Beleidsdoel B: Het versterken van onze strategische positie door samenwerking in de regio, met een focus op de logistiek, kennisintensieve en (inter)nationale dienstensectoren en op de maatschappelijke inpassing van de luchtvaart.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
De (internationale) concurrentie gaat steeds meer over metropolen en deze beïnvloeden ook de nationale economie. Hiermee is er een gedeeld belang in de MRA om de economische positie van de regio te versterken. Wij werken daarom samen met aangrenzende gemeenten, provincies, Rijksoverheid, private partijen en kennisinstellingen bij voor ons belangrijke vraagstukken. Wij zorgen ervoor goed vertegenwoordigd te zijn in de verschillende regionale samenwerkingsstructuren.
Op economisch gebied wordt in de MRA in verschillende gremia gewerkt:
- In het Platform Economie werken we samen aan opgaven die voortkomen uit veranderingen in de regionale economische structuur.
- De Amsterdam Economic Board (AEB) heeft tot doel welvaart en welzijn in de MRA toekomstbestendig te versterken middels samenwerking van bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen met als inzet innovatie en economische ontwikkeling.
- Amsterdam InBusiness (AIB) is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Amstelveen, Amsterdam, Almere en Haarlemmermeer dat de acquisitie en het relatiebeheer van internationale investeerders en bedrijven in de MRA op zich neemt.
De mainport Schiphol is een belangrijke aanjager van de Haarlemmermeerse economie. Wel moeten leefbaarheid en groei van de luchthaven in balans met elkaar zijn.
Wij willen samen met alle belanghebbenden in de regio de verwevenheid en wisselwerking tussen de luchthaven Schiphol, de economie en de kwaliteit van de leefomgeving verder ontwikkelen. Het verder onderzoeken van de mogelijkheden van toepassing van geluidsadaptief bouwen is daar onderdeel van. Bij verdere ontwikkeling van de luchthaven heeft veiligheid de hoogste prioriteit. Een internationaal sterke luchthaven heeft een sterke regio en daarmee ook een sterke gemeente nodig. Haarlemmermeer neemt met dit doel deel aan de besluitvormingstrajecten rondom de ontwikkeling van Schiphol. Daarmee zijn wij in staat mede richting te bepalen.
Activiteiten
- Het sturen op een kwalitatief sterke regionale hotelmarkt
- Een leidende rol spelen binnen de regionale logistieke sector
- Het stimuleren van regionale en Europese samenwerking in de transitie naar een circulaire economie
- Economische Agenda Amstelland-Meerlanden
- Het actualiseren van de Plabeka-afspraken
- Gezamenlijke internationale marketing en acquisitie
- Het regionaal monitoren van commerciële voorzieningen
- Het positief ontwikkelen van de verwevenheid tussen luchthaven en samenleving
Toelichting
1. Het sturen op een kwalitatief sterke regionale hotelmarkt
Met de hotelstrategie wordt niet langer ingezet op een algehele stimulering van hotelontwikkeling, maar wordt regionaal ingezet op hotelontwikkelingen die aansluiten bij de economische ontwikkeling van de regio en die een divers maar gebalanceerd aanbod tot gevolg hebben. De Regionale Hotelstrategie, als onderdeel van de Strategische Agenda Toerisme in de MRA 2025, beoogt spreiding van nieuwe hotels in de regio te bevorderen. We werken in regionaal verband met een ‘operationeel plan MRA Ontwikkelkader en expertteam verblijfsaccommodaties’. Nieuwe hotelontwikkelingen groter dan 50 slaapplaatsen worden getoetst aan de hand van kwalitatieve criteria en een niet-bindend advies van een expertteam. Een van de achtergrondredenen is de Ladder van Duurzame Verstedelijking en de Provinciale Ruimtelijke Verordening (PRV). Grotere hotelontwikkelingen worden in 2021 regionaal afgestemd. In 2021 wordt uitvoering gegeven aan het verblijfsaccommodatiebeleid gemeente Haarlemmermeer 2020-2025. Het doel is een kwalitatieve en gediversifieerde verblijfsaccommodatiesector, met de juiste accommodatie op de juiste plek. Toeristen die in de regio verblijven kunnen een bijdrage leveren aan het versterken van lokale voorzieningen. Uiteraard zijn de economische aspecten een belangrijke drijfveer voor dit soort ontwikkelingen.
