Beleidsdoel A: Haarlemmermeer is een aantrekkelijke, toekomstbestendige en veilige vestigingsplaats voor kleine en (middel)grote ondernemingen.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

De huidige en toekomstige economische dynamiek in de gemeente en metropoolregio levert nieuwe en andersoortige kansen en uitdagingen op dan voorheen. Hierbij valt te denken aan datagedreven economie, de robotisering, de vergrijzing en de klimaatverandering. Het gemeentelijk beleid moet flexibel zijn om goed aan te sluiten op de ontwikkeling van de wensen van zowel ondernemers als hun klanten. We richten ons zowel op het toekomstbestendig ontwikkelen van nieuwe werklocaties als op het herstructureren, transformeren en verduurzamen van bestaande locaties. Nog meer dan in het verleden worden de functies werken, wonen en de gewenste voorzieningen in samenhang ontwikkeld met als doel een goede werk- en verblijfsomgeving te bieden. We zetten in op de transitie naar een circulaire samenleving. Om onze welvaart en welzijn op het gewenste peil te houden zullen we anders moeten omgaan met de middelen die onze welvaart tot stand brengen. Aan de verschillende vraagstukken wordt samengewerkt met betrokken partijen.

Activiteiten

  1. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van het startend ondernemerschap en MKB om zich krachtig te ontwikkelen en te innoveren

  2. Het uitwerken van een nieuwe economische koers

  3. Verbeteren kwaliteit werklocaties en de aansluiting van het aanbod op de veranderde vraag

  4. Het ondersteunen en faciliteren van ontwikkelingen in het aanbod commerciële voorzieningen

  5. Economische research en gegevensbeheer

Toelichting

1. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van het startend ondernemerschap en MKB om zich krachtig te ontwikkelen en te innoveren

De lokale midden- en kleinbedrijf (MKB) ondernemers laten al jaren zien dat zij een belangrijke bijdrage leveren aan de economie in de Haarlemmermeer. Het komend jaar zal de gemeente doorgaan met de uitvoering van de mkb-agenda en verbeteringen doorvoeren waar mogelijk. Ook startups en groeiende ondernemers blijven wij faciliteren en ondersteunen met het ZAAI-traject. Het ZAAI-traject staat voor ontwikkeling, groei en verbinding. Er zijn twintig deelnemers geselecteerd om het traject te doorlopen.

2. Het uitwerken van een nieuwe economische koers

Het is de missie van de gemeente, om de economie binnen haar gemeentegrenzen zo te ontwikkelen, dat deze ook kwalitatief structureel tot de top 5 in Nederland wordt gerekend. Deze economische koers is in een aantal opzichten een trendbreuk. We willen de rijke economie binnen de gemeente verder ontwikkelen langs een aantal lijnen, die anders zijn dan de volumegroei die (alleen) gerelateerd leek aan de luchthaven en die typerend was voor de economie en groei in de afgelopen decennia. Deze trendbreuk vatten we samen in drie pijlers onder de strategie: diversificatie, selectiviteit en kwaliteit. Er is geen hiërarchie tussen deze drie, ze zijn onderling aanvullend en parallel van toepassing. In het uitvoeringsprogramma laten we zien hoe we dit in de praktijk gaan brengen. Bij de vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2024 is incidenteel budget toegekend om dit uitvoeringsprogramma uit te voeren. Een aantal prioriteiten daaruit is verbetering van het ondernemersplein, lokale maatschappelijke initiatieven (CSR) en het betrekken van nieuwe ondernemers.

