Beleidsdoel A: Een veilige woon- en leefomgeving voor inwoners, ondernemers en bezoekers in de gemeente Haarlemmermeer.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Onder dit beleidsdoel valt de aanpak van de ‘sociale veiligheid’. Daarbinnen hebben wij voor 2018-2022 prioriteiten gesteld en focuspunten aangebracht. Wij willen bijvoorbeeld het veiligheidsgevoel in eigen buurt verbeteren en zorgen dat de keten ‘zorg en veiligheid’ wordt versterkt. We willen en moeten voorkomen dat de onderwereld structureel verweven raakt met de bovenwereld waardoor de rechtsorde in gevaar kan komen. We willen dat de problematiek met betrekking tot extremisme en radicalisering in onze gemeente klein en beheersbaar blijft. Het handhaven van de geldende beperkende maatregelen die nodig zijn om de coronacrisis te beheersen blijven in 2022 nog belangrijk, ook als in de samenleving weer veel meer mogelijk zal zijn. We willen verder inzetten op een preventieve aanpak van cybercrime, wat een groeiend fenomeen is.

Strategische heroriëntatie

In het kader van de ombuigingen zal er structureel inzet van handhaving wegvallen. Dit heeft tot gevolg dat er minder inzet van handhaving zal zijn op een aantal taken. Er wordt op dit moment al scherp geprioriteerd. Er zijn dus al veel taken waar we op dit moment weinig tot niet op inzetten. Door het wegvallen van de structurele gelden in 2022 en verder en het wegvallen van de incidentele gelden van 2021 (vijf formatieplaatsen) zullen we daar bovenop minder inzetten op andere taken. Dit heeft tot gevolg dat de prioritering voor handhaving moet worden aangepast. Deze aangepaste prioritering zal door ons worden vastgesteld. Na vaststelling wordt de prioritering en argumentatie bekend gemaakt. Op die manier kunnen we op een transparante wijze naar onze inwoners communiceren welke taken handhaving wel en welke taken handhaving niet oppakt.

Activiteiten

  1. Verbeteren veiligheidsgevoel in eigen buurt
  2. Versterken van de keten ‘zorg en veiligheid’
  3. Aanpak ondermijning/georganiseerde criminaliteit
  4. Integraal samenwerken aan contraterrorisme, extremisme en radicalisering (CTER)
  5. Handhaven maatregelen coronacrisis
  6. Aanpak cybercrime

Toelichting

1. Verbeteren veiligheidsgevoel in eigen buurt

Onze focus ligt op de aanpak van jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit, de aanpak van wapenbezit door jongeren, de aanpak van High Impact Crimes (HIC) en de inzet van toezicht en handhaving. Daarnaast zetten wij in op en het verbeteren van de sociale kwaliteit, de fysieke kwaliteit en verkeersveiligheid. Op basis van de onderzoeksresultaten naar onveiligheidsgevoelens in eigen buurt nemen wij in de zes gebiedsplannen en in het Uitvoeringsprogramma veiligheid passende interventies op, om het gevoel van veiligheid in eigen buurt te bevorderen daar waar dit achterblijft bij het gemeentelijk gemiddelde.

2. Versterken van de keten ‘zorg-veiligheid’

Hierbij leggen wij onze focus op personen met verward gedrag, zorgmijders en mensen die niet op eigen kracht hulp kunnen vragen, kwetsbare inwoners met verminderde zelfredzaamheid en relationeel geweld. Wij investeren op de verbinding en het vertrouwen tussen de verschillende partijen vanuit het zorg- en veiligheidsdomein. We verbeteren de regie op gemeenschappelijk gedragen plannen. In het Uitvoeringsprogramma Veiligheid zijn onze activiteiten nader geconcretiseerd.

3. Aanpak ondermijning/georganiseerde criminaliteit

Onze focus ligt op de aanpak van woon- en adresfraude, criminele samenwerkingsverbanden, (verouderde) bedrijventerreinen en drugsproductie en -handel. Wij nemen deel aan alle casuïstiek van het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) en dragen daar onze signalen van georganiseerde criminaliteit aan. We gaan Outlaw Motor Gangs tegen via een persoonsgerichte en locatiegerichte aanpak. We voeren de beleidsregels van de Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) uit en handhaven ons drugsbeleid. We gaan illegale prostitutie tegen en zorgen voor toezicht bij seks- en escortbedrijven. We gaan ondermijning op de luchthaven Schiphol tegen door een intensieve publiek-private samenwerking gericht op het voorkomen van misbruik van kwetsbare locaties, branches, (pas)systemen en medewerkers. In het Uitvoeringsprogramma Veiligheid en het plan van aanpak ondermijning 2019-2022 zijn onze activiteiten nader geconcretiseerd.