2. Een leidende rol spelen binnen de regionale logistieke sector
De logistieke sector is van groot belang voor Haarlemmermeer. We vinden het daarom belangrijk een rol in te nemen binnen het regionale cluster logistiek. De Amsterdam Logistics Board komt sinds september 2019 weer bij elkaar onder voorzitterschap van Schiphol. De wethouder luchthavenzaken heeft hierin zitting. In het Programmateam Amsterdam Logistics onder voorzitterschap van SADC werken bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid samen aan gemeenschappelijke speerpunten voor een bloeiende, innovatieve logistiek in de MRA.
De gemeente Haarlemmermeer heeft van het ministerie van Economische Zaken (EZ) de beschikking gekregen over € 11 miljoen rijksbijdrage. Dit geldt was bestemd voor het project HST Cargo (wat geen doorgang meer vindt). Met instemming van het ministerie van EZ zijn in opdracht van de gemeente Haarlemmermeer de mogelijkheden onderzocht, op basis van geactualiseerde marktontwikkelingen in luchtvracht en logistiek, voor een nuttige besteding van de beschikbare middelen. In 2018 is besloten deze middelen deels te besteden aan het Smart Cargo Mainport Program. In de komende periode zal worden bekeken hoe de middelen verder te besteden in dezelfde lijn als het doel van het voormalige HST-Cargo project.
3. Het stimuleren van regionale en Europese samenwerking in de transitie naar een circulaire economie
Met de nieuwe MRA-agenda 2.0 van de MRA bundelt de regio de gezamenlijke overheidskracht en is de MRA samenwerkingspartner voor partijen op gemeentegrens-overstijgende onderwerpen, die raken aan de (internationale) concurrentiepositie, de innovatiekracht en de toekomstbestendigheid van de regio. Op economisch gebied vervult de MRA een voortrekkersrol in de kennis- en circulaire economie. We dragen actief bij aan de internationale netwerkontwikkeling en strategische positionering van de Metropool Amsterdam in Europa. Met publieke -, private - en kennispartijen stimuleren wij oplossingen voor de beperkte beschikbaarheid van grondstoffen en dragen we bij aan innovatie en nieuwe bedrijvigheid in de eigen regio. Dat biedt kansen voor profilering voor bedrijven, aanhaken van start-ups en toegang tot belanghebbenden en financierders. We geven bestuurlijk vorm aan het MRA-Ontwikkelprogramma Circulaire Economie en werken samen binnen de programmalijnen: circulaire inkoop en aanbesteding, materiaalstromen en bouw/gebiedsontwikkeling.
4. Economische Agenda Amstelland-Meerlanden
Wij willen de Economische Agenda als kracht van Amstelland-Meerlanden (AM) nog beter benutten. De samenwerking is gericht op het creëren van een economisch vitale omgeving in AM, voor een economie die zich daarin voortdurend verder weet te ontwikkelen. De samenwerking richt zich op behoud en versterking van een goed klimaat voor bedrijven van starters tot mainports. De eigen economische kracht van AM wordt gevonden in de thema’s duurzame en circulaire economie, toerisme, Greenport, Schiphol, Plabeka en startende ondernemers en arbeidsmarkt. Dit zijn thema’s die de deelregio uniek maken of waarop juist nog veel potentieel te verzilveren is. Het zijn stuk voor stuk thema’s die gemeentegrenzen overschrijden, maar waarbinnen de AM wel duidelijk kan en moet maken wat haar prioriteit(en) en ambitie is.
