Beleidsdoel A: Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer

Wat willen wij bereiken?

De neerwaartse trend in het aantal verkeersongevallen en verkeersslachtoffers stagneert, zowel in Nederland als in Haarlemmermeer specifiek. Zonder ingrijpen stijgt het aantal ongevallen en slachtoffers de komende jaren alleen maar, omdat er meer inwoners en bezoekers zullen zijn en daardoor veel meer verkeer (verkeersdruk). Wij focussen ons op de risico’s om waar mogelijk ongevallen te voorkomen (kijken door de voorruit). Daarbij vergeten wij niet om locaties waar al ongevallen gebeuren aan te pakken (kijken door de achteruitkijkspiegel) en houden wij oog voor de signalen en beleving die onze inwoners en ondernemers ons aanreiken (kijken door de zijruiten).

Wat gaan wij daarvoor doen?

Vaste activiteiten

activiteit

toelichting

taakveld

Pro-actief verbeteren van verkeersveilig gedrag

Samen met scholen, dorps- en wijkraden, verkeersorganisaties en Vervoerregio Amsterdam houden wij onze gemeente verkeersveilig via campagnes, educatie.

2.1

Duurzaam veilig inrichten van gemeentelijke wegen

Wij verbeteren de gemeentelijke wegen voortdurend door deze (her) in te richten volgens de meest recente handreiking van een duurzaam veilige weginrichting.

2.1

Handhaving op verkeersonveilig gedrag

Samen met handhavingsinstanties organiseren wij gerichte handhavingsacties en werken wij aan het plaatsen van (tijdelijke) verkeershandhavingscamera's (ook programma Veiligheid, taakveld 1.2).

2.1

Monitoren van verkeersonge-vallencijfers en -trends

Jaarlijks rapporteren wij via de Voortgangsrapportage Mobiliteit van juni over de meeste recente driejaarscijfers van verkeersongevallen (hotspots) op gemeentelijke wegen.

2.1

Activiteiten in 2026

activiteit

onderwerp

toelichting

Alle scholen en alle verkeers-deelnemers jaarlijks in aanraking brengen met verkeerseducatie

Resultaat

Verbeteren van de verkeersveiligheid door te sturen op (onveilig) gedrag.

Inhoud

Circa 90% van de ongevallen ontstaat door gedrag. Door verkeersdeelnemers bewust en onbewust op hun gedrag te wijzen, willen wij de verkeersveiligheid verbeteren. Hiervoor gaan wij in 2026 onder andere smileys (snelheidsdisplays) aanschaffen.

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 2.1).

Alle wegen met een snelheidslimiet van 30km/u of lager en 60km/u of lager voldoende veilig inrichten door middel van werk-met-werk maken.

Resultaat

Verbeteren van de verkeersveiligheid.

Inhoud

Een verkeersveilige gemeente begint bij een verkeersveilige weginrichting. In de LIOR zijn hiervoor richtlijnen opgenomen. Door bij onderhoudsprojecten de weg gelijktijdig verkeersveilig in te richten zorgen we voor een (verkeers)veiliger en toekomstbestendiger inrichting.

Financiën

Dit wordt gedekt vanuit het investeringskrediet uit het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit.

Aanleg fietsstraten Vijfhuizen en Zwanenburg

Resultaat

Verbeteren van de verkeersveiligheid in de directe leefomgeving.

Inhoud

Vanuit de Visie Ringdijk en Ringvaart (2017.0011195) willen wij de Ringdijk veiliger en attractiever maken voor (recreatieve) fietsers. In verschillende kernen doen wij dit door fietsstraten aan te leggen in het hart van de kern.

Financiën

Wij betalen deze activiteit uit de SPUK bijdragen vanuit de Rijksimpuls (taakveld 2.1).

Het aantal verwijtbare slachtoffers in de risicodoel-groepen op gemeentelijke wegen substantieel naar beneden brengen (minimaal 25% in 2030).

Resultaat

Verlagen van de verkeersslachtoffers in de risicodoelgroepen fietsers in de leeftijdsgroepen 12-24 jaar en 50+ jaar.

Inhoud

De groep fietsers in de leeftijdsgroepen 12-24 jaar en 50+ vormen de grootse risicodoelgroep. Deze slachtoffers hebben vaak indirect letsel doordat zij verkeerd vallen na een (eenzijdige) aanrijding. Door het gebruik van fietshelmen te stimuleren willen we voorkomen dat een (klein) ongeval tot ernstig (hoofd)letsel leidt. Hiervoor willen wij kortingsvouchers aanbieden.

