Beleidsdoel A: Haarlemmermeer is en blijft een aantrekkelijke, toekomstbestendige en veilige vestigingsplaats voor gevestigde en nieuwe kleine en (middel)grote ondernemingen

Wat willen wij bereiken?

Haarlemmermeer wil, conform het Programma Economische Koers, bij de vijf kwalitatief beste economieën van Nederland horen. We willen onze economie versterken en verbreden. Waarbij we de economie zich gericht laten ontwikkelen in kansrijke sectoren gesteund op drie pijlers: diversificatie, selectiviteit en kwaliteit.

We zorgen voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor alle ondernemers. We stimuleren lokaal ondernemerschap, bijvoorbeeld bij duurzame, innovatieve en sociale initiatieven.

We ontwikkelen nieuwe werklocaties en maken bestaande locaties toekomstbestendig. Door herstructurering en multifunctioneel gebruik verbeteren we de werk- en leefomgeving. Werken, wonen en voorzieningen brengen we waar mogelijk bij elkaar.

Door digitalisering en klimaatverandering verandert de economie snel. We spelen hierop in met flexibel beleid dat ruimte geeft aan vernieuwing en samenwerking. Zo blijven ondernemers bijdragen aan welvaart en goede kwaliteit van leven.

Wat gaan wij daarvoor doen?

Vaste activiteiten

activiteit

toelichting

taakveld

We ondersteunen, faciliteren en stimuleren (startend) ondernemerschap en het MKB bij innovatie en duurzame groei.

We helpen ondernemers groeien door betere toegang tot informatie, bedrijfsregelingen en netwerken. Startende ondernemers krijgen coaching (Zaai programma). We bevorderen de samenwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs en ontwikkelen samen 'high impact publiek private samenwerking' in de MRA.

3.1 en 3.3

We verbeteren de kwaliteit van de fysieke bedrijfsinfra-structuur en de aansluiting van het aanbod op de veranderde vraag.

Haarlemmermeer wil meer regie krijgen op werklocaties. Als startpunt hebben we ruimtelijk- economische basisprofielen opgesteld. We sturen op kwaliteit, toekomstbestendigheid en inrichting om beter in te spelen op veranderingen in de economie. Door groeiende vraag naar ruimte moeten we selectiever kiezen en zorgvuldiger afwegen bij nieuwe ontwikkelingen.

3.1 en 3.2

We ondersteunen de ontwikkeling van commerciële voorzieningen in onze groeiende gemeente.

Het beleid commerciële voorzieningen biedt ruimte voor ondernemerschap en vernieuwing (actualisatie in 2025). Door de forse woningbouw ontstaat er extra behoefte aan commerciële voorzieningen. Binnen de gebiedsontwikkeling worden voorzieningencentra toegevoegd aan de hoofdstructuur. Toekomstbestendige werklocaties vragen vaak ook om passende ondersteunende voorzieningen. Wij blijven ruimte geven aan horeca als onderdeel van levendige centrumgebieden.

3.1 en 3.2

We voeren economisch (markt)onderzoek uit en actualiseren onze datasystemen.

We voeren economisch onderzoek uit en maken rapportages op regionaal en lokaal niveau. We onderzoeken werkgelegenheid, markttrends, sectoren, vestigingsklimaat en ondernemersbehoeften. De raad ontvangt Economie Monitor, onze werkgelegenheidsbrief en de Bestuurlijke Voortgangsrapportage Bedrijven & Kantoren. Dit vormt de basis voor het ontwikkelen en evalueren van ons economisch beleid en onze economische promotie.

3.1

Activiteiten in 2026

activiteit

onderwerp

toelichting

Uitvoering van de programma onderdelen van onze Economische Koers (‘van grijs groeien naar groen ontwikkelen’, 2024)

Resultaat

We streven naar de vestiging van waardevolle en innovatieve bedrijven en kennisinstellingen binnen onze gemeente. Dit doen we door het verkrijgen van meer regie en een sterke positionering van onze gemeente voor de thema's en focussectoren uit de Economische Koers. Binnen het programma bouwen we aan langdurige samenwerking met kennispartners en marktpartijen, gericht op een zo hoogwaardig mogelijke ruimtelijk-economische inrichting van onze werklocaties, vitale wijken en een krachtig MKB. We ontwikkelen als gemeente een stevige regie en een sterke profilering binnen de regio voor thema's en focussectoren uit de Economische Koers.