5. Het actualiseren van de Plabeka-afspraken
Op dit moment is de derde Uitvoeringsstrategie Plabeka van kracht. Inmiddels zijn er aanleidingen tot bijstelling van het bestuurlijke afsprakenkader. Zo laten de Plabeka-monitor en de ‘Economische Verkenning MRA’ trends en ontwikkelingen zien die afwijken van de aannames die aan de Uitvoeringsstrategie Plabeka 3.0 ten grondslag lagen. In het programmateam Plabeka wordt het gesprek gevoerd over een aantal lopende trajecten: de nieuwe MRA-vraagramingen, het mogelijk bijstellen van de bestuurlijke afspraken Plabeka 3.0 en de ambitiekaarten. Bij het maken van de Plabeka Monitor 2018 is geconstateerd dat er in de deelregio’s behoefte is om 10 tot 20 jaar vooruit te kijken, aan kwalitatieve duiding van huidige (ruimtelijk-)economische ontwikkelingen en aan een strategisch-economische koers voor de MRA. Naar aanleiding hiervan is het Programmateam Plabeka gestart met het maken van de ‘Ambitiekaart Plabeka’.
6. Gezamenlijke internationale marketing en acquisitie
Met betrekking tot de diversificatie opgave richten wij ons voor het internationale investeringsklimaat met name op “Internationaal Hoofdkantoor”-functie en de sectoren “ICT (Tech)”, “Life Sciences & Health”, “Consumergoods”. Dit doen wij in onze communicatie, de acquisitie van bedrijven, alsmede door focus te leggen op de belangrijkste al gevestigde bedrijven van deze sectoren. Internationaal dragen wij Haarlemmermeer uit als Amsterdam Airport City binnen de MRA, met haar unieke specifieke investeringsklimaat. Dit begrip wordt ingezet bij de acquisitie van internationale investeerders die zich oriënteren in de regio, alsmede bij de al gevestigde investeerders in onze gemeente (behoud en uitbreidingen). Wij werken nauw samen met verschillende externe dienstverleners zoals: fiscalisten, accountants, advocaten, vastgoedpartijen, recruiters, onderwijsinstellingen, brancheverenigingen en belangenorganisaties. Verder coöpereren wij in regioverband voor de acquisitie en behoud van internationale investeerders onder de naam ‘Amsterdam InBusiness’ (AIB). Deze samenwerking bestaat uit de gemeenten Haarlemmermeer, Amsterdam, Amstelveen en Almere, Amsterdam Airport Area (onderdeel van SADC) en de Port of Amsterdam. Hier wordt uitvoering aangegeven door gezamenlijke buitenlandse acquisitiereizen, presentaties op (inter)nationale beurzen en het begeleiden van internationale bedrijven die overwegen zich in onze metropool regio te vestigen (factfinding trips). Dit doen wij in samenwerking met de Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA). Tevens werkt AIB nauw samen met InAmsterdam. Tenslotte zijn wij partner van Vastgoedmarketing MRA waarbij wij deelnemen aan (inter)nationale evenementen als de Provada, MIPIM en Expo Real.
Daarnaast ligt onze focus op behoud van onze bestaande bedrijven (lokaal en internationaal) en het verbinden aan de gemeente en aan andere bedrijven, zodat wederzijdse meerwaarde ontstaat. Ook trachten we internationale bedrijven te verbinden aan lokale bedrijven, zodat de aanwezigheid van de vele internationale bedrijven ook meerwaarde biedt aan die lokale bedrijvigheid. Het verbinden doen wij onder meer door bedrijfsbezoeken en door netwerkbijeenkomsten te bezoeken of te organiseren.
