Beleidsdoel A: Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Ondanks de afname van het aantal ongevallen in de periode 2014-2017, maken we ons zorgen over een stijging van ongevallen bij met name ouderen en fietsers. Met het vaststellen van de Mobiliteitsvisie Haarlemmermeer hebben we onder meer vastgelegd dat we onze aanpak van verkeersveiligheid intensiveren en dat we meer mobiliteitsknelpunten willen aanpakken.

Om het verkeersveiligheidsbeleid uit te voeren wordt intensief samengewerkt met andere partijen. Dit zijn andere wegbeheerders (provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, Schiphol), VRA, Verkeer & Meer, politiedistrict Kennemerland van de eenheid Noord-Holland, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond en schoolbegeleidingsdienst OnderwijsAdvies.

Activiteiten

  1. Duurzaam veilig inrichten van wegen
  2. Aanpak verkeersongevallenconcentraties (VOC's)
  3. Verkeerseducatie
  4. Monitoring en effectmeting

Toelichting

1. Duurzaam veilig inrichten van wegen

Als onderdeel van de Mobiliteitsvisie heeft de gemeenteraad het geactualiseerde Wegcategoriseringsplan vastgesteld. Het Wegcategoriseringsplan bepaalt welke functie wegen moeten gaan krijgen en welke inrichting hierbij past. Hiertoe worden in de periode tot (streefjaar) 2027 alle wegen duurzaam veilig ingericht. Waar het kan doen we dit zoveel mogelijk in combinatie met regulier onderhoud (werk-met-werk maken). Waar het nodig is voeren we de verkeersveilige inrichting eerder uit. Daarnaast wordt in regionaal verband gewerkt aan een risicoanalyse van doelgroepen en infrastructuurtypen in het kader van het landelijke Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 en wordt er gewerkt aan een infrastructuuranalyse vanuit de Network Safety Index door wetenschappelijk bureau SWOV. Om de herkenbaarheid van de maximumsnelheid verder te ondersteunen maken wij gebruik van snelheidsdisplay’s (smiley’s) op de gemeentelijke wegen. Hiervan zijn 15 smiley’s specifiek voor de Ringdijk gereserveerd en 20 smiley's zijn flexibel inzetbaar. Deze smiley’s blijven maximaal drie maanden op dezelfde plek hangen. Met de smiley’s worden weggebruikers direct geconfronteerd met hun gereden snelheid, wat (on)bewuste snelheidsovertredingen beperkt. Ook hebben wij vijf nieuwe type smiley’s op proef die naast de snelheid ook tekstberichten kunnen weergeven (bijvoorbeeld boetebedragen). Deze smiley’s kunnen door hun lichtere gewicht ook in 30km/u-zones worden opgehangen. Als deze bevallen onderzoeken we de mogelijkheid om deze set uit te breiden.

2. Aanpak verkeersongevallenconcentraties (VOC's)

Doordat de ongevallenregistratie is verbeterd in de afgelopen jaren krijgen we een beter beeld op welke locaties op ons wegennet de meeste ongevallen gebeuren. Dit zijn de zogenaamde VOC’s. Voorstellen ter verbetering van de verkeersveiligheid op deze locaties zijn opgenomen in de Onderzoeks- en Investeringsagenda Mobiliteit en worden verder jaarlijks geprioriteerd op basis van de meest recente gegevens via het jaarlijkse Uitvoeringsprogramma Mobiliteit. Zo gaan wij in de komende jaren aan de slag met de parallelle Kruisweg in De Hoek/Rozenburg en de rotonde Beursplein ten behoeve van de fietsveiligheid en gaan wij verder met het uitvoeren van de verkeersveiligheidsmaatregelen zoals opgenomen in de Visie Ringdijk en Ringvaart (2017.0011195) en het oplossen van verkeersveiligheidsknelpunten die ingebracht zijn uit de participatie van de Mobiliteitsvisie.

