Beleidsdoel B: De vervoersnetwerken zorgen in samenhang voor een goede bereikbaarheid die in balans is met de leefbaarheid.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
Haarlemmermeer vormt de schakel tussen de Metropoolregio Amsterdam (MRA) en Zuid-Holland. Door deze strategische locatie is een goed functionerend en robuust mobiliteitsnetwerk van lokaal, (boven)regionaal en zelfs (inter)nationaal belang. Omwille van de sterke groei in het aantal inwoners en het aantal banen, kent de gemeente een aantal grote uitdagingen mede op het gebied van verkeer en vervoer. Om dit in een leefbare omgeving te kunnen faciliteren zullen de principes van de Netwerkstudie Haarlemmermeer gevolgd moeten worden. De mobiliteitsvisie vormt daarbij het kader voor onze jaarlijkse activiteiten.
Activiteiten
Beleidsuitwerking mobiliteit
Beleidsuitwerking en toetsing parkeren
Planuitwerking en voorbereiding
Waarborgen toekomstbestendige mobiliteit bij regionale en nationale studies en uitwerkingsplannen
Uitvoering, monitoring en effectmeting
Toelichting
1. Beleidsuitwerking mobiliteit
In 2024 vertaalt zich dit onder andere in: uitwerking van de Verkeersstructuurplannen (VSP) voor Nieuw-Vennep en Hoofddorp. In de uitwerking worden oplossingsrichtingen onderzocht in samenhang met de ruimtelijke opgaves.
Verder wordt er gewerkt aan de programmering van de maatregelen die bekostigd worden uit de woningbouwimpuls, waar we in 2022 een toezegging van het Rijk hebben gekregen. Ook gaan we in 2024 VSP Badhoevedorp evalueren.
2. Beleidsuitwerking en toetsing parkeren
We exploiteren betaalde parkeerplaatsen, zijn bevoegd gezag voor parkeervergunningen en verantwoordelijk voor het parkeertoezicht in de gemeente. We maken parkeerbeleid met als doel de bereikbaarheid van voorzieningen te bevorderen, maar ook om te zorgen dat de juiste parkeerder op de juist plaats parkeert. Dit doen we door het toepassen van geschikte parkeernormen voor de diverse woon- en werkgebieden en aanbieden van de juiste parkeervoorzieningen. Dit alles binnen de financiële kaders. Naast bereikbaarheid bevorderen heeft het parkeerbeleid tot doel objectieve parkeeroverlast in woonwijken terug te dringen om de leefbaarheid te bevorderen. Speciale aandacht is nodig voor het centrum van Hoofddorp en de omliggende wijk in combinatie met de visie voor het stadscentrum en de vele ontwikkelingen maar ook voor de transformatie bij Pionier-Bols in Nieuw-Vennep. Ook de mobiliteits- en parkeerhubs voor het (centrum van) Lincolnpark vragen nog uitwerking.
In 2023 wordt een nieuwe integrale aanpak parkeren voor Hoofddorp-centrum aangeboden aan de gemeenteraad. In 2024 gaan we deze aanpak uitwerken naar concrete maatregelen voor de toekomst.
3. Planuitwerking en voorbereiding
Jaarlijks stellen we binnen deze activiteit de verwachtingen voor en urgentie van de projecten in het UPM vast. Naast de studies voor uitvoeringsprojecten voeren we ook planstudies uit. We werken samen met VRA, MRA, provincie Noord-Holland en buurgemeenten aan afstemming, cofinanciering en planning. We nemen deel in plan-, werk- en stuurgroepen om zowel de lopende projecten als de beleidsontwikkeling in overeenstemming te brengen en te houden met onze ambities.
3a. Regionale en lokale wegen
Met het UPM sturen we jaarlijks op de uitvoering van wegprojecten, zowel in studie-, voorbereidings- als uitvoeringsfasen. De voortgang van de opwaardering van de Nieuwe Bennebroekerweg vraagt blijvend aandacht. Daarnaast ook diverse aanpassingen voor de woningbouwontwikkelingen. In 2024 zullen de eerste maatregelen voor een autoluw centrum Hoofddorp genomen worden door het afwaarderen van de Hoofdweg voor te bereiden.
3b. (hoogwaardig) Openbaar Vervoer en knopen
We overleggen en trekken op met de provincie Noord-Holland, VRA en de vervoerders rond de doorontwikkeling van de openbaar vervoer concessies binnen en net buiten onze grenzen. We bereiden aanpassingen in vervoerplannen voor en verwerken de effecten van de aanpassingen aan infrastructuur. Daarnaast onderzoeken we toekomstige plannen en verzorgen we het MeerOV. In 2024 werken wij samen met onze partners aan een planstudie naar het doortrekken van de lijn Noordwijk/Schiphol via Nieuw-Vennep West, Hoofddorp Zuid en het station. Ook studeren we samen met de regio naar de haalbaarheid en toepasbaarheid van een Bus Rapid Transport of Metrobus-systeem voor de verbindingen tussen Haarlem en Amsterdam via onze gemeente.
