Beleidsdoel D: Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
Voor gemeentelijke wegen, straten en pleinen streven wij ernaar dat deze goed begaanbaar, schoon, heel en veilig zijn. Hieronder vallen ook civieltechnische kunstwerken, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties (VRI’s). Daarnaast verduurzamen wij deze onderdelen verder door het gebruik van duurzame materialen en het toepassen van energiebesparende, innovatieve technieken en werkwijzen die leiden tot een CO2- reductie.
Goed begaanbare wegen betekent ook het toepassen van gladheidbestrijding in de winter. Hierbij zoeken wij naar een evenwicht tussen kwaliteit, veiligheid en kosten, waarbij het zoutgebruik en de belasting van het milieu door zout zoveel mogelijk worden beperkt.
Tabel 59
Omschrijving | Eenheid | Indicator | Bron | Metingen1 | Streefwaarden/ prognose | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 2018 | 2020 | 2022 | 2024 | 2026 | ||||
Kwaliteit van alle verharding, CROW normering | %voldoende/matig2 | Lokaal | GisiB | 77% | 77% | 75% | >79% | >80% | >85% |
Kwaliteit van gesloten verharding (asfaltwegen), CROW normering | %voldoende/matig | Lokaal | GisiB | 86% | 91% | 90% | >90% | >90% | >90% |
Kwaliteit van open verharding (kllinkerverharding, trottoirs, CROW normering | %voldoende/matig | Lokaal | GisiB | 68% | 66% | 63% | >69% | >72% | >81% |
- Metingen vinden tweejaarlijks plaats
- Matig betekent dat de staat van het wegdek nog niet onvoldoende is, maar dat de verwachting is dat binnen drie tot vijf jaar onderhoud nodig is.
Activiteiten
- Het duurzame beheren van wegen, straten en pleinen
- Het schoonhouden van straten en bestrijden van gladheid
- Het duurzaam beheren van de civieltechnische kunstwerken
- Het duurzaam beheren van openbare verlichting
- Het duurzaam beheren van de Verkeersregelinstallaties (VRI’s)
Toelichting
1. Het duurzaam beheren van wegen, straten en pleinen
Uit inspectiegegevens blijkt dat 23% van het totale areaal verhardingen van onvoldoende kwaliteit is. Dit betreft vooral open verhardingen. De kwaliteit van de verhardingen heeft een relatie met de leeftijd van het areaal. Het huidige areaal veroudert. Om het bestaande achterstallig onderhoud zo snel mogelijk te verhelpen hebben wij bij de Jaarrekening 2019 een voorziening achterstallig onderhoud verhardingen ingesteld. Hierbij zijn veiligheid en het voorkomen van kapitaalvernietiging onze uitgangspunten. Wij zetten deze middelen in van 2020 tot en met 2023.
In de onderhoudsprogrammering leggen wij ook de nadruk op deze criteria door achterstallig onderhoud dat naar voren komt uit nieuwe inspectieresultaten direct aan te pakken. In de onderhoudscontracten en bij aanbestedingen van reconstructies zijn de vermindering van CO2 -uitstoot en levensduur verlengende en onderhoudskosten besparende maatregelen onze uitgangspunten.
De vernieuwing van verhardingen vindt plaats vanuit de Vernieuwing Openbare Ruimte fase 3 (2018 - 2022) (VOR). In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en het vernieuwen van wegen.
2. Het schoonhouden van straten en bestrijden van gladheid
Wij houden de straten schoon op beeldkwaliteit. Dit betekent dat het resultaat van de straatreiniging aan een vooraf bepaald beeld moet voldoen.
Bij het bestrijden van gladheid maken wij gebruik van duurzame en kostenbesparende methoden. Voorbeelden hiervan zijn de inzet van een strooisystemen waarmee strooiacties live te volgen zijn, en de hoeveelheid zout wordt aangepast aan het type weg. Daarnaast hebben wij eigen meetpunten, zodat strooiacties meer doelgericht worden, en maken wij gebruik van biologisch zout.
