Beleidsdoel B: Wederzijdse betrokkenheid bij de besluitvorming en onze kennis over onze lokale samenleving vergroten.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
Wij blijven onze inwoners, ondernemers en vertegenwoordigers van (maatschappelijke) organisaties intensief betrekken bij beleidsontwikkeling en uitvoeringsplannen. Wij geven participatie een structurele rol en hanteren een makkelijk herkenbare aanpak door een aantal vaste instrumenten, vragen en standaardstappen bij nieuwe initiatieven te gebruiken.
Wij sluiten de manier waarop wij doelgroepen betrekken aan bij hun behoefte en maken daarom gebruik van diverse digitale en offline instrumenten. Daarom ontwikkelen wij onder meer een gemeentelijk e-platform.
Wij werken gebiedsgericht. Wij zorgen voor de verbinding tussen diverse opgaven in een gebied en voor een continu gesprek tussen gemeentebestuur en inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) organisaties om te weten wat er leeft, welke ontwikkelingen wij verwachten op lange termijn in het gebied (gebiedsprogrammering). Wij anticiperen daarop door prioriteiten te stellen en acties te bepalen. Dat doen wij met de inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) organisaties in het gebied. Onze kennis van en interactie met het gebied versterken wij door informatiemarkten en door een actief netwerk te onderhouden.
Activiteiten
- Het doen van generiek onderzoek
- Standaardisering van de aanpak van participatie bij beleidsvorming en -uitvoering
- Opstellen en uitvoeren van gebiedsprogramma's
- Uitwerking rol dorps- en wijkraden
- Het onderhouden en faciliteren van adviesorganen ter ondersteuning van de gemeenteraad
- Het bieden van informatie aan inwoners en ondernemers
- Het ondersteunen van de jongerengemeenteraad en kinderraad
Toelichting
1. Het doen van generiek onderzoek
De gemeente Haarlemmermeer is dynamisch en divers. Kennis van de verschillende gebieden en de ontwikkeling van onze bevolking zijn cruciaal om beleid op maat te kunnen ontwikkelen. Om het onderzoek zo effectief en efficiënt mogelijk in te zetten, werken wij met een onderzoeksprogramma. Wij bouwen gestaag aan een lokale kennisinfrastructuur en een accuraat gegevensbeheer. Zodat ons beleid toegerust is op veranderingen in leefsituatie, wensen en behoeften van onze inwoners, instellingen en ondernemers. De publicatiereeksen Kijk op de Wijk en Staat van Haarlemmermeer zijn voorbeelden van deze programmatische aanpak. De te onderzoeken onderwerpen worden vastgesteld op basis van de accenten en prioriteiten van het coalitieakkoord.
2. Standaardisering van de aanpak van participatie bij beleidsvorming en -uitvoering
Bij beleidsontwikkeling en uitvoering maken wij gebruik van de kennis en ervaring van onze inwoners, instellingen en ondernemers. Wij ontwikkelen hiervoor een herkenbare aanpak door een aantal vaste vragen en standaardstappen te hanteren. Ook zorgen wij voor vaste gemeentelijke instrumenten om ervoor te zorgen dat wij luisteren naar de diversiteit aan geluiden. De herkenbare aanpak maakt het makkelijker om participatie onderdeel te maken van onze vaste werkwijze.
3. Opstellen en uitvoeren van gebiedsprogramma's
In gesprek met inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) organisaties maken wij per gebied een gebiedsprogramma waarin de verwachte ontwikkelingen voor de (middel)lange termijn staan en hoe wij op die ontwikkelingen willen anticiperen. Deze gebiedsprogramma's vertalen wij in prioriteiten en concrete acties voor de korte termijn. Deze acties leggen wij vast in het digitale gebiedsprogramma.