Inhoud

We werken in langlopende allianties met bedrijven, kennisinstellingen en andere overheden. Samen ontwikkelen we passende initiatieven zoals technologieclusters, campussen of hoogwaardige bedrijfsvestigingen in onze focussectoren. Hierbij benutten we onze bestaande programma's, netwerkpartners en ondernemersbijeenkomsten.

Financiën

Voor deze activiteit is incidenteel € 329.000 beschikbaar gesteld voor 2026 (taakveld 3.1).

Vernieuwen bestaande werklocaties

Resultaat

De gemeente werkt aan toekomstbestendige werklocaties door zowel bestaande terreinen te vernieuwen als nieuwe locaties gefaseerd te ontwikkelen. Daarbij staan kwaliteit, ruimte-efficiëntie en aansluiting op veranderende marktomstandigheden centraal.

Inhoud

Samen met ondernemers starten we verbetertrajecten op geselecteerde pilotlocaties, zoals Nieuw-Vennep Zuid, De Weeren, Hoofddorp Noord en Badhoevedorp Centrum. Op basis van ondernemerswensen en ruimtelijke kaders richten we ons hier op thema’s als vergroening, parkeren, energievoorziening, functiemenging en intensiever ruimtegebruik.

Om de beschikbare ruimte op alle werklocaties optimaal te benutten, doen we aanvullend onderzoek naar verdichting en slimme inrichting. Denk aan hoogbouw, gecombineerd ruimtegebruik en gedeelde voorzieningen. De uitkomsten helpen ons om onze aanpak continu te verbeteren en toe te passen op bestaande én nieuwe locaties.

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 3.2) en het beschikbare budget van Programma Toekomstbestendige werk- en winkellocaties. Voor de pilot locaties vullen we dit aan met nog te verwerven subsidies van provincie en Rijk.

Strategie Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) versterken

Resultaat

We richten een platform en/of projecten in waarmee lokale initiatieven zichtbaar worden voor ondernemers. Zo brengen we vraag en aanbod samen. Wij stimuleren maatschappelijk verantwoord en sociaal ondernemen door ondernemers met duurzame ambities te verbinden en te ondersteunen bij het verduurzamen van hun bedrijfsvoering.

Inhoud

We ondersteunen ondernemers via workshops, netwerkbijeenkomsten en advies over circulaire economie, duurzame inkoop en maatschappelijke betrokkenheid. Met hulp van partners zoals NMCX organiseren we praktijkgerichte sessies op bedrijfslocaties. Door kennisdeling en toegang tot subsidies vergroten we de impact van ondernemers en versterken we de lokale economie.

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 3.1).

Doorontwikkeling van Ondernemers-plein

Resultaat

Fase één van het verbeteren van het Ondernemersplein, waarin het accent lag op goede dienstverlening bij vergunningen en initiatieven en realisatie van de miniwebsite en nieuwsbrief voor ondernemers,is succesvol afgerond. In lijn met de aanbevelingen van het onderzoek 'Doorontwikkeling Ondernemersplein’ Berenschot (2025), verbreden we de doelen in 2026 naar andere belangrijke ondernemersbehoeften.

Inhoud

We onderzoeken de reputatie van het Haarlemmermeerse vestigingsklimaat onder ondernemers en werken aan verbetering daarvan. We ontwikkelen een breder servicepakket voor ondernemersvragen (zoals energie, privaat - publieke samenwerking, evenementen, etc.). We optimaliseren de persoonlijke dienstverlening, onder meer door inzet van nieuwe webtechnologie en kunstmatige intelligentie (AI).

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 3.3).

Vergroten en verbeteren van de organisatie-graad van onze ondernemers

Resultaat

We werken op basis van een gedegen onafhankelijk vooronderzoek een voorstel uit voor de raad ter verbetering van de organisatiegraad van de ondernemers binnen onze gemeente. Dit kan eventueel door het instellen van een ondernemersfonds. In ons vooronderzoek staan participatie en draagvlak bij de ondernemers centraal.