3. Het duurzaam beheren van de civieltechnische kunstwerken
Wij starten met een vijfjarig inspectieprogramma waarmee wij jaarlijks de meerjarenplanning van de civieltechnische kunstwerken kunnen actualiseren. Aan de hand van risicoprofielen per kunstwerk bepalen wij waar wij de beschikbare middelen inzetten. Hierbij gebruiken wij waar mogelijk duurzame materialen zoals composiet, gerecyclede materialen en overige onderhoudsarme materialen zoals hogedichtheidsbeton. In 2021 vernieuwen wij een aantal kunstwerken vanuit VOR 3. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vernieuwing van kunstwerken.
4. Het duurzaam beheren van openbare verlichting
Om energie te besparen voorzien wij alle nieuwe lichtbronnenvan van LED-verlichting. Wij laten de openbare verlichting (OVL) alleen volledig branden wanneer dat nodig is en dimmen de verlichting in de avonduren en 's nachts in woonwijken en op de hoofdontsluitingswegen. Afhankelijk van de resultaten van de pilots met gelijkspanning, dynamisch dimmen en solar verlichting in 2020 breiden wij deze energiebesparende methoden verder uit. Wij experimenteren met slimme verlichtingsarmaturen die een defect automatisch melden, waardoor storingen sneller verholpen kunnen worden. In 2021 vernieuwen wij OVL vanuit VOR 3. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vernieuwing van de OVL.
5. Het duurzaam beheren van de VRI’s
Om de doorstroming van het verkeer te verbeteren en de uitstoot van CO2 te beperken breiden wij de toepassing van innovatieve technieken, zoals wachttijdvoorspellers en thermische camera's voor het langzaam verkeer en aftellers voor het autoverkeer verder uit. Daarnaast werken wij samen met de provincie Noord-Holland en de omliggende gemeenten, mee aan het landelijke programma ‘Slimme en Duurzame Mobiliteit’. Binnen dit programma worden intelligente VRI's (IVRI's) toegepast, die voertuigen herkennen en inspelen op de actuele verkeersdrukte. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vernieuwing van de VRI's.
Tabel 60 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel D: Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig. | Baten | 929 | 758 | 759 | 759 | 759 | 759 |
Lasten | 29.724 | 24.151 | 24.967 | 26.119 | 27.177 | 27.222 | |
Saldo | -28.795 | -23.393 | -24.208 | -25.361 | -26.418 | -26.463 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Overig | 0 | - | - | - |
Totaal Baten | 0 | - | - | - |
Lasten | ||||
Kapitaallasten | -1.091 | -1.313 | -866 | -23 |
Openbare verlichting | 285 | - | - | - |
Calatravabruggen | -111 | 153 | -191 | -25 |
Graffityverwijdering | 50 | - | - | - |
Overig | 51 | 8 | 0 | 3 |
Totaal Lasten | -816 | -1.152 | -1.057 | -45 |
Lasten |
---|
Als gevolg van nieuwe investeringen zoals de VOR 2021 en wijzigingen op de lopende VOR projecten is er een mutatie op de kapitaallasten op dit beleidsdoel. |
Door de vervanging van conventionele armaturen door duurzame energiezuinige LED-armaturen zijn het energieverbruik en de onderhoudskosten de afgelopen periode gedaald. Daarnaast neemt door de vervangingen van het kabelnet het aantal storingen af. Deze besparing is onderdeel van de ombuigingen waartoe besloten is bij de Voorjaarsrapportage 2020. De veiligheid, functionaliteit en kwaliteit van het bestaande areaal blijven gewaarborgd. |
Op basis van het beheerplan zijn de exploitatielasten van de Calatravabruggen en de bijbehorende onttrekking aan de betreffende reserve bijgesteld |
Op basis van de werkelijke bestedingen in de afgelopen jaren is het budget voor graffitybestrijding verlaagd. Dit is een onderdeel van de ombuigingen waartoe bij de Voorjaarsrapportage 2020 is besloten. |