4. Uitwerking rol dorps- en wijkraden
Wij blijven in gesprek met de dorps- en wijkraden over de rollen en participatieve democratie bij beleidsontwikkeling en plannen voor uitvoering. Op basis hiervan maken wij afspraken. Deze gaan over de onderwerpen waarover dorps- en wijkraden en bestuur samen komen tot beleidsontwikkeling en plannen voor uitvoering. Daarbij gaat het ook over de mate van beïnvloeding en de rolverdeling.
5. Het onderhouden en faciliteren van adviesorganen ter ondersteuning van de gemeenteraad
De gemeenteraad bestaat uit 39 leden, die zich verenigd hebben in elf fracties en een lid. In maart vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats met de daarvoor kenmerkende afrondende besluitvorming. De gemeenteraad gaat, evenals bij de drie vorige gemeenteraadsverkiezingen, additionele middelen en instrumenten inzetten om zowel betrokkenheid bij de lokale politiek als de opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen verder te stimuleren. Tevens wordt aandacht besteed aan het introductieprogramma van aanstaande en nieuw benoemde raadsleden, alsmede het aanstaande afscheid van een onbekend aantal raadsleden. Bovendien wordt na de verkiezingen de coalitievorming ondersteund.
De gemeenteraad kent een aantal structurele commissies en werkgroepen, die allen tot doel hebben het functioneren van en de besluitvorming door de raad te ondersteunen, te faciliteren of voor te bereiden. Dit zijn het Presidium, het Seniorenconvent, de Auditcommissie, de Werkgroep Werkwijzen Raad, de werkgroep Communicatie, de werkgroep Omgevingswet, de werkgroep AM-MRA, de werkgroep Bereikbaarheid Bollenstreek, de begeleidingsgroep Referendumcommissie en de werkgeverscommissies van de griffier en de burgemeester. De griffie ondersteunt deze en alle overige activiteiten van de gemeenteraad en bewaakt de wettelijke en lokale kaders waarbinnen de raad wordt geacht te functioneren. Alle stukken die bij de raadspleinvergaderingen horen, zijn openbaar, digitaal toegankelijk.
De openbare raadspleinvergaderingen van de gemeenteraad worden via webcasting/livestreaming uitgezonden op internet. De activiteiten Ervaar de Raad, Raadslid in de Klas en De Raad Fietst worden voortgezet, evenals het Haarlemmermeers Scholieren Debattoernooi en Op weg naar het Lagerhuis.
6. Het bieden van informatie aan inwoners en ondernemers
De gemeente Haarlemmermeer is toegankelijk, transparant en actueel. Wij communiceren in heldere taal, tijdig en op maat gesneden. Wij blijven onderzoeken hoe en wanneer wij met zowel offline als online middelen, zoveel mogelijk inwoners, ondernemers en relevante doelgroepen kunnen bereiken en kunnen oproepen tot deelname aan die participatieprocessen waar dit nodig of gewenst is.
7. Het ondersteunen van de jongerengemeenteraad en kinderraad
De jongerengemeenteraad wordt door de griffie ondersteund bij het organiseren van zijn vergaderingen en zijn contacten met de gemeenteraad. De inhoudelijke en overige ondersteuning wordt geleverd door de ambtelijke organisatie en de onafhankelijke begeleider.
De griffie ondersteunt bij het organiseren van de Dag van de Kinderraad. De uitvoering van de besluiten van de kinderraad wordt verzorgd door de ambtelijke organisatie. De jaarlijks daarbij nieuw gekozen kinderburgemeester wordt ook ondersteund door de ambtelijke organisatie.
Tabel 11 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel B: Wederzijdse betrokkenheid bij de besluitvorming en onze kennis over onze lokale samenleving vergroten. | Baten | - | - | - | - | - | - |
Lasten | 364 | 281 | 302 | 302 | 302 | 302 | |
Saldo | -364 | -281 | -302 | -302 | -302 | -302 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
Overig | -21 | - | - | - |
Totaal Lasten | -21 | - | - | - |