Inhoud

We maken de samenwerking met ondernemers sterker. We ontwikkelen nieuwe manieren van samenwerken die beter passen bij wat ondernemers in de toekomst nodig hebben. Een voorbeeld is een ondernemersfonds. Hiermee kunnen ondernemers in de (hele) gemeente samenwerken en samen nieuwe plannen maken. We kijken eerst wat ondernemers willen en wat goed werkt in andere gemeenten. In 2026 brengen we de verwachte opbrengsten en organisatievormen in kaart, alsmede de relatie tot bestaande structuren zoals Bedrijven investeringszones (BIZ’en) en parkmanagement. Zo bouwen we aan een oplossing die het beste past bij Haarlemmermeer.

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 3.1).

We sturen op een kwalitatief evenwichtig en gevarieerd aanbod van verblijfsaccom-modaties.

Resultaat

Haarlemmermeer heeft een uitgebreid hotelaanbod. We willen bestaande accommodaties behouden en verbeteren.

Inhoud

We streven naar een toekomstbestendig en gevarieerd aanbod van hotels en andere verblijfsaccommodaties dat aansluit bij de vraag van zakelijke en toeristische gasten. Hierbij combineren we kwaliteit, selectiviteit en diversiteit. In 2026 actualiseren we ons verblijfsaccommodatiebeleid.

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 3.1 en 3.2).

BBV indicatoren

Figuur 71

Indicatoren Haarlemmermeer

De zeven kwaliteitsdimensies die in onze Economische Koers 2024 zijn beschreven, zijn de leidinggevende indicatoren:

  1. economisch presterend

  2. aandeel diversificatiesectoren

  3. efficiënt ruimtegebruik

  4. duurzaam & circulair

  5. innovatief

  6. sociaal en maatschappelijk verbonden

  7. aantrekkelijk bedrijfsleven/werkgeverschap

In het kader van het versterken van de informatiewaarde worden deze nader gekwantificeerd, zodat we in de volgende bestuurlijke periode de voortgang van de bestuurlijke ambities met concretere indicatoren kunnen weergeven.

Wat mag het kosten?

Tabel 62

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel A: Haarlemmermeer is een aantrekkelijke, toekomstbestendige en veilige vestigingsplaats voor kleine en (middel)grote ondernemingen.

Baten

16.628

18.441

5.130

3.788

3.788

3.788

Lasten

14.170

15.245

7.964

6.263

6.263

6.262

Saldo

2.458

3.196

-2.833

-2.474

-2.474

-2.474

Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

15.021

16.458

2.956

1.614

1.614

1.614

1.2 Openbare orde en veiligheid

60

0

0

0

0

0

2.1 Verkeer en vervoer

6

0

0

0

0

0

3.1 Economische ontwikkeling

30

20

20

20

20

20

3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

1.511

1.963

2.155

2.155

2.155

2.155

Baten

16.628

18.441

5.130

3.788

3.788

3.788

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

10.531

11.118

4.125

2.424

2.424

2.424

1.2 Openbare orde en veiligheid

209

0

0

0

0

0

2.1 Verkeer en vervoer

42

0

0

0

0

0

3.1 Economische ontwikkeling

713

845

814

814

814

814

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

1.051

717

694

694

694

694

3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

1.624

2.565

2.331

2.331

2.331

2.331

Lasten

14.170

15.245

7.964

6.263

6.263

6.262

Saldo van baten en lasten (B-L)

2.458

3.196

-2.833

-2.474

-2.474

-2.474

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2026

2027

2028

2029

Baten

1. Verkoop grond

-9.876

-

-

-

2. Vrijval voorziening Pionier-Bolsterrein

-3.575

-

-

-

3. Saturnusstraat 40-62

-

-1.042

-

-

4. Diamantlaan 6

-274

-300

-

-

5. Opbrengsten geliberaliseerde pacht en verhuur

221

-

-

-

6. Bedrijveninvesteringszones

112

-

-

-

Overig

81

-

-

-

Totaal Baten

-13.311

-1.342

-

-

Lasten

1. Verkoop grond Pionier-Bols

7.070

-

-

-

2. Kapitaallasten

-

1.448

-

-

3. Compensatie ondernemers NAVO-top

500

-

-

-

4. Saturnusstraat 40-62

-

200

-

-

5. Gewijzigde verdeling van personeelslasten

-150

-

-

-

6. Bedrijveninvesteringszones

-109

-

-

-

Overig

-30

53

-

0

Totaal Lasten

7.281

1.701

-

0

Baten

1.