4. Integraal samenwerken aan contraterrorisme, extremisme en radicalisering (CTER)

Op basis van de nota Aanpak radicalisering,de brief aan de raad over de Evaluatie Aanpak radicalisering (X2018.59388) en uitgaande van de Kadernota Integrale Veiligheid 2018-2022, ontwikkelen we ons beleid in 2022 door. Wij zorgen voor korte lijnen tussen CTER professionals en een goede informatie- en kennisdeling en netwerkbenadering. We borgen CTER en polarisatie in beleidsplannen van alle organisaties die een rol hebben in de aanpak. We zorgen voor periodieke afstemming tussen alle intern en extern betrokken partijen. We leggen een focus op het voorkomen van polarisatie en ook op preventie -, detectie - en repressie van radicalisering. In het Uitvoeringsprogramma Veiligheid zijn onze activiteiten nader geconcretiseerd.

5. Handhaven maatregelen coronacrisis

Deze activiteit is onder voorbehoud omdat de coronacrisis in 2022 mogelijk voorbij is. Bij deze prioriteit hanteren wij twee focuspunten namelijk: handhaving crisismaatregelen van de Tijdelijke wet maatregelen Covid-19 (Twm) en deelname aan de regionale crisisorganisatie onder de Twm. Het aantal waarschuwingen dat is gegeven en het aantal processen-verbaal dat is opgelegd door onze gemeentelijke handhavers en door de politie vanwege overtredingen van de Twm, is een indicator voor onze inzet. De evaluatie van de coronacrisis zal naar verwachting in 2022 plaatsvinden.

6. Aanpak cybercrime

Bij deze prioriteit hanteren we twee focuspunten namelijk: het vergroten van de aangiftebereidheid van cybercrime en het vergroten van de weerbaarheid van inwoners en ondernemers tegen cybercrime. Onze inzet is met name een preventieve aanpak. Enerzijds zetten we in op slachtofferpreventie, en anderzijds zetten we in op daderpreventie.

Tabel 19 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2020

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel A: Een veilige woon- en leefomgeving voor inwoners, ondernemers en bezoekers in de gemeente Haarlemmermeer.

Baten

952

1.554

1.026

1.026

1.026

1.026

Lasten

2.816

4.777

3.879

3.879

3.879

3.878

Saldo

-1.864

-3.223

-2.854

-2.854

-2.853

-2.853

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2022

2023

2024

2025

Baten

Tijdelijke ondersteuning Rijk

-476

-

-

-

Overig

-53

-

-

-

Totaal Baten

-529

-

-

-

Lasten

Tijdelijke ondersteuning Rijk

476

-

-

-

Extra inzet voor handhaven

212

-

-

-

Strategische heroriëntatie

126

-

-

-

Overig

84

0

0

0

Totaal Lasten

898

0

0

0

Baten

In 2021 heeft het Rijk in verband met de coronamaatregelen tijdelijke middelen beschikbaar gesteld voor toezicht en handhaving.

Lasten

Tijdelijke ondersteuning door het Rijk zie toelichting bij baten.

Door de coronacrisis zijn er bij onze gemeente extra taken om uit te voeren. Voor een deel kan dit opgevangen worden binnen de beschikbare formatie, voor een deel is dat niet mogelijk. Geïnventariseerd is welke taken voor het jaar 2021 niet binnen de huidige formatie of middelen zijn uit te voeren. Dit betreft capaciteit voor onder andere toezicht en handhaving. Hiervoor zijn bij de Voorjaarsrapportage 2021 extra middelen beschikbaar gesteld.

Voor een toelichting op de strategische heroriëntatie (ombuigingen) wordt verwezen naar het hoofdstuk Financiële recapitulatie strategische heroriëntatie in de Financiële begroting.