Beleidsdoel B: Het versterken van onze strategische positie door samenwerking in de regio, met een focus op de logistiek, kennisintensieve en (inter)nationale dienstensectoren en op de maatschappelijke inpassing van de luchtvaart.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

De (internationale) concurrentie gaat steeds meer over metropolen en deze beïnvloeden ook de nationale economie. Hiermee is er een gedeeld belang in de MRA om de economische positie van de regio te versterken. Wij werken daarom samen met aangrenzende gemeenten, provincies, Rijksoverheid, private partijen en kennisinstellingen bij voor ons belangrijke vraagstukken. Wij zorgen ervoor goed vertegenwoordigd te zijn in de verschillende regionale samenwerkingsstructuren.

Op economisch gebied wordt in de MRA in verschillende gremia gewerkt:

  • In het Platform Economie werken we samen aan opgaven die voortkomen uit veranderingen in de regionale economische structuur.

  • De Amsterdam Economic Board (AEB) heeft tot doel welvaart en welzijn in de MRA toekomstbestendig te versterken middels samenwerking van bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen met als inzet innovatie en economische ontwikkeling.

  • Amsterdam InBusiness (AIB) is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Amstelveen, Amsterdam, Almere en Haarlemmermeer dat de acquisitie en het relatiebeheer van internationale investeerders en bedrijven in de MRA uitvoert.

  • In de Amsterdam Logistic Board (ALB) werken we met andere overheden, bedrijven en onderzoekers aan een slimme en schone logistiek.

De mainport Schiphol is een belangrijke aanjager van de Haarlemmermeerse economie. Wel moeten leefbaarheid en groei van de luchthaven in balans met elkaar zijn.

Wij willen samen met alle belanghebbenden in de regio de verwevenheid en wisselwerking tussen de luchthaven Schiphol, de economie en de kwaliteit van de leefomgeving verder ontwikkelen. Het verder onderzoeken van de mogelijkheden van toepassing van geluidsadaptief bouwen is daar onderdeel van. Bij verdere ontwikkeling van de luchthaven heeft veiligheid de hoogste prioriteit.

Een internationaal sterke luchthaven heeft een sterke regio en daarmee ook een sterke gemeente nodig. Wij nemen met dit doel deel aan de besluitvormingstrajecten rondom de ontwikkeling van Schiphol. Daarmee zijn wij in staat mede richting te bepalen.

Activiteiten

  1. Het sturen op een kwalitatief sterke (regionale) hotelmarkt

  2. Transitie naar een circulaire economie

  3. Regionale samenwerking Metropoolregio Amsterdam

  4. Marketing en acquisitie

  5. Balans tussen gezonde leefomgeving en duurzame economie

Toelichting

1. Het sturen op een kwalitatief sterke (regionale) hotelmarkt

In Haarlemmermeer zetten we in op een toekomstbestendig, evenwichtig en gediversifieerd aanbod van verblijfsaccommodaties in Haarlemmermeer om zo ons eigen toeristisch aanbod te versterken. Dit is vastgelegd in het Verblijfsaccommodatiebeleid gemeente Haarlemmermeer 2021-2025. Dit beleid wordt geëvalueerd en vanuit de aanbevelingen van deze evaluatie wordt het verblijfsaccommodatiebeleid geactualiseerd. In het verblijfsaccommodatiebeleid staat nu dat we niet meewerken aan grootschalige hotelontwikkelingen, dit zal opnieuw afgewogen worden. Voor nieuwe hotelontwikkelingen is in het verblijfsaccommodatiebeleid al een afwegingskader hotels opgenomen waaraan nieuwe aanvragen worden getoetst. In het afwegingskader zijn criteria als onderscheidend concept (diversificatie) opgenomen en worden kansengebieden onderscheiden. Om regionaal te sturen op een kwalitatief sterke regionale hotelmarkt worden nieuwe grotere hotelontwikkelingen (50 slaapplaatsen of meer) regionaal getoetst via het MRA Ontwikkelkader en een niet-bindend advies van een expertteam. We blijven hierbij nauw samenwerken met de hotels en met het Event Park Amsterdam, het samenwerkingsverband tussen diverse hotels in Haarlemmermeer die evenementen kunnen faciliteren.
Gezien de grote gevolgen van de coronacrisis voor de hotelsector zetten we in op behoud van de bestaande hotels. Dit betekent dat we voorlopig geen nieuwe grootschalige hotelontwikkelingen zullen toestaan, behalve die nu in procedure zijn of in het bestemmingsplan mogelijk zijn. Onder voorwaarden werken we mee aan initiatieven die passen in het verbreden van het hotelaanbod waardoor een meer divers en evenwichtig aanbod gecreëerd kan worden. Ook kunnen we, als het goed onderbouwd is en de exploitatie van het hotel ten goede komt, meewerken aan een uitbreiding van een hotel.

