Beleidsdoel B: De vervoersnetwerken zorgen in samenhang voor een goede bereikbaarheid die in balans is met de leefbaarheid

Wat willen wij bereiken?

Door de groei van het aantal inwoners en banen in Haarlemmermeer dient ook de mobiliteit uitgebreid te worden en op orde te blijven. Om de veranderende omgeving leefbaar te houden zullen de principes van de Netwerkstudie Haarlemmermeer worden gevolgd. De mobiliteitsvisie vormt daarbij het kader voor onze jaarlijkse activiteiten. We zorgen voor een omgeving waarin we prettig kunnen bewegen. Daarbij kiezen we voor passende parkeeroplossingen.

Wat gaan wij daarvoor doen?

Vaste activiteiten

activiteit

toelichting

taakveld

Beleidsontwikke-ling en toepassing Mobiliteit

We maken mobiliteitsbeleid en passen het vastgestelde beleid toe in nieuwe gebiedsontwikkelingen voor alle modaliteiten. Daarnaast waarborgen we onze bereikbaarheid bij regionale en nationale studies en uitwerkingsplannen.

2.1

Bijhouden van het verkeersmodel

We onderhouden ons deelregionaal verkeersmodel om huidige en toekomstige ontwikkelingen te kunnen toetsen met dit model.

2.1

Uitbreiden en op orde houden van de laadinfra-structuur

We werken aan een steeds groter laadnetwerk in de gemeente.

2.1

Beleidsontwikke-ling, beleidstoe-passing en toetsing parkeren en beheren openbare parkeer-faciliteiten.

We maken beleid en passen dit toe voor parkeren in Haarlemmermeert bijvoorbeeld bij (woningbouw)ontwikkelingen in de gemeente. Daarnaast beheren en onderhouden wij binnen deze kaders de openbare parkeerfaciliteiten.

2.2

Beleidstoe-passing openbaar vervoer en bevorderen vervoersrecht-vaardigheid

We onderzoeken de nieuwe (Hoogwaardige) Openbaar Vervoerverbindingen en knooppunten. Door het organiseren van het MeerOV-systeem houden wij kleine kernen en kwetsbare bestemmingen als seniorencomplexen bereikbaar en bevorderen daarmee de inclusiviteit.

2.5

Activiteiten in 2026

activiteit

onderwerp

toelichting

Uitrollen Programma SAM

Resultaat

Programma SAM (Strategisch Aanpak Mobiliteit) heeft tot doel om nieuwe woongebieden te ontsluiten en bereikbaar te maken met infrastructuur- en mobiliteitsmaatregelen.

Inhoud

Met dit programma starten wij de dertien mobiliteitsprojecten waarvoor in 2022 rijkssubsidie is toegekend voor de woongebieden en brengen deze tot uitvoering.

Financiën

Voor deze activiteit is incidenteel € 257.600 beschikbaar gesteld voor de jaren 2026 en 2027 (taakveld 2.1).

Deelnemen in project openbaar-vervoer-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer (OVAH)

Resultaat

Het verbeteren van de ontsluiting van Haarlemmermeer, het mogelijk maken van gebiedsontwikkelingen in het stationsgebied en het bijdragen aan het oplossen van de veiligheidsknelpunten op Schiphol.

Inhoud

Wij nemen deel in het project openbaarvervoerverbinding Amsterdam-Haarlemmermeer (OVAH) waarvoor er in 2026 een voorkeursbesluit moet volgen.

Financiën

Voor deze activiteit is incidenteel geld beschikbaar gesteld voor 2026 (€325.000), 2027 (€325.000) en 2028 (€283.000) (taakveld 2.5).

Opstellen van Mobiliteits programma’s van Eisen (MPvE’s)

Resultaat

Wij borgen de mobiliteit bij nieuwe gebiedsontwikkelingen.

Inhoud

Bij nieuwe gebiedsontwikkelingen leggen wij de kaders op het gebied van mobiliteit voorafgaand aan de ontwikkeling vast in een MpvE . Ontwikkelaars dienen zich bij de ontwikkeling aan dit MpvE te houden. Wij toetsen hieraan.

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting (taakveld 2,1).

Starten van nieuwe projecten uit het Uitvoerings-programma Mobiliteit (UPM)

Resultaat

Wij starten projecten uit het UPM om de gemeente bereikbaar te houden.

Inoud

In het UPM staan naast lopende projecten ook nieuwe projecten. Om deze nieuwe initiatieven tot project te maken, doorlopen we een wenselijkheids- en haalbaarheidsfase. Naast verkeerskundige onderzoeken worden ook bijvoorbeeld flora- en faunaonderzoeken gedaan.

