichtige metropool. Vanuit het MRA programma Circulaire Economie werken we samen aan de volgende inhoudelijke activiteiten:

  • Circulair Inkopen & Opdrachtgeven

  • Grondstoffenaanpak (sluiten grondstof- en voedselkringlopen: textiel, plastic, luiers, biogrondstoffen & producentenverantwoordelijkheid)

  • Circulaire Bouw & Gebiedsontwikkeling (met medewerking van onder andere C-Creators).

Door de samenwerking met C-Creators en Circulair West neemt Haarlemmermeer deel aan een breed georganiseerd netwerkplatform en kennisontwikkelingsinitiatief dat zich bezighoudt met circulariteitsvraagstukken. Met publieke -, private - en kennispartijen en mede door het innovatieve businessnetwerk SHARE Meets stimuleren wij het werk aan oplossingen voor de beperkte beschikbaarheid van grondstoffen en dragen we bij aan innovatie en nieuwe bedrijvigheid in de eigen regio.

Ons samenwerkingsverband met Amsterdam Smart City biedt toegang tot het grootste publiek-private netwerk binnen de metropoolregio. Dit is gericht op het gezamenlijk vinden van slimme innovatieve toepassingen voor vraagstukken in vier belangrijke maatschappelijke transities: mobiliteit, energie, circulariteit en digitalisering.

3. Regionale samenwerking Metropoolregio Amsterdam (MRA)

In opdracht van het bestuurlijk overleg van het MRA Platform Economie vindt een aantal trajecten plaats. Deze vormen de economische input voor de NOVEX (Nationale Omgevingsvisie Extra) MRA en de meerkernige en evenwichtige ontwikkeling die wordt nagestreefd. Zo wordt in 2023 en 2024 de ruimtelijke economische strategie nader uitgewerkt met het opstellen van economische profielen voor de MRA als geheel en de deelregio’s afzonderlijk. Basis voor deze strategie zijn de diverse economische verkenningen die de afgelopen jaren zijn uitgevoerd op het gebied van onder andere innovatie-ecosystemen, de balans tussen wonen en werken en een onderzoek naar het sociaaleconomische karakter van de regio. Vanuit Plabeka (Platform Bedrijven en Kantoren) is ook gestart met de MRA regionale bedrijventerreinenstrategie. Ook onderwijs- en arbeidsmarktvraagstukken spelen in deze opgaven een rol. We nemen mede namens de gemeenten uit de AM regio deel aan het Platform Economie van de MRA. De AM regio heeft middels de bouwsteen positionering Economisch Vestigingsklimaat Amstelland Meerlanden regio (2022) haar inzet voor de komende jaren aangegeven om het economische vestigingsklimaat in de AM aantrekkelijk te houden, te versterken en toekomstbestendiger te maken. De AM zet in op een kwaliteitsimpuls van drie vestigingsplaatsfactoren: het optimaliseren van de fysieke bedrijfsomgeving, de beschikbaarheid van geschikte werknemers en het versterken van de bereikbaarheid. Vanuit Haarlemmermeer wordt onze inzet mede bepaald door de Economische Koers en Integrale Beschouwing werklocaties die naar verwachting in 2023 ter vaststelling aan de raad worden aangeboden.

4. Marketing en acquisitie

Op basis van de Strategie werklocaties gemeente Haarlemmermeer 2019 en het Coalitieakkoord 2022-2026 richt de gemeente zich op het behoud, het verbinden, het ontwikkelen van reeds gevestigde investeerders en de acquisitie van nieuwe 'investeerders' (eindgebruikers te weten nationale en internationale bedrijven, publieke - en private instellingen, alsmede investeerders en commercieel vastgoedpartijen) welke een positieve bijdrage leveren aan een kwalitatieve sterke economie. Deze investeerders zorgen voor diversificatie, impactvolle innovatie, duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) in Haarlemmermeer. Hiervoor werkt de gemeente samen met Amsterdam inbusiness (aib), Trade&Innovate, InAmsterdam, NFIA, Amsterdam Economic Board, MRA vastgoed marketing en Holland Metropole, MeerBusiness en externe dienstverleners. Daarnaast onderhoudt de gemeente contact met bedrijven en instellingen, neemt deel aan de vastgoedbeurzen Provada en Expo en organiseert netwerkbijeenkomsten en zakelijke evenementen (deels samen met het Event Park Amsterdam). Internationaal zakelijk profileert de gemeente Haarlemmermeer zich als Amsterdam Airport City (AAC).
Op het gebied van marketing en communicatie wil de gemeente de bestaande AAC website uitbreiden en het AAC LinkedIn profiel onderhouden. In 2023/2024 vindt er een herstructurering van het bestuursoverleg (bo) HOP en het Haarlemmermeers Ondernemers Platform (HOP) zelf plaats. Deze projecten, in combinatie met de samenwerkingsovereenkomst die in 2023 is gesloten met het MKB regio Amsterdam, hebben als doel het professionaliseren van de samenwerking tussen de Haarlemmermeerse ondernemers en de gemeente. De communicatie met lokale ondernemers en vice versa wordt verbeterd middels een digitaal gemeentelijk platform en nieuwsbrief, als aanvulling op het ondernemersloket.

5. Balans tussen duurzame economie en gezonde leefomgeving

Begin 2022 is onze strategische inzet met betrekking tot luchthavenzaken vastgesteld. We willen een toekomstbestendige luchthaven die in samenhang met de omgeving wordt ontwikkeld. We moeten de balans behouden tussen leefbaarheid voor inwoners en het behoud van het internationale netwerk op Schiphol. Dat houdt in: een gemeente waar onze inwoners gezond kunnen wonen, leven en werken en een economisch sterke en bereikbare luchthaven die in samenhang met de omgeving en met behulp van innovatie kan worden ontwikkeld. We doen dit aan de hand van een zestal thema’s:

  1. Leefbaarheid, milieu en gezondheid met inzet op een nachtsluiting, afname geluidbelasting en hinder, krimpende milieu- en geluidscontouren;

  2. Veiligheid en bereikbaarheid: het doortrekken van de Noord/Zuidlijn;

  3. Economie en werkgelegenheid: nadruk op behoud van werkgelegenheid. We zetten in op diversificatie, kwaliteit en selectiviteit met aandacht voor behoud van vrachtvluchten;

  4. Wonen, vliegen en ruimtelijke beperkingen: inzet op behoud ruimtelijke kwaliteit en ruimte voor maatwerk in woningbouw om leefbaarheid in kleine kernen te vergroten;

  5. Innovatie: verduurzaming van de luchthaven en slimmer inrichten door geluidadaptief bouwen

  6. Governance en participatie: verder verbeteren interbestuurlijke samen in de regio (Bestuurlijke Regie Schiphol, BRS) en met het Rijk en goede informatievoorziening voor inwoners.

Tabel 70 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2022

2023

2024

2025

2026

2027

Beleidsdoel B: Het versterken van onze strategische positie door samenwerking in de regio, met een focus op de logistiek, kennisintensieve en (inter)nationale dienstensectoren en op de maatschappelijke inpassing van de luchtvaart.

Baten

9

-

-

-

-

-

Lasten

2.448

1.246

1.632

1.632

1.632

1.632

Saldo

-2.439

-1.246

-1.632

-1.632

-1.632

-1.632

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2024

2025

2026

2027

Lasten

1. Gewijzigde verdeling van personeelslasten

-423

-

-

-

Overig

37

-

-

-

Totaal Lasten

-386

-

-

-

Lasten

1. Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van een lagere doorbelasting in 2024 op dit beleidsdoel.