Beleidsdoel B: De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

De mobiliteitsvisie vormt het kader voor onze jaarlijkse activiteiten. Om dit kader inhoud te geven wordt ieder eerste jaar van een raadsperiode een investeringsagenda vastgesteld waarin de belangrijke projecten en ontwikkelingen op hoofdlijnen worden vastgesteld voor de dan volgende vijf jaar. Jaarlijks wordt bij het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit een afweging gemaakt over de onderhoudsinvesteringen en de projectmatige bereikbaarheidsinvesteringen die voor het dan volgende jaar worden voorgesteld.

Activiteiten

  1. Planuitwerking en voorbereiding regionale en lokale wegen
  2. Planuitwerking slimme mobiliteit en regionale samenwerking
  3. Waarborgen toekomstbestendige mobiliteit bij regionale en nationale studies en uitwerkingsplannen
  4. Planuitwerking (hoogwaardig) Openbaar Vervoer & uitvoeren OV- Halte - Halte vervoer
  5. Planuitwerking fiets
  6. Beleidsontwikkeling en toetsing parkeren
  7. Monitoring en effectmeting

Toelichting

1. Planuitwerking en voorbereiding regionale en lokale wegen

In 2021 vertaalt zich dit onder andere in:

  • afstemming van de Mobiliteitsvisie met de Omgevingsvisie & Omgevingsprogramma’s;
  • het starten van beleids- en planstudies voor OV-maatregelen.

Jaarlijks stellen we de verwachtingen en urgentie van de projecten in het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit vast. Naast de studies voor uitvoeringsprojecten (gefinancierd vanuit de Uitvoeringsagenda) voeren we ook planstudies uit. We werken samen met VRA, MRA, provincie Noord-Holland en buurgemeenten aan beleidsafstemming, cofinanciering en beleidsontwikkeling. We nemen deel in plan-, werk- en stuurgroepen om zowel de lopende projecten als de beleidsontwikkeling in overeenstemming te brengen en te houden met onze ambities.

2. Planuitwerking Slimme mobiliteit en regionale samenwerking

Op regio niveau werken we samen met VRA, provincie en MRA in de ontwikkeling van Mobility as a Service, deelmobiliteitsconcepten, reisdata ontwikkelingen en verkeersmanagement. Vanaf 2019 zijn we onderdeel van de Alliantie Groot Schiphol waarin we dit soort maatregelen in de praktijk laten brengen in onze eigen gemeente. Dit leidt tot allerlei projecten waarbij spitsreizen worden vermeden, collectief vervoer wordt georganiseerd en anders en slim reizen wordt bevorderd. De kosten hiervoor worden gedekt uit externe (rijks)bijdragen. Jaarlijks stellen we de verwachtingen en urgentie van de projecten in het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit vast.

3. Waarborgen toekomstbestendige mobiliteit bij regionale en nationale studies en uitwerkingsplannen

In 2021 vertaalt zich dit onder andere in deelname aan verschillende Meerjaren Investeringsagenda Ruimte en Transport (MIRT)-onderzoek- en verkenningstrajecten. Daarnaast onderzoeken we in de Oostflankstudie welke mobiliteitsmaatregelen nodig zijn en passen bij de gewenste ruimtelijke ontwikkelingen in het gebied tussen Amsterdam Zuid-Schiphol en Hoofddorp. Onderzoeken richten zich op de eventuele komst van de doorgetrokken Noord-Zuidlijn (metro) naar Hoofddorp en de versterking van de overstapfunctie van station Hoofddorp.

4. Planuitwerking (hoogwaardig) Openbaar Vervoer & uitvoeren OV- Halte - Halte vervoer

We overleggen en trekken op met de provincie Noord-Holland, VRA en de vervoerders rond de doorontwikkeling van de openbaar vervoer concessies binnen en net buiten onze grenzen. We bereiden aanpassingen in vervoerplannen voor en verwerken de effecten van de aanpassingen aan infrastructuur. Daarnaast onderzoeken we toekomstige plannen en verzorgen we het MeerOV. Jaarlijks stellen we de verwachtingen en urgentie van de projecten in het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit vast.

5. Planuitwerking fiets

De fiets krijgt extra aandacht. We ontwikkelen op de drukst bereden verbindingen snelfietsroutes. Dit doen we samen met de VRA en de provincie. Zo worden vanaf 2021 slagen gemaakt met de aanleg van de snelfietsroute Hoofddorp-Schiphol-Aalsmeer en worden de eerste stappen gemaakt in de aanleg van de F200 tussen Haarlem en Halfweg door het bestaande fietspad op niveau te renoveren.