3. Verbeteren kwaliteit werklocaties en de aansluiting van het aanbod op de veranderde vraag

In lijn met onze nieuwe Economische Koers zetten we met de Koers Werklocatiemarkt in op diversificatie, selectiviteit en kwaliteit. We streven kwalitatief hoge (bestaande en te ontwikkelen) werklocaties na die duurzaam, groen, bereikbaar en leefbaar zijn en die een bijdrage leveren aan en onderdeel zijn van hun omgeving. Daarnaast zijn we selectief. De ruimte in onze gemeente is schaars en de opgaven onverminderd groot. We gebruiken de schaarste daarom om een extra impuls aan de kwaliteit van onze locaties te geven. Dit houdt in dat we het doen met de ruimte die we hebben, ons inzetten op het verdichten van bestaande en te ontwikkelen locaties en op meervoudig ruimtegebruik. Ten slotte zetten we de inzet op een meer diverse economie voort door ons te focussen op vijf sectoren die minder/niet afhankelijk zijn van de luchthaven: ICT en tech, life sciences & health, grondstoffen en energie, specialistische zakelijke dienstverlening en groothandel en consumer goods. Om op de realisatie van de koers in de praktijk te sturen, werken we aan een ruimtelijk economische uitwerking van de koers (hierna uitwerking). Deze uitwerking moet ons intern in gebiedsontwikkelingsprojecten en extern inzicht geven waar we als gemeente voor de verschillende typen werklocaties op inzetten. In de uitwerking wordt daarom concreet aangegeven wat we verstaan onder kwaliteit, selectiviteit en diversificatie. Waar moet een groene en duurzame werklocatie bijvoorbeeld aan voldoen? Op welke manier kan er worden verdicht en tot op welke hoogte? En welke functies kunnen worden gecombineerd? Maar ook welke typen locaties passen het beste bij de vestigingsrandvoorwaarden van onze diversificatiesectoren? Of hoe zorgen we ervoor dat we inspelen op deze vestigingsrandvoorwaarden en waar? Omdat gebiedsontwikkelingsprojecten niet kunnen wachten op de uitwerking, sturen we op dit moment ook al op onze ingezette koers. Voorsorterend op de ruimtelijk economische uitwerking werken we dit jaar ook aan de voorbereidingen van het opzetten van de monitoring. Separaat hiervan ondersteunt de gemeente de bedrijven op alle werklocaties en winkelgebieden

4. Het ondersteunen en faciliteren van ontwikkelingen in het aanbod commerciële voorzieningen

In 2019 is het 'Beleid voor commerciële voorzieningen; regels en ruimte' vastgesteld door de raad. We zijn vijf jaar verder. Diverse woningbouw/gebiedsontwikkelingen bevinden zich in een andere fase en de inwonersprognoses zijn aanzienlijk hoger dan in 2019. Dit heeft impact op het economisch draagvlak voor voorzieningen en daarmee het te hanteren kader/beleid. Ook spelen er allerlei ontwikkelingen in de centrumgebieden zelf. Een actueel beeld van het functioneren van de voorzieningencentra is gewenst om na te gaan of de uitgangspunten en beleidsregels wijzigingen behoeven en om een doorkijk te geven naar wat op ons afkomt. Dit levert een nieuwe basis op voor toetsing van initiatieven, gebiedsontwikkelingen en visies voor de komende jaren.

Aan de raad is toegezegd om in gesprek te gaan met horecaondernemers om een voorziening voor nachtelijke horeca te verkennen. Dit wordt verwerkt in de actualisatie van het beleid commerciële voorzieningen.

5. Economische research en gegevensbeheer

Dit betreft onderzoek, analyse en publicatie van werkgelegenheidsstatistieken en andere economische rapportages zowel nationaal, regionaal als lokaal. Jaarlijks wordt een enquête gehouden onder de Haarlemmermeerse ondernemers met vragen over de werkgelegenheid en een aantal actuele vraagstukken, zoals maatschappelijk verantwoord ondernemen, circulair werken, uitbreiding van het bedrijf en het gebruik van vluchten via de luchthaven. De antwoorden op de vragen en de mutaties in werkgelegenheid worden gemonitord en geanalyseerd om beleid te evalueren en te ontwikkelen.

Tabel 71 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2023

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel A: Haarlemmermeer is een aantrekkelijke, toekomstbestendige en veilige vestigingsplaats voor kleine en (middel)grote ondernemingen.

