Beleidsdoel A: Een veilige woon- en leefomgeving voor inwoners, ondernemers en bezoekers in de gemeente Haarlemmermeer.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
Onder dit beleidsdoel valt de aanpak van de ‘sociale veiligheid’. Wij willen bijvoorbeeld het aantal High Impact Crimes en de overlast door personen met verward gedrag verminderen. We willen en moeten voorkomen dat de onderwereld structureel verweven raakt met de bovenwereld waardoor de rechtsorde in gevaar kan komen. We willen dat de problematiek met betrekking tot extremisme en radicalisering in onze gemeente klein en beheersbaar blijft. Ook willen we samen met onze veiligheidspartners voor andere veiligheidsthema’s, zoals de aanpak van jeugdoverlast en evenementenveiligheid, andere activiteiten uitvoeren die bijdragen aan een veilige woon- en leefomgeving.
Activiteiten
- Verbeteren veiligheidsgevoel in eigen buurt
- Versterken van de keten ‘zorg-veiligheid’
- Aanpak ondermijning / georganiseerde criminaliteit
- Integraal samenwerken aan contraterrorisme, extremisme en radicalisering
- Uitvoeringsprogramma Veiligheid realiseren
Toelichting
1. Verbeteren veiligheidsgevoel in eigen buurt
Onze focus ligt op de aanpak van woninginbraken, straatroof, overvallen en geweld. Dit zijn de zogenaamde High Impact Crimes (HIC). In het Plan van aanpak High Impact Crimes 2019-2022 zijn onze activiteiten nader geconcretiseerd. In 2020 vervolgen wij het onderzoek naar onveiligheidsgevoelens in eigen buurt. Na afronding daarvan starten wij met het opstellen van een integraal plan van aanpak voor het verbeteren van veiligheidsgevoelens in eigen buurt. Ook op het bevorderen van de sociale- en fysieke kwaliteit en de verkeersveiligheid in buurten leggen wij de nadruk. In het Uitvoeringsprogramma Veiligheid zijn onze activiteiten nader geconcretiseerd.
2. Versterken van de keten ‘zorg-veiligheid’
Hierbij leggen wij onze focus op personen met verward gedrag, zorgmijders en mensen die niet op eigen kracht hulp kunnen vragen, kwetsbare inwoners met verminderde zelfredzaamheid en relationeel geweld. Wij investeren op de verbinding en het vertrouwen tussen de verschillende partijen vanuit het zorg- en veiligheidsdomein. We verbeteren de regie op gemeenschappelijk gedragen plannen. In het Uitvoeringsprogramma Veiligheid zijn onze activiteiten nader geconcretiseerd.
3. Aanpak ondermijning / georganiseerde criminaliteit
Onze focus ligt op de aanpak van woon- en adresfraude, criminele samenwerkingsverbanden, (verouderde) bedrijventerreinen en drugsproductie en -handel. Wij nemen deel aan alle casuïstiek van het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) en dragen daar onze signalen van georganiseerde criminaliteit aan. We gaan Outlaw Motor Gangs tegen via een persoonsgerichte en locatiegerichte aanpak. We voeren de beleidsregels van de Wet Bibob uit en handhaven ons drugsbeleid. We gaan illegale prostitutie tegen en zorgen voor toezicht bij seks- en escortbedrijven. In het plan van aanpak ondermijning 2019-2022 zijn onze activiteiten nader geconcretiseerd.
4. Integraal samenwerken aan contraterrorisme, extremisme en radicalisering (CTER)
Op basis van de Nota stand van zaken uitvoering plan van aanpak radicalisering 2018 en uitgaande van de Kadernota Integrale Veiligheid 2018-2022, ontwikkelen we ons beleid in 2020 door. Wij zorgen voor korte lijnen tussen CTER professionals en een goede informatiedeling en netwerkbenadering. We borgen CTER en polarisatie in beleidsplannen van alle organisaties die een rol hebben in de aanpak. We zorgen voor periodieke afstemming tussen alle intern en extern betrokken partijen. We leggen een focus op het voorkomen van polarisatie en ook op preventie -, detectie - en repressie van radicalisering. In het Uitvoeringsprogramma Veiligheid zijn onze activiteiten nader geconcretiseerd.
5. Uitvoeringsprogramma Veiligheid realiseren
Naast de vier raadsprioriteiten voeren wij samen met onze veiligheidspartners een grote hoeveelheid andere activiteiten uit die bijdragen aan onze maatschappelijke opgave. Het gaat hier bijvoorbeeld om de thema’s aanpak van jeugdoverlast, veilig ondernemen en veilige evenementen. Onze handhavers en de wijkagenten spelen hierbij een belangrijke rol door informatiegestuurd en gebiedsgericht samen te werken. Ook de actieve participatie van inwoners en ondernemers ontwikkelen wij door.
Tabel 32 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel A: Een veilige woon- en leefomgeving voor inwoners, ondernemers en bezoekers in de gemeente Haarlemmermeer. | Baten | 994 | - | - | - | - | - |
Lasten | 2.652 | 1.710 | 1.841 | 1.840 | 1.840 | 1.839 | |
Saldo | -1.658 | -1.710 | -1.841 | -1.840 | -1.840 | -1.839 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Tabel 33
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
Handhaving ongewenst taxi aanbieden Schiphol | -152 | - | - | - |
Overheveling budget aanpak radicalisering | 123 | - | - | - |
Gewijzigde verdeling van personeelslasten | -85 | - | - | - |
Overig | -16 | 0 | 1 | 0 |
Totaal Lasten | -130 | 0 | 1 | 0 |
Tabel 34
Lasten |
---|
In 2019 is het budget voor de salariskosten van de handhavers op Schiphol gebaseerd op de werkelijke bezetting en salariskosten. Vanaf 2020 sluiten we aan op de organisatie brede werkwijze waarbij het budget gebaseerd is op de formatie en het maximum van de betreffende salarisschalen. |
Bij de Jaarstukken 2018 is incidenteel budget, bestemd voor de aanpak van radicalisering en jihadisme, overgeheveld naar 2019. |
Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van extra doorbelasting in 2020 op dit beleidsdoel. |