Beleidsdoel B: Wederzijdse betrokkenheid bij de besluitvorming en onze kennis over onze lokale samenleving vergroten.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
Alles wat wij als gemeente doen, raakt de inwoners, ondernemers en instellingen direct. Tegelijkertijd zijn zij bij uitstek degenen die kunnen meedenken én meewerken aan hun omgeving, aan het verbeteren van hun dorp of wijk. Wij blijven onze inwoners, instellingen en ondernemers intensief betrekken bij beleidsontwikkeling en uitvoeringsplannen. Wij borgen participatie in onze werkwijze waarbij wij de verwachtingen managen en goed communiceren over de uitkomsten.
Wij sluiten de manier waarop wij doelgroepen betrekken aan bij hun behoefte en maken daarom gebruik van diverse digitale en offline instrumenten, waaronder het e-platform Open Stad. Om transparant en open te zijn over deze aanpak, actualiseren wij ons participatiebeleid.
Wij zetten het gebiedsgericht werken voort, waarbij men invloed heeft op planvorming en aanpak. Wij zorgen voor de verbinding tussen diverse opgaven in een gebied en voor een continu gesprek tussen gemeentebestuur en inwoners, instellingen en ondernemers. Wij blijven inspelen op behoeften en wensen in de samenleving, met als doel de betrokkenheid van inwoners, ondernemers en instellingen te vergroten en het bieden van ruimte voor initiatieven.
Zo weten wij wat er leeft en welke ontwikkelingen wij verwachten op lange termijn in het gebied (gebiedsprogrammering). Wij anticiperen daarop door prioriteiten te stellen en acties te bepalen, samen met de inwoners, instellingen en ondernemers in het gebied. Onze kennis van en interactie met het gebied versterken wij door informatiemarkten en door een actief netwerk te onderhouden.
Activiteiten
Het doen van generiek onderzoek
Standaardisering van de aanpak van participatie bij beleidsvorming en -uitvoering
Opstellen en uitvoeren van gebiedsprogramma's
Uitwerking rol dorps- en wijkraden
Het onderhouden en faciliteren van adviesorganen ter ondersteuning van de gemeenteraad
Het bieden van informatie aan inwoners en ondernemers
Het ondersteunen van de Jongerengemeenteraad en Kinderraad
Toelichting
1. Het doen van generiek onderzoek
De gemeente Haarlemmermeer is dynamisch en divers. Kennis van de verschillende gebieden en de ontwikkeling van onze bevolking zijn cruciaal om beleid op maat te kunnen ontwikkelen. Om het onderzoek zo effectief en efficiënt mogelijk in te zetten, werken wij met een onderzoeksprogramma. Wij bouwen gestaag aan een lokale kennisinfrastructuur en een accuraat gegevensbeheer. Zo zorgen wij ervoor dat ons beleid toegerust is op veranderingen in leefsituatie, wensen en behoeften van onze inwoners, instellingen en ondernemers. De te onderzoeken onderwerpen worden vastgesteld op basis van de accenten en prioriteiten van het coalitieakkoord.
In 2024 voeren wij de onderzoeken de 'Staat van Haarlemmermeer 5: Brede welvaart in Haarlemmermeer' en de jaarlijkse bevolkingsprognose uit. In 2025 staan 'Kijk op de Wijk 8: Openbare ruimte en nieuwe vormen van stedelijkheid' en een onderzoek naar de situatie van Haarlemmermeerse jongeren op de planning.
2. Standaardisering van de aanpak van participatie bij beleidsvorming en -uitvoering
Bij beleidsontwikkeling en uitvoering maken wij gebruik van de kennis en ervaring van onze inwoners, instellingen en ondernemers. In de huidige maatschappij en nieuwe wetgeving zoals de Omgevingswet is dit steeds meer vanzelfsprekend voor inwoners, ondernemers en instellingen. Participatie is dan ook de rode draad in de aanpak en bestuursstijl. Hiervoor is structurele aandacht in de organisatie. Een herkenbare aanpak wordt gehanteerd door een aantal vaste vragen en standaard stappen te hanteren. Ook zorgen wij voor herkenbare gemeentelijke instrumenten waarmee wij luisteren naar de diversiteit aan geluiden. Zo werken wij eraan participatie een vast onderdeel te maken van onze werkwijze. Wij blijven daarom de gemeenteraad adviseren bij welke onderwerpen vooraf kaders te stellen aan participatie. Daarvoor blijft de ‘Werkwijze gemeenteraad bij participatie’ het instrument.
3. Opstellen en uitvoeren van gebiedsprogramma's
In gesprek met inwoners, instellingen en ondernemers blijven wij per gebied een gebiedsprogramma opstellen waarin de verwachte ontwikkelingen voor de (middel)lange termijn staan en hoe wij op die ontwikkelingen willen anticiperen. Deze gebiedsprogramma's vertalen wij in prioriteiten en concrete acties voor de korte termijn in een gebiedsagenda. De voorgenomen acties leggen wij vast in een digitaal gebiedsprogramma.
