Beleidsdoel A: Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
Ondanks de afname van het aantal ongevallen in de periode 2014-2017, maken we ons zorgen over een stijging van ongevallen bij met name ouderen en fietsers. Met het vaststellen van de Mobiliteitsvisie Haarlemmermeer hebben we onder meer vastgelegd dat we onze aanpak van verkeersveiligheid intensiveren en dat we meer mobiliteitsknelpunten willen aanpakken.
Om het verkeersveiligheidsbeleid uit te voeren wordt intensief samengewerkt met andere partijen. Dit zijn andere wegbeheerders (provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, Schiphol), VRA, Verkeer & Meer, politiedistrict Kennemerland van de eenheid Noord-Holland, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond en schoolbegeleidingsdienst OnderwijsAdvies.
Activiteiten
- Duurzaam veilig inrichten van wegen
- Aanpak verkeersongevallenconcentraties (VOC's)
- Verkeerseducatie
- Monitoring en effectmeting
Toelichting
1. Duurzaam veilig inrichten van wegen
Als onderdeel van de Mobiliteitsvisie heeft de gemeenteraad het geactualiseerde Wegcategoriseringsplan vastgesteld. Het Wegcategoriseringsplan bepaalt welke functie wegen moeten gaan krijgen en welke inrichting hierbij past. Hiertoe worden in de periode tot (streefjaar) 2027 alle wegen duurzaam veilig ingericht. Waar het kan doen we dit zoveel mogelijk in combinatie met regulier onderhoud (werk-met-werk maken). Waar het nodig is voeren we de verkeersveilige inrichting eerder uit. Daarnaast wordt in regionaal verband gewerkt aan een risicoanalyse van doelgroepen en infrastructuurtypen in het kader van het landelijke Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 en wordt er gewerkt aan een infrastructuuranalyse vanuit de Network Safety Index door wetenschappelijk bureau SWOV. Om de herkenbaarheid van de maximumsnelheid verder te ondersteunen maken wij gebruik van snelheidsdisplay’s (smiley’s) op de gemeentelijke wegen. Hiervan zijn 15 smiley’s specifiek voor de Ringdijk gereserveerd en 25 smiley's zijn flexibel inzetbaar. Deze smiley’s blijven maximaal drie maanden op dezelfde plek hangen. Met de smiley’s worden weggebruikers direct geconfronteerd met hun gereden snelheid, wat (on)bewuste snelheidsovertredingen beperkt.
2. Aanpak verkeersongevallenconcentraties (VOC's)
Doordat de ongevallenregistratie is verbeterd in de afgelopen jaren krijgen we een beter beeld op welke locaties op ons wegennet de meeste ongevallen gebeuren. Dit zijn de zogenaamde VOC’s. Voorstellen ter verbetering van de verkeersveiligheid op deze locaties zijn opgenomen in de Onderzoeks- en Investeringsagenda Mobiliteit en worden verder jaarlijks geprioriteerd op basis van de meest recente gegevens via het jaarlijkse Uitvoeringsprogramma Mobiliteit. Zo gaan wij in de komende jaren aan de slag met de parallelle Kruisweg in De Hoek/Rozenburg en de rotonde Beursplein ten behoeve van de fietsveiligheid en gaan wij verder met het uitvoeren van de verkeersveiligheidsmaatregelen zoals opgenomen in de Visie Ringdijk en Ringvaart (2017.0011195) en het oplossen van verkeersveiligheidsknelpunten die ingebracht zijn uit de participatie van de Mobiliteitsvisie.
3. Verkeerseducatie
Wij bieden een breed aanbod van verkeersveiligheidsprojecten voor zowel basisscholen als middelbare scholen. Deze zijn voor een overgroot deel kosteloos of deels kosteloos. Voorbeelden hiervan zijn het Praktisch Verkeersexamen, het JONGleren programma en Dode Hoeklessen rondom vrachtwagens. Sinds het schooljaar 2018-2019 is de organisatie hiervan op regionaal niveau samengebracht in de uitvoeringsorganisatie Verkeer & Meer van de VRA. Daarnaast is met ingang van het schooljaar 2019-2020 ons Haarlemmermeerse Verkeersveiligheidslabel overgaan in een nieuw verkeerslabel van de VRA, de Ster in het Verkeer-label. Wij verwachten dat met deze opzet het aantal scholen dat actief aan de slag gaat met verkeerseducatie nog groter wordt. Zo kunnen ook de scholen in Halfweg, Haarlemmerliede en Spaarndam gebruik maken van de via Verkeer & Meer aangeboden educatiemodules. Tot slot bieden wij basisscholen de mogelijkheid om kosteloos schoolpleinpakketten te lenen om actief op het schoolplein te oefenen met verkeerslessen.
Naast verkeerseducatie voor de jongeren doen wij actief mee aan diverse verkeersveiligheids-campagnes om de volwassen weggebruikers te bereiken, zoals de verschillende BOB-campagnes tegen alcohol in het verkeer, de MONO-campagne tegen afleiding in het verkeer, de Scholen zijn weer begonnen-campagne en de Ik val op! in Haarlemmermeer-campagne voor gebruik van fietsverlichting. Wij starten samen met enkele buurgemeenten de Doortrappen-campagne. Dit is een permanente campagne gericht op het vitaal houden van ouderen op de fiets, met een belangrijke focus op de verkeersveiligheid en voertuigbeheersing op bijvoorbeeld e-bikes. Uit landelijke cijfers blijkt dat het aantal ernstige verkeersslachtoffers onder deze groep toeneemt en met de vergrijzing is de verwachting dat deze negatieve trend de komende jaren doorzet, als wij geen actie ondernemen.
Tot slot willen we de komende jaren meer ruimte bieden aan lokale initiatieven zoals buurt- of wijkgerichte verkeerscampagnes, zoals genoemd in de Onderzoeks- en Investeringsagenda Mobiliteit.
4. Monitoring en effectmeting
We monitoren de effecten van de investeringen en de inzet op educatie op verkeersveiligheid en rapporteren daar jaarlijks over.
Tabel 36 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel A: Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer. | Baten | 23 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Lasten | 1.778 | 1.556 | 1.985 | 2.565 | 3.168 | 3.731 | |
Saldo | -1.755 | -1.531 | -1.960 | -2.540 | -3.143 | -3.706 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Overig | - | - | - | - |
Totaal Baten | - | - | - | - |
Lasten | ||||
Kapitaallasten | -450 | -581 | -604 | -564 |
Overig | 21 | 1 | 1 | 1 |
Totaal Lasten | -429 | -580 | -603 | -563 |
Lasten |
---|
Als gevolg van wijzigingen in de investeringen is sprake van een mutatie op de kapitaallasten op dit beleidsdoel onder andere door het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM) en de Sloterbrug. |