Beleidsdoel B: Versterken van de strategische positie en economische structuur via samenwerking in de regio, met inzet op nieuwe sectoren en goede maatschappelijke inpassing van de luchthavensector

Wat willen wij bereiken?

We werken aan een sterke economie die klaar is voor de toekomst. Daarbij kijken we goed naar waar bedrijven zich kunnen vestigen en hoe nieuwe werklocaties worden ingericht. We kiezen bewust. Kwaliteit, spreiding van sectoren en ruimte voor verschillende soorten bedrijven zijn belangrijk. De toekomstprofielen uit de Ruimtelijke Economische Uitwerking Werklocaties (REUW) zijn ons vertrekpunt. Samen met partners binnen en buiten de gemeente denken we na over belangrijke keuzes. Denk aan de verdeling van ruimte, meer groen, duurzamer bouwen, combinatie van functies en goede voorzieningen. Zo zorgen we voor voldoende passende ruimte voor bedrijven van de toekomst. We blijven ons onderscheiden als een sterke en maatschappelijk betrokken regio. Ook in een wereld die steeds sneller verandert.

Wat gaan wij daarvoor doen?

Vaste activiteiten

activiteit

toelichting

taakveld

We sturen op krachtige regionale samenwerking binnen de MRA en faciliteren deze.

In de regionale samenwerking MRA werken we onder andere samen met Amsterdam Economic Board en ROM-InWest aan onderwerpen die gemeentegrenzen overstijgen. We richten ons op duurzaamheid, economie, innovatie, mobiliteit en ruimtelijke vraagstukken, ook vanuit sociaal-maatschappelijk perspectief. Het Programma Amsterdam Logistics start in 2026 haar tweede termijn, waarbij we de uitkomsten van de strategische heroriëntatiestudie (2025) implementeren.

3.1

We zetten marketing, lobby en economische promotie in voor acquisitie en behoud van (inter)nationale bedrijven.

We zorgen ervoor dat bedrijven die hier gevestigd zijn, blijven en kunnen ontwikkelen. Ook willen we nieuwe bedrijven naar Haarlemmermeer halen, door promotie en versterking van ons vestigingsklimaat. Deze bedrijven dragen bij aan een sterke economie, conform onze Economische Koers.

We werken hierbij samen met relevante partners, zoals Amsterdam International Business, Amsterdam Airport Area.

3.4

We sturen op een goede balans tussen een gezonde leefomgeving en een duurzame economie.

We willen gezond en plezierig samenleven in een vitale gemeente. We zetten ons daarom op alle werklocaties en wijken in voor een gemeente waar onze inwoners gezond kunnen wonen, leven en werken mét economisch sterke, innovatieve en bereikbare centra, werklocaties en luchthaven. We stimuleren de lokale arbeidsmarkt.
Met betrekking tot de luchthaven vertegenwoordigen we de belangen van de gemeente bij het rijk in direct contact met de betrokken ministeries, via de Bestuurlijke Regie Schiphol en andere belangrijke belanghebbenden. We dragen voorstellen aan die bijdragen aan verbetering van de ruimtelijke ontwikkeling en de gezonde leefomgeving rondom de luchthaven bijvoorbeeld in de Luchtruimherziening en de actualisatie van het Luchthavenindelingsbesluit (LIB). Jaarlijks stellen we de rapportage luchthavenzaken op.

3.1

We versnellen de overgang naar een circulaire economie en ondersteunen passende initiatieven.

We focussen op circulair inkopen, duurzame voedselketens, hergebruik van afval en circulaire gebiedsontwikkeling. Het MKB dat duurzaam werkt, krijgt onze steun. We werken samen met netwerken zoals SHARE Meets, Circulair West en C-Creators. Zo helpen we bij groene projecten en maken we werkplekken klaar voor de toekomst. Bestaande programma's zoals MRA Circulaire Economie en het Convenant Houtbouw krijgen meer bekendheid. Circulariteit krijgt een plek in ons nieuwe monitoringsysteem.

3.1

Activiteiten in 2026

activiteit

onderwerp

toelichting

We ontwikkelen onze nieuwe toekomst-bestendige werklocaties

Resultaat

De gemeente werkt aan toekomstbestendige werklocaties door nieuwe locaties gefaseerd te ontwikkelen. Daarbij staan kwaliteit, ruimte-efficiëntie en aansluiting op veranderende marktomstandigheden centraal

Inhoud

We ontwikkelen nieuwe werklocaties, waaronder Schiphol Trade Park, Schiphol Logistics Park Midden, Beukenhorst Oost-Oost, Badhoevedorp Zuid en De President 2.0. Dit gebeurt in samenwerking met partners zoals SADC en volgens een stapsgewijze aanpak, waarin publieke doelen, innovatie en focus op groeisectoren worden meegenomen.