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting ( taakveld 2.1).

BBV indicatoren

Voor dit beleidsdoel zijn geen BBV indicatoren aanwezig.

Indicatoren Haarlemmermeer

Voor dit beleidsdoel zijn geen indicatoren beschikbaar.

Wat mag het kosten?

Tabel 34

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel B: De vervoersnetwerken zorgen in samenhang voor een goede bereikbaarheid die in balans is met de leefbaarheid.

Baten

153

1.089

788

243

242

187

Lasten

4.701

6.663

6.113

5.770

5.988

5.279

Saldo

-4.548

-5.575

-5.325

-5.527

-5.746

-5.092

Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

1.2 Openbare orde en veiligheid

50

0

0

0

0

0

2.1 Verkeer en vervoer

69

1.025

702

157

157

101

2.2 Parkeren

8

0

0

0

0

0

2.5 Openbaar vervoer

27

64

86

86

86

86

Baten

153

1.089

788

243

242

187

0.4 Overhead

0

217

258

258

258

0

1.2 Openbare orde en veiligheid

1.461

516

676

676

676

676

2.1 Verkeer en vervoer

1.310

3.424

3.368

2.937

3.024

2.860

2.2 Parkeren

1.088

878

908

979

978

976

2.5 Openbaar vervoer

842

1.628

904

921

1.053

767

Lasten

4.701

6.663

6.113

5.770

5.988

5.279

Saldo van baten en lasten (B-L)

-4.548

-5.575

-5.325

-5.527

-5.746

-5.092

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2026

2027

2028

2029

Baten

1. SPUK duurzame infrastructuur

-

-350

-

-

2. Zero Emissie Zone Schiphol

-273

-188

-

-55

Overig

-28

-7

-1

-0

Totaal Baten

-301

-545

-1

-55

Lasten

1. SPUK duurzame infrastructuur

-

350

-

-

2. OV-Verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer

-

-

-

283

3. Zero Emissie Zone Schiphol

273

188

-

55

4. Strategische Aanpak Mobiliteit

-

-

-

258

5. Gewijzigde verdeling van personeelslasten

236

-

-

-

6. Kapitaallasten

-

-

-214

-

Overig

41

-194

-4

113

Totaal Lasten

550

344

-218

709

Baten

1.

Voor de inzet van de middelen uit de specifieke uitkering Tijdelijke stimuleringsregeling doelmatig en duurzaam gebruik verkeersinfrastructuur 2021 is een planning gemaakt. De inzet van deze incidentele middelen loopt tot en met 2026.

2.

Vanuit de regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) hebben wij middelen ontvangen voor het instellen van een Zero Emissie Zone op Schiphol. Ook van Schiphol ontvangen wij middelen. De inzet van de middelen is op basis van de planning geraamd en loopt tot en met 2028.

Lasten

1.

Zie voor een toelichting op de lagere lasten SPUK duurzame infrastructuur de toelichting opgenomen bij de baten.

2.

De middelen voor de OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer (OVAH) zijn incidenteel toegekend en lopen tot en met 2028.

3.

Zie voor een toelichting op de lagere lasten Zero Emissie Zone Schihol de toelichting opgenomen bij de baten.

4.

De middelen voor de Strategische Aanpak Mobiliteit zijn incidenteel toegekend.

5.

Door aanpassingen in de verdeling van personeel over de beleidsdoelen is de doorbelasting naar dit beleidsdoel lager geworden.

6.

Door aanpassingen in investeringen zijn de kapitaallasten op dit beleidsdoel gewijzigd.

Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %

Figuur 47

Toelichting

Beïnvloedbaar

De beïnvloedbare lasten zijn uitgaven zoals beleidsontwikkeling op mobiliteit en parkeren.

Niet beïnvloedbaar

De niet-beïnvloedbare lasten zijn bijvoorbeeld kapitaallasten voor mobiliteit en parkeren en subsidies vanuit een rijksbijdrage.

Middellange termijn beïnvloedbaar

De lasten die op middellange termijn zijn te beïnvloeden zijn de lasten van de pontverbinding Rijsenhout-Aalsmeer.

Ontwikkeling

Het deel niet beïnvloedbaar daalt in 2027 door de kosten van de SPUK duurzame infrastructuur zoals beschreven bij de verschillenanalyse. Relatief stijgt hierdoor het aandeel personeelskosten, nominaal (in bedragen) blijft dit aandeel ongewijzigd.