Beleidsdoel D: Wij zijn goed bereikbaar voor inwoners, ondernemers en instellingen en beheren betrouwbare basisregistraties

Wat willen wij bereiken?

Onze dienstverlening sluit aan op de behoeften van onze ‘klanten’: de inwoners, ondernemers en instellingen in Haarlemmermeer. Zij ervaren onze dienstverlening als makkelijk, betrouwbaar, menselijk en verbonden. Wij zijn goed bereikbaar via verschillende kanalen. Er is altijd een digitaal kanaal beschikbaar en een hulpstructuur voor wie er zelf niet uitkomt.

Wij sluiten aan op landelijke initiatieven voor samenwerking ter verbetering van de dienstverlening en de ontwikkeling van (generieke) oplossingen, zoals dat gebeurt bij de landelijke standaardisatie van gemeentelijke diensten, processen en systemen. Digitalisering wordt ingezet als middel om de dienstverlening te verbeteren. Wij gaan door met het verminderen van administratieve lasten voor inwoners, instellingen en ondernemers.

Wat gaan wij daarvoor doen?

Vaste activiteiten

activiteit

toelichting

taakveld

Het bereikbaar zijn via verschillende kanalen

Wij richten ons erop dat mensen in één keer goed geholpen worden. Wij zorgen dat het contact met de gemeente via onze kanalen (telefoon, balie, sociale media en website) wordt ervaren als makkelijk, betrouwbaar, menselijk en verbonden. Wij zijn goed bereikbaar via de verschillende kanalen en wij maken de dienstverlening zowel digitaal als fysiek toegankelijk en gebruiksvriendelijk.

0.2

Het verstrekken van reisdocumenten en DigiD’s aan niet-ingezetenen

Via de Gemeentebalie Schiphol verstrekken we paspoorten, Nederlandse Identiteitskaarten en DigiD’s aan Nederlanders woonachtig in het buitenland (niet-ingezetenen). De Gemeentebalie Schiphol is een initiatief van de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) en Buitenlandse Zaken in samenwerking met omze gemeente. Afspraken met het Rijk zijn vastgelegd in een convenant voor onbepaalde tijd.

0.2

Het datagedreven doorvoeren van verbeteren van onze dienst-verlening

Wij verbeteren onze dienstverlening voortdurend en datagedreven, met de behoefte van inwoners en ondernemers als uitgangspunt. Denk aan klantreizen, gebruikersonderzoek en tevredenheidsmetingen, waarmee klanten actief worden betrokken bij het ontwerpen en verbeteren van onze dienstverlening.

0.2

Het in contact staan met inwoners, instellingen en ondernemers volgens een gebiedsgerichte werkwijze

Via de gebiedsmanagers zijn wij zichtbaar en blijven we in gesprek met onze inwoners, instellingen en ondernemers. Desgewenst ondernemen wij actie met externe gesprekspartners met behulp van bijvoorbeeld het digitale gebiedsprogramma of informatiemarkten. Bij grotere of complexere opgaven zetten wij omgevingsmanagers in. Zij zorgen ervoor dat wij in contact blijven met de omgeving en organiseren participatie rond projecten wanneer dat nodig is.

0.2

Het beheren van basisregistraties

Wij registreren persoonsgegevens van onze inwoners in de Basisregistratie Personen (BRP) en leggen rechtsfeiten vast in de registers van de burgerlijke stand. Wij zorgen ervoor dat deze gegevens juist, actueel en veilig worden verwerkt. Dit is essentieel voor betrouwbare dienstverlening, een goede beleidsvoering, correcte uitvoering van wettelijke taken en het beschermen van de privacy van onze inwoners. Daarnaast zijn wij verantwoordelijk voor het inschrijven van uitgenodigde vluchtelingen in de BRP. Op basis van een verklaring onder ede registreren wij hun gegevens zorgvuldig en kennen wij hen een burgerservicenummer (BSN) toe. Hiermee kunnen zij gebruikmaken van voorzieningen in Nederland. Ook beheren wij basisregistraties met een geografische component. De Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT), de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) en de Basisregistratie Ondergrond (BRO) houden wij actueel, betrouwbaar en compleet op een technisch veilige manier en ontwikkelen deze verder op basis van de landelijke visie ‘Zicht op Nederland’ (ZoN).

