Beleidsdoel E: Wij beheren betrouwbare basisregistraties en leveren diensten en producten van burgerzaken en de burgerlijke stand.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Wij gaan door op de ingeslagen weg met het verminderen van administratieve lasten voor inwoners, instellingen en ondernemers. Rechtspersonen kunnen digitaal een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) of afschriften Burgerlijke Stand aanvragen.

De BRP is dé basisregistratie voor persoonsgegevens. Van iedere levensloop registreren wij administratief de belangrijkste aspecten, zoals geboorte, gezag, verhuizing, vertrek naar het buitenland, huwelijk en overlijden. De BRP vormt de basis voor afgifte van reisdocumenten, rijbewijzen, verklaringen en uittreksels, alsmede voor de stempas bij verkiezingen. Data uit de BRP wordt verplicht gebruikt binnen de gehele overheid. Wij zorgen ervoor dat de BRP actueel is. Hierbij werken wij samen met overheidsdiensten, afnemers en ketenpartners.

Om de dienstverlening van de gemeente te verbeteren, efficiënter te werken en beter onderbouwde beleidskeuzes te maken, ontsluiten wij informatie met een geografische component over de Haarlemmermeerse woon-, werk- en leefomgeving op digitale kaarten. Door het verzamelen, beheren en ontsluiten van hoogwaardige en betrouwbare informatie met behulp van moderne technieken ondersteunen en bevorderen wij de interactie met en de transparantie voor inwoners en andere belanghebbenden.

Ook werken wij aan de (digitale) randvoorwaarden voor de invoering van de Omgevingswet. In de Omgevingswet worden de regels voor ruimtelijke projecten gebundeld en vereenvoudigd, zoals bestaande wetten op het gebied van bouwen, milieu, water, ruimtelijke ordening en natuur. Om de geboden beleidsvrijheid weloverwogen en juridisch onderbouwd te benutten, zijn goede gegevens nodig. Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) moet de juiste informatie gaan leveren aan gemeenten, provincies, Rijk en waterschappen. Het stelsel van (geografische) basisregistraties is één van de bronnen voor het DSO.

Tabel 13 Kwaliteit basisregistraties

Omschrijving

Bron

Metingen

Streefwaarden/ prognose

2020

2021

2022

2024

2025

2026

BAG

zelfevaluatie

93%

92%

89%

> 75%

> 75%

> 75%

BGT

zelfevaluatie

93%

100%

87%

> 75%

> 75%

> 75%

BRO

zelfevaluatie

100%

100%

100%

> 60%

> 60%

> 60%

Wij zijn wettelijk verplicht jaarlijks via een zelfevaluatie aan te tonen, dat de kwaliteit van onze Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en Basisregistratie Ondergrond (BRO) voldoen aan de door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) voorgeschreven minimaal te behalen scores (deze minimale scores zijn voor de BAG en BGT: 75% en voor de BRO: 60%). Bij de zelfevaluatie worden de basisregistraties beoordeeld op basis van de criteria gegevenskwaliteit en proces en organisatie.

Activiteiten

  1. Het beheren van de BRP en het leveren van producten en diensten vanuit de BRP

  2. Het beheren van de registers burgerlijke stand

  3. Het verstrekken van paspoorten, Nederlandse Identiteitskaarten en DigiD’s aan Nederlanders woonachtig in het buitenland via de Gemeentebalie Schiphol

  4. Het centraal inschrijven van vluchtelingen voor het Centraal Orgaan Asielzoekers en het leveren van een bijdrage aan de landelijke BRP-straat

  5. Het actueel houden van de bestaande (basis)registraties met een geografische component

Toelichting

1. Het beheren van de BRP en het leveren van producten en diensten vanuit de BRP

Wij zorgen dat de BRP actueel en betrouwbaar is en aan de wettelijke eisen voldoet. Bij gerede twijfel aan de juistheid van de gegevens in de BRP, bijvoorbeeld uit eigen waarneming of op basis van een signaal van een afnemer, verrichten wij een basisonderzoek. Indien noodzakelijk volgt, al dan niet in samenwerking met ketenpartners, een verder onderzoek in het kader van fraudebestrijding. Door het (intern) opleiden van een aantal medewerkers hebben wij hiervoor de slagkracht vergroot. Wij blijven onderzoek doen naar verbetering van de BRP en de uitbreiding van de digitale dienstverlening. Hierbij zoeken wij, zoveel mogelijk, aansluiting bij landelijke ontwikkelingen, innovaties en successen.

