Beleidsdoel B: Het versterken van onze strategische positie door samenwerking in de regio, met een focus op de logistiek, kennisintensieve en (inter)nationale dienstensectoren en op de maatschappelijke inpassing van de luchtvaart.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

De (internationale) concurrentie gaat steeds meer over metropolen en deze beïnvloeden ook de nationale economie. Hiermee is er een gedeeld belang in de MRA om de economische positie van de regio te versterken. Wij werken daarom samen met aangrenzende gemeenten, provincies, Rijksoverheid, private partijen en kennisinstellingen bij voor ons belangrijke vraagstukken. Wij zorgen ervoor goed vertegenwoordigd te zijn in de verschillende regionale samenwerkingsstructuren.

Op economisch gebied wordt in de MRA in verschillende gremia gewerkt:

  • In het Platform Economie werken we samen aan opgaven die voortkomen uit veranderingen in de regionale economische structuur.

  • De Amsterdam Economic Board (AEB) heeft tot doel welvaart en welzijn in de MRA toekomstbestendig te versterken middels samenwerking van bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen met als inzet innovatie en economische ontwikkeling.

  • Amsterdam InBusiness (AIB) is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Amstelveen, Amsterdam, Almere en Haarlemmermeer dat de acquisitie en het relatiebeheer van internationale investeerders en bedrijven in de MRA op zich neemt.

De mainport Schiphol is een belangrijke aanjager van de Haarlemmermeerse economie. Wel moeten leefbaarheid en groei van de luchthaven in balans met elkaar zijn.

Wij willen samen met alle belanghebbenden in de regio de verwevenheid en wisselwerking tussen de luchthaven Schiphol, de economie en de kwaliteit van de leefomgeving verder ontwikkelen. Het verder onderzoeken van de mogelijkheden van toepassing van geluidsadaptief bouwen is daar onderdeel van. Bij verdere ontwikkeling van de luchthaven heeft veiligheid de hoogste prioriteit.

Een internationaal sterke luchthaven heeft een sterke regio en daarmee ook een sterke gemeente nodig. Haarlemmermeer neemt met dit doel deel aan de besluitvormingstrajecten rondom de ontwikkeling van Schiphol. Daarmee zijn wij in staat mede richting te bepalen.

Activiteiten

  1. Het sturen op een kwalitatief sterke regionale hotelmarkt

  2. Een leidende rol spelen binnen de regionale logistieke sector

  3. Het stimuleren van regionale en Europese samenwerking in de transitie naar een circulaire economie

  4. Economische Agenda Amstelland-Meerlanden

  5. Het actualiseren van de Plabeka-afspraken

  6. Marketing en acquisitie

  7. Het regionaal monitoren van commerciële voorzieningen

  8. Het positief ontwikkelen van de verwevenheid tussen luchthaven en samenleving

Toelichting

1. Het sturen op een kwalitatief sterke regionale hotelmarkt

Met het verblijfsaccommodatiebeleid gemeente Haarlemmermeer 2021-2025 zetten we in op het versterken van een toekomstbestendig, evenwichtig en gediversifieerd aanbod van verblijfsaccommodaties in Haarlemmermeer om zo ons eigen toeristisch aanbod te versterken.

Hierbij werken we nauw samen met de hotels en met het Event Park Amsterdam, het samenwerkingsverband tussen diverse hotels in Haarlemmermeer die evenementen kunnen faciliteren. Samen, gemeente en ondernemers, willen we ervoor zorgen dat Haarlemmermeer een aantrekkelijke omgeving is voor (zakelijke) toeristen. De coronacrisis heeft de sector hard geraakt, maar wij zien gelukkig na de pandemie weer een opwaartse trend van het aantal toeristen dat gebruik maakt van hotels en andere voorzieningen in Haarlemmermeer. Daarnaast vingen en vangen een aantal hotels vele vluchtelingen op. We willen de branche de komende periode stimuleren en niet extra belasten. Dit willen we vanuit het verblijfsaccommodatiebeleid bereiken door voor nieuwe hotelontwikkelingen een afwegingskader te hanteren met criteria als voldoende marktruimte en onderscheidend concept (diversificatie). Ook worden nieuwe grotere hotelontwikkelingen (50 slaapplaatsen of meer) regionaal getoetst via een operationeel plan MRA Ontwikkelkader en een niet-bindend advies van een expertteam, als uitwerking van de Strategische Agenda Toerisme in de MRA2025. Ook zetten we in op andere kleinschaligere en kwalitatieve verblijfsaccommodaties. Toeristen die in onze gemeente verblijven kunnen een bijdrage leveren aan het versterken van lokale voorzieningen. Uiteraard zijn de economische aspecten een belangrijke drijfveer voor dit soort ontwikkelingen.