3c. Langzaam verkeer, slimme mobiliteit en parkeren
Op regioniveau werken we samen met VRA, provincie en MRA in de ontwikkeling van Mobility as a Service, deelmobiliteitsconcepten, reisdata ontwikkelingen en verkeersmanagement. In 2023 zijn er veel laadmogelijkheden voor elektrische voertuigen bijgekomen in de gemeente, doordat er in versneld tempo meer laadpalen in de wijken zijn geplaatst en ook in 2024 nog geplaatst worden. Vanaf 2024 verwachten we ook de plaatsing van publieke snelladers door een nieuwe regionale concessie van de Metropoolregio Amsterdam-elektrisch (MRAe). In 2024 zullen we het verkeersbesluit nemen voor de invoering van een zero-emissiezone voor stadslogistiek en taxi’s op Schiphol, waarmee we mede invulling kunnen geven aan onze opgave uit het klimaatakkoord.
De fiets krijgt extra aandacht onder andere door het oppakken van de eerste maatregelen uit het nog vast te stellen fietsplan. In het coalitieakkoord heeft ons college opgenomen meer aandacht te willen hebben voor de kwetsbare verkeersdeelnemers. Onder het kopje verkeersveiligheid zijn daarom al enkele fietsverbindingen opgenomen. Ook ten behoeve van verschillende woningbouwontwikkelingen wordt gekeken naar extra fietsontsluitingen waaronder die van Lincolnpark en in het kader van de Spoorzone Hoofddorp. We ontwikkelen op de drukst bereden verbindingen doorfietsroutes. Zo wordt de doorfietsroute bij de Hoek afgerond in 2024. Dit doen we samen met de VRA en de provincie Noord-Holland. De aanleg van de fietsonderdoorgang bij de Cruquiusbrug is in 2024 nog in uitvoering. Naar de fietsvoorziening bij de Burgemeester Amersfoordtlaan in Badhoevedorp wordt een verkenning gedaan. Door werk met werk te maken zijn er mogelijkheden om diverse smalle voorzieningen aan te pakken.
4. Waarborgen toekomstbestendige mobiliteit bij regionale en nationale studies en uitwerkingsplannen
In 2024 vertaalt zich dit onder andere in deelname aan verschillende Meerjaren Investeringsagenda Ruimte en Transport (MIRT)-onderzoek- en verkenningstrajecten zoals de verkenning naar hoogwaardig openbaar vervoer Amsterdam – Hoofddorp (metro). Ook nemen we deel aan het project Multi Modale Knoop Schiphol wat inmiddels is gevorderd tot planuitwerking. Daarnaast onderzoeken we in de uitwerking van het programma ‘bereikbare steden’ binnen het het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid (SBaB), welke mobiliteitsmaatregelen nodig zijn op en rondom de multimodale knoop Hoofddorp. Onderzoeken richten zich op de eventuele komst van de doorgetrokken Noord/Zuidlijn (metro) naar Hoofddorp, de effecten van verdichting in Hoofddorp en de versterking van de overstapfunctie van station Hoofddorp. Maar ook nemen we deel aan het project voor de verbinding van Haarlem-Amsterdam voor het Hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) langs de A9 en zijn we betrokken bij de aanpassing van de civieltechnische kunstwerken in de A44.
5. Uitvoering vervoer, monitoring en effectmeting
We monitoren de effecten van de investeringen uit de Onderzoeks- en Investeringsagenda en het UPM, de beleidsontwikkeling en de inzet op educatie en verkeersveiligheid op effectiviteit en rapporteren daar jaarlijks over in de Monitor Mobiliteitsvisie Haarlemmermeer.
Tabel 37 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel B: De vervoersnetwerken zorgen in samenhang voor een goede bereikbaarheid die in balans is met de leefbaarheid. | Baten | 961 | 1.017 | 327 | 327 | 327 | 327 |
Lasten | 56.481 | 5.190 | 6.271 | 7.994 | 7.347 | 8.021 | |
Saldo | -55.521 | -4.173 | -5.944 | -7.667 | -7.020 | -7.694 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
1. Subsidie doelmatig en duurzaam verkeersinfra | -700 | - | - | - |
Overig | 10 | - | - | - |
Totaal Baten | -690 | - | - | - |
Lasten | ||||
1. Kapitaallasten | -956 | -1.377 | -336 | -676 |
2. Doelmatig en duurzaam verkeersinfra | 700 | - | - | - |
3. Gewijzigde verdeling van personeelslasten | -630 | - | - | - |
4. Noord/Zuidlijn | - | -150 | 800 | - |
Overig | -195 | -196 | 184 | 2 |
Totaal Lasten | -1.081 | -1.723 | 648 | -675 |
Baten |
---|
1. In december 2021 hebben wij middelen ontvangen van het Rijk voor doelmatig en duurzaam gebruik verkeersinfrastructuur. Deze middelen zijn in 2023 ingezet. |
Lasten |
1. Als gevolg van wijzigingen in fasering van de investeringen van het Uitvoeringsprogramma mobiliteit (UPM) is sprake van een mutatie op de kapitaallasten op dit beleidsdoel. |
2. Voor een toelichting op de lagere lasten zie de toelichting Subsidie doelmatig en duurzaam verkeersinfra opgenomen bij de baten. |
3. Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van een extra doorbelasting in 2024 op dit beleidsdoel. Het gaat hier met name om een administratieve verschuiving van het programma Economische zaken naar het programma Mobiliteit en betreft de kosten van vergunningverlening op gebied van verkeer. |
4. De programmakosten voor de OV-verbinding Amsterdam - Haarlemmermeer zijn voor de jaarschijven 2024 en 2025 geraamd. |