In verband gebiedsontwikkelingen in Nieuw-Vennep (Pionier-Bolsterrein) en Hoofddorp-Centrum vinden in 2025 twee grondverkopen plaats. Het resultaat op deze grondverkopen wordt gestort in respectievelijk de reserve Pionier-BOLS en de reserve Stadscentrum Hoofddorp onder het programma Ruimtelijke ontwikkelingen.

2.

In verband met de grondverkoop in 2025 in de gebiedsontwikkeling Bionier-Bols in Nieuw-Vennep valt de gevormde voorziening voor deze grond vrij. Per saldo geeft de grondverkoop een netto-resultaat van € 3,9 miljoen. Dit resultaat wordt gestort in de bestemmingsreserve Pionier-Bols.

3.

Saturnusstraat 40-62 is verworven in het kader van gebiedsontwikkeling Spoorzone Hoofddorp (7621436). In afwachting van de herontwikkeling van het gebied wordt de exploitatie van het pand voortgezet. Op dit moment is voorzien dat de locatie in 2027 ingebracht gaat worden in de gebiedsontwikkeling, daarom zijn vanaf 2027 geen opbrengsten voor huur en servicekosten opgenomen.

4.

Diamantlaan 6 is verworven in het kader van gebiedsontwikkeling spoorzone Hoofddorp (7999895). In afwachting van de herontwikkeling van het gebied wordt de exploitatie van het pand voortgezet. Het tijdelijk exploitatieresultaat wordt ten laste gebracht van de reserve Schaalsprong (zie programma Ruimtelijke ontwikkelingen). Op dit moment is voorzien dat de locatie in de loop van 2026 ingebracht gaat worden in de gebiedsontwikkeling, derhalve is in 2026 geen exploitatiebegroting opgenomen. In 2026 zijn er lagere huuropbrengsten en in 2027 vervallen de huuropbrengsten helemaal.

5.

De geliberaliseerde pachtinkomsten en de inkomsten uit de verhuur van overige gronden over 2023, 2024 en 2025 laten zien dat meer inkomsten begroot kunnen worden.

6.

De Bedrijveninvesteringszone (BIZ) De Weeren is als nieuwe BIZ toegevoegd.

Lasten

1.

In verband met de gebiedsontwikkeling Pionier-Bolsterrein in Nieuw-Vennep vind in 2025 een grondverkoop plaats. In verband hiermee wordt de boekwaarde van deze grond afgeboekt. Deze verkoop is ook opgenomen als opbrengst in de begroting in 2025.

2.

Door de geplande inbreng van de panden Saturnusstraat 40-62 en Diamantlaan 6 te Hoofddorp vervallen de kapitaallasten van deze panden in 2027.

3.

De raad heeft bij de behandeling van de Voorjaarsrapportage 2025 het amendement 'NAVO-top: Ondernemers verdienen ook dekking' aangenomen en hiervoor in 2025 middelen opgenomen in de begroting. In 2026 vervalt dit budget.

4.

Zie voor een toelichting op de lasten Saturnusstraat 40-62 de toelichting opgenomen bij de baten.

5.

Door aanpassingen in de verdeling van personeel over de beleidsdoelen is de doorbelasting naar dit beleidsdoel in 2026 hoger geworden.

6.

Zie voor een toelichting op de lasten Bedrijveninvesteringszones de toelichting opgenomen bij de baten.

Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %

Figuur 72

Toelichting

Beïnvloedbaar

De beïnvloedbare lasten zijn lasten zoals het ontwikkelen van onderhouden van werklocaties maar ook het onderhouden van gronden en gebouwen.

Niet beïnvloedbaar

De niet-beïnvloedbare lasten zijn bijvoorbeeld lasten aan kapitaallasten.

Middellange termijn beïnvloedbaar

De lasten die op middellange termijn zijn te beïnvloeden zijn nutsvoorzieningen van gebouwen en de bijdragen aan Bedrijveninvesteringszones (BIZ'zen).

Ontwikkeling

Het deel niet beïnvloedbaar daalt in 2026 door de kosten Verkoop grond Pionier-Bols zoals beschreven bij de verschillenanalyse.