Beleidsdoel E: Wij beheren betrouwbare basisregistraties en leveren diensten en producten van burgerzaken en de burgerlijke stand.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Onze dienstverlening gaan wij dereguleren, dat wil zeggen van minder regels voorzien. Wij gaan door op de ingeslagen weg met het verminderen van administratieve lasten voor inwoners, instellingen en ondernemers. Een voorbeeld van een vereenvoudigd proces is de mogelijkheid voor ouders om online aangifte te doen van de geboorte van hun kind. In dit proces van aangifte is de controlestap voor de verloskundige of arts opgenomen.

De Basisregistratie Personen (BRP) is dé basisregistratie voor persoonsgegevens. Van iedere levensloop registreren wij administratief de belangrijkste aspecten, zoals geboorte, gezag, verhuizing, vertrek naar het buitenland, huwelijk en overlijden. De BRP vormt de basis voor afgifte van reisdocumenten, rijbewijzen, verklaringen en uittreksels, alsmede voor de stempas bij verkiezingen. Daarnaast worden de data uit de BRP verplicht gebruikt binnen de gehele overheid. Wij zorgen ervoor dat de BRP actueel is. Hierbij werken wij samen met overheidsdiensten, afnemers en ketenpartners.

Om de dienstverlening van de gemeente te verbeteren, efficiënter te werken en beter onderbouwde beleidskeuzes te maken, ontsluiten wij informatie met een geografische component over de Haarlemmermeerse woon-, werk-, en leefomgeving voor iedereen met een digitale kaart.

Door het verzamelen, beheren en ontsluiten van betrouwbare informatie met behulp van moderne technieken, ondersteunen en bevorderen wij de interactie en de transparantie. Hierbij werken wij professioneel (participatief/dienstverlenend) samen met alle belanghebbenden aan besluit- en beleidsvorming. Hiermee dragen wij bij aan het realiseren van de (digitale) randvoorwaarden voor onder andere de invoering van de Omgevingswet.

In de Omgevingswet worden de regels voor ruimtelijke projecten gebundeld en vereenvoudigd zoals bestaande wetten op het gebied van bouwen, milieu, water, ruimtelijke ordening en natuur. Het streven is dat in 2024 alle beschikbare informatie, benodigd voor een ruimtelijk plan, met één klik op de kaart beschikbaar is.

Tabel 15 

Omschrijving

Bron

Metingen

Streefwaarden/ prognose

2019

2020

2021

2022

Percentage score inhoud BRP

Jaarlijkse zelfevaluatie

99,77

99,66

99,8

99,8

Percentage score processen BRP

Jaarlijkse zelfevaluatie

94,301

92,10

>90

>90

Percentage score processen BRP

Gecombineerde score met ENSIA

85,40

86,10

Percentage score reisdocumenten ingezetenen

Jaarlijkse zelfevaluatie

85,201

91,10

>90

>90

Percentage score reisdocumenten ingezetenen

Gecombineerde score met ENSIA

86,20

87,50

Percentage score reisdocumenten niet-ingezetenen

Jaarlijkse zelfevaluatie

93,001

94,70

>90

>90

Percentage score reisdocumenten niet-ingezetenen

Gecombineerde score met ENSIA

91,60

89,90

  1. Voor 2019 zijn voor een juist vergelijk met voorgaande jaren en de prognoses zowel de scores van de vragenlijsten zelfevaluaties Burgerzaken als de gecombineerde score met ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) opgenomen. Op het onderdeel reisdocumenten is, ondanks de aanpassingen naar aanleiding van de kanttekeningen 2018 de score relatief gezien laag. Dit is met name het gevolg van de wijzigingen in de reikwijdte en de vraagstelling bij de evaluatie 2019. De gesignaleerde aandachtspunten zijn opgepakt en grotendeels begin 2020 opgelost.

Activiteiten

  1. Het beheren van de Basis Registratie Personen (BRP) en het leveren van producten en diensten vanuit de BRP
  2. Het beheren van de registers burgerlijke stand
  3. Het verstrekken van paspoorten, Nederlandse Identiteitskaarten en DigiD’s aan Nederlanders woonachtig in het buitenland via de Gemeentebalie Schiphol
  4. Het centraal inschrijven van vluchtelingen voor het Centraal Orgaan Asielzoekers en het leveren van een bijdrage aan de landelijke Commissie BRP
  5. Het actueel houden van de bestaande (Basis)registraties met een geografische component

Toelichting

1. Het beheren van de BRP en het leveren van producten en diensten vanuit de BRP

Wij zorgen dat de BRP actueel en betrouwbaar is en aan de wettelijke eisen voldoet. Bij gerede twijfel aan de juistheid van de gegevens in de BRP, bijvoorbeeld uit eigen waarneming of op basis van een signaal van een afnemer, verrichten wij een basisonderzoek. Indien noodzakelijk volgt, al dan niet in samenwerking met ketenpartners, een verder onderzoek in het kader van fraudebestrijding. Door het (intern) opleiden van een aantal medewerkers hebben wij hiervoor de slagkracht vergroot.

Wij blijven onderzoek doen naar verbetering van de BRP en de uitbreiding van de digitale dienstverlening. Hierbij zoeken wij, zoveel mogelijk, aansluiting bij landelijke ontwikkelingen, innovaties en successen.