0.2

Activiteiten in 2026

activiteit

onderwerp

toelichting

Overheidsbrede dienstverlening

Resultaat

Afgeronde pilot overheidsbrede dienstverlening

Inhoud

Samen met MeerWaarde, het Maatwerk Expertise Team (MET), andere gemeenten en het Ministerie van BZK verkennen wij de mogelijkheden van eenvoudige en toegankelijke overheidsbrede dienstverlening . Dit ondersteunt inwoners bij vragen en helpt hen bij het regelen van zaken met de overheid. Om dit mogelijk te maken, faciliteren wij medewerkers met directe telefonische professionallijnen naar uitvoeringsorganisaties zoals het UWV, de Belastingdienst, het CAK en onze eigen gemeente.

Financiën

We betalen deze activiteit uit de reguliere begroting (taakveld 0.2).

Klantsignaal-management

Resultaat

Verbeterde dienstverlening

Klantsignalen vormen de basis van een aanpak waarbij signalen van inwoners en ondernemers worden verzameld, verwerkt, gevisualiseerd en verdiept om op basis daarvan voortdurend – datagedreven – de dienstverlening te verbeteren. Deze aanpak noemen wij klantsignaalmanagement. Klantsignalen zijn bijvoorbeeld feedback, klachten, meldingen, complimenten, inzichten uit klanttevredenheidsonderzoek, gebruikersonderzoek, klantreizen en informatie over doorlooptijden. Wij onderzoeken wat er nodig is om dit model ook in Haarlemmermeer te implementeren en stellen hiervoor een plan van aanpak op.

Financiën

We betalen deze activiteit uit de reguliere begroting (taakveld 0.4).

Duidelijke brieven

Resultaat

Onze brieven voldoen aan de schrijfregels voor het schrijven van een duidelijke brief.

Inhoud

Wij maken brieven duidelijk door standaardbrieven te herschrijven en bulkbrieven (voor meer dan 100 ontvangers) extra goed te controleren, zodat de teksten voldoen aan de schrijfregels voor het schrijven van een duidelijke brief. Het belangrijkste: wij houden de tekst kort, maken het makkelijk en denken zoveel mogelijk vanuit de lezer. Wij beoordelen jaarlijks de kwaliteit van onze brieven. De nieuwe brievenmonitor is in ontwikkeling, waar we een prestatieindicator aan kunnen koppelen.

Financiën

We betalen deze activiteit uit de reguliere begroting (taakveld 0.2).

Kanaalstrategie

Resultaat

Verbeterde klantprocessen

Inhoud

Wij analyseren in samenspraak met inwoners serviceprocessen op zoek naar extra kwaliteit en efficiëncy en voeren verbeteringen door. Wij rapporteren jaarlijks de resultaten.

Financiën

We betalen deze activiteit uit de reguliere begroting (taakveld 0.4).

BBV indicatoren

Voor dit beleidsdoel zijn geen BBV indicatoren aanwezig.

Indicatoren Haarlemmermeer

Telefonische bereikbaarheid

Figuur 15

Voor de opvolging terugbelverzoeken binnen twee dagen is geen historische data beschikbaar.

Digitale toegankelijkheid

In het Dashboard Digitoegankelijk is te zien hoeveel websites de gemeente op dit moment heeft, en hoeveel daarvan er geheel of gedeeltelijk toegankelijk zijn. De laatste stand van zaken wordt jaarlijks gerapporteerd aan de gemeenteraad.

Tabel 11

Omschrijving

Meting

Prognose

2024

2025

2026

2027 e.v.

Voldoet aan wet

A: Voldoet volledig

1

0

0

1

B: Voldoet gedeeltelijk

9

22

26

31

C: eerste maatregelen genomen

1

0

Voldoet niet aan wet

D: Voldoet niet

38

29

25

19

E: Geen verklaring

2

0

0

0

Deze cijfers zijn prognoses voor 2025-2029. Het streven is uiteraard dat zoveel mogelijk websites een status-A behalen (voldoen aan alle toegankelijkheidseisen). Dit is echter in de praktijk niet realistisch. Om een status A te behalen mag geen enkel toegankelijkheidsprobleem meer bestaan op een website. Dat is de komende jaren (hoogstwaarschijnlijk) nog niet haalbaar.

