Beleidsdoel A: Haarlemmermeer is een aantrekkelijke, toekomstbestendige en veilige vestigingsplaats voor kleine en (middel)grote ondernemingen.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

De huidige en toekomstige economische dynamiek in de gemeente en metropoolregio levert nieuwe en andersoortige kansen en uitdagingen op dan voorheen. Hierbij valt te denken aan datagedreven economie, de robotisering, de vergrijzing en de klimaatverandering. Het gemeentelijk beleid moet flexibel zijn om goed aan te sluiten op de ontwikkeling van de wensen van zowel ondernemers als hun klanten. We richten ons zowel op het toekomstbestendig ontwikkelen van nieuwe werklocaties als op het herstructureren, transformeren en verduurzamen van bestaande locaties. Nog meer dan in het verleden worden de functies werken, wonen en de gewenste voorzieningen in samenhang ontwikkeld met als doel een goede werk- en verblijfsomgeving te bieden. We zetten in op de transitie naar een circulaire samenleving. Om onze welvaart en welzijn op het gewenste peil te houden zullen we anders moeten omgaan met de middelen die onze welvaart totstand brengen. Aan de verschillende vraagstukken wordt integraal gewerkt, dat wil zeggen dat wordt samengewerkt met betrokkenen.

Activiteiten

  1. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van het startend ondernemerschap en Midden- en Klein Bedrijf (MKB) om zich krachtig te ontwikkelen en te innoveren
  2. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van de agrarische sector in de omslag naar duurzame en sterke landbouw
  3. Invulling geven aan korte en lange termijn arbeidsmarktbeleid
  4. Verbeteren kwaliteit werklocaties en de aansluiting van het aanbod op de veranderde vraag
  5. Het ondersteunen en faciliteren van ontwikkelingen in het aanbod commerciële voorzieningen
  6. Economische research en gegevensbeheer
  7. Beheren en onderhouden van vastgoed niet voor de openbare dienst bestemd

Toelichting

1. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van het startend ondernemerschap en MKB om zich krachtig te ontwikkelen en te innoveren

Ondernemers kunnen voor vragen aan de gemeente terecht op onze website haarlemmermeergemeente.nl bij het virtuele Ondernemersplein, de portal hlmrmeer.nl en het Ondernemersplein in het raadhuis. Met het project '155 Help een bedrijf' worden de maatschappelijke kosten van een faillissement voorkomen of gereduceerd. We zijn groot voorstander van Bedrijveninvesteringszones (BIZ). Continuering vindt plaats van de BIZ op het bedrijventerrein Spoorzicht in Nieuw-Vennep, het centrumgebied Hoofddorp Centrum, bedrijventerrein De Hoek en op Cruquius. Ook start de BIZ op bedrijventerrein Graan voor Visch Zuid. De gemeente heft jaarlijks op verzoek van de ondernemers een bedrag, welke vervolgens als subsidie wordt uitgekeerd aan de opgerichte BIZ-ondernemersvereniging of - stichting. Zo investeren ondernemers gezamenlijk in leefbaarheid, veiligheid, ruimtelijke kwaliteit en economische ontwikkeling.
Zelfstandige professionals (ZP’ers) ondersteunen wij door bijvoorbeeld hulp en advies bij het starten en het bieden van kansen bij onze aanbestedingen. Door de coronacrisis zijn er zware tijden aangebroken voor veel ZP’ers. Een regeling om zelfstandigen financieel te ondersteunen is de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo), deze voeren we uit. We faciliteren actief netwerken van ZP’ers en continueren het bijeenbrengen van starters in netwerkbijeenkomsten. Het in 2015 gestarte traject ZAAI voor startende en groeiende ondernemers (korter dan drie jaar actief) wordt ook deze bestuursperiode voortgezet. Naast bovenstaande zullen we in onze contacten met het bedrijfsleven waaronder de partners Haarlemmermeers Ondernemers Platform (HOP), MKB Nederland en de verenigde horecaondernemers blijven kijken naar mogelijkheden om de ondersteuning aan het MKB verder te verbeteren.

2. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van de agrarische sector in de omslag naar duurzame en sterke landbouw

De agrarische sector is een private economische sector in het belang van de voedselproductie. Daarnaast spelen de agrariërs een belangrijke rol in het beheer van het authentieke Haarlemmermeerse landschap. We zien het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de sector en de overheid om de land- en tuinbouw in Haarlemmermeer vitaal te houden in het belang van en in balans met de culturele en recreatieve betekenis van het landschap.

Daarom blijven wij in dialoog met de agrarische sector om te onderzoeken welke condities daarvoor nodig zijn. In de Omgevingsvisie hebben we al aangegeven dat de agrarische sector met een grote transitieopgave te maken heeft als gevolg van onder andere de stikstofproblematiek, verdergaande verstedelijking, klimaatadaptatie en het verlies aan biodiversiteit. Mogelijk is nieuw beleid of een polderpact nodig. In de Omgevingsvisie wordt hier in hoofdlijnen op ingegaan.

3. Invulling geven aan korte en lange termijn arbeidsmarktbeleid

We vinden het belangrijk dat iedereen zo veel mogelijk in een eigen inkomen kan voorzien. Het arbeidsmarktbeleid in dit programma is daarom nauw verbonden met de activiteiten uit het programma Zorg en Werk.

In de huidige snel veranderende (en door de coronacrisis veranderde) arbeidsmarkt is goede scholing (Leven Lang Ontwikkelen) belangrijk. We willen dat inwoners goed zijn opgeleid, voor zowel de huidige banen als de arbeidsmarkt van de toekomst. Het gaat hierbij niet alleen om reguliere scholing, maar ook om her-, bij- en omscholing. De nauwe samenwerking met onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven vinden we daarbij belangrijk.

Een krappe arbeidsmarkt vinden we momenteel in de onderwijssector, de zorgsector en bij technische beroepen. In al deze sectoren werken we nauw samen met bedrijven, belangenverengingen en de onderwijsinstellingen (van basisonderwijs tot en met academisch onderwijs). In de Alliantie Arbeidsmarkt & Onderwijs ontmoeten gemeente, bedrijfsleven en onderwijsinstellingen elkaar en is er aandacht voor kansen en uitdagingen. Er is een directe koppeling met onze Lokale Educatieve Agenda en het MRA-programma ‘House of Skillsʼ. Ook nemen we deel aan de Alliantie Sterk Techniek Onderwijs (STO) en doen we mee in het ‘Regionaal Werkcentrum Groot Amsterdam’, dat zich richt op werk-naar-werk-trajecten en werkgeversondersteuning.

4. Verbeteren kwaliteit werklocaties en de aansluiting van het aanbod op de veranderde vraag

Met de nieuwe Strategie Werklocaties Haarlemmermeer hebben wij de kaders aangegeven voor de komende jaren. Samenwerking tussen private en publieke partijen in de regio is hierbij essentieel. We werken aan het leggen van een stevige basis voor toekomstbestendige werklocaties in Haarlemmermeer. Om de kwaliteit van de werklocaties te verbeteren stimuleren we het circulair ontwikkelen van werklocaties zodat deze toekomstbestendig worden. Ook bij herstructurering van werklocaties werken we aan toekomstbestendigheid en het verduurzamen van bedrijven. Dit doen wij samen met de terreinen waar een parkmanagementvereniging of BIZ is ingesteld. Wij continueren onze aanpak van het herstructureren en (re)vitaliseren van werklocaties. We werken verder aan het inmiddels opgebouwd netwerk van bedrijvenparken, ondernemers(verenigingen) en instellingen die willen verduurzamen. We werken daarin nauw samen met (uitvoerings)partners die daarbij ondersteunen, zoals HOP, Meerlanden, Tegenstroom, SADC, Projectbureau Herstructurering Bedrijventerreinen, Omgevingsdienst en NMCX. We creëren aantrekkelijke woon-, werk- en leefmilieus door het stimuleren van marktpartijen tot kantorentransformatie, sloop, nieuwbouw en functiemenging. Dit doen we door andere de samenwerking binnen Plabeka en de AM-regio.

