Beleidsdoel A: Een veilige woon- en leefomgeving voor inwoners, ondernemers en bezoekers in de gemeente Haarlemmermeer.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Onder dit beleidsdoel valt de aanpak van de ‘sociale veiligheid’. We willen de weerbaarheid van onze jongeren tegen criminaliteit, wapens en drugs verder vergroten door de gecombineerde inzet van preventieve- en repressieve maatregelen. We versterken de aanpak van de jeugdcriminaliteit en pakken criminele aanwas aan. We willen de digitale veiligheid in onze gemeente versterken door met name in te zetten op bewustwording en het voorkomen van slachtofferschap. We zorgen ook dat onze eigen organisatie ten aanzien van deze onderwerpen op orde blijft. Wij willen de zorg en veiligheid voor kwetsbare personen waarborgen, door de persoonsgerichte aanpak te continueren voor de verschillende doelgroepen. We willen voorkomen dat de onderwereld structureel verweven raakt met de bovenwereld. Dit doen wij door met onze uitvoering ondermijning onder andere in te zetten op een integrale aanpak en een combinatie van bestuurlijke- en strafrechtelijke instrumenten. We gaan tevens door met de Uitvoeringsagenda aanpak mensenhandel 2024-2027. Ook continueren we de realisatie van het Plan van aanpak ondermijning Schiphol (2024-2026). We willen dat de problematiek met betrekking tot polarisatie, extremisme en radicalisering in onze gemeente klein en beheersbaar blijft, door vooral in te zetten op deskundigheidsbevordering en te investeren op een netwerk van sleutelfunctionarissen. Speciale aandacht hebben we voor het realiseren van een handelingsperspectief om de aansluiting met de groep soevereinen te maken.

Activiteiten

  1. Vergroten weerbaarheid jongeren tegen criminaliteit, wapens en drugs

  2. Versterken digitale veiligheid

  3. Waarborgen zorg en veiligheid van kwetsbare personen

  4. Aanpak georganiseerde ondermijnende criminaliteit

  5. Tegengaan van polarisatie, radicalisering en extremisme

Toelichting

1. Vergroten weerbaarheid jongeren tegen criminaliteit, wapens en drugs

We zetten de campagne YouChoose voort, waarbij we inzetten op het ontmoedigen van steekwapenbezit, drugsgebruik en drugscriminaliteit onder jongeren en het vergroten van veiligheidsgevoelens. Dit doen we in samenwerking met politie, lokale partners en scholen door het gericht aanbieden van talentontwikkeling, workshops en gastlessen. Daarnaast maken we tijdens ouderavonden ouders bewust wat de risico’s van drugsgebruik zijn en bieden we handvatten om in gesprek te gaan met hun kind. We gaan samen met de politie inzetten op het voorkomen en aanpakken van criminele aanwas, om te voorkomen dat jongeren terecht komen in de georganiseerde drugscriminaliteit. We stimuleren jongeren om op een eerlijke manier geld te verdienen door bijbanen of ondernemerschap.

We werken conform de persoonsgerichte aanpak, waarbij de inzet is om jongeren die crimineel gedrag laten zien, weer terug te brengen op het rechte pad en om recidive te voorkomen. Dit doen wij door passende hulp in te zetten. Hierbij valt te denken aan trajecten via de gemeentelijke casusregisseur in samenwerking met politie, Openbaar Ministerie (OM), jeugdreclassering en het Zorg- en Veiligheidshuis.

2. Versterken digitale veiligheid

Digitale ontwikkelingen volgen zich razendsnel op. Het gebruik van de smartphone, social media en Artificial Intelligence (AI) is steeds meer gemeengoed aan het worden. Deze ontwikkelingen maken dat de digitale veiligheid en weerbaarheid van inwoners, bedrijven en overheden steeds belangrijker wordt. Naast ons eigen huis op orde, blijven we ons inzetten om de digitale weerbaarheid van onze inwoners te verhogen door het uitvoeren van projecten gericht op diverse doelgroepen. Zo stellen wij basisscholen in staat om via het programma ‘Hackshield’ hun leerlingen vertrouwd te maken met internet. Voor de doelgroep volwassenen werken wij mee aan het project 'Het slachtoffer spreekt', waarin slachtoffers van digitale criminaliteit uitleggen wat er is gebeurd én hoe iets te voorkomen is. We werken structureel samen met politie, OM en met Noord-Holland Veilig (NHV). We bereiden ons voor en oefenen op cyberincidenten en –crisis en online aangejaagde ordeverstoringen.