3. Verkeerseducatie

Wij bieden een breed aanbod van verkeersveiligheidsprojecten voor zowel basisscholen als middelbare scholen. Deze zijn voor een overgroot deel kosteloos of deels kosteloos. Voorbeelden hiervan zijn het Praktisch Verkeersexamen, het JONGleren programma en Dode Hoeklessen rondom vrachtwagens. Sinds het schooljaar 2018-2019 is de organisatie hiervan op regionaal niveau samengebracht in de uitvoeringsorganisatie Verkeer & Meer van de VRA. Daarnaast is met ingang van het afgelopen schooljaar 2019-2020 onze Haarlemmermeerse Verkeersveiligheidslabel overgaan in een nieuw verkeerslabel van de VRA, de Ster in het Verkeer-label. Wij verwachten dat met deze nieuwe opzet het aantal scholen dat actief aan de slag gaat met verkeerseducatie nog groter wordt. Zo kunnen ook de scholen in Halfweg, Haarlemmerliede en Spaarndam gebruik maken van de via Verkeer & Meer aangeboden educatiemodules. Tot slot bieden wij basisscholen de mogelijkheid om kosteloos schoolpleinpakketten te lenen om actief op het schoolplein te oefenen met verkeerslessen.

Naast verkeerseducatie voor de jongeren doen wij actief mee aan diverse verkeersveiligheids-campagnes om de volwassen weggebruikers te bereiken, zoals de verschillende BOB-campagnes tegen alcohol in het verkeer, de MONO-campagne tegen afleiding in het verkeer, de Scholen zijn weer begonnen-campagne en de Ik val op! in Haarlemmermeer-campagne voor gebruik van fietsverlichting. Wij starten samen met enkele buurgemeenten de Doortrappen-campagne. Dit is een permanente campagne gericht op het vitaal houden van ouderen op de fiets, met een belangrijke focus op de verkeersveiligheid en voertuigbeheersing op bijvoorbeeld e-bikes. Uit landelijke cijfers blijkt dat het aantal ernstige verkeersslachtoffers onder deze groep toeneemt en met de vergrijzing is de verwachting dat deze negatieve trend de komende jaren doorzet, als wij geen actie ondernemen.

Tot slot willen we de komende jaren meer ruimte bieden aan lokale initiatieven zoals buurt- of wijkgerichte verkeerscampagnes, zoals genoemd in de Onderzoeks- en Investeringsagenda Mobiliteit.

4. Monitoring en effectmeting

We monitoren de effecten van de investeringen en de inzet op educatie op verkeersveiligheid en rapporteren daar jaarlijks over.

Tabel 33 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2019

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel A: Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer.

Baten

33

25

25

25

25

25

Lasten

1.809

1.787

1.667

3.075

3.237

3.379

Saldo

-1.777

-1.762

-1.642

-3.050

-3.212

-3.354

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2021

2022

2023

2024

Baten

Overig

-

-

-

-

Totaal Baten

-

-

-

-

Lasten

Verkeersborden

240

-

-

-

Kapitaallasten

-141

-1.409

-164

-152

Verkeersmaatregelen

75

-

-

-

Overig

-54

1

2

10

Totaal Lasten

120

-1.408

-162

-142

Lasten

Als gevolg van de grootschalige vervanging van verkeersborden in het afgelopen jaar, is de kwaliteit van het areaal verkeersborden op acceptabel niveau. Dit leidt tot een structurele verlaging van het onderhoudsbudget.

Als gevolg van wijzigingen in de investeringen is sprake van een mutatie op de kapitaallasten op dit beleidsdoel onder andere door het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit en de Sloterbrug.

Voor verkeersmaatregelen was tot en met 2020 een structureel budget beschikbaar. Het gaat om investeringen in kapitaalgoederen. De kosten van de afzonderlijke maatregelen zijn te laag om te activeren. De uitvoering van de verkeersmaatregelen is vaak afhankelijk van de programmering van andere disciplines, met name verhardingen. Ook een verschuiving in de programmering door een participatietraject of voortschrijdend inzicht kan gevolgen hebben voor de inzet van de verkeersbudgetten. Hierdoor ontstaan geregeld onderschrijdingen, ondanks dat het geld hard nodig is op een later moment. Daarom is het genoemde budget geïntegreerd in het Onderzoeks- en Investeringsagenda Mobiliteit. Dit verlaagt de druk op de programmabegroting, zorgt voor minder administratieve correcties door een betere programmering en per saldo voor een betere inzet van de middelen