Totaaloverzicht: Wat mag het kosten?
Tabel 38
Bedragen × € 1.000. | JR2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mobiliteit | |||||||
Haarlemmermeer is een verkeersveilige gemeente, met goed bereikbare voorzieningen en een efficiënt openbaar vervoer. | Baten | 173 | 1.685 | 164 | 164 | 164 | 164 |
Lasten | 8.487 | 10.273 | 7.147 | 7.573 | 8.124 | 8.664 | |
Saldo van baten en lasten (B-L) | Saldo | -8.314 | -8.588 | -6.983 | -7.409 | -7.960 | -8.500 |
Reservemutaties | Onttrekking | 1.149 | 1.473 | 855 | 1.012 | 1.045 | 1.312 |
Storting | 3.296 | 1.253 | 2.207 | 1.721 | 3.154 | 3.460 | |
Resultaat (Saldo+O-S) | Saldo | -10.461 | -8.367 | -8.335 | -8.118 | -10.069 | -10.648 |
Uitsplitsing per beleidsdoel
Beleidsdoel A: Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer. | Baten | 23 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Lasten | 1.778 | 1.556 | 1.985 | 2.565 | 3.168 | 3.731 | |
Saldo | -1.755 | -1.531 | -1.960 | -2.540 | -3.143 | -3.706 |
Beleidsdoel B: De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn. | Baten | 150 | 1.660 | 139 | 139 | 139 | 139 |
Lasten | 6.709 | 8.717 | 5.162 | 5.008 | 4.956 | 4.933 | |
Saldo | -6.559 | -7.057 | -5.024 | -4.869 | -4.817 | -4.794 |
Toelichting reserves
Tabel 39
(bedragen × € 1.000; min = nadeel ) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Onttrekking | ||||
Dekking afschrijvingslasten | 246 | 274 | 307 | 574 |
Reserve dekking afschrijvingslasten | 610 | 738 | 738 | 738 |
Totaal Onttrekking | 855 | 1.012 | 1.045 | 1.312 |
Storting | ||||
Reserve dekking afschrijvingslasten | 2.207 | 1.721 | 3.154 | 3.460 |
Totaal Storting | 2.207 | 1.721 | 3.154 | 3.460 |
Onttrekkingen
Reserve dekking afschrijvingslasten
De onttrekkingen betreft de dekking van afschrijvingslasten die uit bijdragen vanuit, met name, de bouwgrondexploitatie gedekt worden. Bijvoorbeeld de bijdrage in de omlegging A9. Conform de voorschriften van het BBV mogen deze bijdragen, vanuit de reserve RIH, niet in één keer ten gunste van de betreffende investering worden gebracht. De economische levensduur moet gehanteerd worden, zowel voor de afschrijvingslast als de dekking uit de reserve.
Stortingen
Reserve dekking afschrijvingslasten
Op basis van het MPG, standlijn 1 januari 2020, zijn de stortingen in de reserve Dekking afschrijvingslasten geraamd. Dit betreft de tussentijdse winstnemingen Badhoevedorp die bestemd zijn voor de dekking van de afschrijvingslasten van de bijdrage in de omlegging A9.