2. Een leidende rol spelen binnen de regionale logistieke sector

Door de Amsterdam Logistics Board (ALB) is een investeringsplan Mainport Logistiek vastgesteld. Dit is het kader voor bestedingen uit de reserve Versterking van de (lucht)vrachtketen. Het betreft hier regionaal geld dat bij de gemeente Haarlemmermeer is ondergebracht. Doel is om het toekennen van budgetten door het Amsterdam Logistics Programmateam, gevolgd door een besluit van het college van B&W en de raad van de gemeente Haarlemmermeer weloverwogen te laten plaatsvinden, gekoppeld aan de visie en ambities van het programma mainport logistiek van de ALB. Sindsdien zijn verschillende aanvragen ingediend. Het gaat om aanvragen voor de projecten Schiphol Cargo Mainport Program (SCMP), Zero Emissie Corridors en Connented Transport Corridors (CTC).

3. Het stimuleren van regionale en Europese samenwerking in de transitie naar een circulaire economie

De MRA is voor Haarlemmermeer een samenwerkingspartner die zich, gezamenlijk met 29 andere deelnemende gemeenten, inzet om van de MRA een toekomstbestendige en duurzame regio te maken. Met dit samenwerkingsverband dragen we bij aan een toekomstbestendige metropool: een regionale economie die op de langere termijn internationaal succesvol is door een schone economie. De MRA vervult op economisch gebied een voortrekkersrol in de kennis- en circulaire economie, waarbij ze zich richt op innovatiekracht en gemeentegrensoverstijgende onderwerpen, die raken aan de (internationale) concurrentiepositie. Door het bundelen van de krachten van zowel publieke -, private - en kennispartijen dragen we bij aan de omschakeling naar een circulaire economie, naar duurzame energie, een klimaatbestendige omgeving en een betere biodiversiteit. Inhoudelijk in het MRA programma staan de volgende sporen centraal:

  • Aanpak van materiaal- en grondstofstromen

  • Circulaire inkoop en innovatieve aanbesteding

  • Circulaire bouw

  • Gebiedsontwikkeling

In onze eigen gemeente dragen we bij aan innovatieve en nieuwe bedrijvigheid, waaronder circulair bouwen middels de samenwerking met C-Creators, door aan te sluiten bij Circulair West en actief deel te nemen in het innovatieve businessnetwerk SHARE Meets. Daarnaast werken we aan toekomstbestendige werklocaties, waarbij bedrijventerreinen zó worden ingericht dat meer circulaire bedrijven zich voor een langere tijd in Haarlemmermeer willen vestigen. Door lobby en externe relaties, maar ook in samenwerking met de AEB, dragen we actief bij aan de ontwikkeling van het internationale netwerk en de strategische positionering van de MRA in Europa.

4. Economische Agenda Amstelland-Meerlanden

Ten behoeve van de regionale samenwerking en de MRA-trajecten is in 2021 door de AM-regio een bouwsteen positionering Economisch Vestigingsklimaat Amstelland Meerlanden regio opgesteld. Doel van deze bouwsteen is om helder en beeldend het verhaal naar voren te brengen waar de AM-regio vanuit economisch perspectief voor staat, wat de bijdrage is aan de MRA en wat de AM-regio in dat verband vraagt of nodig heeft van de MRA. De komende jaren zal gewerkt worden aan de uitvoering van deze economische bouwsteen en de daarin genoemde drie vestigingsfactoren te weten: het optimaliseren van de fysieke bedrijfsomgeving, de beschikbaarheid van geschikte werknemers, en het versterken van de bereikbaarheid.

5. Het actualiseren van de Plabeka-afspraken

De economische dynamiek – in combinatie met de woningbouwopgave, de bereikbaarheidsopgave en de energietransitie – leidt nog altijd tot ruimtelijke vraagstukken op de schaal van de MRA. Op MRA-niveau, in Plabekaverband (Platform Bedrijven en Kantoren), is daarom gestart met het opstellen van het Economisch Ontwikkelperspectief MRA (EOP MRA). In dit kader wordt op dit moment en de komende jaren gewerkt aan vijf opgaven:

  1. het versterken van onderzoeks- en innovatie-ecosystemen;

  2. de slimme specialisatie van bestaande sectoren en clusters;

  3. de opgave naar de balans van wonen-werken-voorzieningen-bereikbaarheid;

  4. onderzoek naar het sociaaleconomische karakter van de deelregio;

  5. het opstellen van een regionale bedrijvenstrategie MRA.

Onderwijs- en arbeidsmarktvraagstukken spelen in deze opgaven ook een rol. Op basis hiervan kan een samenhangend EOP MRA worden opgesteld, maar net zo belangrijk economische input worden geleverd voor MRA- en Rijkstrajecten zoals bijvoorbeeld de Verstedelijkingsstrategie en het Bestuurlijk Overleg Leefomgeving. Dit is belangrijk zodat er naast de ruimteclaims vanuit woningbouw, bereikbaarheid enzovoort ook ruimte wordt behouden om te werken c.q. voor de economie.

