Beleidsdoel A: Haarlemmermeer is een aantrekkelijke, toekomstbestendige en veilige vestigingsplaats voor kleine en (middel)grote ondernemingen.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

De huidige en toekomstige economische dynamiek in de gemeente en metropoolregio levert nieuwe en andersoortige kansen en uitdagingen op dan voorheen. Hierbij valt te denken aan datagedreven economie, de robotisering, de vergrijzing en de klimaatverandering. Het gemeentelijk beleid moet flexibel zijn om goed aan te sluiten op de ontwikkeling van de wensen van zowel ondernemers als hun klanten. We richten ons zowel op het toekomstbestendig ontwikkelen van nieuwe werklocaties als op het herstructureren, transformeren en verduurzamen van bestaande locaties. Nog meer dan in het verleden worden de functies werken, wonen en de gewenste voorzieningen in samenhang ontwikkeld met als doel een goede werk- en verblijfsomgeving te bieden. We zetten in op de transitie naar een circulaire samenleving. Om onze welvaart en welzijn op het gewenste peil te houden zullen we anders moeten omgaan met de middelen die onze welvaart tot stand brengen. Aan de verschillende vraagstukken wordt samengewerkt met betrokken partijen.

Activiteiten

  1. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van het startend ondernemerschap en Midden- en kleinbedrijf (MKB) om zich krachtig te ontwikkelen en te innoveren

  2. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van de agrarische sector in de omslag naar duurzame en sterke landbouw

  3. Verbeteren kwaliteit werklocaties en de aansluiting van het aanbod op de veranderde vraag

  4. Het ondersteunen en faciliteren van ontwikkelingen in het aanbod commerciële voorzieningen

  5. Economische research en gegevensbeheer

Toelichting

1. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van het startend ondernemerschap en Midden- en kleinbedrijf (MKB) om zich krachtig te ontwikkelen en te innoveren

De coronacrisis heeft gezorgd voor financieel zware tijden voor veel zelfstandige ondernemers. Zelfstandigen die in verband met de nasleep van de coronacrisis financiële ondersteuning nodig hebben, helpen we door middel van de regeling Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz). Vroegsignalering van financiële problematiek en faillissement bij ondernemers vindt plaats met behulp van het initiatief '155 Help een bedrijf'. Hierdoor worden de maatschappelijke kosten van een faillissement voorkomen of gereduceerd. Ondernemers kunnen met hun uiteenlopende vragen op diverse plekken terecht. Voorbeelden zijn: het (virtuele) Ondernemersplein, de portal hlmrmeer.nl, en Ondernemen in Haarlemmermeer op onze website haarlemmermeergemeente.nl.

Startende ondernemers worden actief ondersteund door het programma ZAAI. We blijven met ZAAI investeren in onze lokale economie en moedigen ondernemerschap en talent aan met behulp van netwerken, coaching en intervisie. Omdat we groot belang hechten aan onze lokale ondernemers en willen weten wat er onder hen speelt en leeft, blijven we in dialoog met onze partners in het Haarlemmermeers Ondernemers Platform (HOP), MKB Nederland en de verenigde horecaondernemers. We gaan een MKB-agenda opstellen om de lokale economie verder te versterken en de ondersteuning aan het MKB te verbeteren.

2. Het ondersteunen, faciliteren en stimuleren van de agrarische sector in de omslag naar duurzame en sterke landbouw

De agrarische sector levert een bijdrage aan de lokale economie. Agrarische ondernemers krijgen ruimte om verschillende en meer bedrijfsactiviteiten te ontplooien. Met een duurzaam voedselsysteem met ruimte voor kringlooplandbouw zorgen wij voor een betere balans tussen voedselproductie, een vruchtbare bodem, robuust waterbeheer en biodiversiteit. De agrarische sector is van belang voor de voedselproductie. Daarnaast spelen de agrariërs een belangrijke rol in het beheer van het authentieke Haarlemmermeerse landschap. Het groene en open landschap zijn de inwoners de afgelopen periode meer gaan waarderen. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de sector en de overheid om de land- en tuinbouw in Haarlemmermeer vitaal te houden, in balans met de culturele en recreatieve betekenis van het landschap.
In de Omgevingsvisie hebben we al aangegeven dat de agrarische sector met een grote transitieopgave te maken heeft als gevolg van onder andere de stikstofproblematiek, verdergaande verstedelijking, klimaatadaptatie, energietransitie en het verlies aan biodiversiteit. Er is in Haarlemmermeer meer ruimte voor initiatieven als Wickevoorter stadsboeren, zelfoogsttuin van de Elisabethhoeve en initiatieven in PARK21. Wij blijven met de agrariërs in dialoog om agrarisch ondernemen, natuur en recreatie in een aantrekkelijk landschap, met een gezonde bedrijfsvoering samen op te laten gaan. Waarbij de agrarische- en de publieke sector samen een aantrekkelijk en gezonde exploitatie van dat agrarische landschap nastreven.

3. Verbeteren kwaliteit werklocaties en de aansluiting van het aanbod op de veranderde vraag

Onze economische koers, zoals vastgesteld in het Economisch Perspectief 2030, richt zich op het versterken van de lokale en regionale economie waarmee we ervoor zorgen dat ook in de verdere toekomst Haarlemmermeer een plek is waar mensen goed kunnen wonen, werken en leven.

Specifiek met betrekking tot de werklocaties is het doel om meer de regie te voeren op de locatie, toekomstbestendigheid en kwaliteit van werklocaties in Haarlemmermeer.

