Beleidsdoel B: Het verzekeren van de doelmatige en slagvaardige hulpverlening op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Onder dit beleidsdoel valt de aanpak van fysieke veiligheid. Onze inzet is om branden, zware ongevallen en rampen zoveel mogelijk te voorkomen. Haarlemmermeer en de VRK hebben een hoog risicoprofiel, vooral veroorzaakt door de aanwezigheid van de luchthaven Schiphol en Tata Steel in de IJmond en het Noordzeekanaal(gebied). Bij een calamiteit willen wij zo adequaat mogelijk kunnen reageren.

Activiteiten

  1. Het voorkomen van brand

  2. Deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling VRK

  3. Uitvoeren van inspecties op de brandveiligheidsvoorschriften

  4. Goede voorbereiding op crisis en incidenten

Toelichting

1. Het voorkomen van brand

De brandweer analyseert de locaties van de branden van de afgelopen jaren. Daarbij kijkt de brandweer naar de leeftijd van de bewoners, de sociaal economische status van wijken en het dekkingsplan (waarin wordt vastgelegd welke aanrijtijden van de brandweer verwacht kunnen worden). Door het combineren van deze gegevens proberen ze te identificeren waar de hoogste risico’s zitten. Op basis hiervan willen ze specifieke maatregelen en strategieën ontwikkelen om bewustwording over brandveiligheid te vergroten. Met deze aanpak willen we doeltreffender brandrisico's verminderen en de algemene veiligheid van bewoners versterken.

2. Deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling VRK

Het bestuur van de veiligheidsregio stuurt de organisatie aan op basis van diverse vastgestelde beleidsplannen (inclusief het Crisisbestrijdingsplan Schiphol). Wij monitoren de uitvoering daarvan. Wij sturen verder op de bedrijfsvoering van de VRK doordat wij onze zienswijze hebben gegeven op het Jaarverslag 2023 en de Programmabegroting 2025-2028.

3. Uitvoeren van inspecties op de brandveiligheidsvoorschriften

De brandweer voert inspecties op de brandveiligheidsvoorschriften voor gebouwen uit in een combinatie van fysieke controles door medewerkers en het model Nieuwe Toezicht Methodiek (NTM) op brandveiligheid. Met de NTM kunnen eigenaren en beheerders online een zelfcontrole uitvoeren en de uitkomsten met de brandweer delen. Onder andere de verbeterde vragenlijst heeft geleid tot een afname van ongewenste signalen van brandonveiligheid uit het systeem. De brandweer werkt nauw samen met de OD NZKG. Op aanvragen omgevingsvergunningen, milieutechnische zaken en aanvragen voor evenementen vragen wij zo nodig advies van de brandweer. Naast het geven van advies voert de brandweer ook inspecties uit op de brandveiligheidsvoorschriften. Hierbij zetten we stappen in een meer risicogerichte benadering. Het doel hiervan is om een zo groot mogelijk positief effect te hebben op de brandveiligheid.

4. Goede voorbereiding op crisis en incidenten

Dit onderwerp heeft twee subdoelen. Enerzijds zetten wij in op het vergroten van de weerbaarheid van inwoners en ondernemers, zodat men is voorbereid op voorkomende crises. Anderzijds zorgen wij ervoor dat alle gemeentelijke processen in de crisisorganisatie actueel blijven. Hiervoor bieden we onze gemeentelijke functionarissen regionale trainingen en oefeningen aan.
Per 2022 is de VRK overgegaan van de brandkranen naar de watertankwagens. De laatste fase van deze zogenaamde toekomstbestendige bluswatervoorziening is het voorhanden hebben van voldoende oppervlaktewater. De komende jaren zullen we kijken welke maatregelen (baggeren, beheer, onderhoud) er genomen moeten worden om het oppervlaktewater toegankelijk te maken voor de bluswatervoorzieningen. Het regionale deelplan Bevolkingszorg Kennemerland is geactualiseerd, waarbij de samenwerking met de veiligheidsregio's Zaanstreek-Waterland en Noord-Holland-Noord verder vorm gekregen heeft. Het Crisisbestrijdingsplan Schiphol wordt jaarlijks geactualiseerd.

Tabel 19 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2023

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel B: Het verzekeren van de doelmatige en slagvaardige hulpverlening op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening.

Baten

25.596

19.983

82

82

82

82

Lasten

39.538

38.348

19.174

18.963

19.059

19.144

Saldo

-13.942

-18.364

-19.093

-18.881

-18.977

-19.062

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2025

2026

2027

2028

Baten

1. Opvang ontheemden Oekraïne

-19.902

-

-

-

Overig

0

-

-

-

Totaal Baten

-19.902

-

-

-

Lasten

1. Opvang ontheemden Oekraïne

19.902

-

-

-

2. Bijdrage Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)

-1.085

-

-

-

3. Asiel en integratie

204

-

-

-

4. Uitvoeringskosten opvang Oekraïners

150

100

-

-

Overig

2

112

-96

-85

Totaal Lasten

19.173

212

-96

-85

Baten

1. In onze gemeente worden Oekraïense ontheemden opgevangen. De baten en lasten zijn tot en met 2024 geraamd. De kosten worden vergoed door het Rijk middels een specifieke uitkering. Vanwege de onvoorspelbaarheid zijn de baten en lasten niet geraamd voor 2025 en verder. Indien noodzakelijk zal dit worden opgenomen in de Voorjaarsrapportage 2025.

Lasten

1. Zie voor een toelichting op de lagere lasten Opvang Oekraïense ontheemden de toelichting opgenomen bij de baten.

2. Voor het onderdeel brandweerzorg is in de ontwerp Programmabegroting 2025-2028 van de VRK rekening gehouden met een hogere bijdrage. Dit heeft betrekking op loon- en prijsstijgingen.

3. Op basis van het coalitieakkoord 2022-2026 is rekening gehouden met budget voor versterking van de organisatie om de huidige en nieuwe ambities waar te kunnen maken.

4. Vanwege een budgetoverheveling bij de Najaarsrapportage 2023 zijn er in 2024 en 2025 extra middelen beschikbaar. De gemeentelijke inzet voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen zal in 2025 lager zijn dan in 2024.