3. Waarborgen zorg en veiligheid van kwetsbare personen

Voor het waarborgen van zorg en veiligheid van kwetsbare personen blijven we investeren en regisseren we op de verbinding tussen partners in het zorg-, strafrecht- en bestuurlijke domein. We leggen de focus op personen met meervoudige, complexe problematiek en/of onbegrepen gedrag waarbij sprake is van een veiligheidsrisico voor de persoon zelf of diens omgeving. Zij krijgen een persoonsgerichte aanpak die erop is gericht om verder afglijden en/of recidive te voorkomen. Ook bij inwoners die geconfronteerd worden met relationeel geweld of woonoverlast wordt een dergelijke aanpak toegepast. Er wordt gewerkt aan de implementatie van een nieuwe werkwijze voor de mensen die zorgmijdend zijn via de Aanpak Voorkoming Escalatie (AVE-model). Het gaat in deze aanpak om het voorkomen, beperken of het beëindigen van een escalerende situatie bij huishoudens of individuen met complexe, multi-problematiek. Als gemeente en externe (zorg)organisaties moeten wij – in het belang van de cliënt én de maatschappij – integraler gaan werken: in onze eigen organisatie en met de externe partners. Onderdeel van het integraler werken is de regie beleggen bij de casusregisseur Zorg en Veiligheid.

4. Aanpak georganiseerde ondermijnende criminaliteit

We gaan georganiseerde ondermijnende criminaliteit op mainport Schiphol tegen op basis van het Plan van Aanpak Ondermijning Schiphol 2024-2026, dat met een aanzienlijke rijksbijdrage wordt bekostigd. Dit doen we door in te zetten op een intensieve publiek – private samenwerking. Hierin staan de gebiedsgerichte- en een branchegerichte aanpak en de integriteit van medewerkers op de luchthaven centraal. Voor de aanpak van de overige kernen, buitengebieden en bedrijventerreinen ziet onze focus toe op het vergroten van (interne) weerbaarheid, het tegengaan van zorgcriminaliteit, drugscriminaliteit en mensenhandel. Ook leegstaande panden hebben onze aandacht, omdat deze door criminelen gebruikt kunnen worden voor hun malafide praktijken. We hebben regulier overleg over signalen van ondermijning met partners zoals de politie en de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG). Met deze zelfde partners houden wij integrale controles. Wij nemen deel aan casuïstiek van het Regionaal Informatie- en Expertise Centrum (RIEC) en bespreken daar onze signalen van georganiseerde criminaliteit.

5. Tegengaan van polarisatie, radicalisering en extremisme

Het tegengaan van polarisatie, radicalisering en extremisme draait voor een groot deel over het in contact zijn met elkaar. Zo werkt de politie aan het oprichten van 'Bondgenoten', een netwerk van mensen, waar in tijden van crisis op kan worden teruggevallen. Wij leggen een netwerk sleutelfiguren aan. Dit netwerk heeft als opdracht goed zicht te hebben op wat er in de lokale samenleving speelt. Daarnaast zetten wij een verbindingsambtenaar in om specifiek contact te onderhouden met soevereinen. Tot slot blijven wij aansluiten bij de regionale samenwerking van NHV op het thema maatschappelijke onrust en radicalisering.

Tabel 18 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2023

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel A: Een veilige woon- en leefomgeving voor inwoners, ondernemers en bezoekers in de gemeente Haarlemmermeer.

Baten

1.178

4.208

2.999

3.147

1.200

1.200

Lasten

4.186

7.335

6.404

6.552

4.590

4.589

Saldo

-3.008

-3.128

-3.405

-3.405

-3.390

-3.389

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2025

2026

2027

2028

Baten

1. Sterke Luchthaven

-1.209

149

-1.947

-

Overig

0

-0

-0

-

Totaal Baten

-1.209

149

-1.947

-

Lasten

1. Sterke luchthaven

1.209

-149

1.947

-

2. Gewijzigde verdeling van personeelslasten

-345

-

-

-

Overig

68

1

15

1

Totaal Lasten

932

-149

1.962

1

Baten

1. Via het programma Sterke Luchthaven worden maatregelen genomen en activiteiten ondernomen in het kader van de publiek-private aanpak van ondermijning op luchthaven Schiphol (landelijke mainportaanpak). Het Ministerie van Justitie en Veiligheid stelt hier een specifieke uitkering voor beschikbaar.

Lasten

1. Zie voor een toelichting op de lagere lasten Sterke Luchthaven de toelichting onder de baten.

2. Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen en de nieuwe cao is sprake van een extra doorbelasting in 2025 op dit beleidsdoel.