6. Marketing en acquisitie

Om een positieve bijdrage te leveren aan een toekomstbestendige economie in Haarlemmermeer op het gebied van de bezettingsgraad van kantoren, diversificatie, lokale werkgelegenheid, innovatie en duurzaamheid blijft de gemeente zich inzetten op het acquireren van nieuwe internationale bedrijven en het behouden van gevestigde bedrijven. De samenwerking met AIB en een verscheidenheid aan externe dienstverleners zijn hiervoor effectieve instrumenten. De gemeente is verder vertegenwoordigd op de vastgoedbeurzen Provada, Expo en MIPIM en initieert en organiseert eigen evenementen zoals Airport City Business Lunches. Er wordt gebruik gemaakt van zowel digitale als gedrukte communicatiemiddelen. Voorbeelden zijn de Amsterdam Airport City website en LinkedIn, artikelen en interviews, brochures en advertenties. Ten behoeve van de MKB-agenda worden de behoeftes en initiatieven van lokale ondernemers geïnventariseerd. Hiervoor worden verschillende enquêtes gebruikt.

7. Het regionaal monitoren van commerciële voorzieningen

Wij nemen deel aan de Regionale Adviescommissies Detailhandel Noord-Holland Zuid (ADZ) waar we met onder andere de gemeenten in de regio initiatieven afstemmen en kennis delen.

Net als voorgaande edities, hebben we ook deelgenomen aan het Randstad Koopstromenonderzoek 2021. Dit koopstromenonderzoek brengt in beeld waar inwoners in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Noord-Brabant boodschappen doen, winkelen en doelgerichte aankopen doen en hoe tevreden ze zijn over de verschillende aankooplocaties. Koopstroomgegevens brengen (verschuivingen van) het winkelgedrag objectief in kaart en vormen daarmee een belangrijke basis voor ons beleid. We hebben hiervoor dan ook extra enquêtes ingekocht en vragen laten toevoegen over het koopgedrag in relatie tot de coronacrisis. Deze gegevens delen we met ondernemers en andere belanghebbenden en gebruiken we in projecten en processen voor centrumontwikkelingen en ondersteuning van ondernemers.

Ook leveren we jaarlijks input voor de provinciale detailhandelsmonitor van de provincie Noord- Holland. In deze monitor worden alle feiten rondom detailhandel in Noord-Holland opgenomen op het gebied van winkelaanbod, werkgelegenheid in de detailhandel, leegstand, plannen en initiatieven. De gegevens gebruiken partijen zoals de Regionale Adviescommissies Noord-Holland, marktpartijen, regio's en gemeenten voor het maken en uitvoeren van projecten, onderzoek en beleid.

8. Het positief ontwikkelen van de verwevenheid tussen luchthaven en samenleving

Begin 2022 is onze strategische inzet met betrekking tot luchthavenzaken herzien omdat het plafond van 500.000 vliegtuigbewegingen in 2019 was bereikt, er wereldwijd een enorme klimaat- en verduurzamingsopgave is en er door onderzoek nieuwe inzichten zijn over de effecten van uitstoot en geluid van vliegverkeer op omwonenden. Ook is er meer aandacht gekomen voor gezondheid. Wij willen daarom dat de luchtvaart en de luchthaven snel verduurzamen en dat er duidelijke en controleerbare afspraken komen over een afname van (grond)geluid en uitstoot. In de inzet staat de balans tussen duurzame economie en een gezonde leefomgeving centraal. De strategische inzet geeft de rol en inzet van de gemeente aan op een aantal thema’s. Ten eerste leefbaarheid en gezondheid waarbij de inzet onder andere is: minder nachtvluchten, hinderreductie voor onze inwoners, een omgevingsfonds verbetering van de leefomgeving en maatwerk voor omwonenden. Ten tweede veiligheid en bereikbaarheid met als belangrijkste speerpunt het doortrekken van de Noord/Zuidlijn. Ten derde economie en werkgelegenheid waarbij de nadruk wordt gelegd op het behouden van werkgelegenheid. Het internationale netwerk en de daarbij behorende vrachtvluchten zijn daarbij van groot belang. Ons vierde speerpunt is wonen, vliegen en ruimtelijke beperkingen en daar is onze inzet ruimte voor maatwerk zodat aan de woningbouwopgave kan worden voldaan. Ook zetten wij in op innovatie en hier is onze inzet met name gericht op het ontwikkelen en toepassen van kennis op het gebied van geluidsadaptief bouwen.

Tabel 70 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2021

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel B: Het versterken van onze strategische positie door samenwerking in de regio, met een focus op de logistiek, kennisintensieve en (inter)nationale dienstensectoren en op de maatschappelijke inpassing van de luchtvaart.

Baten

-

-

-

-

-

-

Lasten

1.537

1.861

1.246

1.196

1.196

1.196

Saldo

-1.537

-1.861

-1.246

-1.196

-1.196

-1.196

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2023

2024

2025

2026

Lasten

Subsidie investeringsplan Mainport logistiek MRA

627

-

-

-

Overig

-12

50

-

-

Totaal Lasten

615

50

-

-

Lasten

Voor de uitvoering van het investeringsplan Mainport logistiek MRA is in 2022 een subsidie geraamd voor de programma's Zero Emission Corridors (ZEC) en Connected Transport Corridor Amsterdam Westkant (CTC) binnen het investeringsplan. Dit bedrag wordt gedekt door een onttrekking aan de reserve Versterking van de (lucht)vrachtketen (nota van B&W 2022.0000330).