Onderdeel B: Uitkeringen gemeentefonds

Wat mag het kosten?

Tabel 67

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

Onderdeel B: Uitkeringen gemeentefonds.

Baten

280.881

293.031

300.290

301.890

297.890

304.940

Lasten

-

-

-

-

-

-

Saldo

280.881

293.031

300.290

301.890

297.890

304.940

Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

280.881

293.031

300.290

301.890

297.890

304.940

Baten

280.881

293.031

300.290

301.890

297.890

304.940

Saldo van baten en lasten (B-L)

280.881

293.031

300.290

301.890

297.890

304.940

Toelichting

De uitkeringen uit het gemeentefonds laten in vergelijking met de Voorjaarsrapportage 2025 het volgende beeld zien:

Tabel 68

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min = nadeel)

2026

2027

2028

2029

Voorjaarsrapportage 2025

295.350

295.050

299.650

306.050

Mutaties meicirculaire 2025

4.950

6.850

-1.750

-1.100

Afrondingsverschillen

-10

-10

-10

-10

Programmabegroting 2026-2029

300.290

301.890

297.890

304.940

Mutaties meicirculaire 2025

De algemene mutaties in de meicirculaire gaven per saldo een voordeel voor alle begrotingsjaren. De raad is hierover geïnformeerd in de brief van 25 juni 2025 (XS-25060201.1144). De voordelen worden met name veroorzaakt door een hoger dan verwacht volumeaccres en accres voor de loon- en prijsontwikkeling (LPO). Vanaf 2028 daalt de omvang van het gemeentefonds en daarmee de te ontvangen middelen voor onze gemeente. Dit wordt veroorzaakt doordat het Rijk verwacht dat de maatregelen uit de Hervormingsagenda Jeugd dan het beoogde effect zullen hebben en doordat het Rijk het besparingspotentieel van de hervormingsagenda met € 0,5 miljard heeft verhoogd. Dit leidt voor Haarlemmermeer tot een aanvullende taakstelling op de Hervormingsagenda Jeugd van ruim € 3 miljoen. Daarnaast vindt er vanaf 2028 een uitname uit het gemeentefonds plaats in verband met de invoering van een eigen bijdrage jeugdzorg en het sturen op de trajectduur jeugdzorg. De uitwerking hiervan is neutraal in verband met de te verwachten bijdrage/besparing.

Voordelen als gevolg van taakmutaties komen ten gunste van het betreffende beleidsdoel, ter uitvoering van de extra lasten van de betreffende taak. Bij een nadeel wordt het budget van het betreffende beleidsdoel verlaagd. In de meicirculaire waren de volgende taakmutaties opgenomen:

Tabel 69

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min = nadeel)

2026

2027

2028

2029

Kinderopvang pleegouders

24

24

25

26

Uitstel vervanging abonnementstarief Wmo

1.322

Wmo hulpmiddelen

58

Aanpassen regeling dienstverlening aan huis

11

11

12

12

BRP: centralisering inschrijving vergunninghouders

-71

-71

-71

-71

Jeugdhulp kinderen in een AZC

-26

-26

-26

-26

Armoedebestrijding kinderen

-30

-30

-30

-30

Antidiscriminatie voorzieningen

23

Impulsbudget sociale infrastructuur

336

336

336

336

Loon- en prijsbijstelling Participatie

533

543

576

564

Totaal mutaties

2.180

787

822

811

Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar de brief aan de raad over de meicirculaire 2025 (XS-25060201.1144).