Beleidsdoel A: Door woonbeleid en woningprogrammering voorwaarden scheppen voor voldoende en gedifferentieerde woningen. De woningvoorraad sluit aan op de behoeften van verschillende doelgroepen
Wat willen wij bereiken?
We realiseren een gemengd woningbouwprogramma naar eigendomscategorie en prijsklasse. We verhogen het aandeel betaalbare woningen in het woningbouwprogramma op basis van de regionale behoefte en afspraken. Zowel grote als kleine projecten moeten hieraan bijdragen. We zetten hiermee betekenisvolle stappen om toe te groeien naar 30% sociale huur in de woningvoorraad. Hiermee vergroten we de slaagkansen voor actieve woningzoekenden binnen de sociale huur. We zetten middelen in om betaalbare woningen betaalbaar te houden. Daarbij is ook de groeiende energiearmoede een aandachtspunt.
Wat gaan wij daarvoor doen?
Vaste ctiviteiten
activiteit | toelichting | taakveld |
---|---|---|
Afspraken met ontwikkelaars | In overeenkomsten met partijen die woningbouw ontwikkelen leggen wij de afspraken vast die nodig zijn om onze visie en beleidsdoelstellingen te bereiken. | 8.3 |
Regionale afstemming woonbeleid en woningbouw-opgave | Met het Rijk, de provincies en gemeenten in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) en de deelregio Amstelland-Meerlanden (AM) bespreken wij de voortgang van de woningbouwopgave. Ook het woonbeleid stemmen wij af met deze overheden. | 8.3 |
Beter benutten bestaande woningvoorraad | Wij onderzoeken mogelijkheden om bestaande woningen beter te benutten en gaan daarover in gesprek met verhuurders. | 8.3 |
Monitoring woonbeleid en woningbouw | In de Bestuurlijke Voortgangsrapportage Wonen en de Bouwmonitor monitoren wij de voortgang van woningbouwplannen en de realisatie van het woonbeleid. | 8.3 |
Activiteiten in 2026
activiteit | onderwerp | toelichting |
---|---|---|
Vergroten van het aanbod betaalbare woningen | Resultaat | Een hoger aandeel betaalbare woningen in nieuwbouwplannen. |
Inhoud | Tot in 2025 was ons beleid dat in woningbouwprojecten met meer dan 30 woningen minimaal 50% woningen in het goedkope en middeldure segment moeten worden gerealiseerd. In 2025 is in de Omgevingsvisie opgenomen dat wij dit aandeel willen verhogen. In het volkshuisvestingsprogramma wordt een concrete doelstelling opgenomen over het aandeel betaalbare woningen in nieuwe projecten. Ook in lopende projecten zetten wij waar mogelijk in op een verhoging van het aandeel betaalbare woningen. | |
Financiën | We betalen dit uit de reguliere begroting ( taakveld 8.3) | |
Woningaanbod voor bijzondere doelgroepen | Resultaat | Onderzoek naar huisvestingsbehoeften van verschillende doelgroepen. |
Inhoud | We streven naar een woningmarkt waarin het woningaanbod past bij de vraag. Wij sluiten geen doelgroepen uit. Enkele doelgroepen verdienen bijzondere aandacht. Dat zijn kleine huishoudens, (studerende) jongeren, starters en senioren die zorg nodig hebben. Wij onderzoeken de woningbehoeften van deze doelgroepen en richten ons woningbouwbeleid daarop in. | |
Financiën | We betalen dit uit de reguliere begroting ( taakveld 8.3) |
BBV indicatoren
Voor dit beleidsdoel zijn geen BBV indicatoren aanwezig.
Indicatoren Haarlemmermeer
Voor dit beleidsdoel zijn geen indicatoren beschikbaar.
Wat mag het kosten?
Tabel 46
(Bedragen × € 1.000) | JR2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel A: Door woonbeleid en woningprogrammering voorwaarden scheppen voor voldoende en gedifferentieerde woningen. De woningvoorraad sluit aan op de behoeften van verschillende doelgroepen. | Baten | 1.506 | 55 | 57 | 57 | 57 | 57 |
Lasten | 1.581 | 2.047 | 1.279 | 1.103 | 879 | 879 | |
Saldo | -75 | -1.991 | -1.222 | -1.046 | -822 | -822 |
Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld
(Bedragen × € 1.000) | JR2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 0 | 55 | 57 | 57 | 57 | 57 |
8.3 Wonen en bouwen | 1.506 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 1.506 | 55 | 57 | 57 | 57 | 57 |
8.3 Wonen en bouwen | 1.581 | 2.047 | 1.279 | 1.103 | 879 | 879 |
Lasten | 1.581 | 2.047 | 1.279 | 1.103 | 879 | 879 |
Saldo van baten en lasten (B-L) | -75 | -1.991 | -1.222 | -1.046 | -822 | -822 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Overig | 2 | - | - | - |
Totaal Baten | 2 | - | - | - |
Lasten | ||||
1. Huisvesting statushouders Planeetbaan 2 | 557 | - | - | - |
2. Huisvestingsopgave statushouders | 235 | 300 | - | - |
3. Flexwonen | - | - | 224 | - |
Overig | -25 | -124 | - | - |
Totaal Lasten | 767 | 176 | 224 | - |
Lasten | |
---|---|
1. | In 2023 en 2024 zijn er statushouders gehuisvest in het pand Planeetbaan 2 te Hoofddorp. Voor de gemaakte extra kosten ontvangen wij per gehuisveste statushouder een bijdrage van het COA. In 2025 zijn wij gestopt met deze huisvestingsvorm. |
2. | In de jaren 2025 en 2026 zijn incidenteel extra middelen beschikbaar gesteld voor de huisvestingsopgave statushouders. |
3. | In 2027 is er incidenteel budget beschikbaar voor flexwonen. Dit budget is bestemd voor de dekking van de exploitatiebijdrage van het flexwonencomplex Sarabande in de jaren 2027-2030. |
Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %
Figuur 55
Toelichting
Beïnvloedbaar
De beïnvloedbare lasten zijn onder andere exploitatielasten van flexwonen en budget asielopgave.
Niet beïnvloedbaar
De niet-beïnvloedbare lasten zijn bijvoorbeeld rente en afschrijvingslasten over vastgoed.
Ontwikkeling
Het deel beïnvloedbaar daalt door de kosten huisvestingsopgave asielzoekers zoals beschreven bij de verschillenanalyse. Relatief stijgt hierdoor het aandeel personeelskosten, nominaal (in bedragen) blijft dit aandeel ongewijzigd.