Beleidsdoel B: De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
De mobiliteitsvisie vormt het kader voor onze jaarlijkse activiteiten. Om dit kader inhoud te geven wordt ieder eerste jaar van een raadsperiode een (onderzoeks- en) investeringsagenda vastgesteld waarin de belangrijke projecten en ontwikkelingen op hoofdlijnen worden vastgesteld voor de dan volgende vijf jaar. Jaarlijks wordt bij het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit een afweging gemaakt over de onderhoudsinvesteringen en de projectmatige bereikbaarheidsinvesteringen die voor het dan volgende jaar worden voorgesteld.
Strategische heroriëntatie
Voor dit beleidsdoel zijn in het kader van de heroriëntatie voorstellen gemaakt voor het aanpassen van het aantal te realiseren parkeerplekken in Hoofddorp Centrum. Daarnaast zullen de parkeernormen voor vrachtwagen parkeren en bij specifieke ontwikkelingen (logistieke bedrijvigheid en sociale woningbouw) worden aangepast om aan te sluiten bij nieuwe inzichten over autogebruik. Dit maakt ontwikkelingen minder kostbaar en draagt daarmee bij aan de haalbaarheid van dergelijke ontwikkelingen en de mate waarin de bijdragen aan de RIH van deze ontwikkelingen worden geïnd.
Met het oog op de ombuigingen hebben wij in het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM) al waar mogelijk keuzes gemaakt en doorgevoerd. Dit geldt onder andere voor gebiedsontwikkeling station Hoofddorp dat nu wordt gedekt uit reeds beschikbare budgetten voor de inzet van ambtelijke capaciteit tot halverwege 2022, een verlaging van het bedrag voor monitoring, vertragen van de maatregelen behorend bij de Network Safety Index en het laten vervallen van de uitbreiding van de P+R bij station Halfweg. De bedragen die hiermee gemoeid waren worden ingezet voor de projecten binnen het UPM.
Activiteiten
- Beleidsuitwerking mobiliteit
- Beleidsuitwerking en toetsing parkeren
- Planuitwerking en voorbereiding:
- 3a. Regionale en lokale wegen
- 3b. (hoogwaardig) Openbaar Vervoer en knopen
- 3c. Langzaam verkeer, slimme mobiliteit en parkeren
- Waarborgen toekomstbestendige mobiliteit bij regionale en nationale studies en uitwerkingsplannen.
- Uitvoering vervoer, monitoring en effectmeting
Toelichting
1. Beleidsuitwerking mobiliteit
In 2022 vertaalt zich dit onder andere in:
- afstemming van de Mobiliteitsvisie met de Omgevingsvisie en Omgevingsprogramma’s;
- het opstellen van de Onderzoeks- en investeringsagenda 2023-2027;
- het met de VRA en de provincie Noord-Holland opstellen van een gezamenlijke adaptieve uitvoeringsagenda naar aanleiding van de Netwerkstudie;
- vaststellen van een Verkeersstructuurplan Hoofddorp en een Verkeersstructuurplan Nieuw-Vennep;
- het vaststellen van het Fietsplan Haarlemmermeer.
2. Beleidsuitwerking en toetsing parkeren
We exploiteren betaalde parkeerplaatsen, zijn bevoegd gezag voor parkeervergunningen en verantwoordelijk voor het parkeertoezicht in de gemeente. We maken parkeerbeleid met als doel de bereikbaarheid van voorzieningen te bevorderen. Dit doen we door het toepassen van geschikte parkeernormen voor de diverse woon- en werkgebieden.
Naast bereikbaarheid bevorderen heeft het parkeerbeleid tot doel objectieve parkeeroverlast in woonwijken terug te dringen om de leefbaarheid te bevorderen. We actualiseren op basis van ruimtelijke en sociale ontwikkelingen, gebiedsgericht, het parkeerbeleid en de bijbehorende instrumenten. In 2022 herijken we het strategisch parkeerbeleid en handboek parkeren naar aanleiding van de strategische heroriëntatie en recente onderzoeken en bevindingen rondom parkeren bij specifieke bestemmingen.
3. Planuitwerking en voorbereiding:
Jaarlijks stellen we binnen deze activiteit de verwachtingen voor en urgentie van de projecten in het UPM vast. Naast de studies voor uitvoeringsprojecten (gedekt vanuit de Uitvoeringsagenda) voeren we ook planstudies uit. We werken samen met VRA, MRA, provincie Noord-Holland en buurgemeenten aan afstemming, cofinanciering en planning.
We nemen deel in plan-, werk- en stuurgroepen om zowel de lopende projecten als de beleidsontwikkeling in overeenstemming te brengen en te houden met onze ambities.
3a. Regionale en lokale wegen
Met het UPM sturen we jaarlijks op de uitvoering van wegprojecten, zowel in studie-, voorbereidings- als uitvoeringsfasen. Zo stellen we in 2022 een voorkeursvariant voor de Nieuwe Bennebroekerweg vast en zullen we tijdelijke maatregelen aan de kruising Bennebroekerweg/Rijnlanderweg in uitvoering brengen.
3b. (hoogwaardig) Openbaar Vervoer en knopen
We overleggen en trekken op met de provincie Noord-Holland, VRA en de vervoerders rond de doorontwikkeling van de openbaar vervoer concessies binnen en net buiten onze grenzen. We bereiden aanpassingen in vervoerplannen voor en verwerken de effecten van de aanpassingen aan infrastructuur. Daarnaast onderzoeken we toekomstige plannen en verzorgen we het MeerOV.