Er is een wetsvoorstel dubbele achternaam aangenomen. Per 1 januari 2024 treedt de nieuwe wet in werking. Met dit wetsvoorstel wordt een regeling ingevoerd die het mogelijk maakt dat ouders een dubbele achternaam kunnen geven aan hun kinderen (gecombineerde geslachtsnaam). In deze wet is ook een overgangsregeling opgenomen. Dit wetsvoorstel heeft een incidenteel effect en een structureel effect. De effecten van deze wetgeving zijn op dit moment moeilijk te bepalen.
Het gaat hierbij om extra werkzaamheden en extra legesopbrengsten in verband met de overgangsregeling voor het jaar 2024 en extra werkzaamheden van het regulier werk vanaf 1 januari 2024 met een blijvend structureel effect. De extra uitvoeringskosten zijn sterk afhankelijk van het percentage ouders dat gaat kiezen voor een gecombineerde geslachtsnaam en in hoeverre de werklast toeneemt in de gemeentelijke werkprocessen. Daarnaast zijn de incidentele legestarieven voor de akte ‘geslachtsnaamswijziging dubbele naam’ nog niet landelijk vastgesteld. De financiële gevolgen van deze wetgeving worden daarom verwerkt bij de Voorjaarsrapportage 2024.

2. Het beheren van de registers burgerlijke stand

Wij zijn belast met het opmaken van akten van geboorte (erkenning en naamkeuze), huwelijk en overlijden en het toevoegen van latere vermeldingen aan akten, zoals bijvoorbeeld beschikkingen van echtscheiding, naamswijziging of adoptie. Wij zorgen voor de toegankelijkheid van de gegevens door middel van verstrekken van uittreksels en afschriften. Akten van de burgerlijke stand vormen de basis van de gegevens in de BRP. Wij voltrekken huwelijken en partnerschapsregistraties en hebben de regie over alle zaken die te maken hebben met huwelijken en partnerschapsregistraties.

3. Het verstrekken van paspoorten, Nederlandse Identiteitskaarten en DigiD’s aan Nederlanders woonachtig in het buitenland via de Gemeentebalie Schiphol

In november 2022 hebben de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), de Minister van Buitenlandse Zaken (BZ) en de gemeente een nieuw convenant gesloten voor de voortzetting van de Gemeentebalie Schiphol voor onbepaalde tijd. In overleg is besloten dat de gemeente Amsterdam geen deelnemende partij meer is in het nieuwe convenant. De gemeente Haarlemmermeer verzorgt de uitvoering van de Gemeentebalie Schiphol. Doordat de samenwerkingsovereenkomst nu voor onbepaalde tijd is aangegaan, kan de bedrijfsvoering hier beter op worden ingericht, waaronder het strategisch personeelsmanagement. Het Rijk staat garant voor de dekking van het exploitatietekort.

4. Het centraal inschrijven van vluchtelingen voor het Centraal Orgaan Asielzoekers en het leveren van een bijdrage aan de landelijke BRP-straat

Wij hebben twee procesovereenkomsten met het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) en de Immigratie en Naturalisatiedienst. Het eerste proces kent een zelfstandige procedure omtrent het inschrijven van uitgenodigde vluchtelingen. Het tweede proces betreft de inschrijving van vluchtelingen die in asielzoekerscentra verblijven. Deze heeft vorm gekregen in een zogenaamde BRP-straat. In Nederland zijn vijf gemeenten, waaronder de onze, hierop ingericht.

5. Het actueel houden van de bestaande basisregistraties met een geografische component

Wij winnen informatie met een geografische component gecentraliseerd en op eenduidige wijze in en gebruiken deze voor meerdere toepassingen. Wij houden de reeds bestaande basisregistraties met een geografische component actueel, betrouwbaar en compleet op een technisch veilige manier. Voorbeelden hiervan zijn de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT), de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) en de Basisregistratie Ondergrond (BRO). De BGT is de gedetailleerde digitale kaart van Nederland, waarin onder andere gebouwen, wegen, water, spoorlijnen en groen eenduidig zijn vastgelegd. De BAG omvat gegevens over alle gebouwen en adressen in Nederland. De BRO is een registratie van de samenstelling van de Nederlandse ondergrond tot 500 meter diep.

