Beleidsdoel A: Door woonbeleid en woningprogrammering voorwaarden scheppen voor voldoende en gedifferentieerde woningen. De woningvoorraad sluit aan op de behoeften van verschillende doelgroepen.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Wij vinden het belangrijk dat iedereen een passende woning kan vinden. Om dit te bereiken, willen wij de woningvoorraad uitbreiden en er meer differentiatie in aanbrengen. Dit doen wij met nieuwbouw in een goede mix van appartementen en grondgebonden woningen, koop en huur; goedkoop, middelduur en duur. Wij bouwen in woonmilieus die passen bij de locatie waar gebouwd wordt.

Activiteiten

  1. Opstellen visie en volkshuisvestingsprogramma 2025-2029

  2. Sturing op woningbouwambities

  3. Wonen met zorg

  4. Regionale afstemming woonbeleid en woningbouwopgave (provincie, MRA, AM)

Toelichting

1. Opstellen visie en volkshuisvestingsprogramma 2025-2029

Het Woonbeleidsprogramma 2019-2025 eindigt in 2025. In 2024 is de startnotitie Volkshuisvestingsprogramma vastgesteld. Daarna zijn wij begonnen met het opstellen van een visie op de volkshuisvesting en een volkshuisvestingsprogramma voor de periode 2025-2029. In 2025 ronden wij dit af.

Een uitgestelde actie in het Woonbeleidsprogramma is een besluit over de invoering van een vereveningsfonds. Met zo'n fonds kan een tekort aan betaalbare woningen in een project worden afgekocht. Met het fonds kan dan op een andere locatie worden gestimuleerd dat daar meer dan 50% betaalbare woningen worden gebouwd. In 2023 is geconstateerd dat een woonfonds of vereveningsfonds meerwaarde kan hebben, als wij invoeren dat niet alleen projecten met meer dan 30 woningen, maar ook kleinere projecten voor een deel uit betaalbare woningen moeten bestaan. Het opstellen van nieuw volkshuisvestingsprogramma biedt dus de kans om een woon- of vereveningsfonds in te voeren. Dit werken wij nader uit in 2025.

2. Sturing op woningbouwambities

Wij willen tot 2040 minimaal 20.000 nieuwe woningen bouwen. Deze collegeperiode worden meer dan 3.000 woningen gebouwd. Bij projecten met meer dan 30 woningen stellen wij eisen aan het woningbouwprogramma en de woningkwaliteit. Hierop sturen wij vanaf het onderzoek naar de wenselijkheid tot aan de omgevingsplanprocedure. Wij verwachten in 2025 de oplevering van woningen in Stadscentrum Hoofddorp, Hyde Park, Victoriapark, Badhoevedorp-centrum, Wickevoort in Cruquius en op diverse locaties in Nieuw-Vennep. Volgens de woningbouwprognoses worden er in 2025 ongeveer 1.000 woningen opgeleverd. Rekening houdend met vertraging en planuitval verwachten wij dat er 750 à 800 woningen daadwerkelijk worden opgeleverd. Ons beleid is erop gericht dat ten minste 50% van de nieuwbouw betaalbaar is.

3. Wonen met zorg

In de op te stellen visie en het volkshuisvestingsprogramma wordt nadrukkelijker dan in het huidige woonbeleid de verbinding gelegd met zorg en ondersteuning. Hiermee willen we bereiken dat de bestaande woningvoorraad en de woningbouwproductie goed aansluiten bij de woonbehoefte en financiële mogelijkheden van de huidige en toekomstige inwoners. Daarbij is expliciet aandacht voor urgenten, mensen die uitstromen uit maatschappelijke instellingen, statushouders, senioren, woonwagenbewoners, arbeidsmigranten, starters en studenten.

In 2025 worden 35 zelfstandige zorgwoningen opgeleverd in het project IJweg 1762 in Nieuw-Vennep en 20 onzelfstandige zorgwoningen in het project IJweg 1031 (Dagelijks leven) in Hoofddorp.

4. Regionale afstemming woonbeleid en woningbouwopgave (provincie, MRA, AM)

Over de woningbouwopgave vindt afstemmingplaats in ambtelijke en bestuurlijke overleggen. Aan regionale (MRA) en deelregionale (regio Amstelland-Meerlanden, AM) versnellingstafels bespreken gemeenten, woningcorporaties en ontwikkelaars met elkaar hoe de samenwerking kan worden verbeterd en de woningbouw versneld. Het opstellen van de visie op de volkshuisvesting en het volkshuisvestingsprogramma gebeurt in afstemming met provincie en met de andere gemeenten in de MRA en AM.

Tabel 51 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2023

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel A: Door woonbeleid en woningprogrammering randvoorwaarden scheppen, zodat er voldoende en gedifferentieerd aanbod is van woningen. De woningvoorraad sluit hiermee aan op de behoeften van verschillende doelgroepen.

Baten

1.219

488

-

-

-

-

Lasten

1.162

1.760

1.154

444

568

344

Saldo

57

-1.272

-1.154

-444

-568

-344

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Tabel 52

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2025

2026

2027

2028

Baten

1. Planeetbaan 2 vergoeding COA

-488

-

-

-

Overig

-0

-

-

-

Totaal Baten

-488

-

-

-

Lasten

1. Planeetbaan 2

814

-

-

-

2. Huisvestingsopgave statushouders

-

710

-

-

3. Flexwonen

-

-

-

224

4. Gewijzigde verdeling van personeelslasten

-214

-

-

-

Overig

6

-

-124

-

Totaal Lasten

606

710

-124

224

Baten

1. Vanaf 2023 worden er vergunninghouders gehuisvest in het pand Planeetbaan 2 te Hoofddorp. Voor de gemaakte extra kosten ontvangen wij per gehuisveste vergunninghouder een bijdrage van het COA. Deze bijdrage wordt jaarlijks vastgesteld en daarom niet structureel geraamd.

Lasten

1. Vanaf 2023 worden er vergunninghouders gehuisvest in het pand Planeetbaan 2 te Hoofddorp. Voor de gemaakte extra kosten ontvangen wij per gehuisveste vergunninghouder een bijdrage van het COA. Daarnaast is het resterende budget uit 2023 overgeheveld naar 2024.

2. Voor het jaar 2025 zijn incidenteel extra middelen beschikbaar gesteld voor de huisvestingsopgave statushouders.

3. In 2027 zijn incidenteel extra middelen beschikbaar voor de exploitatiebijdrage die wij aan de exploitant van flexwonenprojecten betalen.

4. Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van een extra doorbelasting in 2025 op dit beleidsdoel.