Beleidsdoel B: Door woonbeleid waarborgen van een toegankelijke en toekomstbestendige woningmarkt voor huidige en nieuwe inwoners van Haarlemmermeer

Wat willen wij bereiken?

We streven naar een woningmarkt waarin het woningaanbod past bij de vraag. Wij sluiten geen doelgroepen uit. Wel noemen wij enkele doelgroepen die bijzondere aandacht verdienen in de woonruimteverdeling. Wij zetten ons in voor een eerlijke verdeling van de schaarste en in het bijzonder voor de huisvesting van bijzondere doelgroepen (sociaal-medisch urgenten, statushouders en mensen die uitstromen uit maatschappelijke instellingen) en voor de opvang van Oekraïense ontheemden. Ook behoeft de (tijdelijke) huisvesting van arbeidsmigranten en woonwagenbewoners aandacht.

Wij rapporteren over de voortgang in de Bouwmonitor (10765305) en de Bestuurlijke Voortgangsrapportage Wonen (7650404). Verder werken wij mee aan het tweejaarlijkse onderzoek 'Wonen in de Metropoolregio Amsterdam' (11171154).

Wat gaan wij daarvoor doen?

Vaste activiteiten

activiteit

toelichting

taakveld

Uitvoeren regels woonruimte-verdeling

We zorgen voor een rechtvaardige en transparante verdeling van de schaarse sociale huurwoningen. Daarvoor bespreken we met corporaties hoe we een goede balans houden tussen de huisvesting van bijzondere doelgroepen en die van reguliere woningzoekenden.

8.3

Uitvoeren prestatie-afspraken

Samen met de woningcorporaties Ymere, Eigen Haard, DUWO, Woonzorg Nederland en Rochdale en met de huurdersorganisaties Vereniging Huurders Haarlemmermeer (VHH) en Alert voeren wij de Prestatieafspraken Haarlemmermeer 2024 tot en met 2027 uit. Wij verlenen subsidie aan VHH om haar in staat te stellen haar rol te vervullen.

6.1

Uitvoeren van de starterslening

Starters op de koopwoningmarkt die voldoen aan voorwaarden in de Verordening starterslening Haarlemmermeer 2020 kunnen een starterslening aanvragen. Wij toetsen de aanvragen aan de voorwaarden. Het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) verstrekt de leningen en int de rente en aflossing. SVn beheert ons fonds hiervoor.

8.3

Samenwerken aan wonen met zorg

We willen inwoners met een zorgbehoefte in staat stellen om langer of weer zelfstandig thuis te wonen. We werken hierin samen met onze partners om dit te realiseren en denken mee in het ontwikkelen van nieuwe woonconcepten.

8.3

Huisvesten statushouders, waaronder alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv)

We huisvesten statushouders, waaronder alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv). We huisvesten hen op een manier zodat zij kunnen werken aan hun integratie. We proberen zo goed mogelijk te voldoen aan de wettelijke taakstelling voor de huisvesting van statushouders. Hiervoor kijken we naar flexwoningen en naar woningen in de vrije, sociale en particuliere sector.

6.1 en 8.3

Uitvoeren Spreidingswet

We voeren de Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen uit (Spreidingswet). We realiseren voldoende opvangplekken voor asielzoekers en werken hiervoor samen in het Regionaal Programma Opvang en Asiel Kennemerland.

8.3

Activiteiten in 2026

activiteit

onderwerp

toelichting

Evaluatie van het puntensysteem voor woonruimte-verdeling

Resultaat

Inzicht in de effecten van het puntensysteem

Inhoud

Het puntensysteem dat in 2023 is ingevoerd, wordt op regionaal niveau geëvalueerd. In elk geval wordt onderzocht wat de effecten zijn op de kansen op een woning voor hen die deze het hardst nodig hebben. De evaluatie wordt gedaan door middel van data-analyse en interviews met betrokken partijen. Eind 2025 wordt besloten of er ook een enquête onder woningzoekenden zal worden uitgezet.

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting ( taakveld 8.3).

BBV indicatoren

Figuur 56

Nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningen

Wij willen tot 2040 minimaal 20.000 nieuwe appartementen en grondgebonden woningen bouwen, waarvan meer dan 3.000 in deze collegeperiode. De voortgang monitoren we aan de hand van drie indicatoren. Deze BBV indicator (Figuur 56 ) geeft het aantal nieuw gebouwde woningen per 1.000 (bestaande) woningen weer in vergelijking met Nederland, de Metropoolregio Amsterdam en met vergelijkbare gemeenten (typologie Waarstaatjegemeente.nl).