In 2024 wordt tranche 5 van de BRO ingevoerd waarin de milieukwaliteit van de ondergrond centraal staat. Begonnen wordt, in lijn met het landelijke regeerakkoord, met maatschappelijke waardecreatie door het proactief ontsluiten van bestaande publieke gegevens in ons bezit. Daarna volgt het centraal opnemen en registreren van nieuw ingewonnen data die tijdens graafwerkzaamheden worden gemeten. Deze centrale registratie is een landelijke voorziening die voor iedereen als opendata vrij beschikbaar en toegankelijk is. Zo weet een initiatiefnemer, die bijvoorbeeld plannen maakt rondom woningbouw of de aanleg van WKO’s (Warmte- en Koudeopslag) in het kader van de energietransitie, met één druk op de knop hoe het is gesteld met de kwaliteit van de ondergrond.

Zowel voor de BAG, de BGT als voor de BRO worden op basis van de audit systematiek ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) controles uitgevoerd. Door deze eenduidige en gecombineerde systematiek wordt de informatieveiligheid gewaarborgd.

Tabel 14 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2022

2023

2024

2025

2026

2027

Beleidsdoel E: Wij beheren betrouwbare basisregistraties en leveren diensten en producten van burgerzaken en de burgerlijke stand.

Baten

3.430

2.978

4.610

4.725

5.132

5.369

Lasten

6.444

6.697

8.379

8.605

8.833

8.993

Saldo

-3.013

-3.719

-3.769

-3.880

-3.701

-3.624

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2024

2025

2026

2027

Baten

1. Documenten Burgerzaken

1.110

88

313

148

2. Schipholbalie

484

26

94

89

Overig

38

1

-

0

Totaal Baten

1.632

115

407

237

Lasten

1. Documenten Burgerzaken

-706

-200

-134

-71

2. Gewijzigde verdeling personeelslasten

-632

-

-

-

3. Schipholbalie

-484

-27

-94

-90

Overig

141

1

-

1

Totaal Lasten

-1.681

-226

-228

-160

Baten

1. Op basis van historische realisatiecijfers en aan de hand van het Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) rekenmodel is de begroting geactualiseerd.
Met ingang van 2024 verwachten we een stijging in de aantallen aanvragen voor reisdocumenten, dit is berekend op basis van het NVVB-rekenmodel.
Deze stijging was nog niet verwerkt in de meerjarenbegroting. Tegenover hogere legesopbrengsten staan ook hogere afdrachten aan het rijk.

2. Er is een nieuw convenant gesloten met de ministeries van BZK en BZ voor het voor onbepaalde tijd continueren van de Gemeentebalie Schiphol voor de uitgifte van Nederlandse paspoorten,
Identiteitskaarten en activeringscodes DigiD aan niet-ingezetenen. De financiële gevolgen van het nieuw gesloten convenant worden budgettair neutraal verwerkt. De kosten worden (gedeeltelijk) gedekt door de legesinkomsten van de aangevraagde documenten. Het exploitatietekort, dat is het gedeelte van de kosten dat niet gedekt kan worden door de legesinkomsten, wordt gedekt via een bijdrage van BZK en BZ. Beide ministeries dragen 50% van het uiteindelijke exploitatietekort, waardoor de exploitatie van de Gemeentebalie Schiphol voor ons budgettair neutraal is. Voor de gemeentebalie Schiphol verwachten we met ingang van 2024 een stijging in de aantallen aanvragen voor reisdocumenten niet-ingezetenen. Tegenover deze hogere legesopbrengsten staan ook hogere afdrachten aan het Rijk.

Lasten

1. Zie voor een toelichting op de hogere lasten Documenten Burgerzaken de toelichting opgenomen bij de baten.

2. Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van een extra doorbelasting in 2024 op dit beleidsdoel. Daarnaast is op basis van het coalitieakkoord 2022-2026 rekening gehouden met budget voor versterking van de organisatie om de huidige en nieuwe ambities waar te kunnen maken.

3. Zie voor een toelichting op de hogere lasten Schipholbalie de toelichting opgenomen bij de baten.