We werken aan het oplossen van knelpunten voor de fiets door dit jaar onder andere de Kromme Spieringweg in Vijfhuizen veiliger te maken, het Waterwolfpad in Hoofddorp op hoofdfietsrouteniveau te brengen en we verbeteren de inrichting van de Ringdijk op verschillende plaatsen. Ook krijgt de (deel)fiets meer ruimte. Vervoerder Connexxion heeft in samenwerking met aanbieder Donkey Republic op vijf locaties fietsen geplaatst en heeft de ambitie het aantal locaties verder uit te breiden, waarbij wordt gekeken naar extra locaties in Hoofddorpen Nieuw-Vennep en nieuwe locaties in Halfweg, Schiphol-Rijk en Badhoevedorp. Jaarlijks stellen we de verwachtingen en urgentie van de projecten in het Uitvoeringsprogamma Mobilteit vast.

6. Beleidsontwikkeling en toetsing parkeren

We exploiteren betaalde parkeerplaatsen, zijn bevoegd gezag voor parkeervergunningen en verantwoordelijk voor het parkeertoezicht in de gemeente. We maken parkeerbeleid met als doel de bereikbaarheid van voorzieningen te bevorderen. Dit doen we door het toepassen van geschikte parkeernormen voor de diverse woon- en werkgebieden.

Naast bereikbaarheid bevorderen heeft het parkeerbeleid tot doel objectieve parkeeroverlast in woonwijken terug te dringen om de leefbaarheid te bevorderen. We actualiseren op basis van ruimtelijke en sociale ontwikkelingen, gebiedsgericht, het parkeerbeleid en de bijbehorende instrumenten.

7. Monitoring en effectmeting

We monitoren de effecten van de investeringen uit de Onderzoeks- en Investeringsagenda en het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit, de beleidsontwikkeling en de inzet op educatie en verkeersveiligheid op effectiviteit en rapporteren daar jaarlijks over.

Tabel 34 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2019

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel B: De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn.

Baten

242

136

138

138

138

138

Lasten

3.422

7.740

7.134

7.141

7.155

7.064

Saldo

-3.180

-7.604

-6.996

-7.003

-7.017

-6.926

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2021

2022

2023

2024

Baten

Overig

1

-

-

-

Totaal Baten

1

-

-

-

Lasten

Budgetoverheveling slimme en duurzame mobiliteit

1.877

-

-

-

Kapitaallasten

-1.874

-256

-189

-106

Uitvoeringsprogramma Mobiliteit

345

250

175

-

Bushaltes

150

-

-

-

Kleine parkeermaatregelen

75

-

-

-

Overig

33

-1

0

197

Totaal Lasten

606

-7

-14

91

Lasten

Voor maatregelen voortkomend uit het plan van aanpak van de Gebiedsaanpak Groot Schiphol in het kader van slimme en duurzame mobiliteit van de MRA hebben we in 2019 een bijdrage van het Rijk ontvangen. Deze incidentele bijdrage is ter beschikking gesteld aan Schiphol Area Development Company (SADC) ter uitvoering van het plan van aanpak in 2020.

Als gevolg van wijzigingen in de investeringen is sprake van een mutatie op de kapitaallasten op dit beleidsdoel veroorzaakt door een bijdrage van € 32 miljoen in de kosten omlegging van de A9, die in 2019 conform de Bestuursovereenkomst 2005 (2005.27203) is gedaan.

In het voorjaar van 2020 is het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (2020.0000840) vastgesteld door de gemeenteraad, met daarin onder andere studie- en onderzoekslasten. Deze mutatie in lasten vloeien hieruit voort.

Voor het toegankelijk maken van bushaltes voor minder validen was tot en met 2020 een budget opgenomen. De meest cruciale haltes zijn direct aangepast. Voor de overige haltes geldt een overgangsregeling van 30 jaar. Het budget was bestemd voor het aanpassen van bushaltes in combinatie met werkzaamheden aan de verhardingen. Gebleken is dat de benutting van dit budget fluctueert, afhankelijk van de programmering van verhardingen, waardoor er een onderbesteding is op dit budget. De werkzaamheden worden vanaf 2021 opgenomen in de Vernieuwing Openbare Ruimte (VOR) waar deze beter op hun plaats zijn, omdat het investeringen betreft.

Voor kleine parkeermaatregelen is een structureel budget beschikbaar. Het gaat om investeringen in kapitaalgoederen. De kosten van de afzonderlijke maatregelen zijn te laag om te activeren. De uitvoering van de kleine parkeermaatregelen is vaak afhankelijk van de programmering van andere disciplines, met name verhardingen. Ook een verschuiving in de programmering door een participatietraject of voortschrijdend inzicht kan gevolgen hebben voor de inzet van het budget. Hierdoor ontstaan geregeld onderschrijdingen, ondanks dat het geld hard nodig is op een later moment. Daarom worden het genoemde budget geïntegreerd in het Investeringsprogramma Mobiliteit. Dit verlaagt de druk op de programmabegroting, zorgt voor minder administratieve correcties door een betere programmering en per saldo voor een betere inzet van de middelen.