7. Het regionaal monitoren van commerciële voorzieningen
We leveren jaarlijks input voor de provinciale detailhandelsmonitor van de provincie Noord-Holland. In deze monitor worden alle feiten rondom de detailhandel in Noord-Holland opgenomen op het gebied van winkelaanbod, werkgelegenheid in de detailhandel, leegstand, draagvlak, plannen en initiatieven. De gegevens gebruikt de provincie voor het uitvoeren van het provinciale detailhandelsbeleid. Daarnaast gebruiken de Regionale Adviescommissies Noord- Holland, marktpartijen, regio´s en gemeenten deze analyses. Wij nemen deel aan de Regionale Adviescommissies Noord-Holland Zuid waar we met onder andere de gemeenten in de regio initiatieven afstemmen. We gebruiken ook de resultaten van het Randstad Koopstromenonderzoek 2020. Dit koopstromenonderzoek bracht in beeld waar inwoners in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht boodschappen doen, winkelen en doelgerichte aankopen doen en hoe tevreden ze zijn over de verschillende aankooplocaties. Koopstroomgegevens brengen (verschuivingen van) het winkelgedrag objectief in kaart en vormen daarmee een belangrijke basis voor ons beleid. Vanuit het provinciale beleid voor detailhandel is het verplicht om actueel regionaal detailhandelsbeleid te hebben. We stellen in de regio Amstelland-Meerlanden gezamenlijk een regionale visie detailhandel op, waarin ook monitoring aan bod komt.
8. Het positief ontwikkelen van de verwevenheid tussen luchthaven en samenleving
Wij behartigen de Haarlemmermeerse belangen door invloed uit te oefenen op de besluitvorming over het luchtvaartbeleid en de luchthaven en door actief de samenwerking te zoeken met de luchthaven, het ministerie I&W, de provincie Noord-Holland, gemeenten, inwoners, ondernemers en andere betrokken partijen. Hierbij leggen wij de nadruk op een vijftal thema’s. Ten eerste “leefbaarheid en gezondheid”. Ten tweede “veiligheid en bereikbaarheid” met als belangrijkste speerpunt het doortrekken van de Noord-Zuid lijn. Ten derde “economie en werkgelegenheid” waarbij de nadruk wordt gelegd op het behouden van werkgelegenheid. Het internationale netwerk en de daarbij behorende vrachtvluchten zijn daarbij van groot belang. Ons vierde speerpunt is “wonen en vliegen” en daar is onze inzet ruimte voor maatwerk zodat aan de woningbouwopgave kan worden voldaan. Het laatste speerpunt is ”innovatie” en is onze inzet met name gericht op het ontwikkelen en toepassen van kennis op het gebied van geluidadaptief bouwen.
Tabel 66 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel B: Het versterken van onze strategische positie door samenwerking in de regio, met een focus op de logistiek, kennisintensieve en (inter)nationale dienstensectoren en op de maatschappelijke inpassing van de luchtvaart. | Baten | 17 | - | - | - | - | - |
Lasten | 1.723 | 1.530 | 1.239 | 1.239 | 1.239 | 1.239 | |
Saldo | -1.706 | -1.530 | -1.239 | -1.239 | -1.239 | -1.239 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
Gewijzigde verdeling van personeelslasten | 127 | - | - | - |
Subsidie C-Creators | 100 | - | - | - |
Vermindering actieve inzet op M&A | 80 | - | - | - |
Overig | -16 | - | - | - |
Totaal Lasten | 291 | - | - | - |
Lasten |
---|
Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van lagere doorbelasting in 2021 op dit beleidsdoel. |
De subsidie periode voor C-Creators liep van 2018 tot en met 2020. Vanaf 2021 is de subsidie dus niet meer begroot. |
Bij de Voorjaarsrapportage 2020 is, als onderdeel van de ombuigingen, besloten om de bijdrage aan de Metropool Amsterdam Club (MAC) stop te zetten. Dit is een bestuurlijk netwerk ten behoeve van de marketing en acquisitie, wat onvoldoende oplevert. Verder wordt een besparing gerealiseerd op het budget voor Marketing & Acquisitie (M&A), waaronder personeelskosten. |