Beleidsdoel A: Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Met het Regionaal Actieplan Verkeersveiligheid willen we de trend van het stijgende aantal ongevallen samen met de regio keren. Na een dip in het aantal verkeersongevallen en verkeersslachtoffers gedurende de coronacrisis is in 2022 zowel het aantal verkeersongevallen als het aantal verkeersslachtoffers gestegen. Net als eerdere jaren vallen de meeste slachtoffers als bestuurders of passagier van een bromfiets+-voertuig en fiets/e-bike. Daarbij is in 2022 het aantal slachtoffers op fiets/e-bike het aantal slachtoffers op bromfiets+ voertuigen voorbijgegaan. Verkeersveiligheid is in de mobiliteitsvisie een belangrijk aandachtspunt.

Om het verkeersveiligheidsbeleid uit te voeren wordt intensief samengewerkt met andere partijen. Dit zijn andere wegbeheerders (provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, Schiphol), VRA, Regio-eenheid Noord-Holland van de Nationale Politie, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond en uitvoeringsorganisatie Verkeer en Meer.

Activiteiten

  1. Duurzaam veilig inrichten van wegen

  2. Aanpak verkeersongevallen en knelpunten

  3. Verkeerseductie

  4. Monitoring en effectmeting

Toelichting

1. Duurzaam veilig inrichten van wegen

Met het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2020/2021 is het geactualiseerde Wegcategoriseringsplan vastgesteld. Het Wegcategoriseringsplan bepaalt welke functie wegen moeten gaan krijgen binnen het Haarlemmermeerse netwerk en welke inrichting hierbij past. Hiertoe worden in de periode tot (streefjaar) 2027 alle wegen duurzaam veilig ingericht. Waar het kan doen we dit in combinatie met regulier onderhoud (werk-met-werk maken). Waar het nodig is voeren we de verkeersveilige inrichting eerder uit.

2. Aanpak verkeersongevallen en knelpunten

We zien de laatste jaren een trend dat de ongevallen veel meer verspreid plaatsvinden in plaats van geconcentreerd op enkele grote knelpunten. Verder is ook te zien dat locaties die in de afgelopen jaren zijn aangepakt dalen in de lijst of zelfs van de lijst verdwijnen. Voorstellen ter verbetering van de verkeersveiligheid worden jaarlijks geprioriteerd op basis van de meest recente gegevens via het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit. Zo gaan wij in de komende jaren aan de slag met de parallelle Kruisweg in Hoofddorp, een veilige fietsroute tussen Sloterweg en Schipholweg en de bijbehorende inrichting van de Burgemeester Amersfoordtlaan in Badhoevedorp, de fietsveiligheid op de IJweg in Nieuw-Vennep en het kruispunt Aalsmeerderweg/Beechavenue (Rozenburg). Daarnaast gaan wij verder met het uitvoeren van de verkeersveiligheidsmaatregelen zoals opgenomen in de Visie Ringdijk en Ringvaart (2017.0011195) en het oplossen van verkeersveiligheidsknelpunten.

3. Verkeerseducatie

Wij bieden een breed aanbod van verkeerseducatieprojecten voor zowel basisscholen als middelbare scholen. Deze zijn voor een overgroot deel kosteloos of deels kosteloos. Voorbeelden hiervan zijn het Praktisch Verkeersexamen, het JONGleren programma en de Week van het Verkeer. De organisatie hiervan is op regionaal niveau samengebracht in de uitvoeringsorganisatie Verkeer & Meer van de VRA.

Naast verkeerseducatie voor de jongeren doen wij actief mee aan diverse verkeersveiligheids-campagnes om de volwassen weggebruikers te bereiken, zoals de verschillende BOB-campagnes tegen alcohol in het verkeer, de MONO-campagne tegen afleiding in het verkeer, de Met elkaar Overweg-campagne en de campagne voor gebruik van fietsverlichting. Wij voeren samen met enkele buurgemeenten de Doortrappen-campagne. Dit is een permanente campagne gericht op het veilig en vitaal houden van ouderen op de fiets.

4. Monitoring en effectmeting

We monitoren de effecten van de investeringen en de inzet op educatie op verkeersveiligheid en rapporteren daar jaarlijks over in de Monitor Mobiliteitsvisie Haarlemmermeer.

Tabel 36 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2022

2023

2024

2025

2026

2027

Beleidsdoel A: Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer.

Baten

8

25

25

25

25

25

Lasten

1.348

1.467

1.626

1.621

1.594

1.570

Saldo

-1.341

-1.442

-1.601

-1.596

-1.569

-1.545

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2024

2025

2026

2027

Baten

Overig

-

-

-

-

Totaal Baten

-

-

-

-

Lasten

Overig

-159

5

27

24

Totaal Lasten

-159

5

27

24