4. Uitwerking rol dorps- en wijkraden
Wij blijven in gesprek met de dorps- en wijkraden over de rollen en participatieve democratie bij beleidsontwikkeling en plannen voor uitvoering. Wij evalueren jaarlijks de samenwerkingsafspraken die zijn gemaakt. Deze gaan over de manier waarop gemeente en dorps- en wijkraden samenwerken en elkaar weten te vinden, ook als zij het niet eens zijn. Hierin is ook ruimte voor onderwerpen waarover dorps- en wijkraden en bestuur samen komen tot beleidsontwikkeling en plannen voor uitvoering. De dorps- en wijkraden hebben samen met de gemeenteraad eerste stappen gezet om beter in gesprek te komen en te werken aan de langetermijnvisie op de participatiedemocratie.
5. Het onderhouden en faciliteren van adviesorganen ter ondersteuning van de gemeenteraad
De gemeenteraad bestaat uit 39 leden, die zich verenigd hebben in dertien fracties. De gemeenteraad kent een aantal structurele commissies en werkgroepen die allen tot doel hebben het functioneren van en de besluitvorming door de raad te ondersteunen, te faciliteren of voor te bereiden. Dit zijn onder meer het Presidium, het Seniorenconvent, de Auditcommissie, de Werkgroep Werkwijze Raad (WWR), de werkgroep Communicatie, de werkgroep Omgevingswet, de werkgroep AM-MRA, de werkgroep Bereikbaarheid Bollenstreek, de Klankbordgroep Rekenkamer, de begeleidingsgroep Referendumcommissie en de werkgeverscommissies van de griffier en de burgemeester. De griffie ondersteunt deze en alle overige activiteiten van de gemeenteraad en bewaakt de wettelijke en lokale kaders waarbinnen de raad wordt geacht te functioneren.
Als resultaat van het door de gemeenteraad vastgestelde initiatiefvoorstel van de WWR; “Langetermijn visie participatiedemocratie”, vergadert de gemeenteraad elk kwartaal middels een bijzondere raadsvergadering op locatie, in telkens een ander gebied van de gemeente. Alle stukken die bij de raadspleinvergaderingen horen, zijn openbaar en digitaal toegankelijk. De reguliere openbare raadspleinvergaderingen van de gemeenteraad worden via webcasting/ livestreaming uitgezonden op internet. Er wordt nader onderzoek gedaan naar de mogelijkheid van het live ondertitelen van de webcasting van de sessie- en raadsvergaderingen. De activiteiten Ervaar de Raad, Raadslid in de Klas en De Raad Fietst worden voortgezet, evenals het Haarlemmermeers Scholieren Debattoernooi.
6. Het bieden van informatie aan inwoners en ondernemers
De communicatie van de gemeente Haarlemmermeer is toegankelijk, transparant en actueel. Wij communiceren in heldere taal, tijdig en op maat gesneden. Zo brengen wij inwoners, ondernemers en relevante doelgroepen in stelling en in beweging. Wij blijven onderzoeken hoe en wanneer wij met zowel offline als online middelen, zoveel mogelijk inwoners, ondernemers en relevante doelgroepen kunnen bereiken en kunnen oproepen tot deelname aan die participatieprocessen waar dit nodig of gewenst is. Via het online- participatieplatform ‘Open Stad’ bereiken wij meer verschillende groepen en vergroten wij het bereik. Per geval bekijken wij of een combinatie van ‘live’ en online wenselijk is.
7. Het ondersteunen van de Jongerengemeenteraad en Kinderraad
De Jongerengemeenteraad wordt door de griffie ondersteund bij het organiseren van zijn vergaderingen en zijn contacten met de gemeenteraad. De inhoudelijke en overige ondersteuning wordt geleverd door de ambtelijke organisatie en de onafhankelijke begeleider. De griffie ondersteunt bij het organiseren van de Dag van de Kinderraad. De uitvoering van de besluiten van de Kinderraad wordt verzorgd door de ambtelijke organisatie. De jaarlijks daarbij nieuw gekozen kinderburgemeester wordt ook ondersteund door de ambtelijke organisatie.
Tabel 10 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel B: Wederzijdse betrokkenheid bij de besluitvorming en onze kennis over onze lokale samenleving vergroten. | Baten | - | - | - | - | - | - |
Lasten | 301 | 436 | 358 | 377 | 377 | 377 | |
Saldo | -301 | -436 | -358 | -377 | -377 | -377 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
Overig | 78 | -20 | - | - |
Totaal Lasten | 78 | -20 | - | - |