Indicatoren Haarlemmermeer

Figuur 57

Nieuwbouw: opgeleverd en planning

Van 2022 tot en met 2025 bouwen wij meer dan 3.000 woningen. Per jaar is de gemiddelde streefwaarde 750 nieuwbouwwoningen. Dit telt op tot 3.000. In 2026 worden naar verwachting 1.348 woningen opgeleverd waarvan 969 binnen de gebiedsontwikkeling Hyde Park in Hoofddorp en 114 binnen Wickevoort in Cruquius.

Aandeel nieuwbouwwoningen naar prijssegment

Voor de meeste woningen die in 2026 worden opgeleverd, gelden de regels die zijn vastgelegd in het Woonbeleidsprogramma Haarlemmermeer 2019-2025: Het verschil maken (2019.0058049). Hierin is opgenomen dat wij 50% van de nieuwbouwwoningen willen bouwen in het betaalbare segment. De eis om 50% betaalbaar te bouwen, geldt echter alleen voor projecten met meer dan 30 woningen. Onze nieuwbouw bestaat voor een aanzienlijk aandeel uit kleine projecten (21% van de opgeleverde woningen in 2023). In deze kleine projecten worden vaak minder of zelfs geen betaalbare woningen gebouwd. Het aandeel betaalbaar in alle projecten samen is mede daardoor lager dan 50%. Aanvullende informatie over woningbouwprojecten is te vinden in de Bouwmonitor die we jaarlijks opstellen.

We streven naar een groter aanbod van betaalbare huur- en koopwoningen. Helaas zien we dat het betaalbare woningaanbod nog meer onder druk is komen te staan, doordat de woningprijzen de afgelopen twee jaar verder zijn gestegen. De prijsklassen wijzigingen jaarlijks door inflatie en soms ook door beleidswijzigingen.

Tabel 47

Percentage woningaanbod per prijsklasse

2021

2023

Sociale huur1

23%

22%

Middeldure huur2

6%

4%

Goedkope koop3

8%

5%

Totaal

37%

31%

  1. Prijsklasse sociale huur tot € 752 (2021), tot € 808 (2023)
  2. Prijsklasse middeldure huur: € 752-€ 1.033 (2021), € 808 - € 1.123 (2023)
  3. Prijsklasse goedkope koop: tot € 296.000 (2021), tot € 355.000 (2023)

Met een groter aanbod van betaalbare huur- en koopwoningen denken we de zoektijden te kunnen verkorten.

Wachttijd en zoektijd sociale huurwoningen in jaren

Het aantal actief woningzoekenden en het aantal sociale verhuringen zijn een indicator van schaarste. Hierin maken we onderscheid tussen wachttijd (de inschrijftijd inclusief eventuele extra inschrijftijd op basis van overgangsregelingen) en zoektijd (het gemiddeld aantal jaren tussen de eerste reactie van de woningzoekende tot aan de toewijzing). We zien dat zowel de wachttijd als de zoektijd de afgelopen jaren licht is afgenomen. Kanttekening bij deze cijfers is dat begin 2023 het nieuwe woonruimteverdeelsysteem is geïntroduceerd. In het nieuwe systeem kun je door actief te zoeken, zoekpunten krijgen waarmee je meer kans maakt op een woning. Daardoor zijn de cijfers voor en na de introductie van het nieuwe puntensysteem moeilijk vergelijkbaar.

Aantal sociale verhuringen
Tabel 48

Aantal sociale verhuringen

2021

2022

2023

2024

Nieuwe verhuringen

756

801

694

762

Actief woningzoekenden

5.254

5.610

6.890

8.799

Wat mag het kosten?

Tabel 49

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel B: Door woonbeleid waarborgen van een toegankelijke en toekomstbestendige woningmarkt voor huidige en nieuwe inwoners van Haarlemmermeer.

