Kengetallen financiële positie

Om tot een beter inzicht te komen van de financiële positie van de gemeente is in het BBV een standaard set van financiële kengetallen voorgeschreven. De kengetallen geven gezamenlijk op eenvoudige wijze inzicht over de financiële positie van de gemeente.

Tabel 102 

Kengetallen

Werkelijk 2020

Begroting 20211

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Netto schuldquote

89,8%

111,4%

110,6,%

126,1%

130,8%

130,9%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

82,3%

102,7%

102,4%

117,4%

122,3%

122,4%

Solvabiliteitsratio

33,4%

30,8%

29,8%

28,1%

27,0%

26,9%

Grondexploitatie

22,9%

28,4%

23,2%

23,6%

20,5%

17,8%

Structurele exploitatieruimte

2,4%

0,0%

1,0%

-0,1%

-0,3%

0,2%

Belastingcapaciteit

102,6%

104,2%

100,6%

100,6%

100,6%

100,6%

  1. Begroting na wijziging
Netto schuldquote en Solvabiliteitsratio

Om het door de raad vastgestelde beleid te kunnen uitvoeren moeten financieringsmiddelen worden aangetrokken. Hierdoor stijgt de schuldpositie van de gemeente de komende jaren, wat gevolgen heeft voor de ontwikkeling van de netto schuldquote, de netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen en het solvabiliteitsratio. Gezien de ontwikkeling van de schuldpositie zijn er voorstellen gedaan om de schuldontwikkeling te beheersen. Hiervoor wordt verwezen naar de paragraaf Financiering waar ingegaan wordt op het onderwerp schuldbeheersing en de indicatoren, inclusief normering, die de schuld monitoren. De netto schuldquote is één van deze indicatoren.

Grondexploitatie

Het kengetal grondexploitatie drukt de geactiveerde waarde van de in exploitatie genomen bouwgronden uit in een percentage van het totaal van de geraamde lasten van de begroting. De waarde van de gronden wordt in het (t)MPG goed onderbouwd en is daarom reëel. De verkoop van de gronden zal bijdrage aan het verbeteren van de schuldratio en het solvabiliteitsratio.
Voor dit kengetal is geen norm vastgesteld. Dit is niet noodzakelijk gezien de onderbouwing in het (t)MPG.

Structurele exploitatieruimte

Voor de beoordeling van het structurele en reële evenwicht van de begroting wordt onderscheid gemaakt in de structurele en de incidentele baten en lasten. Het structureel begrotingssaldo wordt berekend door de totale lasten en baten te verminderen met het saldo van de incidentele lasten en baten.

In het begrotingsjaar 2022 en 2025 is het percentage positief, dat betekent dat er lagere structurele lasten dan baten zijn. In de jaren 2023 en 2024 is echter sprake van een negatief percentage. Dit is te verklaren door de tekorten die de begrotingsjaren 2023 en 2024 nog laten zien. Dit was voorzien bij de besluitvorming rondom de Voorjaarsrapportage 2021 en de ombuigingen. Deze tekorten kunnen opgevangen worden door een bijdrage uit de Algemene dekkingsreserve indien de raad daartoe besluit.

Belastingcapaciteit

De belastingcapaciteit geeft aan hoe de gemiddelde woonlasten voor een meerpersoonshuishouden zich verhouden tot het landelijk gemiddelde. Hierbij worden de jaren 2022 tot en met 2025 vergeleken met het landelijk gemiddelde van 2021, € 811. Uit het kengetal blijkt dat Haarlemmermeer iets boven het landelijk gemiddelde (gesteld op 100%) zit.
Voor de bepaling van de belastingdruk is het landelijk gemiddelde niet maatgevend. Haarlemmermeer heeft zijn eigen beleid vastgesteld. Hiervoor wordt verwezen naar de paragraaf Lokale heffingen.