2. Het beheren van de registers burgerlijke stand

Medewerkers van burgerzaken worden door het college benoemd tot ambtenaar van de burgerlijke stand en beëdigd door de rechter. Zij zijn belast met het opmaken van akten van geboorte (erkenning en naamkeuze), huwelijk en overlijden en het toevoegen van latere vermeldingen aan akten, zoals bijvoorbeeld beschikkingen van echtscheiding, naamswijziging of adoptie. Zij zorgen voor de toegankelijkheid van de gegevens door middel van verstrekken van uittreksels en afschriften. Akten van de burgerlijke stand vormen de basis van de gegevens in de BRP. De ambtenaren van de burgerlijke stand voltrekken huwelijken en partnerschapsregistraties en hebben de regie over alle zaken die te maken hebben met huwelijken en partnerschapsregistraties die door de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand worden voltrokken.

3. Het verstrekken van paspoorten, Nederlandse Identiteitskaarten en DigiD’s aan Nederlanders woonachtig in het buitenland via de Gemeentebalie Schiphol

Op basis van een met het Rijk en de gemeente Amsterdam gesloten convenant verzorgen wij tot 1 januari 2023 de exploitatie van genoemde balie en hebben hierover regelmatig afstemming met genoemde partijen. Wij onderzoeken in samenspraak met de convenantpartijen of de balie blijvend in een behoefte voorziet en verantwoord kan worden geëxploiteerd. Op basis hiervan neemt het Rijk een besluit over de voortzetting van deze balie.

4. Het centraal inschrijven van vluchtelingen voor het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) en het leveren van een bijdrage aan de landelijke Commissie BRP

De afspraken met het COA en de commissie BRP continueren wij in 2022. Dit impliceert dat wij het centraal inschrijven van vluchtelingen en deelnemen aan genoemde commissie voortzetten.

5. Het actueel houden van de bestaande basisregistraties met een geografische component

Wij winnen informatie met een geografische component gecentraliseerd en op eenduidige wijze in en gebruiken deze voor meerdere toepassingen. Wij houden de reeds bestaande basisregistraties met een geografische component actueel op een technisch veilige manier. Voorbeelden hiervan zijn de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT), de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), de Basisregistratie Ondergrond (BRO) en de Basisregistratie Kadaster (BRK). De BGT is de gedetailleerde digitale kaart van Nederland, waarin onder andere gebouwen, wegen, water, spoorlijnen en groen eenduidig zijn vastgelegd. De BAG omvat gegevens over alle gebouwen en adressen in Nederland. De BRO is een nieuwe basisadministratie voor gegevens over de ondergrond en de daarin aanwezige hulpbronnen, die gefaseerd wordt ingevoerd. De BRK bevat onder andere kadastrale aanduidingen van onroerende zaken en appartementen, rechten (met uitzondering van erfdienstbaarheden) en kadastrale grootte van een perceel.

Zowel voor de BAG, de BGT als voor de BRO worden op basis van de audit systematiek ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) controles uitgevoerd. Door deze eenduidige en gecombineerde systematiek worden de informatieveiligheid en privacy van burgers gewaarborgd. 

Tabel 16 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2020

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel E: Wij beheren betrouwbare basisregistraties en leveren diensten en producten van burgerzaken en de burgerlijke stand.

Baten

2.345

2.419

2.543

1.719

2.815

2.817

Lasten

5.412

5.652

5.592

4.946

5.788

5.789

Saldo

-3.068

-3.233

-3.049

-3.228

-2.973

-2.972

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2022

2023

2024

2025

Baten

Documenten Burgerzaken

-

-288

1.094

3

Gemeentebalie Schiphol

-

-534

-

-

Overig

123

-2

2

-1

Totaal Baten

123

-824

1.096

2

Lasten

Gewijzigde verdeling van personeelslasten

199

-22

-322

-

Documenten Burgerzaken

-31

107

-548

-

Gemeentebalie Schiphol

-

534

-

-

Overig

-108

26

29

-1

Totaal Lasten

60

645

-841

-1

Baten

Als gevolg van de introductie van een reisdocument met een geldigheidsduur van tien jaar (per 2014) zijn er tot en met 2023 minder inkomsten, de zogenaamde paspoortdip. Hier staan lagere afdrachten aan het Rijk en lagere personele lasten tegenover. Daarnaast is er sprake van jaarlijkse fluctuaties op basis van de voor dat jaar geprognosticeerde aantallen producten. In 2024 nemen de inkomsten en de afdrachten weer toe.

In 2021 komt er duidelijkheid over continuering van de Gemeentebalie Schiphol na 2022. Er zijn vanaf 2023 geen baten en lasten in de programmabegroting opgenomen.

Lasten

In 2019 is, in het kader van het reorganisatieplan, besloten om de schommelingen die zich zullen voordoen vanwege de paspoortdip (dieptepunt 2023) op te vangen met een flexibele schil. De vaste formatie is vastgezet op benodigd personeel in 2023. Het daardoor vrijgevallen budget dient te worden omgezet naar budgetaanvulling op de formatie.

Voor de Documenten Burgerzaken zie de verklaring bij de baten.

Voor de Gemeentebalie Schiphol zie de verklaring bij de baten.