5. Het ondersteunen en faciliteren van ontwikkelingen in het aanbod commerciële voorzieningen

In december 2019 is het 'Beleid voor commerciële voorzieningen; regels en ruimte' na een participatietraject vastgesteld door de raad. Centrale doel van het beleid is de realisatie van een toekomstbestendige voorzieningenstructuur waarbinnen ruimte bestaat voor ondernemerschap, dynamiek en innovatie. Per centrum is de koers aangegeven, naast beleidsregels en pijlers. We geven uitvoering aan dit beleid door ruimtelijke ontwikkelingen, waaronder initiatieven voor (her)ontwikkeling en functiewijzigingen, te begeleiden en te stimuleren om tot toekomstbestendige locaties te komen. Deze koers en maatregelen zijn in lijn met de projecten, gebiedsontwikkelingen en processen die reeds opgepakt worden zoals bijvoorbeeld het programma Stadscentrum Hoofddorp en de centrumontwikkelingen in Badhoevedorp en Nieuw-Vennep. Vanaf 2020 actualiseren we de uitvoeringsprogramma´s voor de centra. Doel van de vernieuwing van het uitvoeringsprogramma voor centra is een gezamenlijke update vaststellen en uitvoeren voor de komende jaren met betrokkenen (vastgoed, ondernemers, gemeente en andere betrokkenen).

6. Economische research en gegevensbeheer

Dit betreft onderzoek, analyse en publicatie van werkgelegenheidsstatistieken en andere economische rapportages zowel nationaal, regionaal als lokaal. Ook houden wij jaarlijks een enquête onder de Haarlemmermeerse ondernemers met vragen omtrent werkgelegenheid en vestigingsklimaat. De mutaties in werkgelegenheid en leegstand bij ondernemers, kantoren en winkels worden gemonitord en geanalyseerd om beleid te evalueren en te ontwikkelen.

7. Beheren en onderhouden van vastgoed niet voor de openbare dienst bestemd

Het betreft enkele objecten die om strategische of andere bijzondere redenen eigendom van de gemeente zijn. Bijvoorbeeld om de bijzondere aard of gebruik van het object (monument, kinderdagverblijf of (dienst)woning en dergelijke).

Tabel 65 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2019

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel A: Haarlemmermeer is een aantrekkelijke, toekomstbestendige en veilige vestigingsplaats voor kleine en (middel)grote ondernemingen.

Baten

4.260

3.682

3.300

3.093

3.093

3.093

Lasten

8.154

7.304

6.822

6.803

6.763

6.757

Saldo

-3.894

-3.622

-3.522

-3.710

-3.670

-3.664

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2021

2022

2023

2024

Baten

Pachtopbrengsten

-294

-202

-

-

Aanleg glasvezel

-70

-

-

-

Overig

-18

-5

-

-

Totaal Baten

-382

-207

-

-

Lasten

Gewijzigde verdeling van personeelslasten

302

14

-

-

Aanleg glasvezel

70

-

-

-

Verminderen bijdragen netwerken ondernemers

35

-

-

-

Overig

75

5

40

6

Totaal Lasten

482

19

40

6

Baten

De pachtovereenkomsten voor agrarische gronden zijn in 2019 opnieuw aanbesteed (nota van B&W 2019.0053136). Dit leidt tot hogere opbrengsten dan voorheen. Daarnaast is de looptijd van pachtovereenkomsten divers met als gevolg dat de opbrengsten per jaar variëren.

Tegenover de kosten voor de aanleg van glasvezel in het buitengebied en de kleine kernen van Haarlemmermeer staan inkomsten in de vorm van legesinkomsten van € 45.000 en een terugbetaling van een eerder verstrekte bijdrage aan een derde partij.

Lasten

Dit betreft de aanleg van glasvezel in het buitengebied en de kleine kernen van Haarlemmermeer. De kosten voor de uitvoering hebben betrekking op het houden van toezicht.

Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van lagere doorbelasting in 2021 op dit beleidsdoel.
Dit wordt met name veroorzaakt door een verschuiving van toegerekende uren van dit beleidsdoel naar het programma Ruimtelijke ontwikkeling.

Door de gemeente worden netwerken van ondernemers ondersteund met een jaarlijkse bijdrage. Dit betreft onder andere Share, Meerbusiness en See More City Guide. Zowel Share als Meerbusiness zijn uit de opstartfase en meer zelfstandig (hebben ook andere inkomstenbronnen), waardoor er minder geld van de gemeente nodig is. Dit geeft vanaf 2021 een voordeel en is onderdeel van de ombuigingen waartoe bij de Voorjaarsrapportgage 2020 is besloten.