Totaaloverzicht: Wat mag het kosten?

Tabel 35

Bedragen × € 1.000.
Er kunnen afrondingsverschillen optreden.

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

Mobiliteit

Mobiliteit

Baten

153

1.114

813

268

267

212

Lasten

5.974

8.269

7.810

7.495

7.619

6.906

Saldo van baten en lasten (B-L)

Saldo

-5.821

-7.156

-6.997

-7.227

-7.352

-6.694

Reservemutaties

Onttrekking

259

301

440

-129

946

1.063

Storting

75

3.110

-

-

288

-

Resultaat (Saldo+O-S)

Saldo

-5.637

-9.965

-6.557

-7.356

-6.694

-5.632

Vergelijking over de jaren per beleidsdoel

Figuur 48

Legenda

Beleidsdoel A: Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer.

Beleidsdoel B: De vervoersnetwerken zorgen in samenhang voor een goede bereikbaarheid die in balans is met de leefbaarheid.

Toelichting reserves

Tabel 36

(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2026

2027

2028

2029

Onttrekking

Dekking afschrijvingslasten

440

-129

946

1.063

Totaal Onttrekking

440

-129

946

1.063

Storting

Dekking afschrijvingslasten

0

0

288

0

Totaal Storting

0

0

288

0

Onttrekkingen

Dekking afschrijvingslasten

De onttrekkingen betreft de dekking van afschrijvingslasten die uit bijdragen vanuit, met name, de bouwgrondexploitaties en anterieure overeenkomsten gedekt worden. Conform de voorschriften van het BBV mogen deze bijdragen, vanuit de reserve RIH, niet in één keer ten gunste van de betreffende investering worden gebracht. De economische levensduur moet gehanteerd worden, zowel voor de afschrijvingslast als de dekking uit de reserve.

Storting

Dekking afschrijvingslasten

In 2028 wordt een storting van een bijdrage uit de reserve Verbeteren stadscentrum Hoofddorp geraamd voor een deel van 35% co-financiering vanuit onze gemeente voor zeven infrastructuurprojecten in het Stadscentrum van Hoofddorp.