Kwaliteit basisregistraties

Wij zijn wettelijk verplicht jaarlijks aan te tonen via een zelfevaluatie dat de kwaliteit van onze Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en Basisregistratie Ondergrond (BRO) voldoen aan de door het ministerie BZK voorgeschreven minimaal te behalen scores (deze minimale scores zijn voor de BAG en BGT: 75% en voor de BRO: 60%). Bij de zelfevaluatie worden de basisregistraties beoordeeld op basis van de criteria gegevenskwaliteit en proces en organisatie. Zowel voor de BAG, de BGT als voor de BRO worden op basis van de auditsystematiek Eenduidige Normatief Single Information Audit (ENSIA) controles uitgevoerd. Door deze eenduidige en gecombineerde systematiek ligt de nadruk niet op de informatieveiligheidsaspecten maar staat de gegevenskwaliteit centraal. Wij zijn op grond van artikel 4.3 van de Wet BRP verplicht jaarlijks onderzoek te doen naar de inrichting, de werking en de beveiliging van de basisregistratie, alsmede naar de verwerking van gegevens in de basisregistratie. De verwerking van de gegevens wordt objectief getoetst door het ministerie van BZK via de bestandscontrolemodule (BCM). Het opgenomen percentage betreft de personen waarbij geen fouten op hun persoonslijst is gesignaleerd door de BCM.

Tabel 12

Omschrijving

Bron

Metingen

Streefwaarden/ prognose

2022

2023

2024

2026

2027

2028

BAG

zelfevaluatie

89%

100%

100%

> 75%

> 75%

> 75%

BGT

zelfevaluatie

87%

100%

98%

> 75%

> 75%

> 75%

BRO

zelfevaluatie

100%

89%

100%

> 60%

> 60%

> 60%

BRP

zelfevaluatie

99,7%

> 95%

> 95%

> 95%

Wat mag het kosten?

Tabel 13

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel D: Wij zijn goed bereikbaar voor inwoners, ondernemers en instellingen en beheren betrouwbare basisregistraties.

Baten

5.387

5.386

5.918

6.287

5.921

4.466

Lasten

9.283

10.138

10.379

10.555

10.350

9.553

Saldo

-3.897

-4.752

-4.461

-4.268

-4.430

-5.088

Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

0.2 Burgerzaken

5.386

5.386

5.918

6.287

5.921

4.466

1.2 Openbare orde en veiligheid

1

0

0

0

0

0

Baten

5.387

5.386

5.918

6.287

5.921

4.466

0.1 Bestuur

433

465

512

512

512

512

0.2 Burgerzaken

8.734

9.542

9.734

9.911

9.706

8.909

1.2 Openbare orde en veiligheid

62

74

74

74

74

74

3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

53

58

58

58

58

58

Lasten

9.283

10.138

10.379

10.555

10.350

9.553

Saldo van baten en lasten (B-L)

-3.897

-4.752

-4.461

-4.268

-4.430

-5.088

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2026

2027

2028

2029

Baten

1. Documenten Burgerzaken

422

336

-329

-1.308

Overig

110

33

-37

-147

Totaal Baten

532

369

-366

-1.455

Lasten

1. Burgerlijke Stand

-153

-

-

-

2. Documenten Burgerzaken

-112

-154

173

676

Overig

14

-22

32

121

Totaal Lasten

-251

-176

205

797

Baten

1.

De legesinkomsten zijn geactualiseerd op basis van het rekenmodel van de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB), de verwachte vernieuwingen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en historische gegevens. Tegenover de hogere legesopbrensten staan ook hogere afdrachten aan het Rijk.

Lasten

1.

Door aanpassingen in de verdeling van personeel over de beleidsdoelen is de doorbelasting naar dit beleidsdoel hoger geworden.

2.

Zie voor een toelichting op de hogere lasten Documenten Burgerzaken de toelichting opgenomen bij de baten.

Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %

Figuur 16

Toelichting

Beïnvloedbaar

De beïnvloedbare lasten zijn bijvoorbeeld uitgaven voor de uitgifte van documenten en kosten voor de ombudsfunctie.

Niet beïnvloedbaar

De niet-beïnvloedbare lasten zijn bijvoorbeeld personeelskosten voor de Gemeentebalie Schiphol en de afdrachten aan het Rijk voor de afname van reisdocumenten.

Middellange termijn beïnvloedbaar

De lasten die op middellange termijn zijn te beïnvloeden zijn exploitatiekosten voor de Gemeentebalie Schiphol zoals huur en telefoonkosten.