Beleidsdoel B: Wederzijdse betrokkenheid bij de besluitvorming en onze kennis over onze lokale samenleving vergroten
Wat willen wij bereiken?
Inwoners, instellingen en ondernemers kunnen bij uitstek meedenken én meewerken aan het verbeteren van hun omgeving. Wij betrekken ze intensief bij (beleids)ontwikkelingen en uitvoeringsplannen en borgen participatie. Dit doen wij via diverse instrumenten, zoals e-platform OpenStad. Door een gebiedsgerichte aanpak blijven wij in gesprek en zorgen wij voor verbinding in de gebieden tussen gemeente en belanghebbenden. Wij werken samen aan huidige en toekomstige opgaven. Door de raad op locatie, activiteiten voor jongeren, openbare uitzendingen en gebruik van social media zoekt de raad actief contact met de inwoners.
Wat gaan wij daarvoor doen?
Vaste activiteiten
activiteit | toelichting | taakveld |
---|---|---|
Borgen van participatie | Wij werken aan het participatiebeleid, onder andere door het uitwerken van het uitdaagrecht. Wij doen actief mee aan participatietrajecten en verbeteren daarbij onze vaste werkwijze. Dit doen wij door trainingen te volgen, te leren van de praktijk, te evalueren en onze aanpak aan te passen in overleg met betrokkenen. Daarnaast adviseren wij de gemeenteraad bij welke onderwerpen het stellen van kaders bij participatie gewenst is, en over de rol die raad daarin kan pakken. We evalueren deze werkwijze nu deze drie keer is toegepast. De resultaten van deze evaluatie presenteren we in het eerste kwartaal van 2026 aan de raad. | 0.2 |
Uitvoeren van gebieds-programma’s | Wij voeren gebiedsprogramma’s uit waarin de verwachte (middel)lange termijnontwikkelingen staan en hoe wij daarop willen anticiperen. Op basis van deze gebiedsprogramma’s stellen wij samen met belanghebbenden jaarlijks een gebiedsagenda op, die wij vervolgens uitvoeren. | 0.3 |
Uitwerken rol dorps- en wijkraden | Wij bespreken jaarlijks de samenwerkingsafspraken en verduidelijken de rol van dorps- en wijkraden bij participatie door in gesprek te blijven. Via ‘de raad op locatie’ blijven de dorps- en wijkraden in contact met de gemeenteraad en dragen zij bij aan de langetermijnvisie op de participatiedemocratie. | 0.3 |
Het bieden van informatie aan inwoners en ondernemers | De gemeente Haarlemmermeer streeft naar open, toegankelijke en transparante communicatie die de betrokkenheid van inwoners, ondernemers en andere partijen vergroot en inspeelt op hun behoeften. Wij zetten passende middelen in om deze groepen te informeren. | 0.2 |
Het onder-steunen van de Jongeren-gemeenteraad en Kinderraad | Om democratie op vroege leeftijd te stimuleren kent Haarlemmermeer een permanente Jongerengemeenteraad en een jaarlijkse dag van de Kinderraad. Ook is er een jaarlijks Kindervragenuur. | 0.1 |
Het doen van generiek onderzoek | Om trends en ontwikkelingen in de lokale samenleving te volgen en te analyseren verrichten wij generiek onderzoek. De onderwerpen stellen wij vast op basis van het coalitieakkoord. | 0.1 |
Activiteiten in 2026
activiteit | Onderwerpen | Toelichting |
---|---|---|
Opstellen nieuwe gebieds-programma’s | Resultaat | In het tweede kwartaal van 2026 willen wij komen tot integraal toegankelijke, digitale gebiedsprogramma’s. |
Inhoud | Wij werken binnen onze gemeente gebiedsgericht. Gebiedsgericht werken betekent een samenhangende aanpak tussen sociale, economische en fysieke opgaven. Het instrument dat gebiedsmanagers gebruiken om sturing te geven aan deze opgave is het gebiedsprogramma. De huidige gebiedsprogramma’s lopen tot 2026 en nieuwe voor de periode 2026-2030 dienen dus opgesteld te worden. | |
Financien | Wij betalen deze activiteit uit de reguliere begroting (taakveld 0.1). |
BBV indicatoren
Voor dit beleidsdoel zijn geen BBV indicatoren aanwezig.
Indicatoren Haarlemmermeer
Voor dit beleidsdoel zijn geen indicatoren beschikbaar.
Wat mag het kosten?
Tabel 9
(Bedragen × € 1.000) | JR2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel B: Wederzijdse betrokkenheid bij de besluitvorming en onze kennis over onze lokale samenleving vergroten. | Baten | - | - | - | - | - | - |
Lasten | 351 | 474 | 480 | 480 | 480 | 480 | |
Saldo | -351 | -474 | -480 | -480 | -480 | -480 |
Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld
(Bedragen × € 1.000) | JR2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
0.1 Bestuur | 351 | 474 | 480 | 480 | 480 | 480 |
Lasten | 351 | 474 | 480 | 480 | 480 | 480 |
Saldo van baten en lasten (B-L) | -351 | -474 | -480 | -480 | -480 | -480 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
Overig | -6 | - | - | - |
Totaal Lasten | -6 | - | - | - |
Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %
Figuur 13
Toelichting
Beïnvloedbaar
De beïnvloedbare lasten zijn uitbesteed werk voor externe communicatie.
Niet beïnvloedbaar
Er zijn geen niet-beïnvloedbare kosten.
Middellange termijn beïnvloedbaar
De lasten die op middellange termijn zijn te beïnvloeden zijn kosten voor drukwerk en kopieerkosten.