De afgelopen jaren is Haarlemmermeer economisch en demografisch sterk gegroeid. Op dit moment is de gemeente economisch gezien een van de vijf grootste gemeenten van Nederland. Naast de sterke groei speelt er een veelheid aan grote en relevante opgaven, programma’s, trajecten en ontwikkelingen die op verschillende niveaus, tegelijkertijd om ruimte en inzichten vragen. Kortom we worden geconfronteerd met een nieuwe en complexe situatie. In de toekomst moet daarom ook vanuit economisch perspectief selectiever worden omgegaan met ruimteclaims. Om selectiever te kunnen zijn en meer te kunnen sturen, is gestart met het traject de ‘Brede beschouwing van de werklocaties’. De ambitie van dit traject is om antwoord te geven op de vraag: Wat willen we, waar, wanneer, met welke kwantiteit en kwaliteit op onze werklocatiemarkt faciliteren?

4. Het ondersteunen en faciliteren van ontwikkelingen in het aanbod commerciële voorzieningen

Het versterken van de positie van de detailhandel en economisch herstel na de coronamaatregelen zijn onderdelen van de nieuwe MKB-agenda. Het kader hiervoor is het 'Beleid voor commerciële voorzieningen; regels en ruimte'. Centrale doel van dit beleid is de realisatie van een toekomstbestendige voorzieningenstructuur waarbinnen ruimte bestaat voor ondernemerschap, dynamiek en innovatie. Commerciële functies worden geconcentreerd in centra. Per centrum is de koers aangegeven, naast beleidsregels per sector. We geven uitvoering aan dit beleid door ruimtelijke ontwikkelingen, waaronder initiatieven voor (her)ontwikkeling en functiewijzigingen, te begeleiden en te stimuleren. We geven bijvoorbeeld ruimte aan de horeca als onderdeel van bruisende en levendige centrumgebieden. De koers uit het beleid wordt in projecten, gebiedsontwikkelingen en processen uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld een visie op Stadscentrum Hoofddorp, het programma Stadscentrum Hoofddorp, de centrumontwikkelingen in Badhoevedorp en Nieuw-Vennep en de uitvoeringsprogramma's.

5. Economische research en gegevensbeheer

Dit betreft onderzoek, analyse en publicatie van werkgelegenheidsstatistieken en andere economische rapportages zowel nationaal, regionaal als lokaal. Ook houden wij jaarlijks een enquête onder de Haarlemmermeerse ondernemers met vragen over de werkgelegenheid en het vestigingsklimaat. De mutaties in werkgelegenheid en leegstand bij ondernemers, kantoren en winkels worden gemonitord en geanalyseerd om beleid te evalueren en te ontwikkelen.

Tabel 69 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2021

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel A: Haarlemmermeer is een aantrekkelijke, toekomstbestendige en veilige vestigingsplaats voor kleine en (middel)grote ondernemingen.

Baten

5.276

3.493

15.103

4.052

4.052

4.052

Lasten

7.309

6.041

14.285

7.093

7.019

7.007

Saldo

-2.033

-2.548

819

-3.041

-2.967

-2.956

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2023

2024

2025

2026

Baten

Verkoop grond Pionier-Bolsterrein

11.009

-11.009

-

-

Reclame-opbrengsten

1.050

-

-

-

Administratieve verschuiving

-571

-

-

-

Leges

200

-

-

-

Overig

-78

-43

-

-

Totaal Baten

11.610

-11.052

-

-

Lasten

Verkoop grond Pionier-Bolsterrein

-7.070

7.070

-

-

Kapitaallasten

-560

-

-

-

Gewijzigde verdeling van personeelslasten

-314

-

-

-

Ondernemersloket

-200

200

-

-

Strategische heroriëntatie pachtinkomsten

-

-

147

-

Overig

-100

-78

-73

12

Totaal Lasten

-8.244

7.192

74

12

Baten

In verband met de gebiedsontwikkeling van het Pionier-Bolsterrein vind er in 2023 een grondverkoop plaats. Het resultaat van deze grondverkoop, € 3,9 miljoen (baten min lasten), wordt gestort in de bestemmingsreserve Pionier-Bols. Zie hiervoor het programma Ruimtelijke ontwikkelingen.

Door het invoeren van reclamebelasting op grote oppervlakten (met name de billboards langs de snelwegen) en het aanbieden van reclame op digitale billboards, zullen we extra inkomsten kunnen realiseren. Aan het eind van 2022 wordt aan de raad een voorstel gedaan inzake het (aangepaste) reclamebeleid.

De verantwoording van opbrengsten uit gronden (met name erfpacht) is verschoven van het programma Economische zaken naar het programma Ruimtelijke ontwikkelingen (beleidsdoel B).

Leges zijn onderdeel van de strategische heroriëntatie. Afspraak is dat in 2023 de hoogte van de leges voor evenementen opnieuw bekeken worden. Vooruitlopend hierop is vanaf 2023 een ombuiging geraamd.

Lasten

Zie voor een toelichting op verkoop grond Pionier-Bolsterrein de toelichting bij de baten.

Rekening is gehouden met rentelasten in verband met aankopen van percelen op basis van de Wet voorkeursrecht gemeenten in het Stationskwartier en Graan voor Visch te Hoofddorp.

Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van een extra doorbelasting in 2023 op dit beleidsdoel.

Op basis van het coalitieakkoord 2022-2026 worden incidenteel middelen geraamd voor het verbeteren van het ondernemersloket tot één plek waar ondernemers integraal geadviseerd kunnen worden bij het realiseren van hun plannen.

In de strategische heroriëntatie was vanaf 2025 rekening gehouden met een extra verhoging van de pachtinkomsten. Bij de vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2022 is besloten deze extra verhoging te dekken door een verlaging van de uitgaven voor het beheer van gemeentelijk vastgoed. Dit omdat een extra opbrengst uit pacht niet haalbaar is.