Samen, gemeente en ondernemers, willen we ervoor zorgen dat onze gemeente een aantrekkelijke omgeving is voor (zakelijke) toeristen. We zien een opwaartse trend van het aantal toeristen dat gebruik maakt van hotels en andere voorzieningen in Haarlemmermeer. Daarnaast vingen en vangen een aantal hotels vele vluchtelingen, statushouders en Oekraïners op. Toeristen die in onze gemeente verblijven kunnen een bijdrage leveren aan het versterken van lokale voorzieningen.

2. Transitie naar een circulaire economie

De MRA is een belangrijke samenwerkingspartner voor Haarlemmermeer, gericht op het creëren van een toekomstbestendige en duurzame regio. Dit partnerschap draagt bij aan een metropool met een regionale economie die op lange termijn internationaal succesvol is door een schone economie.

De MRA richt zich op drie hoofdthema's: circulair inkopen en opdrachtgeven, aanpak van grondstofstromen (vooral het creëren van een circulaire textielkringloop) en integrale duurzame gebiedsontwikkeling. Binnen onze gemeente stimuleren we innovatie en nieuwe bedrijvigheid, waaronder circulaire gebiedsontwikkeling in samenwerking met C-Creators, kennis- en netwerkbijeenkomsten bij Circulair West en deelname aan het innovatieve businessnetwerk SHARE Meets. Daarnaast besteden we extra aandacht aan het lokale MKB dat zich richt op transities zoals de circulaire economie, en ondersteunen we hen bij hun duurzame initiatieven.

Samen met het bedrijfsleven werken we aan het maken en behouden van toekomstbestendige werklocaties. Hierbij verbeteren we het vestigings- en verblijfsklimaat door in te spelen op duurzame thema's zoals de energietransitie, circulaire economie, klimaatadaptatie en mobiliteit.

3. Regionale samenwerking Metropoolregio Amsterdam

Haarlemmermeer werkt op economisch gebied in de regio nauw samen met de gemeenten in de Amstelland-Meerlanden (AM) regio. De AM regio heeft middels de bouwsteen positionering Economisch Vestigingsklimaat Amstelland Meerlanden regio (2022) haar inzet voor de komende jaren aangegeven om het economische vestigingsklimaat in de AM aantrekkelijk te houden, te versterken en toekomstbestendiger te maken. De AM regio zet in op een kwaliteitsimpuls van drie vestigingsplaatsfactoren: het optimaliseren van de fysieke bedrijfsomgeving, de beschikbaarheid van geschikte werknemers en het versterken van de bereikbaarheid. Vanuit onze gemeente wordt de inzet mede bepaald door de Economische Koers en de Economische Koers Werklocatiemarkt.

We nemen mede namens de gemeenten uit de AM regio deel aan het Platform Economie van de MRA. Zowel vanuit de NOVEX MRA als de MRA Agenda 2025-2028 vindt een aantal trajecten plaats om de ambities te kunnen verwezenlijken. Zo werken we aan een deelregionaal economisch profiel om in te kunnen zetten op het versterken van de innovatiekansen, ecosystemen en de samenwerking in de regio en kunnen deze worden gekoppeld aan de werklocaties. Vanuit Plabeka (Platform Bedrijven en Kantoren) is de MRA regionale bedrijventerreinenstrategie opgesteld, met als doel om de ruimte voor werken/economie in de MRA te positioneren voor zowel de bestaande bedrijventerreinen als nieuwe bedrijventerreinen en richt zich op de korte, middellange- en lange termijn (na 2030). Ook onderwijs- en arbeidsmarktvraagstukken spelen in deze opgaven een rol.