3c. Langzaam verkeer, slimme mobiliteit en parkeren
Op regioniveau werken we samen met VRA, provincie en MRA in de ontwikkeling van Mobility as a Service, deelmobiliteitsconcepten, reisdata ontwikkelingen en verkeersmanagement. Vanaf 2019 zijn we onderdeel van de Alliantie Groot Schiphol waarin we dit soort maatregelen in de praktijk laten brengen in onze eigen gemeente. Dit leidt tot allerlei projecten waarbij spitsreizen worden vermeden, collectief vervoer wordt georganiseerd en anders en slim reizen wordt bevorderd. De kosten hiervoor worden gedekt uit externe (rijks)bijdragen.
De fiets krijgt extra aandacht. In 2021 is het opstellen van het fietsplan van start gegaan. We ontwikkelen op de drukst bereden verbindingen snelfietsroutes. Dit doen we samen met de VRA en de provincie en als vervolgstap op de in 2021 gestarte voorbereiding van de aanleg van de snelfietsroute Hoofddorp-Schiphol-Aalsmeer en de start van de aanleg van de F200 tussen Haarlem en Halfweg door het bestaande fietspad op niveau te renoveren.
4. Waarborgen toekomstbestendige mobiliteit bij regionale en nationale studies en uitwerkingsplannen.
In 2022 vertaalt zich dit onder andere in deelname aan verschillende Meerjaren Investeringsagenda Ruimte en Transport (MIRT)-onderzoek- en verkenningstrajecten zoals de Noord/Zuidlijn, Samen Bouwen aan Bereikbaarheid (SBaB), A4 Leiden-Burgerveen en Rottepolderplein. Ook nemen we deel aan het project Multi Modale Knoop Schiphol wat inmiddels al is gevorderd tot planuitwerking. Daarnaast onderzoeken we in de uitwerking van het programma ‘bereikbare steden’ binnen SBaB, welke mobiliteitsmaatregelen nodig zijn op en rondom het station in Hoofddorp. Onderzoeken richten zich op de eventuele komst van de doorgetrokken Noord/Zuidlijn (metro) naar Hoofddorp, de effecten van verdichting in Hoofddorp en de versterking van de overstapfunctie van station Hoofddorp.
5. Uitvoering vervoer, monitoring en effectmeting
Als gemeente laten we Halte-Halte vervoer uitvoeren door middel van lokale mobiliteit aanbieders voor inwoners die geen regulier gebruik van het OV kunnen maken.
We monitoren de effecten van de investeringen uit de Onderzoeks- en Investeringsagenda en het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit, de beleidsontwikkeling en de inzet op educatie en verkeersveiligheid op effectiviteit en rapporteren daar jaarlijks over.
Tabel 37 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel B: De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn. | Baten | 150 | 1.660 | 139 | 139 | 139 | 139 |
Lasten | 6.709 | 8.717 | 5.162 | 5.008 | 4.956 | 4.933 | |
Saldo | -6.559 | -7.057 | -5.024 | -4.869 | -4.817 | -4.794 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Slimme en duurzame mobiliteit | -1.522 | - | - | - |
Overig | 1 | - | - | - |
Totaal Baten | -1.522 | - | - | - |
Lasten | ||||
Slimme en duurzame mobiliteit MRA, 2021 | 1.522 | - | - | - |
Slimme en duurzame Mobiliteit MRA, 2020 | 1.177 | - | - | - |
Voorbereiding- en studiekosten UPM | 683 | 175 | - | - |
Vergoeding Apriscoterrein | 150 | - | - | - |
Kapitaallasten | - | - | - | -584 |
Strategische heroriëntatie | - | - | - | 669 |
Overig | 23 | -21 | 52 | -62 |
Totaal Lasten | 3.555 | 154 | 52 | 23 |
Baten |
---|
In het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid (SBaB) werken Rijk, provincie en gemeenten in de MRA samen aan maatregelen op het gebied van wonen, werken, bereikbaarheid en leefbaarheid. In dit kader is door het Rijk in 2020 € 1,5 miljoen aan ons toegekend. Deze eenmalige bijdrage wordt in 2021 verantwoord. Hiervoor is ook al een subsidieverzoek van € 722.000 gehonoreerd aan SADC. Deze zal dit jaar betaald worden. Daarnaast verwachten we in 2021 de overige € 800.000 aan derden als subsidie te kunnen toekennen. |
Lasten |
Voor Slimme en duurzame mobiliteit zie toelichting bij de baten. |
Bij de jaarrekening 2020 is € 1.177.000 betreffend Slimme en duurzame Mobiliteit MRA overgeheveld naar 2021. |
In 2021 is een budget van € 858.400 voor voorbereidings- en studiekosten beschikbaar. Dit op basis van het UPM 2020-2021 en het UPM 2022-2023 en een budgetoverheveling uit 2020. In 2022 is nog € 175.000 beschikbaar. Een deel van de beschikbare budgetten wordt gedekt door een bijdrage uit de reserve Schaalsprong. |
Het Apriscoterrein blijft langer open dan aanvankelijk gedacht, hierdoor stijgen de parkeeropbrengsten voor 2021. Deze meeropbrengsten worden verantwoord op het beleidsdoel belastingen (OZB, parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting). Een deel van deze parkeeropbrengsten moet als vergoeding worden betaald aan de eigenaar van het Apriscoterrein. |
Als gevolg van wijzigingen in de investeringen is sprake van een mutatie op de kapitaallasten op dit beleidsdoel. Dit betreft voor € 669.000 de investering voor parkeerplaatsen in Hoofddorp centrum. Deze hogere kapitaallasten vervallen als gevolg van de strategische heroriëntatie. |
Voor een toelichting op de strategische heroriëntatie (ombuigingen) wordt verwezen naar het hoofdstuk Financiële recapitulatie strategische heroriëntatie in de Financiële begroting. |