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 3.2) en het beschikbare budget van het Programma Toekomstbestendige werk- en winkellocaties.

We zetten een monitoring-instrument in bij de implementatie van het uitvoerings-programma van de Economische Koers.

Resultaat

Ontwikkelen en toepassen van een monitor die de voortgang en opbrengsten van de uitvoering van ons economisch beleid voor het Uitvoeringsprogramma Economische Koers en Werklocaties meet. Deze monitor kan worden gebruikt om beleid te sturen en te rapporteren aan ons college en de raad.

Inhoud

De zeven kwaliteitsdimensies die in onze Economische Koers 2024 zijn beschreven, zijn de leidinggevende indicatoren: economisch presterend; aandeel diversificatiesectoren, efficiënt ruimtegebruik, duurzaam & circulair, innovatief, sociaal en maatschappelijk verbonden, aantrekkelijk bedrijfsleven/werkgeverschap. Deze worden in de monitor nader gekwantificeerd in het kader van het versterken van de informatiewaarde.

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 3.1).

BBV indicatoren

Voor dit beleidsdoel zijn geen BBV indicatoren aanwezig.

Indicatoren Haarlemmermeer

Voor dit beleidsdoel zijn geen indicatoren beschikbaar.

Wat mag het kosten?

Tabel 63

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel B: Het versterken van onze strategische positie door samenwerking in de regio, met een focus op de logistiek, kennisintensieve en (inter)nationale dienstensectoren en op de maatschappelijke inpassing van de luchtvaart.

Baten

7

-

-

-

-

-

Lasten

2.083

3.735

2.840

2.511

2.511

2.024

Saldo

-2.076

-3.735

-2.840

-2.511

-2.511

-2.024

Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

7

0

0

0

0

0

8.1 Ruimtelijke ordening

1

0

0

0

0

0

Baten

7

0

0

0

0

0

2.1 Verkeer en vervoer

174

191

195

195

195

195

3.1 Economische ontwikkeling

1.025

2.618

1.715

1.386

1.386

899

3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

638

664

675

675

675

675

8.1 Ruimtelijke ordening

246

262

255

255

255

255

Lasten

2.083

3.735

2.840

2.511

2.511

2.024

Saldo van baten en lasten (B-L)

-2.076

-3.735

-2.840

-2.511

-2.511

-2.024

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2026

2027

2028

2029

Lasten

1. Regionale projecten versterking logistieke sector

1.234

-

-

487

2. Gewijzigde verdeling van personeelslasten

-286

329

-

-

Overig

-53

-0

-

-

Totaal Lasten

895

329

-

487

Lasten

1.

Dit betreft de inzet van de reserve Versterking van de (lucht)vrachtketen voor de dekking van goedgekeurde regionale projecten ter versterking van de logistieke sector. De projecten worden goedgekeurd door het Amsterdam Logictics Programma (ALP). Voor 2025 zijn de volgende projecten goedgekeurd: Smart Cargo Mainport Program fase 4 (€ 954.000), simulatietool Hogeschool van Amsterdam (€ 218.600), simulatietool Centrum voor Wiskunde en Informatica (€ 234.000), studie ALP (€ 45.000) en Connected Trade Corridor (€ 269.000). In totaal € 1,7 miljoen.
Voor de jaren 2026 tot en met 2028 wordt rekening gehouden met een subsidie van € 487.000 in de jaren 2026 tot en met 2028 voor het Smart Cargo Mainport Program fase 4.

2.

Door aanpassingen in de verdeling van personeel over de beleidsdoelen is de doorbelasting naar dit beleidsdoel in 2026 hoger geworden en in 2027 lager.

Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %

Figuur 73

Toelichting

Beïnvloedbaar

De beïnvloedbare lasten zijn uitgaven voor het Uitvoeringsprogramma Economische Koers en marketing en acquisitie.

Niet beïnvloedbaar

De niet-beïnvloedbare lasten zijn bijvoorbeeld subsidies van het Smart Cargo Mainport Program.

Middellange termijn beïnvloedbaar

De lasten die op middellange termijn zijn te beïnvloeden zijn lasten zoals bedrijfslidmaatschappen en contributies.

Ontwikkeling

Het deel niet beïnvloedbaar daalt in 2029 door de kosten Regionale projecten versterking logistieke sector zoals beschreven bij de verschillenanalyse.