Baten

6.493

7.891

17.083

3.336

3.336

3.336

Lasten

7.732

7.868

13.055

5.911

5.908

5.904

Saldo

-1.239

23

4.028

-2.575

-2.572

-2.569

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2025

2026

2027

2028

Baten

1. Verkoop grond

9.876

-9.876

-

-

2. Vrijval voorziening Pionier-Bolsterrein

3.575

-3.575

-

-

3. Grondverkoop Dik Tromplein

-2.854

-

-

-

4. Saturnusstraat 40-62

-1.386

-

-

-

5. Diamantlaan 6

-

-297

-

-

Overig

-19

1

-

-

Totaal Baten

9.192

-13.747

-

-

Lasten

1. Verkoop grond Pionier-Bols

-6.804

7.070

-

-

2. Kapitaallasten

735

-

-

-

3. Saturnusstraat 40-62

572

-

-

-

4. Boslaan 1A (Fruitloods)

120

-

-

-

Overig

191

74

3

3

Totaal Lasten

-5.186

7.144

3

3

Baten

1. In verband gebiedsontwikkelingen in Nieuw-Vennep en Hoofddorp-Centrum vinden in 2025 twee grondverkopen plaats.

2. In verband met de grondverkoop in 2025 in de gebiedsontwikkeling Bionier-Bols in Nieuw-Vennep valt de gevormde voorziening voor deze grond vrij. Per saldo geeft de grondverkoop een netto-resultaat van € 3,9 miljoen. Dit resultaat wordt gestort in de bestemmingsreserve Pionier-Bols (zie programma Ruimtelijke ontwikkelingen).

3. In verband met een gebiedsontwikkeling in Hoofddorp-Centrum vindt in 2024 een grondverkoop plaats.

4. Saturnusstraat 40-62 is verworven in het kader van gebiedsontwikkeling Spoorzone Hoofddorp (7621436). In afwachting van de herontwikkeling van het gebied wordt de exploitatie van het pand voortgezet. Op dit moment is voorzien dat de locatie in 2025 ingebracht gaat worden in de gebiedsontwikkeling, daarom zijn vanaf 2025 geen opbrengsten voor huur en servicekosten opgenomen.

5. Diamantlaan 6 is verworven in het kader van gebiedsontwikkeling spoorzone Hoofddorp (7999895). In afwachting van de herontwikkeling van het gebied wordt de exploitatie van het pand voortgezet. Het tijdelijk exploitatieresultaat wordt ten laste gebracht van de reserve Schaalsprong (zie programma Ruimtelijke ontwikkelingen). Op dit moment is voorzien dat de locatie in 2026 ingebracht gaat worden in de gebiedsontwikkeling, derhalve is in 2026 geen exploitatiebegroting opgenomen. In 2026 zijn er lagere huuropbrengsten.

Lasten

1. In verband met een gebiedsontwikkeling in Nieuw-Vennep vindt in 2025 een grondverkoop plaats. Dit betreft het afboeken van de boekwaarde van deze grond. Deze verkoop is ook opgenomen als opbrengst in de begroting in 2025.

2. Als gevolg van wijzigingen in de investeringen is sprake van een mutatie op de kapitaallasten op dit beleidsdoel. Het verschil wordt veroorzaakt door het vervallen van de afschrijvingslasten van € 1.145.000 van het pand Saturnusstraat 40-62. Verder stijgt de toegerekende rente met € 410.000 omdat in 2024 de rekenrente 1,5% is en vanaf 2025 2%.

3. Zie voor een toelichting op de lasten Saturnusstraat 40-62 de toelichting opgenomen bij de baten.

4. De schuur (Fruitloods) aan Boslaan 1A te Hoofddorp is in een slechte staat. De schuur stond op de nominatie voor sloop en is niet verhuurd. Voor de ontwikkeling van het gebied (onder andere het Stadspark) wordt de schuur beperkt opgeknapt.