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 2.1).

Alle hoofdfietsroutes veilig befietsbaar maken

Doel

Risicogestuurd verbeteren van verkeersveiligheid op hoofdfietsroutes.

Inhoud

De Vervoerregio Amsterdam maakt voordurend analyses van de verkeersveiligheid op fietspaden. Door deze te koppelen aan onze onderhoudsplanning kunnen wij kostenefficiënt de verkeersveiligheid op deze routes verbeteren. Daarom nemen wij deel aan het Programma Veilige Fietspaden van Vervoerregio Amsterdam.

Financiën

Dit wordt gedekt vanuit het investeringskrediet uit het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit.

BBV indicatoren

Voor dit beleidsdoel zijn geen BBV indicatoren aanwezig.

Indicatoren Haarlemmermeer

Weginrichting - slachtoffer op 30 km/u wegen

In 2030 zijn er geen verwijtbare slachtoffers meer op woonerven, schoolomgevingen en 30 km/u erftoegangswegen in woonwijken van onze gemeente.

Figuur 43

Ongevallen - slachtoffers (e)fiets

In 2030 is er minimaal 25% daling - maar wij streven naar 50% daling - van het aantal verwijtbare slachtoffers in de risicodoelgroepen (12 tot 24 jaar en 50+ op tweewielers) op gemeentelijke wegen ten opzichte van 2019. Het gaat hierbij om zowel om ernstige verkeersgewonden als verkeersdoden in de risicodoelgroepen.

Figuur 44

Verkeerseducatie

Uiterlijk in 2030 bieden alle scholen in het primair en voortgezet onderwijs in Haarlemmermeer minimaal één module verkeerseducatie aan in hun jaarplanning en zijn zij in het bezit van een Ster in het Verkeer!-verkeerslabel (geldt alleen primair onderwijs).

Figuur 45

Er is geen data van voor 2024 beschikbaar. Het jaar 2024 is daarmee de nulmeting.

Wat mag het kosten?

Tabel 33

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel A: Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer.

Baten

-

25

25

25

25

25

Lasten

1.273

1.606

1.697

1.726

1.631

1.627

Saldo

-1.273

-1.581

-1.672

-1.701

-1.606

-1.602

Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

2.5 Openbaar vervoer

0

25

25

25

25

25

Baten

0

25

25

25

25

25

2.1 Verkeer en vervoer

1.056

1.282

1.368

1.417

1.322

1.318

2.2 Parkeren

217

299

304

284

284

284

2.5 Openbaar vervoer

1

25

25

25

25

25

Lasten

1.273

1.606

1.697

1.726

1.631

1.627

Saldo van baten en lasten (B-L)

-1.273

-1.581

-1.672

-1.701

-1.606

-1.602

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2026

2027

2028

2029

Baten

Overig

-

-

-

-

Totaal Baten

-

-

-

-

Lasten

1. Motie 'Aanpak asociaal gedrag in verkeer'

-250

-

250

-

2. Gewijzigde verdeling van personeelslasten

163

-

-

-

3. Kapitaallasten

12

-48

-155

4

Overig

-16

20

-1

0

Totaal Lasten

-91

-29

94

4

Lasten

1.

Bij vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2025 heeft de raad de motie 'Aanpak asociaal gedrag in verkeer' aangenomen. De bijbehorende lasten voor 2026 en 2027 zijn in deze programmabegroting verwerkt, de mutatie voor 2025 zal worden verwerkt in de Najaarsrapportage 2025.

2.

Door aanpassingen in de verdeling van personeel over de beleidsdoelen is de doorbelasting naar dit beleidsdoel lager geworden.

3.

Door aanpassingen in investeringen zijn de kapitaallasten op dit beleidsdoel gewijzigd. De investeringen zijn gerelateerd aan de verkeersveiligheidsmaatregelen uit het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit.

Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %

Figuur 46

Toelichting

Beïnvloedbaar

De beïnvloedbare lasten zijn lasten zoals onderhoud aan bewegwijzering en verkeersmaatregelen.

Niet beïnvloedbaar

De niet-beïnvloedbare lasten zijn bijvoorbeeld kapitaallasten op verkeersveiligheidsmaatregelen.

Middellange termijn beïnvloedbaar

De lasten die op middellange termijn zijn te beïnvloeden zijn lasten zoals onderhoud aan bewegwijzering en verkeersmaatregelen.

Ontwikkeling

Het deel niet beïnvloedbaar stijgt in 2027 en 2028 door de kosten kapitaallasten zoals beschreven bij de verschillenanalyse.