Baten

4.325

3.979

3.661

3.741

4.713

343

Lasten

5.603

6.426

5.855

6.003

11.285

2.668

Saldo

-1.278

-2.447

-2.194

-2.262

-6.572

-2.324

Uitsplitsing baten en lasten naar taakveld

(Bedragen × € 1.000)

JR2024

2025

2026

2027

2028

2029

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

4.324

3.979

3.661

3.561

4.713

343

8.3 Wonen en bouwen

1

0

0

180

0

0

Baten

4.325

3.979

3.661

3.741

4.713

343

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

3.192

3.311

3.338

3.350

8.908

290

8.3 Wonen en bouwen

2.412

3.115

2.517

2.653

2.377

2.377

Lasten

5.603

6.426

5.855

6.003

11.285

2.668

Saldo van baten en lasten (B-L)

-1.278

-2.447

-2.194

-2.262

-6.572

-2.324

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2026

2027

2028

2029

Baten

1. Planeetbaan 2

-329

-100

1.151

-4.369

2. Regeling huisvesting aandachtsgroepen

-

180

-180

-

Overig

11

-0

1

-0

Totaal Baten

-318

80

972

-4.369

Lasten

1. Kapitaallasten

-

-

-6.424

8.359

2. Exploitatie Planeetbaan 2

-

-

866

190

3. Gewijzigde verdeling van personeelslasten

441

-

-

-

4. Regeling huisvesting aandachtsgroepen

-

-180

180

-

5. Planeetbaan 2

-

-

179

-

6. Wet betaalbare huur

116

-

-

-

7. Spreidingswet

109

-

-

-

Overig

-95

32

-83

69

Totaal Lasten

571

-148

-5.282

8.618

Baten

1.

Planeetbaan 2 te Hoofddorp is verworven in het kader van gebiedsontwikkeling Spoorzone Hoofddorp (2022.0002314). Dit perceel wordt ter zijner tijd herontwikkeld en wordt nu tijdelijk geëxploiteerd. Dit vindt plaats door de huurovereenkomst met het Centraal orgaan opvang asielzoeker (COA). Het inkomstenbedrag loopt jaarlijks geleidelijk af in verband met een contractueel lagere afname van het COA.
In 2028 wordt het pand uit de exploitatie genomen, met als voornemen het dan in te brengen in een nog te openen grondexploitatie. Hierdoor worden de huurinkomsten met € 2,6 miljoen verlaagd en de interne verkoopopbrengst van € 3,8 miljoen geraamd.
In 2029 vervalt het laatste deel van de huurinkomsten en de geraamde interne verkoopopbrengst.

2.

In 2027 ontvangen wij incidenteel een bijdrage van het Rijk in het kader van de regeling huisvesting aandachtsgroepen.

Lasten

1.

Door aanpassingen in investeringen zijn de kapitaallasten op dit beleidsdoel gewijzigd. Dit betreft de mutatie van de afboeking van het pand Planeetbaan 2. Een deel van deze afboeking wordt gedekt door een bijdrage uit de Algemene dekkingsreserve. De resterende waarde wordt ingebracht in een nog te openen bouwgrondexploitatie. Hiervoor is een opbrengst geraamd.

2.

De exploitatie van Planeetbaan 2 loopt jaarlijks geleidelijk af en naar verwachting ingebracht in een nog te openen grondexploitatie. Hierdoor vervallen geleidelijk de beheer- en exploitatielasten.

3.

Door aanpassingen in de verdeling van personeel over de beleidsdoelen is de doorbelasting naar dit beleidsdoel lager geworden.

4.

Zie voor een toelichting op de hogere lasten Regeling huisvesting aandachtsgroepen de toelichting bij de baten.

5.

Vanaf 2024 heeft het Rijk budget beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de wet betaalbare huur. De middelen van 2024 zijn incidenteel overgeheveld naar 2025.

6.

In 2025 heeft het Rijk incidenteel budget beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de spreidingswet.

Beïnvloedbaarheid lasten uitgedrukt in %

Figuur 58

Toelichting

Beïnvloedbaar

De beïnvloedbare lasten zijn exploitatie en onderhoudskosten voor vastgoed en overige uitgaven zoals kosten voor woonruimteverdeling.

Niet beïnvloedbaar

De niet-beïnvloedbare lasten zijn bijvoorbeeld rente over de uitstaande middelen bij SVn (Stichting Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten) en rente en afschrijvingskosten over vastgoed.

Middellange termijn beïnvloedbaar

De lasten die op middellange termijn zijn te beïnvloeden zijn verzekeringen van vastgoed, beleidsontwikkeling en subsidies.

Ontwikkeling

Het deel niet beïnvloedbaar stijgt in 2028 door de kosten Planeetbaan 2 zoals beschreven bij de verschillenanalyse.