4. Marketing en acquisitie

De gemeente richt zich op het behoud, het verbinden, het ontwikkelen van reeds gevestigde investeerders en de acquisitie van nieuwe "investeerders" (eindgebruikers te weten nationale en internationale ondernemingen, publiek en private instellingen, alsmede investeerders en commercieel vastgoedpartijen) welke een positieve bijdrage leveren aan een kwalitatieve sterke economie. Deze investeerders zorgen voor diversificatie, impactvolle innovatie, duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) in Haarlemmermeer. Hiervoor werken wij samen met amsterdam inbusiness (aib), Trade&Innovate, InAmsterdam, NFIA, Amsterdam Economic Board, MRA vastgoed marketing en Holland Metropole, MeerBusiness en externe dienstverleners. Daarnaast onderhouden wij contact met ondernemingen en instellingen, nemen deel aan de vastgoedbeurzen Provada en Expo en organiseren netwerkbijeenkomsten en zakelijke evenementen (deels samen met het Convention Bureau Haarlemmermeer, genoemd Event Park Amsterdam). Internationaal zakelijk profileert onze gemeente zich als Amsterdam Airport City (AAC). Wij werken aan het optimaliseren van het Ondernemersplein. Bovendien wordt de mkb-agenda verder uitgerold. Het doel is het professionaliseren van de samenwerking tussen de gehele Haarlemmermeerse ondernemers community en de gemeente.
Van puur aantrekken richten we ons ook meer op behoud en verbinding met onze gemeente door maatschappelijk verantwoord ondernemen.

5. Balans tussen gezonde leefomgeving en duurzame economie

We willen een toekomstbestendige luchthaven die in samenhang met de omgeving wordt ontwikkeld. We willen slim samen leven met de luchthaven waarbij de balans tussen een gezonde leefomgeving en een duurzame economie centraal staat. Dat houdt in: een gemeente waar onze inwoners gezond kunnen wonen, leven en werken en een economisch sterke en bereikbare luchthaven die in samenhang met de omgeving en met behulp van innovatie kan worden ontwikkeld. We doen dit aan de hand van zes thema’s:

  1. Leefbaarheid, milieu en gezondheid met inzet op een nachtsluiting, afname geluidbelasting en geluidhinder, krimpende milieu- en geluidscontouren;

  2. Veiligheid en bereikbaarheid: het doortrekken van de Noord/Zuidlijn;

  3. Economie. We zetten in op diversificatie, kwaliteit en selectiviteit met aandacht voor behoud van vrachtvluchten en concentratie en verduurzaming van de operatie op Schiphol binnen het huidige luchthaventerrein;

  4. Wonen, vliegen en ruimtelijke beperkingen. Inzet op behoud van ruimtelijke kwaliteit en ruimte voor maatwerk in woningbouw om leefbaarheid in kleine kernen te vergroten;

  5. Innovatie en verduurzaming zowel op de grond als in de lucht en slimmer inrichten door geluidadaptief bouwen;

  6. Governance en participatie. Goede informatievoorziening voor inwoners en verder verbeteren interbestuurlijke samenwerking in de regio (BRS) en met het Rijk.

Tabel 72 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2023

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel B: Het versterken van onze strategische positie door samenwerking in de regio, met een focus op de logistiek, kennisintensieve en (inter)nationale dienstensectoren en op de maatschappelijke inpassing van de luchtvaart.

Baten

2

-

-

-

-

-

Lasten

2.965

2.499

1.937

1.937

1.608

1.608

Saldo

-2.964

-2.499

-1.937

-1.937

-1.608

-1.608

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2025

2026

2027

2028

Lasten

1. Subsidies

802

-

-

-

2. Economische Koers

-164

-

329

-

Overig

-76

-

-0

-

Totaal Lasten

563

-

329

-

Lasten

1. De subsidies ten laste van de reserve Versterking van de (lucht)vrachtketen verschillen jaarlijks. De subsidies worden altijd incidenteel geraamd.

2. Voor de implementatie van de Economische koers is in de Voorjaarsrapportage 2024 budget beschikbaar gesteld voor tijdelijke extra capaciteit.